Homologacja opon. Sprawdź, jakie są oznaczenia wiodących marek

Wybór opon to niezwykle istotna kwestia. W związku z tym przyda Ci pewna dawka wiedzy. W niniejszym artykule wyjaśnimy pojęcia takie jak homologacja opon i opony homologowane. Ponadto, odpowiemy jak homologacja opon wpływa na ubezpieczenie, zdradzimy jakie są różnice między oponami homologowanymi a niehomologowanymi, wyjaśnimy czy można używać opony homologowane w innych autach, a na koniec przedstawimy badanie koncernu Pirelli. Zapraszamy do artykułu! 

Homologacja opon. Co warto wiedzieć? 

Homologacja opony (opony homologowane) skierowane są do konkretnej marki lub modelu samochodu. Określa się je oznaczeniem OE (ang. Original Equipment), czyli oryginalne wyposażenie. Ma to związek z tym, że każde aut przed trafieniem do salonu zostaje wyposażone w oryginalny zestaw ogumienia. Opony homologowane mają zapewnić zrównoważone osiągi dzięki zaprojektowanemu ogumieniu do konkretnego pojazdu w oparciu o rygorystyczne normy i zasady.

Opony homologowane mają zapewnić najlepsze osiągi dzięki współpracy producenta pojazdu oraz ogumienia. Każdego producenta samochodu można zidentyfikować na ścianie bocznej opony za pomocą odpowiedniego kodu. Jest ich wiele, niektóre są łatwiejsze do zdekodowania niż inne – na przykład Mercedes to MO, a Audi to AO, ale inne są nieco trudniejsze do zidentyfikowania. N1? Nie, nie Nissan – to właściwie Porsche.

Opony homologowane a niehomologowane

Opony homologowane będą posiadały niepowtarzalną rzeźbę bieżnika, dopasowaną do konkretnego pojazdu. Ale to nie wszystko... Producenci opon zapewniają, że ta specyficzna konstrukcja będzie wyróżniać się nietypowym składem mieszanki, aby zapewnić jak najwyższe parametry techniczne.

Opony homologowane to właściwie model przetestowany przez producenta auta w konkretnym modelu o konkretnej specyfikacji. Ogumienie po homologacji będzie posiadało odpowiednią rzeźbę bieżnika – zgodną z wytycznymi producenta. Najprościej mówiąc, wpłynie to na nasze bezpieczeństwo – i co równie ważne – na komfort jazdy. 

Opony homologowane w innym samochodzie? 

Homologowane ogumienie założone do naszego pojazdu niesie za sobą szereg korzyści. Ale co w wypadku, jeśli będziemy chcieli założyć opony (OE) do innego auta? Informacje dotyczące homologowanych rozmiarów możemy znaleźć w instrukcji obsługi lub książeczce serwisowej pojazdu. Ponadto, wykreował się podział trzech grup homologacyjnych. Oryginalne ogumienie może mieć przeznaczenie wyłącznie pod jedno auto, ale wcale nie musi tak być. W związku z tym warto przyjrzeć się poniższym grupom: 

  • grupa obowiązkowa – wskazany jest tutaj montaż wyłącznie w samochodach homologowanej marki,
  • grupa techniczna – możliwy jest montaż do innych pojazdów, ale musi być zgodny z wytycznymi danego producenta,
  • grupa dowolna – brak jakichkolwiek przeciwskazań do montażu opon w innych autach niż homologowane.
Homologacja opon jest kluczowa w przypadku każdego fabrycznie produkowanego samochodu

Homologacja opon jest kluczowa w przypadku każdego fabrycznie produkowanego samochodu

Oznaczenia opon homologowanych

Oto lista kodów homologacji niektórych wiodących marek motoryzacyjnych na świecie. Sprawdź swoją homologację. 

 

Marka samochodu Homologacja opony

Alfa Romeo

AR, ARR
Audi AO, A0, A01
Audi Quattro RO1, RO2, R03
Bentley B
Dacia Da
Fiat FI
BMW * [Gwiazdka]
Ford FO, FO2
Jaguar J
Toyota TO
Land Rover LR
Maserati MGT
Mercedes-Benz MO, MO1
Mercedes-Benz Runflat MOE

Opel

OP
Peugeot PE
Renault RE
Skoda SK
Porsche NO, N1, N2
Tesla TO
Ferrari K1
Volkswagen VW

Opony homologowane – podział 

Opony homologowane są stosowane głównie w samochodach i luksusowych markach. Ale jak wspomnieliśmy bywają osobliwe przypadki, na przykład takie jak Fiat i Dacia. Warto dodać, że w sytuacji, gdy jest to popularna marka z segmentu średniego nie jest to ogumienie dla zwyczajnych modeli. 

Na przykład często chodzi o auta sportowe, np. Ford Focus RS, w których liczy się niezłą przyczepność lub Toyota Prius – nacisk na ekologie, a co za tym idzie polepszenie efektywności paliwowej. 

Kolejną grupą są opony z homologacją techniczną. W praktyce jest to ogumienie, które może zostać założone w innym samochodzie, aniżeli ten do którego zostało pierwotnie przeznaczone, ale musi spełniać wymogi producenta.

Trzecią grupą opon OE są modele dowolne, które można montować we wszystkich pojazdach. Oznacza to, że opona z homologacją dowolną była testowana na konkretnym samochodzie, ale nie ma technicznych przeciwskazań, aby jej właściwości zostały wykorzystane w innym modelu auta.

Czy opony homologowane są lepsze? 

Jeśli jesteś kierowcą, który stawia na komfort i bezpieczeństwa oraz nie chcesz tracić czasu na poszukiwanie opon – ten wybór będzie dla Ciebie najlepszy. Warto wiedzieć, że ogumienie OE jest przystosowane do parametrów technicznych auta. Opony OE cechują się dobrą optymalizacją w kontekście ekonomii jazdy, przyczepności do nawierzchni oraz zachowania wysokiego komfortu jazdy. 

Jedną z wad, na którą narzekają użytkownicy ogumienia homologowanego jest krótka trwałość. Konstruktorzy akceptują modele o krótszej żywotności. Jeżeli zatem zamontowane fabrycznie ogumienie nie pasuje nam pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni czy żywotności, to nie należy się bać wymiany na ogumienie bez homologacji do danego typu samochodu – oczywiście zachowując właściwą specyfikację: indeks nośności, indeks prędkości oraz rozmiar.

Badanie opon z homologacją firmy Pirelli

Koncern Pirelli przeprowadził badanie, z którego wynika, że konsumenci są przeważnie nieświadomi lub źle rozumieją koncepcję opon homologowanych, ale po wyjaśnieniu są bardzo zainteresowani i są skłonni zapłacić więcej za homologowane opony.

Według sondażu przeprowadzonego przez włoski koncern, który dotyczył dostrzeżenie ewentualnej różnicy między oponami niehomologowanymi a homologowanymi we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech i Wielkiej Brytanii, znikoma ilość konsumentów wybranych spośród właścicieli samochodów premium i prestiżowych prawidłowo rozumie pojęcie oryginalnego wyposażenia (OE).

Po przetestowaniu i wyjaśnieniu specyfiki tego typu rozwiązania większość użytkowników stwierdziło, że ufa oponom z homologacją OE bardziej niż oponom standardowym, a ponad 40% jest również gotowych czekać dłużej, aby je zamontować. Dwie trzecie konsumentów prawdopodobnie poprosi o wymianę na opony z homologacją na oryginalne wyposażenie przy następnym zakupie, a prawie połowa byłaby skłonna zapłacić za nią więcej.

Opony z homologacją MO

Opony z homologacją MO

Samochody, które wymagają opon homologowanych 

W przypadku niektórych samochodów, będziemy zmuszeni wręcz do zakupu opon homologowanych. Dotyczy to szczególnie modeli marek premium, a także aut o sportowym charakterze. Dlatego, jeśli posiadasz taki pojazd, musisz o tym pamiętać. Nawet jeśli posiadasz opony w dokładnie w takim samym rozmiarze, jeśli nie mają odpowiedniej homologacją, mogą okazać się niewłaściwe. 

Co może się stać, jeśli będziemy używać opony z niekompatybilną homologacją? Możemy mieć problemy ze stabilnością i przyczepnością auta. Dodatkowo, w przypadku awarii pojazdu, producent może nam odmówić udzielenia gwarancji. 

Podsumowując opony homologowane, to takie, które są dedykowane do konkretnych auta. Są niezwykle istotne ze względu bezpieczeństwa w czasie jazdy. 

Właściciele samochodów ze wskazaną homologacją w książeczce pojazdu powinni sprawdzać nie tylko odpowiedni rozmiar ogumienia, ale także jego symbol homologacji.

Jak sprawdzić homologacje opon? 

Jeśli chcesz szybko uzyskać homologację opon, zalecamy skontaktowanie się ze sprzedawcą opon. Oczywiście będziesz potrzebować do tego danych pojazdu i opon:

  • producent i model pojazdu;
  • klasa pojazdu – niezależnie od tego, czy jest to mały samochód, klasa luksusowa czy van;
  • pierwsza rejestracja – data pierwszej rejestracji pojazdu;
  • moc w kW – pierwotnie moc silnika Twojego pojazdu była podawana w KM. Zmieniło się to wraz z nowym dowodem rejestracyjnym pojazdu;
  • prędkość maksymalna – dozwoloną prędkość maksymalną dla twoich opon;
  • obciążenia osi przedniej i tylnej – informacje o maksymalnej dopuszczalnej masie pojazdu;
    Sprawdź informacje jeszcze raz przed zakupem wymarzonych opon! Pozwoli to zaoszczędzić rozczarowania i niepotrzebnych wydatków.
Opony homologowane zapewniają bezpieczeństwo i lepszą eksploatację ogumienia

Opony homologowane zapewniają bezpieczeństwo i lepszą eksploatację ogumienia

Opony homologowane czy niehomologowane? 

W tej kwestii należy właściwie podejść do sprawy. Co najważniejsze – opon homologowanych nie powinno porównywać się z homologowanymi. Dlaczego? Homologowane ogumienie zostało specjalnie zaprojektowane, aby poprawić właściwości pojazdu zgodnie z wytycznymi producenta. W związku z tym duża część opon homologowanych będzie nastawiona na konkretne auta.

Homologacja opon a ubezpieczenie 

Wykupując polisę należy poinformować ubezpieczyciela o niestandardowych oponach lub felgach. Zmiana rozmiarów na te niewskazane przez producenta oznacza ryzyko niekontrolowanych zachowań samochodu podczas jazdy, co przekłada się na większe prawdopodobieństwo wypadku. Ponadto, kierowca może otrzymać mandat w przypadku kontroli, a nawet utracić ubezpieczenie podczas wypadku.

W sytuacji posiadania opon homologowanych istnieje pewność, że ogumienie przeznaczone jest do konkretnego pojazdu, co gwarantuje, że składka nie wzrośnie.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.