Homologacja opon. Sprawdź, jakie są oznaczenia wiodących marek

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Homologacja opon. Sprawdź, jakie są oznaczenia wiodących marek

Wybór opon to niezwykle istotna kwestia. W związku z tym przyda Ci pewna dawka wiedzy. W niniejszym artykule wyjaśnimy pojęcia takie jak homologacja opon i opony homologowane. Ponadto, odpowiemy jak homologacja opon wpływa na ubezpieczenie, zdradzimy jakie są różnice między oponami homologowanymi a niehomologowanymi, wyjaśnimy czy można używać opony homologowane w innych autach, a na koniec przedstawimy badanie koncernu Pirelli. Zapraszamy do artykułu! 

Homologacja opon. Co warto wiedzieć? 

Homologacja opony (opony homologowane) skierowane są do konkretnej marki lub modelu samochodu. Określa się je oznaczeniem OE (ang. Original Equipment), czyli oryginalne wyposażenie. Ma to związek z tym, że każde aut przed trafieniem do salonu zostaje wyposażone w oryginalny zestaw ogumienia. Opony homologowane mają zapewnić zrównoważone osiągi dzięki zaprojektowanemu ogumieniu do konkretnego pojazdu w oparciu o rygorystyczne normy i zasady.

Opony homologowane mają zapewnić najlepsze osiągi dzięki współpracy producenta pojazdu oraz ogumienia. Każdego producenta samochodu można zidentyfikować na ścianie bocznej opony za pomocą odpowiedniego kodu. Jest ich wiele, niektóre są łatwiejsze do zdekodowania niż inne – na przykład Mercedes to MO, a Audi to AO, ale inne są nieco trudniejsze do zidentyfikowania. N1? Nie, nie Nissan – to właściwie Porsche.

Opony homologowane a niehomologowane

Opony homologowane będą posiadały niepowtarzalną rzeźbę bieżnika, dopasowaną do konkretnego pojazdu. Ale to nie wszystko... Producenci opon zapewniają, że ta specyficzna konstrukcja będzie wyróżniać się nietypowym składem mieszanki, aby zapewnić jak najwyższe parametry techniczne.

Opony homologowane to właściwie model przetestowany przez producenta auta w konkretnym modelu o konkretnej specyfikacji. Ogumienie po homologacji będzie posiadało odpowiednią rzeźbę bieżnika – zgodną z wytycznymi producenta. Najprościej mówiąc, wpłynie to na nasze bezpieczeństwo – i co równie ważne – na komfort jazdy. 

Homologacja opon jest kluczowa w przypadku każdego fabrycznie produkowanego samochodu

Homologacja opon jest kluczowa w przypadku każdego fabrycznie produkowanego samochodu

Opony homologowane – oznaczenia 

Oto lista kodów homologacji niektórych wiodących marek motoryzacyjnych na świecie.

  • Alfa Romeo – AR, ARR
  • Audi – AO, A0, A01
  • Audi quattro – RO1, RO2, R03
  • Bentley – B
  • Dacia – DA
  • Fiat – Fl
  • BMW – *
  • Ford – FO, FO2
  • Jaguar – J
  • Toyota – TO
  • Land Rover – LR
  • Maserati – MGT
  • Mercedes-Benz – MO, MO1
  • Mercedes-Benz Runflat – MOE
  • Opel – OP
  • Peugeot – PE
  • Renault – RE
  • Skoda – SK
  • Porsche – NO, N1, N2
  • Tesla – TO
  • Ferrari – K1
  • Volkswagen – VW

Opony homologowane w innym samochodzie? 

Homologowane ogumienie założone do naszego pojazdu niesie za sobą szereg korzyści. Ale co w wypadku, jeśli będziemy chcieli założyć opony (OE) do innego auta? Informacje dotyczące homologowanych rozmiarów możemy znaleźć w instrukcji obsługi lub książeczce serwisowej pojazdu. Ponadto, wykreował się podział trzech grup homologacyjnych. Oryginalne ogumienie może mieć przeznaczenie wyłącznie pod jedno auto, ale wcale nie musi tak być. W związku z tym warto przyjrzeć się poniższym grupom: 

  • grupa obowiązkowa – wskazany jest tutaj montaż wyłącznie w samochodach homologowanej marki,
  • grupa techniczna – możliwy jest montaż do innych pojazdów, ale musi być zgodny z wytycznymi danego producenta,
  • grupa dowolna – brak jakichkolwiek przeciwskazań do montażu opon w innych autach niż homologowane.

Czy opony homologowane mają lepsze właściwości? 

Jeśli jesteś kierowcą, który stawia na komfort i bezpieczeństwa oraz nie chcesz tracić czasu na poszukiwanie opon – ten wybór będzie dla Ciebie najlepszy. Warto wiedzieć, że ogumienie OE jest przystosowane do parametrów technicznych auta. Opony OE cechują się dobrą optymalizacją w kontekście ekonomii jazdy, przyczepności do nawierzchni oraz zachowania wysokiego komfortu jazdy. 

Jedną z wad, na którą narzekają użytkownicy ogumienia homologowanego jest krótka trwałość. Konstruktorzy akceptują modele o krótszej żywotności. Jeżeli zatem zamontowane fabrycznie ogumienie nie pasuje nam pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni czy żywotności, to nie należy się bać wymiany na ogumienie bez homologacji do danego typu samochodu – oczywiście zachowując właściwą specyfikację: indeks nośności, indeks prędkości oraz rozmiar.

Przykład oznaczenia homologacji MO na oponie Goodyear EAGLE F1

Przykład oznaczenia homologacji MO na oponie Goodyear EAGLE F1

Opony homologowane czy niehomologowane? 

W tej kwestii należy właściwie podejść do sprawy. Co najważniejsze – opon homologowanych nie powinno porównywać się z homologowanymi. Dlaczego? Homologowane ogumienie zostało specjalnie zaprojektowane, aby poprawić właściwości pojazdu zgodnie z wytycznymi producenta. W związku z tym duża część opon homologowanych będzie nastawiona na konkretne auta.

Badanie opon z homologacją firmy Pirelli

Koncern Pirelli przeprowadził badanie, z którego wynika, że konsumenci są przeważnie nieświadomi lub źle rozumieją koncepcję opon homologowanych, ale po wyjaśnieniu są bardzo zainteresowani i są skłonni zapłacić więcej za homologowane opony.

Według sondażu przeprowadzonego przez włoski koncern, który dotyczył dostrzeżenie ewentualnej różnicy między oponami niehomologowanymi a homologowanymi we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech i Wielkiej Brytanii, znikoma ilość konsumentów wybranych spośród właścicieli samochodów premium i prestiżowych prawidłowo rozumie pojęcie oryginalnego wyposażenia (OE).

Po przetestowaniu i wyjaśnieniu specyfiki tego typu rozwiązania większość użytkowników stwierdziło, że ufa oponom z homologacją OE bardziej niż oponom standardowym, a ponad 40% jest również gotowych czekać dłużej, aby je zamontować. Dwie trzecie konsumentów prawdopodobnie poprosi o wymianę na opony z homologacją na oryginalne wyposażenie przy następnym zakupie, a prawie połowa byłaby skłonna zapłacić za nią więcej.

Homologacja opon a ubezpieczenie 

Wykupując polisę należy poinformować ubezpieczyciela o niestandardowych oponach lub felgach. Zmiana rozmiarów na te niewskazane przez producenta oznacza ryzyko niekontrolowanych zachowań samochodu podczas jazdy, co przekłada się na większe prawdopodobieństwo wypadku. Ponadto, kierowca może otrzymać mandat w przypadku kontroli, a nawet utracić ubezpieczenie podczas wypadku.

W sytuacji posiadania opon homologowanych istnieje pewność, że ogumienie przeznaczone jest do konkretnego pojazdu, co gwarantuje, że składka nie wzrośnie. 


Sprawdź także:

Czy temperatura opon ma znaczenie? Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?

Przebita opona – co robić. Naprawa czy wymiana? 

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia