Poślizg. Czym jest i jak z niego wyjść?

W okresie jesienno-zimowym warunki drogowe ulegają pogorszeniu. Wraz z tym zwiększa się ryzyko wpadnięcia w poślizg. Brak koncentracji może poskutkować nie tylko utratą przyczepności, ale też zagrożeniem dla zdrowia i życia kierowcy. W artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest poślizg oraz jak bezpiecznie z niego wyjść.

Czym jest poślizg? 

Poślizg to zjawisko, z którym głównie kojarzy się zima i oblodzona nawierzchnia. Podróżowanie samochodem w tym okresie jest znacznie trudniejsze niż latem. Łagodniejsze zimy w ostatnich latach nie zwalniają kierowcy z bezpiecznej jazdy. Nawet woda na drodze może powodować niebezpieczne ryzyko poślizgu, któremu ulec mogą nawet najlepsi kierowcy.

Warto sobie najpierw powiedzieć, czym jest to zjawisko i jak do niego dochodzi. Mówiąc najprościej, do poślizgu dochodzi gdy przyczepność opon do nawierzchni jest mniejsza niż siły oddziałujące na koła samochodu.

Najczęstsze przyczyny powstawania poślizgu

  • Zły stan opon i amortyzatorów pojazdu.
  • Niekorzystne warunki pogodowe.
  • Śliska, luźna lub mokra nawierzchnia.
  • Zbyt agresywny styl jazdy (szczególnie na łukach i przy skręcaniu).

Poślizg można podzielić na dwie grupy. Kiedy tylna oś pojazdu odmawia posłuszeństwa, jest to nadsterowność. Jeśli kierowca traci traci kontrolę nad przednią osią, mamy do czynienia z podsterownością.

Istnieje popularna opinia, że samochody z napędem na przednią oś są bardziej podsterowne, natomiast te z napędem na tylnie koła mają większą tendencję do nadsterowności. W rzeczywistości, rodzaj poślizgu coraz mniej zależy od rodzaju napędu. Producenci zabezpieczają i dociążają swoje auta w taki sposób, że rzadziej wpadają one w poślizg od tylnej osi.

Co zrobić w przypadku wystąpienia poślizgu? Tutaj rozwiązanie jest zależne w dużej mierze od tego, która oś samochodu utraciła przyczepność. W dalszych częściach omawiamy, jak się zachować w przypadku obu rodzajów poślizgu.

W okresie zimowym istnieje największe ryzyko wystąpienia poślizgu

W okresie zimowym istnieje największe ryzyko wystąpienia poślizgu

Poślizg nadsterowny

Poślizg nadsterowny ma miejsce, gdy tylna oś samochodu traci przyczepność. Ten rodzaj poślizgu można w łatwy sposób odczuć i rozpoznać. Jeśli podczas zmiany pasa lub pokonywania zakrętu pojawia się wrażenie "zarzucania tyłem" pojazdu, to jest to właśnie poślizg nadsterowny.

Przyczyn nadsterowności pojazdu może być wiele, jednak najczęstszą w tym przypadku jest wysoka prędkość i pogorszony stan amortyzatorów pojazdu.

Jak wyjść z poślizgu nadsterownego?

Aby wyjść z poślizgu nadsterownego liczy się przede wszystkim opanowanie i szybka reakcja. W pierwszej kolejności zaleca się wykonanie kontry kierownicą, która pomoże nakierować auto na właściwy tor jazdy.

Jak to wygląda w praktyce? Tylną oś samochodu zazwyczaj zarzuca w przeciwną stronę do kierunku skrętu. Kiedy poczujesz, że tył samochodu ucieka w lewą stronę, musisz natychmiast odkręcać kierownicę w tym samym kierunku.

Kiedy poczujesz, że przyczepność wróciła i pojazd jest z powrotem stabilny, możesz wyprostować koła, co pozwoli wrócić na właściwy tor jazdy.

O czym jeszcze należy pamiętać, aby wyjść z poślizgu nadsterownego?

  • Nie hamować gwałtownie – to może tylko pogorszyć sytuację. Bez żadnej korekty kierunku jazdy, odruchowe hamowanie może spowodować obrót samochodu wokół własnej osi. To w prosty sposób stwarza ryzyko wypadnięcia z drogi!
  • Nie dodawać gazu – dodanie gazu z odpowiednim wyczuciem może pomóc wrócić na właściwy tor. Nie należy tego robić, jeśli nie posiadamy profesjonalnych umiejętności jazdy w poślizgu. Zwiększenie prędkości jedynie zmniejsza krótki czas na reakcję kierowcy.
Kluczem do wyjścia z poślizgu jest spokój i opanowanie za kierownicą

Kluczem do wyjścia z poślizgu jest spokój i opanowanie za kierownicą

Poślizg podsterowny

Poślizg podsterowny występuje w momencie, gdy przyczepność z nawierzchnią tracą przednie opony. W takiej sytuacji samochód przestaje reagować na ruchy kierownicą. Podczas skrętu jedzie on prosto, w stronę zewnętrznej strony łuku.

Jednym z najczęściej spotykanych powodów wystąpienia poślizgu podsterownego wśród kierowców jest zbyt duża prędkość podczas wchodzenia w zakręt.

Jak wyjść z poślizgu podsterownego?

Wychodząc z poślizgu podsterownego, przede wszystkim nie należy odruchowo pogłębiać skrętu kierownicy. To może pogorszyć sytuację. Aby wyjść z tego rodzaju poślizgu najlepiej jest delikatnie prostować koła, aż do momentu gdy trakcja wróci. Dzięki zredukowaniu kąta skrętu, samochód powinien szybciej odzyskać przyczepność.

Kolejny etap po odzyskaniu przyczepności przez opony, to ustalenie z powrotem toru łuku kierownicą. Dzięki temu auto może ponownie wrócić na właściwy kierunek jazdy.

O czym jeszcze pamiętać, aby wyjść z poślizgu podsterownego?

  • Nie wciskać hamulca na śliskiej nawierzchni – to może nie tylko wydłużyć uślizg, ale też spowodować zablokowanie się kół przedniej osi samochodu. Nie należy więc gwałtownie hamować. To tylko zwiększy zagrożenie dla kierowcy i pasażerów podczas poślizgu.
  • Zdjąć nogę z gazu – w sytuacji, gdy przednie koła wpadają w poślizg, należy puścić pedał gazu. Dzięki temu zwiększy się nacisk przedniej części auta na opony. To może poskutkować szybszym odzyskaniem przyczepności przez bieżnik opon.

Poślizg latem. Jak z niego wyjść?

Niebezpieczeństwo i ryzyko wystąpienia poślizgu występuje nie tylko zimą, ale też w okresie letnim. Poślizg latem spowodowany jest głównie przez opady deszczu, które w Polsce występują najczęściej w okresie od czerwca do sierpnia.

Mokra nawierzchnia latem wciąż stwarza niebezpieczeństwo powstania poślizgu, nawet gdy burze i opady ustaną. Nagromadzona na drodze woda przyczynia się do powstania zjawiska aquaplaningu.

Polega ono na utworzeniu się warstwy wody pomiędzy nawierzchnią, a czołem opony. Jeśli wody jest zbyt dużo, a bieżnik nie jest w stanie jej odprowadzić, koła tracą kontakt z nawierzchnią, a auto latem wpada w poślizg.

Jak wyjść z poślizgu latem? Przede wszystkim ważne jest zdjęcie nogi z gazu. Samochód zacznie samoczynnie wytracać prędkość, dzięki czemu po chwili powróci sterowność. Co ważne, podczas poślizgu latem nie wolno gwałtownie wciskać hamulca pojazdu ani ostro kręcić kierownicą! Są to odruchowe działania, ale tak jak w poprzednich przypadkach, mogą jedynie utrudnić odzyskanie kontroli nad pojazdem.

Ryzyko poślizgu istnieje również latem, szczególnie na mokrej nawierzchni!

Ryzyko poślizgu istnieje również latem, szczególnie na mokrej nawierzchni!

Poślizg a opony

Bezpieczna jazda to przede wszystkim dobrze przygotowany samochód. Opony bezpośrednio odpowiadają za kontakt pojazdu z nawierzchnią. Są więc kluczowym elementem jeśli chodzi o utrzymanie odpowiedniej przyczepności samochodu w każdych warunkach. Ogumienie pojazdu ma bardzo duży wpływ na zjawisko poślizgu.

Opony, które są zużyte lub źle dobrane do sezonu i warunków zwiększają ryzyko wystąpienia poślizgu. Jak zadbać o opony, by zmniejszyć ryzyko wpadnięcia w poślizg?

Przede wszystkim ważna tu jest kontrola stanu ogumienia. Pozwoli ona określić, czy opony będą jeździć w pełni swoich możliwości, czy też nadają się do wymiany. Warto zadbać o czynniki takie jak: prawidłowe ciśnienie i głębokość bieżnika. Warto także zwrócić uwagę, czy nie występuje nierównomierne zużycie czoła opony. To także zmniejsza ich właściwości jezdne.

Ważnym czynnikiem w ochronie przed poślizgiem jest także sezonowa wymiana opon (chyba, że posiadamy opony całoroczne). Jeśli natomiast jesteśmy przed zakupem, warto stawiać na modele opon cechujące się wysoką odpornością na aquaplaning oraz dobrą klasą przyczepności.

Kontrolka auto w poślizgu. Co oznacza?

Wiele nowoczesnych samochodów wyposażone jest w rozwiązania ułatwiające wychodzenie z poślizgu. Kontrolka auto w poślizgu to element systemu ESP, czyli Electronic Stability Program. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowców w przypadku nagłych i szybkich manewrów.

W praktyce system ten rozpoznaje zagrożenie utraty przyczepności i odpowiada za hamowanie poszczególnej osi oraz redukcję mocy silnika. Zdecydowanie zwiększa on bezpieczeństwo jazdy, szczególnie w warunkach jesienno-zimowych.

Świecąca na żółto kontrolka auto w poślizgu oznacza najczęściej, że system ten uległ awarii, działa nieprawidłowo lub jest po prostu wyłączony. Jeśli jednak kontrolka ta miga podczas jazdy, najprawdopodobniej system działa i w tym momencie zwiększa bezpieczeństwo podczas podróży.

Zobacz też: ABS, ESP, ASR – co oznaczają?

Aby podróżować bezpieczniej, warto wiedzieć jak wyjść z poślizgu

Aby podróżować bezpieczniej, warto wiedzieć jak wyjść z poślizgu

Jak nie wpaść w poślizg – praktyczne wskazówki

Nie ma jednej uniwersalnej zasady mówiącej o tym, jak nie wpaść w poślizg. Wszystko zależy od warunków drogowych i konkretnej sytuacji, w jakiej znalazł się kierowca. Istnieje jednak kilka rozwiązań, które pomogą zminimalizować niebezpieczeństwo wystąpienia poślizgu podczas jazdy. Aby podróżować bezpieczniej, dobrze jest zastosować się do kilku praktycznych wskazówek, jak nie wpaść w poślizg.

Dostosowanie stylu jazdy do panujących warunków

Jest to podstawa bezpiecznej jazdy i jedna z najlepszych porad, jak nie wpaść w poślizg. Choć jazda defensywna nie cieszy się popularnością na polskich drogach, warto dostosować prędkość i technikę jazdy do warunków na drodze i własnych umiejętności.

Nieco bardziej zachowawczy styl jazdy często może uratować zdrowie i życie kierowcy, szczególnie w niepewnym sezonie zimowym.

Uwaga na gołoledź

Tak zwany czarny lód bywa bardzo zdradliwy podczas jazdy zimą. Przezroczysty osad często jest niewidoczny gołym okiem i daje złudne wrażenie jazdy po mokrej nawierzchni. W rzeczywistości jest to cienka warstwa lodu.

Aby nie wpaść w poślizg, warto unikać tu gwałtownego skręcania kierownicą oraz hamowania, a zamiast tego delikatnie puszczać gaz.

Zadbanie o odpowiedni stan opon

Opony bezpośrednio odpowiadają za kontakt pojazdu z nawierzchnią. Są więc kluczowym elementem jeśli chodzi o utrzymanie odpowiedniej przyczepności samochodu w trudnych warunkach.

Aby opony lepiej chroniły przed poślizgiem, warto zadbać o czynniki takie jak: odpowiednie dobranie ogumienia do sezonu oraz prawidłowe ciśnienie i głębokość bieżnika. Warto także zwrócić uwagę, czy nie występuje nierównomierne zużycie czoła opony. To także zmniejsza ich właściwości jezdne.

Opanowanie podstawowych manewrów

Aby nie wpaść w poślizg kluczowe jest także dobre opanowanie technik jazdy samochodem oraz wykonywania podstawowych manewrów. Można tu skorzystać z profesjonalnego szkolenia dotyczącego bezpiecznej jazdy lub poradzić się bardziej doświadczonego kierowcy.

Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności za kółkiem, przed sezonem zimowym zawsze warto przećwiczyć podstawy takie jak hamowanie, pokonywanie zakrętów i zmiana biegów. Dzięki temu będziemy czuli się za kierownicą pewniej, a doskonała znajomość manewrów pozwoli lepiej unikać poślizgu.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.