ABS, ESP, ASR – co oznaczają? Sprawdź jakie są systemy bezpieczeństwa w aucie

Co to ABS? Jak działają systemy ABS, ASR i ESP? Jakie są inne systemy elektroniczne gwarantujące bezpieczeństwo kierowcy? Konstruktorzy pojazdów starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom, tworząc różne systemy bezpieczeństwa, które mają na celu wspomagać prowadzenie pojazdów. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę za co konkretny system odpowiada lub jakie nimi zachodzą różnice. Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej na ten temat! 

 

Co to poślizg? 

Poślizg występuje wtedy, gdy koło przestaje się obracać w tym samym kierunku, w którym porusza się pojazd, a zamiast tego ślizga się po powierzchni. Poślizg może być spowodowany zbyt intensywnym hamowaniem lub chęcią poruszania się pojazdu na boki podczas skręcania. Oczywiście, kiedy koło wpada w poślizg, nie zmienia kierunku jazdy, a kierowanie staje się niemożliwe.

Co ważne, im bardziej przyczepna powierzchnia, tym głośniejszy poślizg, dlatego poślizg na lodzie, na którym prawie nie ma tarcia, prawie nie wydaje dźwięku, podczas gdy poślizg na szorstkim asfalcie wydaje głośny pisk.

Jak działa ABS? 

Nawet jeśli jesteś doświadczonym kierowcą, czasami mogą pojawić się nieoczekiwane problemy. Próbując uniknąć groźnej kolizji lub niebezpieczeństwa na drodze możesz wcisnąć pedał hamulca. W tym przypadku pojawia się system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS). Zapobiega on blokowaniu się kół i pomaga im zachować przyczepność na drodze.

ABS został po raz pierwszy wprowadzony jako system przeciwpoślizgowy do użytku w samolotach w latach pięćdziesiątych XX wieku. W latach 70. Ford i Chrysler udowodnili, że można go stosować również w samochodach. Ciekawostką jest, że w latach 80. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie przy współpracy Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego stworzono "polski ABS", czyli Hamulcowy Układ Antypoślizgowe HUAP – potocznie "Chłop". 

Wraz z rozwojem technologii dążono do zmniejszenia masy i wielkości urządzenia, a także starano się, aby system ABS działał szybciej i miał dodatkowe funkcje. Poniższe zestawienie przedstawia masę oraz ilość pamięci operacyjnej kolejnych generacji systemów ABS, produkowane przez jednego z głównych dostawców – firmę Bosch. 

Generacja Rok
wprowadzenia
Masa
[kg] 


Ilość pamięci [kB] 

2.0 1978 6,3 
2E 1989 6,2 
5.0 1992 3,8  16 
5,3 1995 2,6  24 
 5,7   1998  2,5  32 
 8,0   2001  1,6  128 

 

Co daje system ABS? 

Niektóre starsze modele można kupić bez ABS, a niektórzy wolą go nie mieć. Ale to bardzo skuteczna funkcja bezpieczeństwa. Czym wyróżniają się auta posiadające Anti-Lock Braking System?

  • Samochody wyposażone w system ABS są mniej podatne na wypadki śmiertelne;
  • ABS zmniejsza ryzyko zderzenia czołowego na mokrych i suchych drogach;
  • samochody z ABS rzadko zbaczają z drogi.

A jeśli mój samochód nie ma ABS?

Jeśli jeździsz starszym samochodem lub w Twoim silniku pojawiła się usterka i ABS przestał działać, możesz zasymulować działanie systemu, wciskając hamulec i wielokrotnie go zwalniając. Należy dodać, że żaden kierowca nie może hamować tak szybko i rytmicznie jak system ABS, ale nadal pomoże Ci to zachować kontrolę nad pojazdem. 

Wady ABS

ABS to kolejny system, który może się nie zadziałać i zwiększa wagę pojazdu (chociaż nie jest to część, która często się psuje). ABS nie działa tak skutecznie na bardzo luźnym żwirze, lodzie lub głębokim śniegu, ale w połączeniu z elektroniczną kontrolą stabilności (ESC) można nadal utrzymać kontrolę.

Czym jest system kontroli trakcji ASR?

Regulacja antypoślizgowa (ASR) to drugorzędna funkcja bezpieczeństwa, która współpracuje z systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) w samochodach osobowych, ciężarowych i pojazdach typu SUV. ASR, zwany również systemem kontroli trakcji lub TCS. Pomaga zapobiegać utracie przyczepności kół pojazdu, wykorzystując układ elektrohydrauliczny, który steruje silnikiem i hamulcami w niekorzystnych warunkach drogowych lub gdy kierowca nadmiernie przyspiesza, a koła ślizgają się na nawierzchni.

Pierwszym użytkownikiem ASR, który w rzeczywistości uzupełniało ABS było BMW w 1979 roku. Innym dość wczesnym użytkownikiem ASR był Saab 9000 pod koniec lat 80. W 1992 roku Chevrolet Corvette zaczął używać ASR. Od tego czasu ASR znacznie ewoluował i obejmuje systemy, które mogą opóźniać czas zapłonu, odcinać przepływ paliwa lub zmniejszać liczbę pracujących cylindrów silnika.

Poszukujesz opon więcej informacji na ten temat? Sprawdź, co oznaczają kontrolki w samochodzie! 

Do czego służy ESP?

Elektroniczny program stabilności (ESP) to skomputeryzowana technologia bezpieczeństwa obecna w większości nowoczesnych samochodów. System został zaprojektowany w celu poprawy stabilności pojazdu poprzez wykrywanie i zmniejszenie utraty przyczepności, zapobiegając w ten sposób niekontrolowanemu poślizgowi opon. Kiedy program kontroli stabilności wykryje utratę kontroli nad kierownicą, automatycznie uruchamia hamulce, aby pomóc „kierować” pojazdem tam, gdzie kierowca zamierzał jechać.

System ESP jest montowany w większości nowoczesnych samochodów, a jest produkowany przez firmę Bosch. Co istotne, producenci samochodów dostosowują standardowe ustawienia ESP, aby jak najlepiej odpowiadały właściwościom jezdnym i sportowym kwalifikacjom ich poszczególnych samochodów. Wielu producentów samochodów również dostosowało i stworzyło własne wersje.

ESP czy ESC? Jaka jest różnica? 

Pod każdym względem Electronic Stability Programme (ESP) oraz Electronic Stability Control (ESC) są w rzeczywistości jednym i tym samym; różnice w ich nazwie wynikają z wyboru producenta pojazdu. Inne systemy kontroli stabilności noszą różne nazwy, np. DSC (np. Aston Martin, BMW i Jaguar), MSP (Maserati), PSM (Porsche), CST (poprzednia generacja Ferrari) i wiele innych.

Jak działa ESP? 

Zadaniem ESP jest ciągłe monitorowanie kąta skrętu kierownicy w stosunku do faktycznego kierunku jazdy; pomiar prędkości poszczególnych kół, kąta odchylenia i kąta skrętu 25 razy na sekundę. W ten sposób ESP pomaga skompensować błędy kierowcy, które w przeciwnym razie wpłynęłyby na dynamikę boczną; podczas gdy ABS i systemy kontroli trakcji robią to samo w odniesieniu do dynamiki podłużnej.

Jeśli samochód straci przyczepność boczną, a przód lub tył zaczną się przesuwać na boki, ESP reaguje łagodząc przyczynę poślizgu; w razie potrzeby zmniejszanie mocy i stosowanie pojedynczych hamulców, aby zmusić samochód do podążania za kątem skrętu kierownicy. W przypadku podsterowności ESP włącza hamulec do wewnętrznego tylnego koła, aby samochód mógł się bardziej obracać, natomiast jeśli problemem jest nadsterowność, ESP uruchamia zewnętrzny hamulec przedniego koła, aby stworzyć bardziej pomocny punkt obrotu, żeby odzyskać kontrolę nad tyłem samochodu.

Kontrolka ABS, ASR i ESP w samochodzie

Kontrolka ABS, ASR i ESP w samochodzie

Czy każdy samochód ma ESP?

Chociaż system ESP stał się standardem w wielu nowych samochodach, nie wszystkie pojazdy są z nim wyposażone. W wielu krajach system ESP stał się obowiązkowy dla nowo produkowanych pojazdów, ale starsze modele mogą nie mieć tego systemu.

Jakie są korzyści z używania ESP?

Dzięki systemowi ESP ryzyko wystąpienia niekontrolowanego poślizgu czy dachowania jest znacznie mniejsze. Wielu ekspertów uważa ESP za jedno z najważniejszych osiągnięć w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów.

Czy mogę wyłączyć system ESP?

W niektórych samochodach istnieje możliwość chwilowego wyłączenia systemu ESP, na przykład podczas jazdy w głębokim śniegu lub błocie. Jednak eksperci zalecają, aby zawsze pozostawiać system włączony, chyba że istnieje konkretny powód do jego wyłączenia.

Jak dbać o system ESP?

Podobnie jak inne systemy w samochodzie, ESP wymaga regularnych przeglądów i konserwacji. Warto regularnie sprawdzać działanie czujników oraz czy nie występują żadne błędy systemu.

Inne systemy elektroniczne w aucie 

Przygotowaliśmy dla Was zestawienie popularnych systemów bezpieczeństwa, które stosowane są w samochodach. Ich celem jest zwiększenie naszego bezpieczeństwa. Ilość systemów zależy od poziomu wyposażenia samochodu i jego klasy. Teoretycznie, im droższy pojazdy, tym większy poziom bezpieczeństwa. 

  • System BAS (Brake Assist System)

    Wykorzystywany w przypadku awaryjnego hamowania wraz z ABS-em. W takiej sytuacji świetnie sprawdza się BAS (Brake Assist System) – potocznie nazywany asystentem hamowania. Posiada on czujnik mierzący szybkość wciskania pedału hamulca. Pozwala to wyczuć sytuację awaryjną i wspomóc hamowanie dzięki zwiększeniu ciśnienia w układzie hydraulicznym.

  • System EBD (Electronic Brakeforce Distribution)

    System EBD jest powiązany z systemami ABS oraz BAS. Zadaniem systemu EBD jest dystrybucja siły hamowanie pomiędzy poszczególnymi kolami. W praktyce zapewnia to krótsze i stabilniejsze hamowanie. System jest w standardowym wyposażeniu wielu samochodów.

  • System automatycznego hamowania AEBS (Automatic Emergency Braking Systems)

    W niektórych samochodach wdrażany jest system automatycznego hamowania. Działanie układu opiera się na współpracy ESP z czujnikiem radarowym i kamerą obserwującą drogę przed samochodem. System działa do prędkości ok. 30 km/h. Za pomocą radarów wyczuwa przeszkodę. W sytuacji, gdy kierowca nie reaguje, układ samoczynnie uruchamia hamulce pojazdu.

  • Asystent utrzymywania właściwego pasa ruchu LKAS (Lane Keep Assist System)

    Rozwiązanie, które może korygować tor jazdy, gdy auto przekracza granicę danego pasa ruchu. Przy pomocy umieszczonej z przodu pojazdu kamerze system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, gdy twój samochód zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. W sytuacji wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu, system ostrzega kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy auta. 

  • System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy DFMS (Driver Fatigue Monitoring System)

    System, który jest dostępny w najnowszych model aut. Sposób działania DFMS opiera się na pracy czujników, które śledzą ruchy głowy, stabilność toru jazdy, mruganie oczu oraz ruch kierownicą. W przypadku wykrycia zmęczenia, system wysyła sygnał o potrzebie zatrzymania i odpoczynku. 

  • System kontroli ciśnienia w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System) 

    Urządzenie TPMS ma za zadanie monitorowanie ciśnienia powietrza w ogumieniu i i ostrzegania kierowcy w przypadku, gdy jest zbyt niskie. Wewnątrz opon montuje się bezprzewodowe czujniki ciśnienia, gdzie komunikat ewentualnego niedoboru wyświetlany jest na desce rozdzielczej. 

  • System rozpoznawania znaków drogowych TSR (Traffic Sign Recognition)

    Jak sama nazwa mówi - system rozpoznaje znaki drogowe i informuje o nich kierowcę w postaci ostrzeżeń i komunikatów, które wyświetlane są na desce rozdzielczej. System TSR pobiera informacje z kamery zamontowanej z przodu auta, a także porównuje dane, które zawarte są w oprogramowaniu nawigacji GPS. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.