Opony dętkowe. Wszystko co warto wiedzieć na ten temat!

Opony dętkowe nazywane inaczej klasycznymi nie są już tak często stosowane w samochodach. Jednak warto przypomnieć sobie kilka kwestii odnośnie opon z dętkami i dowiedzieć się, w jaki sposób dzisiaj korzysta się z tego typu ogumienia. W tym artykule wskażemy, kiedy i gdzie używa się opon dętkowych. Także wspomnimy o zaletach i wadach tego rozwiązania.

Większość pojazdów przeszła na opony bezdętkowe, ale odmiana dętkowa jest nadal sprzedawana. Jeśli zalety opon bezdętkowych znacznie przewyższają zalety opon dętkowych. Zatem dlaczego opony dętkowe są specjalnie stosowane w niektórych pojazdach? Wyjaśnimy to poniżej.

Opona bezdętkowa to taka, w której między oponą a obręczą nie ma dętki. Powietrze jest utrzymywane w przestrzeni między oponą a felgą. Natomiast opona dętkowa ma w środku nadmuchiwaną dętkę, która utrzymuje powietrze w oponie.

Opona z dętkowa w samochodach

Opony z dętkami były niezwykle popularne przez blisko 50 lat! Popularność tego typu rozwiązania przypadała na I połowę XX wieku. W tym czasie masową produkcję opon dętkowych prowadził koncern Michelin. Wszystko do momentu wprowadzenia opon bezdętkowych.

Należy przyznać, że wtedy tego typu opony okazały się innowacyjnym wynalazkiem, lecz posiadały swoje wady. Opony dętkowe potrafiły przegrzewać się wskutek tarcia pomiędzy dętką a wnętrzem opony – szczególnie w ekstremalnych warunkach. Także kierowcy mieli problemy z utrzymaniem właściwego ciśnienia przez dłuższą lub intensywną eksploatację. 

Kto wynalazł oponę dętkową?

W całym procesie rozwoju opon pneumatycznych brało udział wiele znakomitych postaci. Jednak w przypadku opon dętkowych chcemy zwrócić uwagę na dwa nazwiska. Robert William Thompson zainicjował pracę nad prototypem ogumienia z powietrzem zamkniętym w wewnętrznych dętkach. Swoją ideę opatentował w 1846 roku we Francji, choć sam pomysł nie zyskał wielkiej popularności. 

Pierwszym pojazdem, który otrzymał opony pneumatyczne był Eclair. Auto wzięło udział w wyścigu Paryż-Bordeaux-Paryż. Dzięki owej oponie dętkowej przekroczoną tamtejszą barierę prędkości. Mowa o 30 km/h. Opona charakteryzowała się większym komfortem niż poprzednie propozycje. Od tamtego momentu opony dętkowe stały się dość popularnym rozwiązaniem. A to wszystko za sprawą braci André i Édouarda Michelin!

Robert Wiliam Thompson a opona dętkowe

Robert Wiliam Thompson a opona dętkowe

Opony z dętką. Tradycyjne rozwiązanie

Ogumienie, które posiada dętkę jest tradycyjnym rozwiązaniem. Jeśli porównamy oba rozwiązania, czyli TT i TL – opona dętkowa po prostu została wyposażona w dętkę z wentylem. Co warte uwagi, każda opona ma ustalone swoje limity elastyczności, więc dętka musi idealnie pasować do opony. Montaż zbyt dużej dętki może spowodować jej zgięcie, co doprowadzi do uszkodzenia. 

Z kolei zbyt mała dętka może nabrać nienaturalnych rozmiarów, co doprowadzi do zmniejszenia odporności. W efekcie zmniejszymy jej szczelność i będzie podatna na wszelkie przetarcia. 

Na co warto zwrócić uwagę podczas używania opony dętkowej?

  • niewłaściwy rozmiar używanej dętki;
  • nagła utrata powietrza w sytuacji przebicia opony;
  • wybrzuszona dętka w przypadku uszkodzenia opony;
  • rozgrzanie opony spowodowane tarciem między dętką a oponą;
  • stosowanie taśmy na felgi (ma na celu ochronić przed krawędziami i nierównościami na powierzchni felgi. 

Kiedy używa się opon dętkowych?

Opony dętkowe są nadal używane w wielu zastosowaniach – w oponach ciężkich oraz oponach motocyklowych. Zwłaszcza w przypadku motocykli, bowiem większość motocykli wyposażonych w felgi ze szprychami posiada opony dętkowe, ponieważ trudno jest zapewnić właściwe uszczelnienie punktów mocowania szprych.

Dlaczego niektóre motocykle mają felgi szprychowe? Koła szprychowe są bardziej elastyczne i mogą wytrzymać uderzenia, szczególnie na złych drogach, bez pęknięcia! Można je zgiąć i później wyprostować.

Podobnie jest w przypadku felg stalowych, które są stosowane w pojazdach ciężarowych. Nawet jeśli felga się wygnie, opona nie straci ciśnienia z powodu dętki, która znajduje się wewnątrz. Inaczej jest w przypadku felg aluminiowych (które mogą pękać) lub opon bezdętkowych, które stracą powietrze w przypadku zgięcia felgi.

Tak więc, mimo że opony bezdętkowe są znacznie wygodniejsze, w niektórych zastosowaniach nadal będą dominować opony dętkowe.

W doborze odpowiedniego ogumienia ma znaczenie wiele czynników

W doborze odpowiedniego ogumienia ma znaczenie wiele czynników

Opony dętkowa a opony bezdętkowe

Co warto wiedzieć na ten temat? Opony pneumatyczne występują w dwóch głównych rodzajach, czyli opony dętkowe (Tube-Type, skrót: TT) oraz opony bezdętkowe ( Tubeless, skrót: TL). Ponieważ guma opony jest naturalnie porowata, wymagana jest dodatkowa warstwa, aby utrzymać jej ogólną szczelność, a także zachować szczelność między oponą a felgą. 

Jeśli hermetyczna wkładka jest osobnym elementem z własnym zaworem – dętką – wtedy mówi się, że opona jest dętkowa (TT). Jeśli w oponie wbudowana jest szczelna wkładka, co jest znacznie bardziej powszechne w oponach nowoczesnych lub szybkobieżnych, opona jest bezdętkowa (TL).

Schemat opony dętkowej a opony bezdętkowej

Schemat opony dętkowej a opony bezdętkowej

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.