Opony bezdętkowe. Jak działają i co warto o nich wiedzieć?

Jeszcze kilka lat temu opony bezdętkowe były reklamowane przez producentów pojazdów jako element premium. Ale obecnie większość nowych samochodów osobowych i SUV-ów jest wyposażonych w opony bezdętkowe. Jeśli jednak masz starszy pojazd, który był wyposażony w opony dętkowe i szukasz wymiany opon, teraz może być dobry moment, aby przejść na opony bezdętkowe.

Historia opon bezdętkowych 

Zgłoszono wiele patentów dotyczących opon bezdętkowych. Killen Tire złożył wniosek o patent już w 1928 roku w Wielkiej Brytanii. Wingfoot Corporation, spółka powiązana z Goodyear Tire, otrzymała patent w RPA w 1944 roku. Jednak ze względu na problemy techniczne, większość tych projektów dotyczyła tylko ograniczonej produkcji ogumienia lub zostały porzucone.

Co ciekawe, Frank Herzegh pracujący dla BF Goodrich złożył wniosek o patent w 1946 roku i ostatecznie otrzymał patent amerykański 2587470 w 1952 roki w Stanach Zjednoczonych. Do 1955 roku opony bezdętkowe stały się standardowym wyposażeniem nowych samochodów. BF Goodrich musiał kilkakrotnie bronić swojego patentu w sądzie ze względu na podobieństwa poprzednich projektów. Podstawową różnicą między konstrukcją BF Goodrich, a jej poprzednikami było zastosowanie kauczuku butylowego, który był bardziej odporny na przecieki powietrza niż kauczuk naturalny stosowany w innych konstrukcjach.

Co to są opony bezdętkowe? 

Główna różnica pomiędzy oponami bezdętkowymi TL (Tubeless Tyre) a dętkowymi TT (Tubed Type Tyre) jest taka, że jedna wymaga zastosowania dętki, natomiast druga nie. Jeśli chodzi o felgi powinniśmy znaleźć napis Suitable for Tubeless Tires lub Tubetype Rim. W tym wypadku kluczowe jest dla nas słowo Tubeless, czyli bezdętkowa lub Tubetype – dętkowa. U niektórych wykonawców opon możemy spotkać się z niemieckojęzyczną nazwą Schlauchlos – felga bezdętkowa lub Schlauchtyp – dętkowa.

Porównanie opon dętkowych z bezdętkowymi

Przede wszystkim opony bezdętkowe uważane są za ogumienia z doskonalszą i bezpieczniejszą konstrukcją. W rzeczywistości takie opony stosuje się wyłączne w starszych samochodach. Warto porównać te opony, aby wyrobić sobie własną opinię na ten temat. Koła z dętką już przed zostały wyparte przez koła bez dętki, jeśli chodzi opony osobowe.

Owe ogumienie zdominowało rynek i dziś  są czymś całkowicie oczywistym. Przy zakupie starego samochodu, a nawet jakiegokolwiek pojazdu, warto upewnić się, jakie koła posiada, czy istnieje możliwość wymiany na opony bezdętkowe. Mimo dobrych chęci może się okazać, że wymiana na opony bez dętki pociągnie za sobą również konieczność zakupu właściwych felg.

Przykład zastosowania oznaczenia TUBELESS w oponach Kormoran Summer 255/50 R19

Przykład zastosowania oznaczenia TUBELESS w oponach Kormoran Summer 255/50 R19

Co należy wiedzieć, kupując opony bezdętkowe

  • Nie każdy może założyć oponę bezdętkową, dlatego ważne jest, aby zrobić to w autoryzowanym sklepie oponiarskim;
  • nie każdy warsztat naprawczy może mieć zestaw do naprawy opon bezdętkowych, szczególnie na odległych obszarach wiejskich. Jednak odkąd w ostatnich latach opony bezdętkowe stały się głównym nurtem, większość sklepów zajmuje się naprawą uszkodzonych opon bezdętkowych;
  • opony bezdętkowe mogą być nieco droższe niż opony dętkowe, ale różnica stała się nieistotna, ponieważ rynek się nasycił.

Zalety opon bezdętkowych

Oto główne zalety zastosowania opon bezdętkowych w samochodzie:

1. Zmniejszają liczbę przebić

Czy wiesz, że opony dętkowe mogą ulec przebiciu, nawet jeśli ściana opony pozostaje nieuszkodzona? Opony dętkowe mogą zostać przebite, gdy zostaną zakleszczone między obręczą koła a zewnętrzną ścianą opony. Dlatego osobom niedoświadczonym w sprawach związanych z pojazdami może być dość trudno zrozumieć, dlaczego ich opona traci powietrze bez widocznych uszkodzeń na zewnętrznej powierzchni ogumienia. Opony bezdętkowe nie powodują takich problemów, ponieważ między nimi nie ma dętki, która mogłaby zostać ściśnięta

2. Oferują lepszą przyczepność

W porównaniu do opon dętkowych, opony bezdętkowe do motocykli i samochodów zapewniają znacznie lepszą przyczepność podczas jazdy po nierównym terenie. W każdym pojeździe, aby uzyskać lepszą przyczepność, należy wziąć pod uwagę dwa czynniki – zawieszenie pojazdu i ciśnienie w oponach. Opony bezdętkowe do samochodów i motocykli charakteryzują się lepszą jazdą przy niższym ciśnieniu, dzięki czemu utrzymują większy kontakt z podłożem. Co więcej, daje to oponie możliwość lepszej amortyzacji na skałach i innych obiektach na nierównym terenie, zapewniając lepszą przyczepność.
 
3. Można zastosować szczeliwo

Jak wspomniano wcześniej, do opon bezdętkowych wlewa się specjalnie spreparowany płynny uszczelniacz (zestaw naprawczy), dzięki czemu są one szczelne. Tak więc za każdym razem, gdy ostry przedmiot przebije dziurę w oponie bezdętkowej, szczeliwo wypełnia otwór i skutecznie uszczelnia przebicie. Chociaż nie jest to trwałe rozwiązanie problemu przebicia opony, pozwoli na wezwanie pomocy drogowej lub dotrzeć do najbliższego warsztatu samochodowego w celu naprawy opony.

4. Mają mniejszą wagę 

Trudno jest oszacować masę, którą można zmniejszyć, ponieważ istnieje szereg sposobów na konstrukcję opon bezdętkowych. Na przykład porzucenie średniej wielkości rury pomoże Ci pozbyć się 200 gramów wagi. Warto wiedzieć, że ostateczna waga jest zawsze trochę mniejsza w porównaniu z oponami dętkowymi. A mniejsza waga to większe oszczędności paliwa.

5. Powolne uchodzenie powietrza

Chociaż szanse na przebicie opon bezdętkowych są dość minimalne, ogumienie bezdętkowe nie pozostawią Cię bezradnym na środku drogi. Jeśli opona bezdętkowa ulegnie przebiciu, którego nie można załatać płynnym uszczelniaczem, powietrze wydostaje się z opony bardzo powoli, dając kierowcy wystarczająco dużo czasu na zjechanie na pobocze. Dętkowa opona po przebiciu wypuści powietrze w całości, pozostawiając Cię unieruchomionego i bezradnego na środku drogi. Jeśli jeździsz po ruchliwej autostradzie, całkowite zatrzymanie się może być dość niebezpieczne zarówno dla Ciebie, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. 

 
Przykład oznaczenia opony radialnej bezdętkowej Nexen ROADIAN HP 255/50 R19

Przykład oznaczenia opony radialnej bezdętkowej Nexen ROADIAN HP 255/50 R19

Wady opon bezdętkowych  

Dla każdego profesjonalisty zawsze jest jakiś minus. Oto wady posiadania opony bezdętkowej

1. Trudne do naprawienia przebicia opon bezdętkowych

Naprawienie przebitej opony bezdętkowej nie jest łatwe i nie każdemu się to uda. Uszczelnienie przebicia opony bezdętkowej wymaga specjalnego sprzętu i nie wszystkie sklepy samochodowe i pomoc drogowa posiadają takie materiały.

2. Cena opony bezdętkowej

Opony bezdętkowe nie są tanie, ponieważ używają innych i lepszych komponentów w porównaniu z oponami dętkowymi. Jednak biorąc pod uwagę wysokiej jakości komponenty i zaawansowane funkcje, które oferuje ta opona, wysoka cena jest całkowicie uzasadniona.

3. Trudny i czasochłonny montaż na obręczy koła

Dopasowanie opony bezdętkowej do felgi jest trochę skomplikowane i czasochłonne. Największym wyzwaniem przy montażu opon bezdętkowych jest prawidłowe osadzenie ich na obręczy koła, tak aby uszczelka była absolutnie szczelna. Jeśli nie zostanie prawidłowo zamontowana, felgi mogą ulec uszkodzeniu i może przeciekać powietrze.

Opona bezdętkowa czy dętkowa?

Opony dętkowe jeszcze kilka dekad temu dominowały na rynku oponiarskim w większości aut. Stopniowo wypierały je nowocześniejsze konstrukcje opon bez dętki. Dzisiaj samochody wyposażone są głównie w ogumienie bezdętkowe. Jednak właściciele zabytkowych pojazdów mogą wciąż używać opon z dętkami. Opony takie również są używane w rowerach, gdzie koszt opony rowerowej bez dętki znacznie jest wyższy. Ogumienie bezdętkowe wykorzystywane jest także w rowerach, motocyklach lub samochodach transportowych. 

Opony bezdętkowe do roweru

W ramach ciekawostki warto dodać, że opony bezdętkowe stosowane są również do rowerów i cieszą się wielkim zainteresowaniem. W tym przypadku w mieszanka gumy jest lepszej jakości. Ponadto ogumienie odnajdziemy dodatkową warstwę złożoną z butylu. W takiej oponie wzmocnione są również ścianki boczne. Popularną dętkę zastępuje specjalny płyn zwany uszczelniaczem lub mleczkiem.

Najczęściej bazą takiego płynu jest lateks, który w momencie uszkodzenia opony zastyga i tworzy swoistą łatkę dzięki czemu możemy kontynuować jazdę.  Szybkość zasklepiania przebić i niezawodność tego systemu sprawiła, że to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań stosowanych na zawodach MTB oraz również szosowych.

Zobacz także: 

Przebita opona – co robić? Wymiana czy naprawa?

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.