Przebita opona – co robić? Wymiana czy naprawa?

Kiedy możesz naprawić swoje ogumienie, a kiedy konieczna będzie wymiana? Opony nieustannie poddawane są pracy w różnych, często trudnych warunkach. Uszkodzenia ogumienie wynika często z napotkanych przedmiotów na jezdni (ostre kamienie, szkło czy gwoździe). Na uszkodzenie opony może wpłynąć również agresywna jazda, która sprzyja ścieraniu się bieżnika. Zatem co zrobić z uszkodzoną oponą? Jakiego typu uszkodzenia nadają się do naprawy? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Przebita opona, co dalej? 

Przebita opona to niezwykle częsta awaria, która dotyka kierowców. Co warte uwagi – jazda z przebitą opona jest niebezpieczna. W tej sytuacji warto uporać się z tym problemem jak najszybciej.

Sama konieczność zjechania na pobocze i włączenie świateł awaryjnych, może powodować u kierowców stres – zwłaszcza tych z małym stażem. 

W sytuacji awarii mamy kilka możliwości. Pierwszą z nich jest samodzielna próba usunięcia usterki. Druga możliwość to wezwanie specjalisty, tzw. pogotowia wulkanizacyjnego. 

Oba rozwiązania mają wady i zaleta. Wezwanie specjalisty wiąże się z dodatkowymi kosztami, a samodzielna naprawa wymaga od nas konkretnych umiejętności. W przypadku wezwania lawety będziemy musieli po prostu poczekać.

Rodzaje uszkodzeń opony

Warto wiedzieć, że opony to jeden z najbardziej delikatnych elementów eksploatacyjnych samochodu, a co za tym idzie ogumienie jest niezwykle podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia.

Musimy mieć świadomość, że pewnych sytuacji nie unikniemy, a natrafienie na dziurę lub ostry przedmiot na drodze to tylko kwestia czasu. Co za tym idzie, przyda nam się szybkie rozwiązanie problemu przebitej opony, a możemy podzielić jej uszkodzenia na dwa rodzaje: 

  • przebicie boku opony (nacięcia i pęknięcia) – uszkodzenia, które całkowicie nie dają możliwości naprawy uszkodzonej opony;
  • przebicie czoła bieżnika (chodzi tutaj o ingerencję jakiegoś ostrego przedmiotu w strukturę bieżnika – w takim momencie istnieje duża szansa na naprawę opony).

Dlaczego opona jest uszkodzona?

Do uszkodzenia opony najczęściej dochodzi w wyniku uszkodzenia gumy gwoździem, kamieniem, fragmentem szkła lub innych przedmiotów z ostrym zakończeniem. Warto w tej sytuacji zastosować zestaw naprawczy.

Oczywiście możliwość awarii zwiększa nadmierna eksploatacja opon w postaci nieprawidłowego ciśnienia lub niewłaściwego montażu ogumienia do felgi.

Jeżeli nie posiadamy środków i przyrządów potrzebnych do tymczasowej naprawy opony, powinniśmy wymienić koło lub przetransportować samochód do warsztatu za pomocą lawety.

Jeżeli nie posiadamy środków i przyrządów potrzebnych do tymczasowej naprawy opony, powinniśmy wymienić koło lub przetransportować samochód do warsztatu za pomocą lawety.

Punktowe przebicie opony 

W tego typu uszkodzeniach dochodzi oczywiście do przebicia czoła opony – najczęściej przez ostre przedmioty. W tym wypadku wulkanizatorzy powinni poradzić sobie bez problemów. Uważa się, że średnica uszkodzenia opony opony maksymalnie powinna wynieść 5 milimetrów. Podobne zalecenia znajdziecie u producentów zestawów naprawczych do opon – choć to doraźna pomoc.

Istnieje także teoria, że opony o wysokich indeksach prędkości (powyżej 240 km/h) nie powinny być naprawiane. Oczywiście spowodowane jest to ewentualna wysoką eksploatacją takiego ogumienia.

Kiedy opona jest stara? 

Należy pamiętać, że opona ulega procesowi starzenia. Przyjmuje się, że maksymalna trwałość opony wynosi 10 lat od daty produkcji. Starzeniowe zmiany objawiają się w postaci mikropęknięć na ściance bocznej lub czole ogumienia, a ich pojawienie się świadczy o konieczności wymiany opony.

Jak samemu zmienić oponę?

Tak jak wspomnieliśmy – w przypadku samodzielnej wymiany opon warto posiadać podstawowe umiejętności naprawcze swojego pojazdu. Jedną z nich jest wymiana koła. W tej sytuacji, kiedy nie będziemy mieli możliwości wezwać pomocy i będziemy skazani na siebie warto posiadać kilka przydatnych narzędzi, a są to: 

  • koło dojazdowe, czyli po prostu koło zapasowe,
  • klucze do kół, 
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • lewarek,
  • kamizelka odblaskowa. 

W przypadku braku powyższych elementów wymiana koła jest niemożliwa bądź niebezpieczna.

Wyząbkowanie bieżnika 

Wyząbkowane opony to coraz częstszy widok w warsztatach wulkanizacyjnych. W wyniku ząbkowania, bieżnik ogumienia zaczyna przypominać zęby piły. Ząbkowanie opon może występować na środkowej części bieżnika lub na jego krawędziach.

W efekcie możemy zauważyć znaczący wzrost generowanego hałasu przez opony. Jednym z dobrze znanych zabiegów jest szorstkowanie opon, która zwyczajnie spłyca bieżnik opony. Jedną z alternatyw jest rotacja opon.

Jeżeli nie przeszkadza nam hałas wyząbkowanych opon to takie ogumienie można użytkować. Jednak trzeba przyznać, że wielu kierowców decyduje się na wymianę opon, ponieważ buczące ogumienie nie jest komfortowe podczas jazdy.

Jeżeli nie przeszkadza nam hałas wyząbkowanych opon to takie ogumienie można użytkować. Jednak trzeba przyznać, że wielu kierowców decyduje się na wymianę opon, ponieważ buczące ogumienie nie jest komfortowe podczas jazdy.

Wybrzuszenia opony na ścianie bocznej

Wystąpienie tak zwanych bąbli na ścianie bocznej ogumienia oznacza, że opasanie opony uległo przecięciu i nastąpiły uszkodzenie struktury wewnętrznej. Opona z tego typu uszkodzeniem kategorycznie nie nadaje się do dalszej eksploatacji, pomimo, że trzyma ciśnienie.

Co ważne, wyważenie takiej opony nie będzie możliwe, a przy większym obciążeniu grozi wystrzałem. Poskutkować to może oczywiście wybuchem podczas pompowania lub w trakcie jazdy. 

Nie można wyważyć opony  

Istnieją przypadki, w których ogumienia nie można wyważyć. W tej sytuacji taką oponę można uznać za uszkodzoną i konieczną do wymiany. Nawet jeśli opona nie ma żadnych widocznych uszkodzeń to brak możliwości wyważenia opony to niezwykle poważny problem.

Najczęstszym powodem jest mechaniczne uszkodzenie opony. W tym wypadku opona kwalifikuję się do reklamacji ze względu na wadę fabryczną.

Zamiana uszkodzonej opony w samochodzie. Co dalej?

Gdy już zmienicie uszkodzone koło na zapasowe, należy zająć się zakupem nowej opony. I tutaj zaczyna się zagwozdka. W najgorszym wypadku będziecie zmuszeni do zakupu całego kompletu ogumienia. Mamy na myśli auta, których opony są mocno wyeksploatowane.

Oczywiście, dozwolone jest rozwiązanie w postaci użytkowania jednej opony, ale nowe ogumienie będzie się ścierało się znacznie szybciej oraz nierównomiernie.

Wpłynie to choćby na większe zużycie paliwa. Pewnym rozwiązaniem jest wymiana opon wyłącznie na jednej osi, ale opony powinny mieć zbliżone zużycie bieżnika. Dlaczego? Nowe opony nie powinny współpracować z takimi, które są blisko skrajnego zużycia, co jest niezwykle niebezpieczne. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.