Zastanawiasz się nad zakupem zestawu naprawczego do opon? W tym artykule wyjaśnimy Ci czym jest potocznie nazywane koło zapasowe w sprayu lub zestaw naprawczy koła. Odpowiemy na pytanie w jakich sytuacjach spray do opon może zastąpić koło zapasowe. Wymienimy wady i zalety tak zwanej pianki do opon. Zapraszamy do artykułu!
Co powinien zawierać zestaw naprawczy do opon?
Każdy zestaw naprawczy powinien składać się z kompresora oraz butelki z płynem uszczelniającym. Wszystko zależy od specyfikacji, którą stworzy producent. Pamiętajmy, że zestaw naprawczy przeznaczony do opon osobowych może różnić się od zestawu naprawczego do opon motocyklowych. Kluczowy jest także fakt, czy mamy do czynienia z naprawą opony dętkowej czy bezdętkowej.
Koszt tak zwanego koła zapasowego przedstawionego na zdjęciu waha się w graniach 20-25 złotych.
Jak naprawić oponę w samochodzie?
Na wstępie należy wspomnieć, że uszkodzenie nie powinno przekraczać wielkości 5-6 mm. Ponadto, konieczne jest, aby zwrócić uwagę na miejsce uszkodzenia – jeśli uszkodzony jest bok opony, komplet naprawczy nie znajdzie tutaj zastosowania. Pod uwagę powinniśmy brać wyłącznie wadę bieżnika. Podaje się, że maksymalny dystans, który można wykonać na naprawionej oponie wynosi od 20 do nawet 50 km.
Spray do naprawy opon
Jedną z metod naprawy opon jest spray do opon. Serwisy aukcyjne roją się od produktów tego typu. Spray do naprawy opon znajduje się w puszce, która jest wypełniona płynem. Ważne, aby przed użyciem tego specyfiku przeczytać instrukcję, bowiem zalecenia producentów co do aplikacji specyfiku różnią się od siebie. Po zabiegu musimy oczywiście jak najszybciej wymienić uszkodzoną oponę.
Sposób działania spraya nie jest skomplikowany. Należy przykręcić rurkę, która znajduje się wraz w zestawie do wentyla naszej opony i opróżnić całą zawartość spraya do naprawy opon. Następnie pianka rozpręży się w naszym ogumieniu podczas jazdy i nie będzie konieczne, aby ją pompować.
Produkt przedstawionego producenta może być przechowywany przez pięć lat. Przed zakupem zwróć uwagę na rozmiar swojego koła.
Uszczelniacz do opon czy koło zapasowe?
Decydując się na podróżowanie wyłącznie z zestawem naprawczym należy pamiętać, że uszczelniacz do opon poradzi sobie wyłącznie z niewielkimi uszkodzeniami ogumienia. W związku z tym zestaw naprawczy może być doskonałym dodatkiem do koła zapasowego. Oczywiście skróci to czas doraźnej naprawy. Wielką zaletą zestawu naprawczego jest jego wielkość, która szczególnie jest istotna dla właścicieli samochodów zasilanych LPG. Użytkownicy tego rozwiązania zazwyczaj mają niewiele miejsca w bagażniku.
Zestaw naprawczy do opon – instrukcja
Często prosicie nas o konkretne poinstruowanie w przypadku użycia tego preparatu. Zanim wymienimy odpowiednie kroki, należy pamiętać o kilku kwestiach. Co ważne, po aplikacji tego specyfiku należy przejechać umiarkowaną prędkością 10-15 km, dzięki czemu pianka rozprowadzi się równomiernie w oponie. W przypadku analizowanego preparatu ważność produktu wynosi 5 lat od daty produkcji, jednak nie należy brać tego za pewnik. Jest to kwestia indywidualna każdego producenta.
Więc jakie są zalecenia jednego z producentów? Co należy wykonać?
- Usunąć (jeśli to możliwe) przyczynę przebicia.
- wypuścić do końca powietrze z koła,
- przed użyciem należy energicznie wstrząsnąć pojemnikiem,
- gdy jest zimno wskazane jest ogrzać pojemnik w dłoniach lub od ciepłego silnika,
- oczyścić gwint na wentylu,
- przykręcić do zaworu koła,
- usunąć kapsułkę ochronną,
- wciskać przycisk do momentu całkowitego napompowania opony.
Pamiętaj, aby ustawić oponę zaworem do góry. Dzięki czemu specyfik zostanie prawidłowo wprowadzony do uszkodzonego ogumienia.
Zalety zestawu naprawczego do opon
- Nie potrzebujesz koła zapasowego,
- nie ponosisz kosztów związanych z pomocą drogową,
- nie potrzebujesz zdejmować koła,
- pojazd ma mniejszą wagę (nie przewozisz zapasowego koła), co przyczynia się do mniejszego spalania,
- masz więcej miejsca na bagaże.
Wady zestawu naprawczego do opon
- Serwis ma prawo odmówić naprawy uszkodzonej opony (brak możliwości usunięcia pianki z ogumienia),
- jeśli uszkodzenie dotyczy boku opony to pianka nie znajdzie swojego zastosowania,
- możesz doraźnie załatać jedynie przebicie, które wynosi maksymalnie ok. 5-6 mm,
- niestosowanie się do zaleceń producenta pianki może jeszcze bardziej uszkodzić ogumienie.
Naprawa opony sznurem
Alternatywą spraya do naprawy opon jest sznur przeznaczony do opon bezdętkowych. W takim zestawie znajdziemy metalowe szydło z blokadą (na które nadziewamy sznur), kalibrownik do przebić wraz z wazeliną (którym kalibrujemy otwór pod sznur i wprowadzamy wazelinę) oraz sznury butylowe (w zestawie znajduje się od 5 do 20 sznurów).
Sznur wulkanizacyjny umieszczamy w miejscu uszkodzenia opony, a nadmiar odcinamy. W komplecie może znaleźć się dodatkowo klej, który pozwoli nam uszczelnić dziurę. Koszt takiego zestawu waha się od 20 do 50 zł. Pamiętajmy jednak, że jest to doraźne rozwiązanie, które powinno pomóc nam dojechać do najbliższego punktu naprawczego.
Zestaw naprawczy z niezintegrowanym kompresorem
Producenci starają się uprościć naprawę uszkodzonego ogumienia. Jednak możemy spotkać się z zestawem naprawczym, które posiada niezintegrowany kompresor. W tym przypadku – jak zwykle – podłączamy do wentyla rurkę, z której zostanie wydobyta pianka. Jednak dodatkowo do zestawu będziemy musieli przykręcić kompresor. W związku tym potrzebne będzie źródło zasilania, które znajdziemy w gnieździe umieszczonym w samochodzie lub zapalniczce.
Zobacz także: Opony zimowe czy całoroczne. Co najlepiej wybrać?