Wentyl samochodowy – wszystko co powinieneś wiedzieć na ten temat

Wentyl samochodowy to niezwykle istotny element naszego pojazdu. Gwarantuje on utrzymanie odpowiedniego ciśnienia opon, co wpływa na prawidłowe właściwości jezdne. Uszkodzony wentyl może stracić w graniach 0,7 bara w tydzień, co może fatalnie wpłynąć na aspekt naszego bezpieczeństwa na drodze. Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej na temat wentylu samochodowego. 

Wentyl – czym jest? 

Wentyl to potoczna nazwa zaworu pneumatycznego jednostronnego działania, wykorzystywanego w celu zachowania ciśnienia oraz umożliwienia regulacji w zamkniętych zbiornikach – mamy oczywiście na myśli dętki i opony pojazdów. Warto wiedzieć, że powszechnym użyciu są trzy rodzaje wentyli, które różnią się szczegółami w sposobie działania oraz gabarytami.

Rodzaje wentyli – podział

W większości samochodów znajdziemy wentyl Schradera, który jest potocznie nazywany zaworem amerykańskim (ang. American valve). Co więcej, zawór Schradera stosowany jest także w dętkach rowerów, jednak duża średnica zaworu, porównując choćby z zaworem Presta, powoduje, że to rozwiązanie nie jest wykorzystywane w wąskich lub tanich obręczach kół, ponieważ większy otwór w obręczy osłabia jej strukturę.

Pozostałymi rodzajami są zawory Dunlopa i Presta. Ten pierwszy, przed rokiem 1990 praktycznie całościowo opanował polski rynek dętek rowerowych – stąd określenie wentyl rowerowy. Największą zaletą tego zaworu jest prosta konstrukcja, która jest odporna na uszkodzenia podczas pompowania.

Zawór Presta najczęściej stosowanych jest dętkach rowerowych oraz rowerowych obręczach bezdętkowych. Ma najmniejszą średnice wśród trzech wentyli, dlatego dominuje on w rowerach profesjonalnych i amatorskich, gdzie stawia się na wytrzymałość koła – większy otwór obręczy osłabia jej konstrukcję. 

Sprawdź także: Jak pompować opony w samochodzie? Wskazówki 

Wentyle samochodowe

Wentyle samochodowe

Czym są ukryte wentyle? 

Zapoznając się z tematyką wentyli samochodowych należy wspomnieć o ukrytych wentylach, czyli zaworach ukrytych. Zyskują one coraz większą popularność na rynku. Wielka zaletą takiego rozwiązania jest to, że wentyl nie wystaje poza rant opony.

Ukryte wentyle są nieco droższe oraz bardziej wymagające przy wymianie, ale zwiększają ochronę przed zerwaniem lub wczesnym uszkodzeniem w czasie jazdy.

Jak często należy wymieniać wentyl samochodowy? 

Dla własnego bezpieczeństwa czynność wymiany wentyli samochodowych powinieneś powtarzać przy każdej sezonowej wymianie opon. Zasadniczo, każdy wulkanizator powinien uwzględniać te usługę w ramach wymiany ogumienia. Nawet jeśli masz zestaw zapasowych kół, wymiana wentyli nie stanowi problemu.

Dostępne są oczywiście różne modele. Najtrwalszymi są zawory metalowe (wzmocnione), które można dowolnie wymieniać raz na dwa sezony, odpowiedniki gumowe najlepiej wymieniać co pół roku.

Przykład ukrytego wentyla

Przykład ukrytego wentyla

Budowa wentyla

Weźmy na tapet zawór Schradera, bowiem to on jest najczęściej wykorzystywany w naszych samochodach. Wentyl ma postać metalowej rurki, która posiada wewnętrzny i zewnętrzny gwint.

W środku zamontowany jest wymienny rdzeń z dwiema uszczelkami i sprężyną, która ma zadanie dociskać zawór. Co warte uwagi, jedyną częścią, która jest widoczna na zewnątrz tego mechanizmu jest centralnie umieszczona w otworze iglica zaworu, której wciśnięcie spowoduje otwarcie zaworu.

Przykładowy opis elementów, z których składa się zawór Schradera. A są to: 

  • iglica,
  • rdzeń (w skład jego wchodzą uszczelki oraz sprężyna),
  • metalowa rurka gwintowana na zewnątrz,
  • nakładka ochronna.

Wymiana wentyli w samochodzie

Jeśli chodzi o poniesienie ewentualnych kosztów – wymiana wentyli nie wiążę się z dużym wydatkiem. Koszt wentyla to około 5 zł za sztukę. Jeśli chcemy model wzmacniany lub chromowany to musimy liczyć się z wydatkiem od ok. 10 zł za sztukę.

Na rynku dostępne są różne modele zaworów. Jakość, sposób wykonania czy wykonania wpływa na żywotność zaworu. 

Właściwym momentem na wymianę wentyla samochodowego jest zmiana opon. Każdy proponuje taką usługę wraz z sezonową zmianą ogumienia. Na rynku widnieją różne rodzaje wentyli.

Między innymi wentyle gumowe, które powinno wymieniać się raz na dwa miesiące lub metalowe zamienniki, których żywotność jest znacznie dłuższa, bowiem możemy je swobodnie wymienić po upływie dwóch sezonów. 

Zobacz także: Pompowanie kół azotem. Czy zaoszczędzimy pieniądze?

Pamiętaj, że wentyle różnią się od siebie rozmiarem oraz przeznaczeniem.

Pamiętaj, że wentyle różnią się od siebie rozmiarem oraz przeznaczeniem.

Uszkodzenie zaworu

Podczas eksploatacji kół uszkodzeniu może ulec zarówno opona jak i wentyl. W trakcie jazdy naciskom ulega wentyl, który może odginać się nawet o trzydzieści stopni. Skutkuje to utratą szczelności opony – a warto dodać, że nawet minimalne zniekształcenie może wpłynąć na spadek ciśnienia w oponie.

W efekcie, niski poziom ciśnienia może wpłynąć na drogę hamowania czy nawet spowodować wystrzał opony. Należy zwrócić uwagę na czas eksploatacji opony, który w przypadku takiego uszkodzenia może się znacznie skrócić i konieczna będzie wymiana opon. 

Nakrętki na wentyle

Nakrętki na wentyle samochodowe to ważny element, który jest również często deprecjonowany. Pamiętajmy, że to właśnie one blokują przed dostaniem się brudu, który osadza się podczas eksploatacji na całej oponie.

W innym wypadku może dojść do sytuacji, w której zawór wentyla zablokuje się i straci swoją szczelność, co oczywiście wpłynie na jakość jazdy i nasze bezpieczeństwo. 

Co w przypadku, gdy mamy podejrzenia, że samochód jeździł bez nakrętek i podejrzewamy, że kompresor podczas pompowania opon wtłoczy brud do otworu wentyla? Należy spuścić powietrze przed włączeniem kompresora.

Owe rozwiązanie nie gwarantuje powodzenia - wiele zależy od ilość zanieczyszczeń - wiele zależy od ilości brudu, które osadził się na ściance wentyla. 

Na zdjęciu zawór bezdętkowy TR600HP Wonder

Na zdjęciu zawór bezdętkowy TR600HP Wonder

Zgubiłeś nakrętkę od wentyla? 

Jeśli poruszałeś się bez nakrętek czy nasadek do wentyla samochodowego i obawiasz się, że kompresor wepchnie tam brud, przed włączeniem sprężarki musisz wypuścić trochę powietrza.

Aby to zrobić, naciśnij lekko zawór twardym przedmiotem, aż usłyszysz syk powietrza. Powtórz kilka razy. Ta metoda jest pomocna, ale nie gwarantuje sukcesu. Zależy to głównie od ilości nagromadzonego brudu.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.