Co to jest rant ochronny opony ?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Co to jest rant ochronny opony ?

Rant ochronny na oponie nie jest obowiązkiem, ale w często jest on on bardzo użyteczny. Nasze koła, szczególnie w ruchu ulicznym, narażone są na pęknięcia i otarcia. Wysokie krawężniki, rampy i małe obiekty stanowią duże zagrożenie uszkodzeniem. Rant ochronny chroni nasze felgi przed takimi uszkodzeniami.

Najczęściej opony nisko-profilowe posiadają rant ochronny

Najczęściej opony nisko-profilowe posiadają rant ochronny

Czy wybrać opony z rantem ochronnym ?

Rant ochronny nie jest obowiązkowy dla utrzymania dobrej kondycji felg. Stosowany jest zazwyczaj w modelach nisko – profilowych. To właśnie one są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że taką osłonę najczęściej możemy spotkać w modelach z profilem poniżej 55. Opony wysoko - profilowe nie potrzebują rantu, ponieważ ogumienie w najszerszym miejscu wystaje poza obrys felgi, tworząc naturalną osłonę przed uszkodzeniami. Wyższy profil zwiększa też komfort jazdy, ponieważ ogranicza hałas oraz lepiej sprawdza się na nierównej nawierzchni.

Po co kupować modele nisko – profilowe?

Kierowcy co raz częściej decydują się na lepsze parametry opon kosztem komfortu jazdy. Opony o profilu poniżej 55 charakteryzują się pewniejszym prowadzeniem, atrakcyjnym wyglądem, wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni. Dodatkowa sztywność opony sprawia, że nisko - profilowe modele lepiej sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, ale są za to bardziej podatne uszkodzenia mechaniczne. Dlatego też w takie model uzbraja się się dodatkową ochronę w postaci rantu.

Czasem konkretny model występuje w danym rozmiarze w wersji z rantem oraz w wersji bez niego. Zależy to od umowy między producentami samochodów i opon. Jeśli dany koncern motoryzacyjny zamawia produkt do swojego modelu auta, może on sobie zażyczyć, by nie miał rantu ochronnego. Opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków.

Jak sprawdzić, czy opona posiada rant ochronny?

Rant ochronny łatwo rozpoznać. Jest to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, która występuje w miejscu styku opony z felgą. Przez swoją budowę odróżnia się od reszty opony, a więc trudno ją przeoczyć.

Rant opony to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy

Rant opony to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy

Warto pamiętać, że rant ochronny nie jest stosowany we wszystkich oponach. W oponie jednego producenta i modelu mogą występować różnice! Opony z rantem ochronnym o około 10 - 15 % droższe od regularnego modelu.

 

Czy rant chroni felgę czy oponę?

Zastanawiacie się, czym różni się rant ochronny felgi od rantu opony? Otóż niczym. Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na oponie. Dodatkowa warstwa gumy umiejscowiona jest na stopce opony, a dokładnie w miejscu styku elementów koła. Zapobiega uszkodzeniu felgi, które może spowodować korozję oraz stanowić problem przy wyważaniu kół. Natomiast na powierzchni opony mogą powstawać wybrzuszenia lub pęknięcia w skutek nadmiernego zderzania felgi z oponą na nierównej drodze.

 

Gdzie szukać oznaczenia FR ?

Symbol pochodzi z języka niemieckiego (niem. Flagen Ripen) i oznacza w tłumaczeniu po prostu obręcz koła. Większość producentów stosuje jednak własne oznaczenie opon dla tej dodatkowej osłony.

 

Oto najczęściej spotykane oznaczenia:

RFP - Rim Fringe Protector (ochraniacz krawędzi felgi) – Goodyear

FP - Fringe Protector (ochraniacz felgi) - Goodyear

MFS - Maximum Flange Shield (pełna ochrona kołnierza) - Dunlop

FR - Felgen Ripen (pierścień ochraniający obręcz) – Continental

Koncerny Michelin i Bridgestone nie stosują dodatkowych oznaczeń.

 

 

Opony podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są nierzadko używane samochodach dostawczych oraz przyczepach. Dodatkowa grubość ogumienia w najszerszym miejscu opony chroni przed uszkodzeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć, nim częste uderzenia w krawężnik spowodują np. przecięcie warstw wewnętrznych.

Opona z rantem chroni felgę przed uszkodzeniami

Opona z rantem chroni felgę przed uszkodzeniami

Gdzie najlepiej sprawdzi się opona z rantem?

Opona FR nadaje się do jazdy codziennej w mieście. Dzięki niej unikniemy uszkodzeń lub otarć podczas parkowania lub pokonywania wysokich krawężników. Możemy cieszyć się korzyściami wynikającymi z nisko - profilowanych opon, bez obaw o uszkodzenie. Produkty z profilem poniżej 55 posiadają atrakcyjny wygląd i charakteryzują się pewnym prowadzeniem podczas dynamicznej jazdy. Rant ochronny pojawia się również w oponach samochodów terenowych, nawet przy profilu 70. Rant pomaga tutaj osłonić felgę przed uszkodzeniem, które często powstaje w wyniku najechania na nierówności lub inne przeszkody terenowe.

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia