Hałas opon. Na co zwrócić uwagę?

Nieprzyjemny dźwięk opon to zdecydowanie niechciany towarzysz naszej podróży. W przypadku ogumienia musimy liczyć się z pewnym poziomem hałasu podczas jazdy. Pamiętajmy, że wpływ na głośność opony ma wiele czynników. Jeśli chcesz wiedzieć, co wpływa na hałas dobiegający z Twoich opon lub w jaki sposób możesz go usunąć - ten artykuł jest zdecydowanie dla Ciebie. 

Dlaczego opony piszczą?

Częstym powodem pisku opon jest słaba przyczepność. Potencjalny dźwięk może wzmacniać dany typ nawierzchni. Co więcej, na głośność potocznie nazywanego pisku wpływa zbieżność kół lub uszkodzone elementy zawieszenia pojazdu. 

Pamiętaj, że piszczenie nie jest bezpieczne! Pisk może być dla nas wskazówką, że powinniśmy zwrócić uwagę na nasz samochód oraz granicę przyczepności naszego kompletu opon. 

Co może wpływać na to, że opona piszczy? 

  • Prędkość samochodu,
  • kwestia przyczepności danej nawierzchni, 
  • zastosowana mieszanka i rzeźba bieżnika,
  • głębokość bieżnika,
  • wiek opony.

Jak znaleźć ciche opony?

Przede wszystkim zwróć uwagę na kluczowe informacje, które są zawarte na etykiecie opony. Mowa tutaj o takich parametrach jak np.: klasa energetyczna, droga hamowania oraz właśnie poziom hałasu. Parametr, który nas interesuje jest oznaczony przez liczbę fal na etykiecie.

Różnica wynosi pozornie niewiele, bowiem 3 dB (A), jednak w praktyce różnica jest odczuwalna. Co istotne, poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku.

Warto wspomnieć, że w miarę starzenia się guma na oponach twardnieje, co może oczywiście generować większy hałas. Zatem, jeśli Twoje opony są użytkowane 5-10 lat – powinieneś jest zmienić. Ich wysoki poziom wyeksploatowania bieżników stanowi realne niebezpieczeństwo dla Ciebie. 

Aspekt ciśnienia w oponach

Na początku sprawdź ciśnienie w swoich oponach. Ten fakt może być przyczyną Twojego problemu. W przypadku niskiego ciśnienia choćby jednej z opon – może ona wręcz trzeć o asfalt swoją powierzchnią, co wpływa na nieprzyjemny dźwięk. Spadek ciśnienia o 0,5 bar podwyższa hałas o ok. 1 dB(A).

Zaopatrz się w manometr – miernik ciśnienia. Dzięki temu będziesz mógł cały czas kontrolować stan ciśnienia. Dla większych aut polecamy przenośny kompresor.

W kwestii hałasu opon zwróć uwagę na ciśnienie ogumienia

W kwestii hałasu opon zwróć uwagę na ciśnienie ogumienia

Wyząbkowane opony 

Przyczną hałasu mogą być wyząbkowane opony. Sytuacja ma miejsce, gdy bieżnik ściera się nierównomiernie od strony czołowej klocka. Jak możesz sprawdzić czy opona jest wyząbkowana?

Przejedź dłonią po bieżniku w dwie strony, jeśli poczujesz z jednej ze stron opór – oznacza to, że opona jest wyząbkowana. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka, np.: zużyte amortyzatory, niewłaściwa geometria tylnego zawieszenia lub ogumienie ma zbyt wysokie lub niskie ciśnienie. 

Na ząbkowanie wpływa również styl naszej jazdy. Mowa o gwałtownym przyspieszaniu czy hamowaniu oraz przejeżdżaniu trasy w linii prostej w znaczącej części, bez zakrętów. Zwróć uwagę także na właściwy dobór ogumienia. Niedopasowane opony do danego modelu, mogą po pewnym czasie ulec ząbkowaniu.

Wartości hałasu umieszczane na etykietach

Szerokiej wypowiedzi dla 24opony.pl udzielił Łukasz Kusiak, Menadżer Produktu w Continental Opony Polska 

– Warto pamiętać, że dane na etykiecie UE dotyczą hałasu emitowanego na zewnątrz samochodu przez nowe opony i są podawane dla jednego rodzaju nawierzchni: asfaltu. Na potrzeby etykiety UE (ESEI) nie mierzy się głośności opon na kostce brukowej, granitowej czy nawierzchniach betonowych, coraz częściej stosowanych przecież na drogach szybkiego ruchu w Polsce.

– Na hałas jaki słyszy kierowca i pasażerowie, czyli poziom komfortu akustycznego, wpływa przenoszenia dźwięków z opon do wnętrza kabiny samochodu. Tymczasem poziom hałasu zewnętrznego nie zawsze idzie w parze z komfortem akustycznym wewnątrz pojazdu.

– Zdarza się, że opony „ciche” według etykiety UE słabo tłumią dźwięki dostające się do wnętrza auta. Wartości hałasu umieszczane na etykietach nie zawsze przekładają się więc na subiektywne odczucia kierowców.

Uszkodzenia opony 

Generowany hałas, który dobiega z opony, może być wskazówką, że uszkodzeniu uległa opona. Pamiętaj, że nie zawsze nadmierna głośność opony musi wiązać się z ciśnieniem. Sprawdź stan swojego ogumienia.

Być może powodem wzrostu hałasu jest gwóźdź, który sprawi, że powietrze będzie uchodzić powoli, ale to właśnie hałas powinien być dla nas wskazówką. 

Jak rozpoznać zużyte opony?

W kwestii hałasu opon zwracaj uwagę na etykietę dotyczącą Twojej opony

W kwestii hałasu opon zwracaj uwagę na etykietę dotyczącą Twojej opony

Zwróć uwagę na łożysko

Kolejnym aspektem związanym z tak zwanym huczeniem opon może być zużyte łożysko. Hałas objawia się głównie podczas skręcania. O problemach z łożyskiem może sugerować luz w kole. W takiej sytuacji możesz sprawdzić stan łożyska na dwa sposoby. Podnieś koło i poruszaj ręką owym kołem – jeśli usłyszysz większy szum, może oznaczać to problemy z łożyskiem.

Nasz specjalista poleca również, aby wykonywać skręt kierownicy lewo-prawo około 30 stopni – wtedy częstotliwość hałasu będzie wyczuwalna. Zatem nie musisz się zastanawiać, czy warto naprawiać opony. 

Które opony są cichsze?

Wyjaśnia Menadżer Produktu w Continental Opony Polska

– Zazwyczaj że opony letnie są „cichsze” od zimowych oraz całorocznych, a opony klasy premium od budżetowych. Podobnie opony wzmacniane (oznaczane jako R – Reinforced lub XL – Extra Load) bywają uważane za „głośniejsze” od zwykłych modeli.

– Niestety, nie jest to reguła, tylko pewna generalizacja. Producenci opon oferują dziś bardzo szeroką gamę ogumienia, a rozpiętość rozmiarów w ramach jednego modelu – np. od 14 do 21 cali – powoduje, że ich klasy głośności na etykiecie UE będą różne. Nawet ten sam model opony, w takim samym rozmiarze, ale o różnych indeksach prędkości i nośności, lub z homologacją dla określonego producenta aut, może mieć różne oznaczenia poziomu hałasu.

– Zdarza się też, że nowy komplet ogumienia jest uważany przez kierowcę jako głośniejszy od używanego wcześniej. Przyczyną tego może być fakt, że emitowany dźwięk może mieć po prostu nieco inną częstotliwość, która będzie odbierana jako bardziej nieprzyjemna lub drażniąca w porównaniu z dźwiękiem zużytego kompletu, do którego byliśmy przyzwyczajeni, tymczasem w pomiarach poziom głośności obu kompletów będzie zbliżony.”

Czym jest komfort opony? 

Często głośność łączy się z komfortem opony. Jak zapewne wiesz – jedna z istotnych funkcji Twoich opon jest absorbowanie wstrząsów oraz tłumienie drgań w czasie jazdy. Najprościej ujmując, ogumienie ma zapewniać komfort podróżowania.

W niektórych przypadkach opony mogą być właśnie źródłem dyskomfortu. Huczące opony potrafią wręcz doprowadzać do szewskiej pasji. 

Pamiętajmy, że takowy komfort jest pojęcie subiektywnym. Każdy człowiek ma inną granicę komfortu. Nadmierna głośność opon zimowych lub letnich może niektórym zwyczajnie nie przeszkadzać. 

Innym kwestią komfortu ogumienia jest komfort psychiczny. Chodzi tu o kwestie zaufanie kierowcy do konkretnego ogumienia, przewidywalność ich zachowania.

Rola amortyzatorów w redukcji hałasu opon: jak właściwie dobrana i działająca zawieszenie może pomóc zmniejszyć hałas

Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w systemie zawieszenia pojazdu, wpływając nie tylko na komfort jazdy, ale także na poziom hałasu generowany podczas jazdy. Poniżej omówimy, w jaki sposób właściwie dobrana i działająca zawieszenie może pomóc w redukcji hałasu opon.

  1. Tłumienie drgań: jednym z głównych zadań amortyzatorów jest tłumienie drgań powstałych podczas jazdy. Drgania te, jeśli nie są odpowiednio tłumione, mogą być przekazywane do wnętrza pojazdu w formie hałasu. Dobrej jakości amortyzatory skutecznie redukują te drgania, zmniejszając tym samym hałas w kabinie.
  2. Stabilizacja opony: amortyzatory pomagają utrzymać oponę w stałym kontakcie z nawierzchnią drogi. Odpowiednio działająca zawieszenie zapewnia równomierny nacisk opony na nawierzchnię, co przekłada się na mniejsze wibracje i hałas.
  3. Redukcja hałasu od uderzeń: na nierównościach, takich jak wyboje czy krawężniki, odpowiednie amortyzatory absorbują wstrząsy, co znacznie zmniejsza hałas uderzeniowy przenoszony do wnętrza samochodu.
  4. Materiały tłumiące w amortyzatorach: nowoczesne amortyzatory mogą być wyposażone w specjalne materiały tłumiące, które dodatkowo absorbują hałas, czyniąc jazdę jeszcze cichszą.
  5. Wpływ na inne elementy zawieszenia: dobrze działające amortyzatory zmniejszają obciążenie innych komponentów zawieszenia, takich jak sprężyny czy tuleje. Dzięki temu redukuje się hałas generowany przez te elementy podczas jazdy.
  6. Regularna kontrola i konserwacja: aby amortyzatory skutecznie pełniły swoją funkcję, konieczne jest regularne sprawdzanie ich stanu technicznego. Zużyte lub uszkodzone amortyzatory mogą znacznie zwiększyć poziom hałasu w samochodzie.

Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w redukcji hałasu opon podczas jazdy. Ich odpowiednie dobranie, regularna kontrola i konserwacja są kluczem do cichej i komfortowej jazdy. Właściwie działająca zawieszenie zapewnia nie tylko komfort, ale także zwiększa bezpieczeństwo jazdy, poprawiając przyczepność opon do nawierzchni drogi.

Porady dla kierowców: jak zmniejszyć hałas podczas jazdy

Hałas podczas jazdy może być nie tylko uciążliwy, ale w pewnych sytuacjach może wpływać na koncentrację kierowcy. Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą zmniejszyć hałas podczas jazdy, szczególnie ten pochodzący od opon.

  1. Sprawdzaj regularnie ciśnienie w oponach: niewłaściwe ciśnienie, zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie, może zwiększać hałas generowany przez opony. Regularne kontrolowanie i utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia pomaga w redukcji hałasu.
  2. Wybieraj opony o niskim poziomie hałasu: przy zakupie nowych opon zwróć uwagę na etykietę energetyczną – jednym z parametrów jest poziom hałasu generowany przez oponę.
  3. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania: nagłe zmiany prędkości mogą zwiększać hałas opon. Płynna jazda, bez nagłych zmian prędkości, pomaga w redukcji hałasu.
  4. Regularnie kontroluj amortyzatory i zawieszenie: jak wspomniano wcześniej, zużyte amortyzatory mogą przyczyniać się do zwiększenia hałasu. Dbanie o ich stan techniczny wpłynie na komfort i cichszą jazdę.
  5. Unikaj jazdy po nierównościach: jeśli to możliwe, staraj się omijać dziury w drodze czy wyboje. Nierówności mogą zwiększać hałas opon oraz powodować dodatkowe wibracje w pojeździe.
  6. Zwróć uwagę na typ nawierzchni: niektóre nawierzchnie, takie jak beton czy kostka brukowa, mogą generować więcej hałasu niż asfalt. Jeśli masz możliwość, wybieraj drogi o cichszych nawierzchniach.
  7. Regularna kontrola i wymiana uszkodzonych opon: opony z nierównym bieżnikiem czy uszkodzeniami mogą generować dodatkowy hałas. Regularne ich sprawdzanie i wymiana w razie potrzeby przyczyni się do cichej jazdy.
  8. Izolacja akustyczna: jeśli hałas wewnątrz pojazdu jest szczególnie uciążliwy, można rozważyć dodatkową izolację akustyczną. Specjalne materiały tłumiące montowane w drzwiach, podłodze czy dachu mogą znacznie zredukować hałas wewnątrz kabiny.

Dbanie o stan techniczny opon i pojazdu, a także świadoma jazda, mogą znacząco przyczynić się do redukcji hałasu podczas jazdy. Zastosowanie się do powyższych wskazówek pomoże w zwiększeniu komfortu podróży zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.