Czy sól na drogach szkodzi oponom i samochodowi? - 24opony.pl

Czy sól na drogach szkodzi oponom i samochodowi?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Czy sól na drogach szkodzi oponom i samochodowi?

Czy sól drogowa ma negatywny wpływ na opony i samochód? Sypanie soli na drogi jest stosowane zimą przez drogowców. Jednak często zastanawiamy się – czy sól drogowa ma negatywny wpływ na opony i lakier naszego samochodu? Sprawdź artykuł i dowiedz się, jakie są wady i zalety soli na drogach, czyli czystego chlorku sodu wzbogaconego substancjami przeciwzbrylającymi. A także sprawdź jak dbać o lakier samochodu zimą!

 

Jak działa sól drogowa? 

Zadaniem soli jest obniżenie temperatury wody. Co ciekawe, podczas gdy woda zwykle zamarza w temperaturze 0 stopni Celsjusza, w obecności soli konieczne są o wiele wyższe temperatury. Wnioskując, im więcej soli, tym niższa temperatura zamarzania wody.

Sól drogowa potrzebuje wody, aby zacząć działać. To dlatego czasami ekipy drogowe wstępnie oczyszczają drogi mieszanką soli i wody zwanej solanką. Solanka może zapobiec tworzeniu się lodu lub jeśli na drodze jest już dużo śniegu i lodu, solanka przenika do dolnych warstw, rozdzielając lód od drogi. Przejeżdżające pojazdy rozbiją ten lód i zostaje on usunięty przez pługi drogowe.

Czy sól na drogach jest niebezpieczna? 

Chlorek sodu oraz chlorek wapnia świetnie radzą sobie z wchłanianiem wody z otoczenia. W związku z tym powłoka na naszym samochodzie zacznie prędzej czy później wchłaniać wodę wraz z niepożądanymi dodatkami. W tym przypadku woda działa niekorzystnie, bowiem przyspiesza procesy utleniania. Widocznym skutkiem tego procesu jest korozja. 

Co prawda, dzisiejsze systemy lakiernicze dają świetną ochronę. Niestety każdego dnia nasz pojazd narażony jest na mikro uszkodzenia, takie jak rysy czy odpryski od kamyczków. Jeżeli sięgają one do blachy, jest tylko kwestią czasu aż zobaczymy rdzę na naszym pojeździe. 

Czy sól szkodzi oponom? 

Sól drogowa zdecydowanie wpływa na aspekt bezpieczeństwa na drodze. Jednak jeżeli chodzi o kwestie pojazdu mamy tutaj mieszane uczucia. Sól na drodze przy długotrwałym kontakcie z samochodem szkodzi naszemu ogumieniu. Należy nadmienić, że problemy nie muszą dotyczyć wszystkich kierowców. Najbardziej narażone są opony wyeksploatowane lub uszkodzone.

Sól osadza się między blokami ogumienia i wnika do opasań stalowych oraz drutówki, powodując korozję. Może to doprowadzić nawet do separacji bieżnika. Stanowi realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze. 

Sól wysypywana na drogi dostaje się do kanalizacji a potem do rzek

Sól wysypywana na drogi dostaje się do kanalizacji a potem do rzek

Sól drogowa ma negatywny wpływ na środowisko

Pomyśl o tym: tylko jedna łyżeczka soli może trwale zanieczyścić pięć litrów wody. Teraz zastanów się, ile soli drogowej pojawia się na drogach zimą – to zdecydowanie więcej niż łyżeczka. Z biegiem czasu zasoby wody zanieczyszczonej solą drogową przestają wspierać niektóre rodzaje organizmów wodnych. Dzieje się tak, gdy sól wchodzi w kontakt z górnymi warstwami źródła wody.

Ze względu na obecność soli drogowej woda staje się gęstsza i opada na dno, uniemożliwiając przedostawanie się tlenu z górnych warstw do dolnych. To oddzielenie górnych i dolnych warstw zaburza ekosystem wodny. Sól może również:

  • uszkadzać liście roślin,
  • hamować pobieranie składników odżywczych przez rośliny,
  • zabijać niektóre rośliny,
  • powoduje namnażanie się gatunków odpornych na sól, co zmniejsza różnorodność roślin i dodatkowo zaburza ekosystem,
  • nawet dzika przyroda nie jest odporna na wpływ dodanej soli drogowej na ekosystem. Ma to wpływ w szczególności na ptaki, ponieważ są one skłonne do połykania granulek soli. Sól może zatruwać ptaki i zmniejszać liczbę lokalnych populacji.

Jak poradzić sobie z uszkodzeniami od soli drogowej? 

Koncerny produkujące systemy lakiernicze dostarczają coraz to lepszej jakości produkty, które chronią nasze samochody. Co ważne, nawet najmniejsze rozdarcie powłoki lakieru daje możliwość wdarcia się korozji. Dlatego warto reagować jak najszybciej! Istnieje wiele sposobów na uzupełnienie wszelkich ubytków. Najtańszym z nich, ale nie najprostszym, ponieważ wymaga od nas czasu i precyzji, jest zakup zaprawki lakierniczej.

Decydując się na zakup zaprawki lakierniczej, powinniśmy szukać wśród tych, dostarczanych przez duże koncerny z wieloletnim stażem. Co ważne, przy zakupie zaprawki musisz znać numer lakieru swojego samochodu, który znajdziesz rozkodowując numer VIN lub na naklejce, np. w bagażniku. Oczywiście Drugim sposobem, zdecydowanie droższym, jest udanie się do specjalisty, który wyceni nam usługę i oceni uszkodzenia. 

Sól na drogach a samochody

Jak uniknąć uszkodzenia pojazdu od soli na drodze? Przygotowaliśmy dla was kilka wskazówek, o których warto pamiętać, aby uniknąć uszkodzenia lakieru naszego samochodu od korozji spowodowanej solą drogową. Jak zadbać o samochód zimą i uchronić go przed solą na drodze?

  • Staraj się myć regularnie swój samochód. Nie zapominaj o myciu podwozia co najmniej co kilka tygodni. Zainwestuj w płynną powłokę przed zimą, aby uzyskać dodatkową ochronę,
  • rozpocznij przygotowania już jesienią! Zastosuj pełne mycie i woskowanie,
  • sprawdź czy Twój samochód nie ma wgnieceń, zadrapań i punktów rdzy przed pierwszymi opadami śniegu,
  • zachowaj możliwy dystans podczas jazdy za ciężarówkami rozrzucającymi sól i solankę,
  • już wiosną zrób pełny przegląd auta, wraz z naprawieniem wszelkich punktów rdzy. 
Sól na drogach może mieć znaczący wpływ na żywotność naszych opon

Sól na drogach może mieć znaczący wpływ na żywotność naszych opon

Jak zadbać o opony zimą?

Należy pamiętać, aby nie bagatelizować najmniejszego uszkodzenia opony. Nawet drobne uszkodzenie może przeniknąć do struktur metalowych opony, wpływając na jej żywotność. Warto wiedzieć jednak, że możemy zminimalizować ryzyko lub zapobiec rozszerzeniu ewentualnej usterki. Wystarczy przyjąć kilka założeń:

  • przy sezonowej wymianie zleć przebadanie ogumienia specjalistom wulkanizacyjnym. Część usterek może być niewidoczna w statecznej oponie, a ich rozwój jest bardzo szkodliwy dla struktury ogumienia, kontroluj regularnie ciśnienie opon. Co więcej, przed wyruszeniem w dłuższą podróż,
  • sprawdź dokładnie bieżnik i ścianki boczne opony, poszukując przetarć lub pęknięć. W razie jakiejkolwiek usterki zgłoś się do specjalisty,
  • do konserwacji stosuj sprawdzone środki specjalistyczne, które zabezpieczą opony na czas składowania oraz zapewnią im elastyczność i zapobiegną wszelkim odkształceniom,
  • opony powinno się regularnie myć w okresie zimowym oraz konserwować po sezonie. Gdy zdejmujemy opony, należy je dokładnie wysuszyć przed schowaniem oraz oczyścić ze wszelkich zanieczyszczeń oraz kamieni. 

Pozytywne aspekty użycia soli drogowej 

Sól może uszkodzić Twój samochód i go zanieczyścić. Ale czy jest coś pozytywnego w soli drogowej? Tak jest. Skuteczność soli w zapobieganiu wypadkom jest niezaprzeczalna. Według badań przeprowadzonego przez American Highway Users Alliance, każde 10% polepszenie tarcia nawierzchni drogi powoduje zmniejszenie liczby wypadków o 20%.

Badanie wykazało również, że odladzanie solą drogową może zmniejszyć nawet 93% wypadków. Ponadto sól jest przyjaznym dla budżetu środkiem do odladzania. Wiele amerykańskich stanów używa go, ponieważ kosztuje tylko około 50 USD za tonę (chociaż w przypadku niedoborów ceny mogą wzrosnąć do 250 USD za tonę).

Najważniejsze jest to, że sól jest opłacalna i zapobiega kolizjom, obrażeniom i wypadkom śmiertelnym na drogach, dlatego wiele stanów nadal używa jej do topienia lodu na śliskich drogach.

Co zamiast soli drogowej?

Zastanawiamy się, co zamiast soli na drogach? Na przestrzeni kilku dobrych lat przeprowadzono wiele prób z wykorzystaniem alternatywnych metod w walce z zimową pokrywą lodu. Ciekawy pomysł miał jeden z krajów skandynawskich, który próbował wykorzystać cukier zamiast soli. Jednak pomysł był zupełnie nietrafiony, a cukier okazał się jeszcze bardziej szkodliwy dla pojazdów niż sama sól. 

Próbowano również zmieszać sól z różnymi mieszankami, próbując obniżyć jej zawartość. Jednym z pomysłów był żwir, który dobrze minimalizuje po wymieszaniu z solą ryzyko poślizgu. Jednak ten pomysł nie sprawdził się w państwach z dużym natężeniem ruchu. 

W trakcie analizy posypano również ulice chlorkiem wapnia i magnezu, które stanowią skuteczniejszą alternatywę dla soli. Jednak pomysł się nie przyjął ze względu na wysokie koszty, które w tym przypadku miałby wzrosnąć aż 8-krotnie! Wiązałoby się to ze zmianami w systemie finansowania i zdecydowanie większym obciążeniem budżetu władz.

Naukowcy poszukują nowych, mniej inwazyjnych metod, które zastąpią sól na drogach

Naukowcy poszukują nowych, mniej inwazyjnych metod, które zastąpią sól na drogach

Katastrofalne zagrożenie ze strony soli drogowej

Interesujące badanie przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych. Profesor Washington State University oszacował, że kraj wydaje 5 miliardów dolarów rocznie na uszkodzenia infrastruktury spowodowane solą drogową, a koszty mogą być coraz wyższe. Ze względu na swoje właściwości chemiczne sól drogowa może zwiększyć szkody. Sól drogowa powoduje pękanie powierzchni, powiedział Xianming Shi, profesor inżynierii lądowej i środowiskowej, który napisał książkę na zatytułowaną „Zrównoważone zimowe działania drogowe”.

Shi dostrzegł, że sól szokująco negatywnie wpływa na mosty. Dzieje się tak dlatego, że sól drogowa, szczególnie alternatywna odmiana chlorku magnezu, może powoli wypłukiwać wapń z betonu w mostach, a także na drogach i chodnikach. „To tak, jakby ludzie się starzeli, ich kości tracą wapń, stają się kruche i są bardziej podatne na pękanie” – powiedział Shi. „To bardzo podobna sytuacja z betonem”.

Podczas pracy z Departamentem Transportu stanu Oregon analiza Shi wykazała, że ​​niektóre mosty, mimo że były wysoko oceniane podczas oględzin, w rzeczywistości straciły 40% swojej wytrzymałości. W praktyce oznacza to, że kosztowna konserwacja może być potrzebna znacznie częściej.

Jaka jest przyszłość dla soli na drogach? 

Gdy pogoda pogarsza się, zapobieganie ewentualnym wypadkom spowodowanym przez lód jest koniecznością dla bezpieczeństwa publicznego. Niezależnie od tego, czy rozwiązujemy ten problem, stosując sól na oblodzonych drogach, czy rozpylając roztwory na bazie soli na suchych drogach w oczekiwaniu na trudne warunki pogodowe, skuteczność soli zapewnia jej ciągłe użytkowanie.

Jednak naukowcy wciąż pracują nad opracowaniem metod zmniejszających ogólne ilości soli drogowej, co może oznaczać ogromne korzyści dla naszych pojazdów i środowiska. Jednak dzień, w którym nie jesteśmy już zależni od soli do oczyszczania oblodzonych jezdni jest niezwykle daleki.

Podsumowując, zmniejszamy naszą zależność od soli drogowej. Mniej soli na drogach oznacza mniej soli wpływającej na nasze pojazdy i środowisko. Tylko czas pokaże, czy uda się całkowicie znaleźć bardziej zrównoważoną alternatywę.

Zobacz także: Jak jeździć zimą? Porady jak bezpiecznie podróżować

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Płatności PayU
Raty BNP Paribas
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia