Opony letnie czy całoroczne?

Opony letnie czy całoroczne? Zapewne trafiając na ten artykuł takie pytanie sobie właśnie zadajesz! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy wskazówki, które pozwolą Tobie wybrać najlepszą opcję ogumienia. Które rozwiązanie będzie dla Ciebie optymalne? Opony wielosezonowe czy letnie? Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej na ten temat. 

Oznaczenia opon letnich i całorocznych

Bardzo istotnym aspektem są oznaczenia opon. To właśnie one mogą być jednym z kryterium, które pozwoli nam wybrać pomiędzy oponami letnimi a całorocznymi. Oznaczeń jest dosłownie kilka, które mówią o tym, czy dana opona ma parametry certyfikowanego ogumienia do danych warunków czy też nie. 

Na oponach wielosezonowych znajdziesz taki symbol jak M+S, czyli anglojęzyczna nazwa Mud and Snow, czyli po prostu błoto i śnieg. Jest to oznaczenie, które często wykorzystuje się w ogumieniu całorocznym z przeznaczeniem na rynek amerykański. Warto pamiętać, że takie opony (wyłącznie z tym oznaczeniem) nie posiadają homologacji zimowej!

Natomiast w Europie dostrzeżemy takie oznaczenie jak 3PMSF na boku naszej opony w postaci piktogramu trzech szczytów ze śnieżynką. Jest to oczywiście istotna informacja dla kierowcy, mówiąca o tym, że opona posiada homologacje zimową.

Co do dalszych oznaczeń opon całorocznych; te ogumienie raczej nie posiada wielkiej ilości specyficznych symboli. Natomiast przy analizie opon wielosezonowych, warto przyjrzeć się dokładnie rzeźbie bieżnika. Pozwoli to nam ocenić jakość opony i jego zdatność do jazdy zimą. 

Opony letnie i całoroczne w testach

Jak wypadają opony uniwersalne i letnie w testach? W tej sprawie warto się posłużyć wynikami niezależnych instytucji lub magazynów o tematyce samochodowej. Z pomocą przychodzi nam ADAC i Auto Bild. Co ciekawe, testerzy porównują najczęściej opony całoroczne z modelami zimowymi. 

Wyniki testów pokazują, że obecnie, niepodważalnie, opony sezonowe radzą sobie lepiej w badaniach niż gumy uniwersalne. Jednak, co warto uwagi, opony całoroczne, uzyskują lepsze noty niż najtańsze modele opon sezonowych, np. opony, które zostały wyprodukowane w Chinach. 

Jeśli przyjrzymy się testom, które mają na celu porównanie opon całorocznych i letnich, model letni zazwyczaj bardzo dobrze radzi sobie na suchym podłożu w kwestii hamowania oraz prowadzenia.

Opony wielosezonowe w tym teście wypadają znacznie gorzej, ponieważ ich rzeźba bieżnika jest wykonana z innej mieszanki gumowej, a ich przeznaczenie jest bardziej uniwersalne. 

Wiele opon całorocznych nieźle radzi sobie na mokrym podłożu, szczególnie w kwestii odporności na zjawisko aquaplaningu.

Opony letnie czy całoroczne? Jeśli preferujesz agresywny styl jazdy, postaw na opony sezonowe, czyli w tej sytuacji ogumienie letnie

Opony letnie czy całoroczne? Jeśli preferujesz agresywny styl jazdy, postaw na opony sezonowe, czyli w tej sytuacji ogumienie letnie

Parametry eksploatacyjne opon letnich

Przed wyborem opon, istotne jest porównanie parametrów pomiędzy oponami letnimi a całorocznymi. Dokładna klasyfikacja pozwoli nam lepiej zrozumieć opony o konkretnym przeznaczeniu. 

Opony w warunkach letnich – jak wcześniej wspomnieliśmy – świetnie radzą sobie na suchych drogach, a to dzięki kształtowi i układowi rowków i żeber, co daje im w rezultacie świetną przyczepność. Jesteś kierowcą, który uwielbia samochody ze sportowym charakterem?

Na pewno dla Ciebie będzie to świetnie rozwiązanie. Ogumienie tego typu zapewnia skuteczniejsze hamowania, pewniejsze prowadzenie i świetną przyczepność. Finalnie, te aspekty dadzą Ci wysoki poziom komfortu. 

Kiedy wybrać opony letnie? 

Zdecydowanie opony sprawdzą się świetnie w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. Warto pamiętać, że jeśli temperatura spadnie poniżej tego minimum, mieszanka opony zaczyna twardnieć. W efekcie, guma może stracić swoje właściwości, co spowoduje pęknięcia lub znaczne pogorszenie aspektu przyczepności. 

Jest to główna różnica między oponami letnimi a zimowymi. Warto wiedzieć, że używanie obu rodzajów opon jest dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy w kraju użytku opon występują duże różnice temperatur między zimą a latem.

Opony letnie są dobrym wyborem dla kierowców, którzy pragną osiągać lepsze wyniki i czuć większe bezpieczeństwo w czasie jazdy zarówno po mokrych, jak i suchych drogach.

Parametry eksploatacyjne opon całorocznych

Jeśli porównujemy opony całoroczne z oponami letnimi, całoroczne ogumienie jest zdecydowanie mniej elastycznie i nie daje tak dobre przyczepności jak opony na lato. Co więcej, opony uniwersalne posiadają duże bloki bieżnika opony, czyli mają mniej krawędzi, która zapewnia przyczepność na lodzie i głębszym śniegu. 

W związku z tym, opony wielosezonowe nie będą najlepszym wyborem na skrajnie niskie temperatury lub tereny górzyste. Warto pamiętać, że opony na cały rok oferują nam zalety opon sezonowych. Radzą sobie bardzo dobrze na lekkim śniegu, a przy tym mają dobrą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. 

Jest to świetne rozwiązanie dla kierowców, preferujących jazdę w klimacie umiarkowanym lub właścicieli samochodów jeżdżących głównie w obszarach miejskich.

Kiedy wybrać opony całoroczne? 

Jeśli chcemy wybrać opony całoroczne, musimy zadać sobie dwa pytania: po pierwsze, czy warunki, w których jeździmy dopuszczają zastosowanie opon całorocznych? Po drugie, czy chcesz zaoszczędzić pieniądze na wymianę opon i ich przechowywanie

Choć opony wielosezonowe są droższe, to koszty zostaną zrekompensowane w trakcie eksploatacji opon.

Opony całoroczne to ekonomiczne i uniwersalne rozwiązanie

Opony całoroczne to ekonomiczne i uniwersalne rozwiązanie

Opony letnie czy całoroczne?

No właśnie? To kiedy wybrać opony wielosezonowe, a kiedy ogumienie letnie? Stworzyliśmy dla Was krótkie wypunktowanie, mówiący o ważnych aspektach, które na pewno pomogą w kwestii wyboru. 

Opony sezonowe (np. letnie) będą dla Ciebie dobre, jeżeli: 

  • preferujesz dynamiczną jazdę samochodem;
  • potrzebujesz totalnego poczucia bezpieczeństwa; 
  • jeździsz więcej niż 15/20 tysięcy kilometrów w ciągu roku;
  • jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (długie trasy – miasto).

Opony całoroczne będą dla Ciebie dobre, jeżeli: 

  • preferujesz spokojny styl jazdy;
  • jeździsz mniej niż 15 tysięcy kilometrów w ciągu roku;
  • jeździsz głównie po mieście;
  • jeździsz przez cały rok na oponach letnich lub zimowych (czego nie pochwalamy).

Czy opony letnie są lepsze w upale i deszczu?

Opony letnie są zoptymalizowane pod kątem doskonałej przyczepności na drodze, niezależnie od tego, czy jest gorąco, lekko wilgotno, czy mocno pada deszcz Sprawdzą się świetnie w lecie, zgodnie z ich podstawowym przeznaczeniem. Wykonane są z mieszanki bieżnika, zawierającej lepkie dodatki poprawiające przyczepność na drodze na mokrej nawierzchni.

Ale ta mieszanka bieżnika zapewnia również wystarczającą sztywność, dzięki czemu opony trzymają się i zachowują swój kształt, gdy jest gorąco. Dzięki temu opory toczenia na gorącej nawierzchni są minimalne.

Wzory bieżnika mają zazwyczaj płytsze, prostsze rowki niż te, które można zobaczyć na całorocznej oponie.

Rezultat: większa stabilność podczas pokonywania zakrętów, hamowania i przyspieszania.

Ponieważ opony sezonowe często mają asymetryczny lub jednokierunkowy wzór bieżnika, opcje rotacji opon mogą być ograniczone. Na przykład, możesz być w stanie obrócić przednie opony na przeciwne strony zamiast na krzyż, aby wyrównać zużycie bieżnika.

Chociaż dla wielu może się okazać nowością, że opony letnie przewyższają opony całoroczne, jeśli chodzi o przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

Jednak warto pamiętać: opony sezonowe nie zapewniają przyczepności zimowej. Sztywnieją w niskich temperaturach i nie są bezpiecznym wyborem w każdych warunkach śniegowych lub lodowych.

Pamiętaj, że opony letnie nie są przeznaczone do jazdy przez cały rok!

Pamiętaj, że opony letnie nie są przeznaczone do jazdy przez cały rok!

Które opony są lepsze? Opony całoroczne czy letnie?

Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników. Sposób jazdy i rozmiar pojazdu mogą wpływać na koszt i dostępność różnych opcji. Doskonałe prowadzenie opon sezonowych jest nieco równoważone faktem, że są one zwykle głośniejsze niż opony całoroczne.

Jeśli chodzi o opony, dostajesz to, za co płacisz, a cena jest często dobrym wskaźnikiem tego, jak dobrze opona będzie działać i jaką będzie miała żywotność.

Początkowe koszty opony to nie jedyny wydatek. Musisz pomyśleć nie tylko o tym, jak długo wytrzyma opona, ale także zrozumieć, jak wpływa na oszczędność paliwa przy wyborze opon letnich i całorocznych. Każda opona jest inna, więc znajomość pozycji poszczególnych opon jest niezwykle ważna.

Plusy opon całorocznych

Ogromną zaletą opon całorocznych jest ich uniwersalność. Ponieważ zapewniają one zrównoważone osiągi latem i zimą. Jest to ważnym aspektem w przypadku nagłej zmiany warunków pogodowych.

Konstruktorzy opon uniwersalnych, stworzyli je z myślą o użytku przez cały rok – opony wielosezonowe pozwolą oszczędzić Twój czas i pieniądze związane z sezonową wymianą oraz koniecznymi wizytami w serwisie wulkanizacyjnym. 

Komplet wysokiej jakości opon całorocznych to pewniejsza inwestycja, niż zakup dwóch tanich kompletów opon sezonowych. Zakup opon wielosezonowych jest właściwym pomysłem, gdy kierowca swój samochód traktuje do przemieszczenia się na krótkich odcinkach.

Bowiem bezpieczniej będzie korzystać przez 5 lat z opon całorocznych, niż przez 10 lat z dwóch kompletów o niskiej jakości, np. opony chińskie. 

Plusy opon letnich

Nie będzie to odkrywcze, jeśli napiszemy, że opony letnie – w porównaniu z całorocznymi – odznaczają się znakomitymi osiągami w wyższych temperaturach, co jest ich wielką zaletą. Poza tym – jak sama nazwa mówi – opony letnie są przeznaczone do konkretnej pory roku, gdzie kierowca napotka konkretne warunki pogodowe, więc łatwiej o przystosowanie mieszanki pod konkretne parametry. 

Dlatego, jeśli zestawimy wyniki jazdy na suchym i mokrym podłożu, które zostaną wyposażone w najlepsze opony letnie i całoroczne, to modele letnie osiągają zdecydowanie lepsze wyniki. 

Co więcej, opony przeznaczone na lato, dzięki swojej dedykowanej budowie oraz składowi mieszanki gumowej, dużo lepiej radzą sobie podczas hamowania. zapewniają lepszą kierowalność i akustyczny komfort jazdy, obniżają także opory toczenia. A to realne oszczędności, bo koszty paliwa spadają. 

Opony dzięki sezonowemu charakterowi zużywają się wolniej niż ich całoroczne odpowiedniki. 

Pamiętaj, że opony wielosezonowe nie są dobre do skrajnych temperatur – ogromne upały lub wielkie mrozy

Pamiętaj, że opony wielosezonowe nie są dobre do skrajnych temperatur – ogromne upały lub wielkie mrozy

Czy opony całoroczne są uniwersalne? 

Opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby zapewnić pojazdom wystarczającą przyczepność w zimie oraz pokonywać właściwie warunki śniegowe, umożliwiając kierowcy jazdę jednym zestawem opon przez cały rok w miejscach, w których nie ma dużo opadów śniegu lub lodu.

Są wykonane z mieszanki, która pozostaje elastyczna nawet w temperaturach nieco powyżej zera, aby zachować przyczepność na drodze. Ich wzory bieżnika mają głębsze rowki i zawierają więcej pustek i odmian, które pomagają w utrzymaniu przyczepności podczas okazjonalnej jazdy po śniegu. 

Jest to hybryda opon letnich i zimowych, stworzoną z myślą o umiarkowanej odporności na różnorodne warunki pogodowe i drogowe, przy jednoczesnym zachowaniu dobrej żywotności bieżnika.

Pamiętaj: nie zastąpią oryginalnych opon zimowych, które są niezbędne do stabilnej jazdy po poważnym śniegu, deszczu ze śniegiem i lodzie.

Kupić opony sezonowe czy całoroczne? 

Podsumowując: co lepiej wybrać opony letnie czy całoroczne? To zależy. Zakup opon sezonowych można określić, jako propagandową opcję od lat dziewięćdziesiątych. Według nas nie ma obecnie właściwszego sposobu na dobrą świetną trakcję w czasie jazdy, jak dostosowanie parametrów pracy ogumienia precyzyjnie do napotkanych warunków pogodowych.

Jak to wygląda z technologicznego punktu widzenia? Opony letnie wykonuje się z twardej gumy i wyposaża w stosunkowo gładki bieżnik. Obydwie cechy potęgują wysoki poziom trakcji w sytuacji. Guma nie staje się nadmiernie elastyczna pod wpływem działania temperatury, a bieżnik utrzymuje stały kontakt z nawierzchnią i pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów.

Co się dzieje z oponami letnimi zimą? Zima staje się swoistym przekleństwem! Guma twardnieje, a gładki bieżnik totalnie nie radzi sobie z poszukiwaniem przyczepności na śniegu. Tutaj otwiera się zatem pole do popisu dla ogumienia zimowego lub całorocznego.

Dopasowywanie właściwości opon do pogody jest kluczowe. W Polsce jednak pogoda zaczyna się coraz bardziej zmieniać. A to sprawia, że kierowcy coraz częściej poszukują sposobu na unikanie zakupu dwóch kompletów ogumienia. Dlatego świetnym panaceum na ograniczenie wydatków mogą być opony całoroczne.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.