Jak odróżnić opony zimowe od letnich?

Zastanawiasz się, czym się różnią opony zimowe od letnich? Opony letnie i zimowe posiadają wiele odmiennych cech i parametrów. Pewne jest pewne, że każda z nich ma spełniać inne zadania na drodze i gwarantować nam komfort jazdy i bezpieczeństwo. Sprawdź artykuł i dowiedz się, jak umiejętnie odróżnić poszczególne modele ogumienia, co ułatwi Tobie wybór. Czym się różni wersja zimowa od letniej? Zapraszamy do artykułu!

Opony letnie a zimowe

Na początku warto uświadomić sobie podstawową kwestię, by móc odróżnić opony zimowe od letnich. Czyli oba bieżniki (letni i zimowy) zostały stworzone z myślą o pracy w określonych warunkach. Mamy na myśli zarówno pogodę, jak i homologację opon w samochodach.

Jeśli zaczniesz rozpoznawać opony, zauważysz, że inny produkt jest przeznaczony do ciężarówek, inny do samochodów sportowych, a jeszcze inny do aut miejskich. To samo tyczy się warunków pogodowych – zima i lato. Finalnie, każda opona musi zagwarantować kierowcy bezpieczeństwo. Bowiem to właśnie guma jest jedynym elementem, który ma styczność z drogą.

Na jakich płaszczyznach możesz odróżnić opony zimowe i letnie?

  • W osiągach,
  • w zastosowanej mieszance, 
  • w rzeźbie bieżnika.

Jak odróżnić oponę zimową i letnią?

Jak odróżnić oponę zimową od letniej? Najprostszym sposobem jest sama jazda pojazdem. Doświadczony kierowca od razu rozpozna pewne nieprawidłowości. 

Nie będzie potrzebna do tego analiza bieżnika czy szukanie oznaczeń. Po prostu źle dobrane ogumienie sprawi, że samochód będzie trzymał się gorzej nawierzchni, a droga hamowania znacznie wydłuży się. W dodatku pogorszeniu ulegnie aspekt kierowalności. 

Ewentualne różnice również odczujesz we własnym budżecie. Jazda na oponach zimowych w lato to pozorna oszczędność. Dlaczego? Ogumienie zimowe eksploatowane w niewłaściwych warunkach szybciej się zużywa i ma wyższe opory toczenia, co przyczynia się do większego zużycia paliwa.

Oznaczenia M+S oraz Symbol Alpejski, który odróżniają oponę zimową od letniej

Oznaczenia M+S oraz Symbol Alpejski, który odróżniają oponę zimową od letniej

Kilka faktów dotyczących różnorodności opon

Jeśli natkniesz się na sprzedawcę opon, na pewno wyjaśni Tobie kilka faktów, które dotyczą każdego rodzaju opon. 

  • Opony zimowe – gwarantują świetną przyczepność na drogach, które pokryte są śniegiem i sterowność, a także na mokrej nawierzchni w zimowych warunkach.
  • Opony letnie – posiadają specjalną mieszankę gumową, która zapewnia świetną przyczepność i sterowność auta zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni w upalne dni. 
  • Opony całoroczne – ich zadaniem jest łączenie cech opon letnich i zimowych. To swoisty balans czy hybryda z zaletami obu powyższych. 
  • Opony 4x4 – mają lepszą przyczepność na trudnych terenach, takich jak błoto, trawa i śnieg, bez zapychania się bieżnika.
Eksploatowanie opon niezgodnie z zaleceniami może doprowadzić do wypadku na drodze

Eksploatowanie opon niezgodnie z zaleceniami może doprowadzić do wypadku na drodze

Specyfika opon letnich

Opony letnie mają specjalną mieszankę gumową, która zapewnia doskonałą przyczepność i sterowność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni w cieplejszych warunkach. Mają również zmniejszone opory toczenia, dzięki czemu zapewniają większą oszczędność paliwa i mniejszy hałas na drodze.

Warto wiedzieć, że wzór bieżnika opony letniej jest bardziej opływowy niż opona zimowa, z mniejszą liczbą rowków do przepływu wody, maksymalizując powierzchnię kontaktu z drogą. W rezultacie pojazd ma doskonałą przyczepność i skuteczność hamowania w suchych miesiącach letnich.

Jednak te same cechy - unikalna mieszanka gumy i prosty wzór bieżnika – sprawiają, że opony letnie nie nadają się do jazdy zimą. Gdy temperatura spada  7 stopni Celsjusza, mieszanka staje się twarda i krucha, a konstrukcja bieżnika nie radzi sobie ze śniegiem lub lodem.

Charakterystyka opon zimowych

Opony zimowe zapewniają doskonałą przyczepność na nawierzchniach pokrytych śniegiem i lodem, a także na mokrej nawierzchni w zimnych warunkach.

Co ciekawe, mieszanka bieżnika opony zimowej zawiera więcej naturalnej gumy, więc nie twardnieje, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Zamiast tego pozostaje elastyczna i zwinna w zimnym klimacie, co skraca drogę hamowania. 

Konstrukcja bieżnika ma głębsze bloki, które wbijają się w śnieg i lód, zapewniając lepszą przyczepność. Opona zimowa posiada również dużo lamelek, które doskonale usuwają wodę i błoto pośniegowe z toru jazdy oraz zmniejszają ryzyko aquaplaningu.

Opon zimowych nie należy jednak używać w sezonie letnim. Mieszanka jest o wiele za miękka na suchy asfalt, co oznacza, że szybciej się zużyje. Ponadto zwiększony opór toczenia doprowadzi do wyższego zużycia paliwa i hałasu na drodze.

Mądry wybór pozwoli Tobie na dłuższą eksploatację opon, a co za tym idzie oszczędności. Różnorodność opon to komfort

Mądry wybór pozwoli Tobie na dłuższą eksploatację opon, a co za tym idzie oszczędności. Różnorodność opon to komfort

Korzystaj z opon zimowych, gdy jest zimno 

Opony zimowe latem – nie jest to dobry pomysł. Dzieje się tak, ponieważ opony zimowe są przeznaczone do użytku w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza.

W letnie dni jest zwykle za ciepło, więc opony nagrzewają się zbyt szybko, co znacząco wpływa na ich zużycie. Co ważniejsze dla bezpieczeństwa kierowcy, opony zimowe nie są one tak skuteczne w hamowaniu w ciepłych letnich warunkach pogodowych.

To jest powód, dla którego producenci opon premium, tacy jak Continental, inwestują tak dużo pieniędzy w badania i opracowywanie mieszanek opon przeznaczonych do opon zimowych.

Efektem tej inwestycji są opony zimowe zaprojektowane tak, aby zapewniać optymalne osiągi w zimnych warunkach pogodowych oraz opony letnie, które zachowują się najlepiej przez resztę roku.

Obalamy mit, że opony zimowe służą jedynie do jazdy po śniegu.

Śnieg nie jest głównym powodem, dla którego miliony kierowców w całej północnej Europie każdego roku przechodzą na opony zimowe. W niektórych przypadkach opady nie są obfite, bowiem nie pada nieprzerwanie od października do marca, np. w Holandii, Niemczech czy Belgii.

Jednak to między innymi temperatura jest decydującym czynnikiem. 

Różnicę między oponami na zimę a oponami letnimi  

Usystematyzujmy wiedzę i przyjrzyjmy się różnicom, które możemy dostrzec między oponami na lato a typowymi zimówkami.

Opony letnie

  • Wykonane są z twardszej mieszanki, co pozwali im lepiej znosić wysokie temperatury,
  • nie posiadają oznaczenia ze śnieżynką na tle góry i zazwyczaj nie posiadają oznaczenia M+S,
  • są przeznaczone do użytku, gdy temperatury przekraczają 7 stopni Celsjusza,
  • mają płycej ponacinany bieżnik.

Opony zimowe

  • Mają głęboki i gęsto ponacinany bieżnik opony,
  • wykonane są z miększej mieszanki, co sprawia, że dobrze radzą sobie w niskich temperaturach,
  • przeznaczone do użytkowania poniżej 7 stopni Celsjusza,
  • mają oznaczenie ze śnieżynką na tle góry oraz zazwyczaj posiadają oznaczenie M+S.
Poznaj różnorodność opon i dobierze odpowiednie ogumienie do swojego auta

Poznaj różnorodność opon i dobierze odpowiednie ogumienie do swojego auta

Różnice w składzie mieszanki opony

Warto wiedzieć, że mieszanki wykorzystywane w oponach letnich i zimowych są różne, gdyż muszą pracować w odmiennych warunkach pogodowych

Konstruktorzy wykorzystują różne proporcje składników, np. sadza, krzemionka, żywica, oleje czy kauczuk. Dzięki tym działaniom producenci opon otrzymują gumę o konkretnych właściwościach. 

Przykładowo ogumienie letnie zakładamy zazwyczaj wczesną wiosną, kiedy dotkną nas upalne dni. Opona jest twarda, ponieważ nie może mięknać przy wysokich temperaturach. Modele zimowa są bardziej miękkie, co sprawia, że radzą sobie podczas mrozów. 

Co mówią nam te różnice? Co spowoduje złe użytkowanie opon? Ogumienie na zimę będzie latem twardnieć, co pogorszy ich przyczepność. Zimówki w wyższych temperaturach będą znacznie szybciej się zużywać. Nie jest to zbyt ekologiczne.

Różnice w bieżniku między oponą zimową a letnią 

Z wiadomych przyczyn nie jesteśmy w stanie ocenić składu mieszanki za pomocą wzroku, ale bieżnik już tak. To właśnie bieżnik decyduje o szeregu właściwości danej opony, np. przyczepność, głośność czy opory toczenia.

Opony letnie mają za zadanie świetnie prowadzić po suchej nawierzchni. Co więcej, muszą poradzić sobie z deszczową pogodą. Ich bieżnik jest najbardziej gładki ze wszystkich rozwiązań. 

Bieżnik opon zimowych jest głębszy, a jego wzór gumy jest bardziej skomplikowany. Na ogumieniu dostrzeżemy liczne nacięcia oraz lamele, które pomogą nam poradzić sobie w trudnych warunkach. 

Ich zadaniem jest odprowadzanie błota, śniegu oraz wody. Dzięki temu poprawia się kontrola nad pojazdem, a droga hamowania jest krótsza w porównaniu z oponami letnimi oraz całorocznymi w okresie zimowym.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.