Opony zimowe w Niemczech. Sprawdź niemieckie przepisy

Kiedy zmienić opony zimowe w Niemczech? Ile kosztuje wymiana zimowych opon w Niemczech? To jedne z pytań, które zadają sobie często kierowcy, wybierający się do naszych zachodnich sąsiadów. Wiele różnych źródeł informacji wprowadza chaos. A jaka jest prawda? Sprawdź artykuł i dowiedz się, co powinieneś wiedzieć o podróżowaniu na oponach zimowych w Niemczech.

Obowiązek opon zimowych w Niemczech

Najczęściej zadawane pytania? 

  • Czy w Niemczech trzeba mieć opony zimowe?
  • Opony zimowe latem w Niemczech – czy jest to dozwolone? 
  • Opony zimowe Niemcy od kiedy?

Być może zaskoczymy niektórych kierowców, ale u naszych zachodnich sąsiadów nie ma konkretnych zasad. Są to jedynie sytuacyjne przypadki.

Oznacza to jedynie, że obowiązek jest wdrażany w przypadku konkretnych warunków, np. błoto pośniegowe, śnieg, gołoledź czy lód na drodze. To tak zwany obowiązek sytuacyjny. Ogólna zasada, czyli użytkowania opon zimowych od października do Wielkanocy jest jedynie wskazówką, lecz nie ma umocowania prawnego.

Czas, w którym powinniśmy eksploatować zimówki w Niemczech to okres od października do Świat Wielkanocnych, czyli po niemiecku „O bis O”, czyli „Oktober bis Ostern”. Właśnie w tym czasie mamy najczęściej do czynienia z warunkami zimowymi.

Wyjątki od wymagań opon zimowych w Niemczech

Każdy kierowca podróżujący do Niemiec powinien zwrócić uwagę na wyjątki co do zmian opon na zimowe. Wymóg dotyczący opon zimowych nie dotyczy m.in. następujących pojazdów:

  • jednośladowe pojazdy silnikowe (np. motocykle);
  • Pojazdy użytkowe dla rolnictwa i leśnictwa;
  • zmotoryzowane wózki inwalidzkie określone w § 2 pkt 13 FZV.
Przepisy dotyczące jazdy po drodze z oponami zimowymi

Przepisy dotyczące jazdy po drodze z oponami zimowymi

Kara za brak opon zimowych w Niemczech 

Jeżeli nie posiadasz opon zimowych w Niemczech i złapie Ciebie policja to grozi Tobie mandat. W sytuacji, gdy posiadasz opony letnie i jeździsz po lodzie lub błocie pośniegowym możesz zapłacić 60 euro kary oraz otrzymać jeden punkt w rejestrze przestępców drogowych we Flensburgu. 

Co więcej, jeżeli przeszkadzasz innym użytkownikom drogi, możesz zapłacić 80 euro kary. W przypadku, gdy spowodujesz wypadek, możesz otrzymać mandat w wysokości nawet 120 euro!

Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych w Niemczech

Prawnie określona minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 milimetra dla opon zimowych. Jednak ze względu bezpieczeństwa ADAC zaleca co najmniej 4 milimetry.

Wymiana opon zimowych w Niemczech ma odbyć się najpóźniej po sześciu latach użytkowania. Dzieje się tak, ponieważ mieszanka gumowa staje się wtedy tak twarda, co wpływa na spadek przyczepności w niskich temperaturach.

Jaki jest koszt wymiany opon w Niemczech? Sprawdź poniżej!

Jaki jest koszt wymiany opon w Niemczech? Sprawdź poniżej!

Ile kosztuje wymiana opon w Niemczech?

W naszym pojeździe konieczna jest wymiana opon dwa razy w roku, jeśli posiadamy opony sezonowe. Pomimo rosnącej popularności opon całorocznych, kierowcy jednak w większości posiadają ogumienie sezonowe.

Nie chcesz wracać do Polski, aby specjalnie wymienić opony? A może będzie to dłuższy pobyt u naszych zachodnich sąsiadów? Zapewne zastanawiasz się, jakie są koszty zmiany opon w Niemczech?

Koszt wymiany opon bez felg w Niemczech

  • Opona bez systemu TPMS od € 20 do € 35 € (w przypadku 4 opon 80 do 140 €)
  • Opona wraz z systemem TPMS od 54 do 58 € na (w przypadku 4 opon od 216 € do 232 €)

Koszt wymiany opony z felgami w Niemczech

  • 7 do 15 € za oponę (w przypadku 4 opon od 28 do 60 €)
  • 17 do 38 € za oponę (w przypadku 4 opon od 68 do 152 €)

Jak rozpoznać opony zimowe?

Opony zimowe w Niemczech – lub całoroczne – muszą być opatrzone symbolem Alpine, czyli trójramiennym piktogramem górskim z płatkiem śniegu. Samo oznaczenie M+S już nie wystarcza.

Jednak opony, które noszą tylko znak M+S i zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2018 r., mogą jeździć na śniegu do 30 września 2024 r.

Ile kosztuje wymiana opon w Niemczech? Sprawdź poniżej!

Ile kosztuje wymiana opon w Niemczech? Sprawdź poniżej!

Czy wypożyczalnie w Niemczech muszą dostarczyć opony zimowe?

Czy w wynajmowanych samochodach wymagane są opony zimowe? Wypożyczalnia samochodów jest zobowiązana do dostarczenia pojazdu sprawnego i gotowego do jazdy.

Nie dotyczy to wynajmu pojazdu z oponami letnimi w zimowych warunkach drogowych.

Warto pamiętać, że najemca może odmówić przejęcia pojazdu. Wypożyczalni samochodów jako właścicielowi grozi również grzywna, jeśli w warunkach zimowych przekaże pojazd bez opon zimowych. Wypożyczalnie często pobierają dodatkową opłatę za opony zimowe.

Rekomendacje ADAC dotyczące opon zimowych 

Niemiecki automobil klub zaleca, aby w zimnych porach zawsze montować opony ze skrótem M+S oraz z symbolem Alpejskim. Głównym aspektem jest bezpieczeństwo Twoje i Twoich współpasażerów.
 
Weź również pod uwagę: konsekwencje poślizgu mogą kosztować wielokrotnie więcej niż komplet opon zimowych. Tylko ci, którzy w zimowych warunkach pogodowych poradzą sobie bez samochodu, nie muszą martwić się tematem ani kupować drugiego kompletu opon.
 
Należy mieć świadomość, że pogoda może się nieoczekiwanie zmienić nawet w klasycznych regionach z małą zimą. Wykorzystaj wyniki testu ADAC jako wskazówkę przy zakupie opon. Nie każda opona zimowa lub całoroczna nadaje się jednakowo do wszystkich warunków eksploatacji.


Zapoznaj się z zasadami poruszania się po niemieckich drogach zimą

Zapoznaj się z zasadami poruszania się po niemieckich drogach zimą

Ile lat mogą mieć opony w Niemczech?

Im bardziej leciwa opona zimowa, tym bardziej podatna na uszkodzenia. Ale ile może mieć opona na zimę lat w Niemczech? Zalecenia TÜV mówią o tym, że maksymalnie warto używać ogumienie zimowe sześć lat. Chociaż warto pamiętać, że wiek opony nie musi wcale wpływać na głębokość bieżnika.

Co to oznacza w praktyce? Oznacza to, że zarówno stara opona zimowa, jak i w miarę nowa mogą nadawać się do wymiany. Wszystko zależy od sposobu eksploatacji kierowcy lub nieszczęścia (w razie napotkania niepożądanych przedmiotów na drodze). 

Co warto wiedzieć – ustawodawca nie przewiduje ogólnie obowiązującego wieku opon, ale podaje minimalną wielkość bieżnika, czyli 1,6 milimetra. Jest to standard. 

Eksperci zalecają minimalną głębokość czterech milimetrów. Jeśli szybko chcesz określić głębokość bieżnika, możesz to zrobić za pomocą monety. W ten sposób dowiesz się, jak rozpoznać zużyte opony

Wymóg opon zimowych w StVO (przepisy o ruchu drogowym)

Od 2010 r. Straßenverkehrsordnung dostarcza bardziej szczegółowych informacji na temat jazdy na oponach zimowych w Niemczech. Prawo nakazuje: opony zimowe muszą być używane, jeśli występuje lód, śliski śnieg, błoto pośniegowe lub mróz. Wcześniej wystarczało, że opony zimowe posiadały oznacznie M+S.

Od stycznia 2018 roku obowiązują następujące zasady: nowe opony zimowe spełniają wymagania dotyczące opon zimowych tylko wtedy, gdy mogą być oznaczone tak zwanym symbolem alpejskim. Jest to pokazane jako trójramienny piktogram górski z płatkiem śniegu pośrodku. Wcześniej wystarczał znak M+S.

Obowiązuje jednak przepis przejściowy do 30 września 2024 r. Opony zimowe ze znakiem M+S zakupione przed 2018 r. również spełniają wymagania dotyczące opon zimowych do dnia dzisiejszego. Ma to odciążyć konsumentów, którzy nie muszą od razu inwestować w nowe opony zimowe.

Przygotuj swój pojazd do podróży w Niemczech

Przygotuj swój pojazd do podróży w Niemczech

Brak opon zimowych w Niemczech. Kto ponosi odpowiedzialność?

Odpowiedzialnym za dopełnienie obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych jest kierowca. Oznacza to, że musicie się upewnić, czy pojazd, którym się poruszacie ma założone opony zimowe – nieważne, czy jesteście właścicielem tego pojazdu, czy pożyczyliście go od kolegi lub jest to wynajęty samochód. Tylko wtedy możecie nim jeździć w warunkach zimowych.

Obowiązek ten dotyczy też pojazdów dopuszczonych za granicą. Czyli wszyscy turyści przyjeżdżający do Niemiec swoim samochodem, muszą używać opon zimowych, jeśli wymaga tego sytuacja.

Przepisy nie dotyczą natomiast zaparkowanych samochodów. Chodzi tu o ustawę sytuacyjną, która dotyczy tylko faktycznej jazdy w warunkach zimowych.

Brak opon zimowych i problemy z ubezpieczycielem w Niemczech

Jeśli wybierzecie się w zimie w trasę na oponach letnich, w pewnych przypadkach grozi Wam ryzyko utraty ochrony ubezpieczeniowej. A przynajmniej może to doprowadzić do ucięcia niektórych świadczeń. Nawet jeśli będziecie wplątani w jakiś wypadek bez Waszej winy, możecie zostać pociągnięci do odpowiedzialności.

Ubezpieczyciel wychodzi wtedy z założenia, że użytkowanie Waszego pojazdu stwarza pewne zagrożenie na drodze. Jeżdżąc w zimie na oponach letnich niebezpieczeństwo, jakie stwarzacie, zwiększa się.

Jeśli np. dojdzie do wypadku i będziecie musieli ominąć pojazd w nim uczestniczący, a jednocześnie coś Wam się przy tym stanie czy dojdzie do kolizji, wtedy będziecie w 20% współodpowiedzialni. Tak zadecydował Sąd Rejonowy, Trier (Decyzja Sądu Rejonowego, Trier, zfs 1987, 162).

Tylko w przypadku, jeśli kierowca absolutnie nie był w stanie przewidzieć niebezpieczeństwa sytuacji i jazda w oponach letnich nie miała żadnego wpływu na wypadek drogowy, to tylko wtedy nie zostanie pociągnięty  do współodpowiedzialności.

Problemy mogą też wystąpić z autocasco. Jeśli z powodu używania opon letnich dojdzie do wypadku, może to skutkować znacznym obcięciem świadczeń ze względu na rażące niedbalstwo (§ 81 VVG). Wtedy ubezpieczenie pokrywa z reguły tylko 50% szkody. W przypadku okoliczności łagodzących, bądź wręcz przeciwnie – obciążających, wartość ta może się przesunąć w górę lub w dół.

Związek Ubezpieczonych (niem. Der Bund der Versicherten e. V., w skrócie BDV) radzi wybierać takie taryfy ubezpieczeniowe, które nie obcinają świadczeń ze względu na rażące niedbalstwo.

Często zwracaj uwagę na stan swoich opon zimowych – szczególnie przed długim wyjazdem

Często zwracaj uwagę na stan swoich opon zimowych – szczególnie przed długim wyjazdem

Opony zimowe latem

Sezonowa zmiana opon ma sens z kilku powodów: Opony zimowe odkształcają się szybciej, dzięki czemu zużycie bieżnika jest silniejsze. Wady opon zimowych latem wynikają z tego, że minimalną głębokość bieżnika można znacznie łatwiej obniżyć poniżej.

Droga hamowania jest prawie dwukrotnie dłuższa przy 100 km/h i pełnym hamowaniu, co znacznie zwiększa ryzyko wypadku. Niska głębokość bieżnika jeszcze bardziej pogarsza problem, bo wtedy trakcja jest gorsza. Droga hamowania wydłuża się również na mokrej nawierzchni. Dlatego opony nigdy nie powinny być obniżane do minimalnego profilu.

Opony zimowe w innych krajach europejskich 

Niemcy nie są jedynym krajem, w którym ustawodawca przewiduje sytuacyjny obowiązek dotyczący opon zimowych. Austria zobowiązuje również kierowców do zakładania opon M+S w warunkach zimowych.

Istnieje tam nawet oficjalny okres: od 1 listopada do 15 kwietnia kierowcy muszą uważnie monitorować warunki pogodowe. W Szwajcarii nie ma jednak takich przepisów, dzięki czemu opony zimowe nie są wymagane nawet w warunkach zimowych. Zamiast tego ustawodawca wydaje jedynie ogólne zalecenie dotyczące opon zimowych.

W przypadku braku tego sprzętu i wystąpienia wypadku lub innej formy utrudnienia ruchu mogą zostać nałożone grzywny, a osoby uczestniczące mogą również zostać pociągnięte do odpowiedzialności.

Zobacz także: W jakich państwach zmiana opon na zimowe jest konieczna i w jakim terminie?

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.