Technologia samoistnego wewnętrznego uszczelniania się opony

Uszkodzenie ogumienia podczas podróży często oznacza kłopotliwą konieczność wzywania pomocy drogowej lub samodzielnej wymiany. Z pomocą przychodzi technologia samoistnego wewnętrznego uszczelniania się ogumienia. Opony samouszczelniające się to znakomite rozwiązanie, które zwiększa komfort jazdy i pozwoli ze spokojem zrezygnować z zestawu naprawczego.

Opony samouszczelniające się – czym są?

Opony samouszczelniające to modele pokryte od wewnątrz specjalnym materiałem, który cały czas zachowuje swoją elastyczność. Warstwa ta (tzw. wkładka Seal) pokrywa czoło opony, czyli część znajdującą się po drugiej stronie bieżnika.

W efekcie, warstwa Seal działa jak swoisty klej, który w przypadku drobnego uszkodzenia szybko uszczelnia oponę, co pozwala zapobiec natychmiastowej utracie ciśnienia. Gdy ciało obce utkwi w oponie, polimer otacza je, dzięki czemu bieżnik zachowuje szczelność.

Budowa opony samouszczelniającej Seal Inside marki Pirelli

Budowa opony samouszczelniającej Seal Inside marki Pirelli

Jak rozpoznać opony Seal?

Opony wyposażone w technologię samoistnego uszczelniania oferuje aktualnie kilku producentów klasy premium. Najłatwiej je rozpoznać po nazewnictwie technologii. Choć różni się ona w zależności od marki, zasada działania pozostaje taka sama – ochrona w przypadku uszkodzeń i przebicia.

Opony samouszczelniające się – oznaczenia popularnych marek

  • Michelin Selfseal – opony szczególnie chroniące przed przebiciem przez elementy zalegające na poboczu drogi (takie jak gwoździe lub drobne kamienie) do 6 milimetrów głębokości. Producent deklaruje, że warstwa seal nie wpływa negatywnie na osiągi i opory toczenia auta. Przykładem opony z opcją Selfseal jest model Primacy A/S.

  • Continental Contiseal – wyposażone w dodatkową warstwę uszczelniacza, którego zadaniem jest zasklepić uszkodzenia do 5 milimetrów głębokości. Przykładem opony z dostępną opcją Contiseal jest model AllseasonContact.

  • Pirelli Seal Inside – opony, które można montować do każdego samochodu, gdyż nie wymagają czujnika monitorowania ciśnienia. Warstwa uszczelniająca działa zarówno podczas dalszej jazdy z ciałem obcym, jak i po jego wyjęciu. Przykładem opony z dostępnym rozwiązaniem Seal Inside jest model Cinturato All Season Plus.

  • Bridgestone B-seal – opony wyposażone w dodatkową masę, której rolą jest uszczelnienie otworu po przebiciu, zapobiegając jednoczesnej utracie powietrza. Warstwę B-seal można znaleźć w modelach takich jak Turanza T005.

Przykładowe oznaczenie opony z technologią wewnętrznego uszczelniania

Przykładowe oznaczenie opony z technologią wewnętrznego uszczelniania

Opony Seal a opony Run Flat

Opony Seal działają w podobny sposób jak opony Run Flat, których cel jest taki sam – możliwość kontynuowania jazdy po przebiciu ogumienia. Oba rodzaje opon różnią się w kilku ważnych detalach, które wyjaśniamy poniżej

  • Konstrukcja – dodatkowa warstwa opon seal zapewnia im zdolność do samodzielnej naprawy. Ogumienie Run Flat posiada natomiast wzmocnioną ścianę boczną. Konstrukcja jest wytrzymała do tego stopnia, że w przypadku uszkodzenia umożliwia bezpieczne kontynuowanie jazdy.

  • Osiągi – Opony Seal nie wpływają negatywnie na osiągi i można zamontować je w każdym samochodzie. W wielu przypadkach opon Run Flat dają się odczuć wyższe opory toczenia.

  • Ciśnienie – po utracie powietrza z opony Seal, konieczne jest użycie koła zapasowego. Z kolei ogumienie Run Flat umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.

Opona Seal eliminuje przykrą konieczność samodzielnej wymiany po awarii

Opona Seal eliminuje przykrą konieczność samodzielnej wymiany po awarii

Opony samouszczelniające czy zestaw naprawczy?

Zestaw naprawczy do opon coraz bardziej wypiera dziś koło zapasowe. Nie jest to obiektywnie lepsze rozwiązanie, jednak znacznie tańsze i zajmujące mniej miejsca. Wielu kierowców przekonało się jednak, że w przypadku awarii ich zestaw naprawczy odmówił posłuszeństwa lub okazał się niekompletny.

Opony samouszczelniające spełniają tą samą rolę, jednak o wiele wygodniej – eliminują konieczność wysiadania z pojazdu i samodzielnej naprawy. Jest to znaczne ułatwienie dla osób o mniejszej sile.

Warto pamiętać, że nie każde uszkodzenie można naprawić przy użyciu zestawu. Ewentualną awarią należy też zająć się na tyle szybko, by nie jechać zbyt długo na przebitej oponie. Kierowcom ceniącym wygodę, zdecydowanie polecamy opony samouszczelniające.

Czytaj więcej: Zestaw naprawczy do opon. Czym jest koło zapasowe w sprayu?

Zalety opon samouszczelniających

Opony samouszczelniające zapewniają liczne zalety, które pozwolą kierowcy podróżować spokojniej, bez obaw o przypadkowe uszkodzenie ogumienia. Wkładka Seal działa jak swoisty klej, dzięki któremu nie musisz martwić się o przypadkowe uszkodzenia opon!

Co zyskujesz stawiając na opony samouszczelniające się:

  • identyczny komfort jazdy i parametry, jak zwykła opona,

  • odporność na pomniejsze przebicia i uszkodzenia,

  • możliwość rezygnacji z zestawu naprawczego,

  • komfortowy montaż w każdym samochodzie.

Posiadając opony samouszczelniające, możemy podróżować bez obaw o drobne uszkodzenia!

Posiadając opony samouszczelniające, możemy podróżować bez obaw o drobne uszkodzenia!

Opona samowulkanizująca – dlaczego warto?

Wyobraźmy sobie sytuację – podróżując z rodziną na zimowy urlop, opona ulega przebiciu. Na zewnątrz śnieg i mróz, a na pomoc drogową przyjdzie poczekać ponad godzinę. Będzie ona kosztowna, co dodatkowo uszczupli budżet na wymarzone wakacje.

Problem uszkodzonej opony dotyczy niemal każdego kierowcy co najmniej raz w życiu. Badania wykazują, że zdarza się on średnio co 70 tysięcy kilometrów lub co 5 lat. W przypadku zwykłej opony nie ma wyjścia – należy samodzielnie ją wymienić lub przygotować swoją cierpliwość i portfel do przyjęcia pomocy.

Opona samowulkanizująca pozwala podróżować dalej, bez spadku oporów toczenia i właściwości użytkowych. Przy tym, ogumienie zakłada się i przechowuje tak samo jak zwyczajne, a cena różni się tylko w niewielkim stopniu.

Chcąc zachować maksimum komfortu jazdy, zdecydowanie warto postawić na odporne ogumienie wyposażone w technologię samoistnego uszczelniania się. Pozwoli ono na dalszą jazdę i znacznie zmniejszy ryzyko przykrych awarii na drodze.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.