Opony Run Flat - czy warto w nie inwestować?

Opony to wbrew pozorom delikatna część pojazdu. Odpowiadając bezpośrednio za kontakt samochodu z nawierzchnią, są bardzo podatne na przebicie. Wiodące marki w celu zapewnienia możliwie najwyższego bezpieczeństwa jazdy, coraz częściej produkują opony typu Run Flat. Czy warto zainwestować w to rozwiązanie? Zapraszamy do artykułu, w którym wyjaśniamy najważniejsze zagadnienia w temacie opon Run Flat.

Opony Run Flat co to?

Opony Run Flat, czyli tak zwane opony "samonośne", zostały wyprodukowane pierwszy raz w 1987 roku przez koncern Bridgestone. Jak działa w praktyce? Kiedy opona ulegnie przebiciu, system Run Flat pozwala na przejechanie dystansu do 80 kilometrów z prędkością około 80 km/h. Jak to jest możliwe?

Możliwe jest to dzięki specjalnie wzmocnionej konstrukcji boku opony, która po utracie ciśnienia utrzymuje ciężar samochodu. Zastosowanie opon Run Flat zwiększa komfort i bezpieczeństwo, ponieważ zwalnia nas z obowiązku wymiany przebitej opony w momencie przebicia oraz likwiduje zupełnie ryzyko nagłego wystrzału opony.

Przebicie opony często nie jest odczuwalne przez kierowcę. O awarii informuje kontrolka sygnalizująca spadek ciśnienia w oponie. Dużą zaletą jest zerowe ryzyko wystrzału opony po przebiciu, a tym samym wysoki poziom bezpieczeństwa. Warto postawić sobie pytanie: Jaką cenę ma bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów?

System Run Flat stosowany jest najczęściej w oponach o niskim profilu i dużej szerokości, czyli do samochodów sportowych o większej mocy. Właściciele takich aut pokonują często długie trasy. Poruszają się także po drogach szybkiego ruchu oraz autostradach.

Możemy sobie wyobrazić, co mogłoby się stać, gdyby doszło do przebicia zwykłej opony i utraty panowania nad samochodem przy prędkości np. 150 km/h. Wciąż niewielu kierowców wie, jak zareagować na wystrzał opony i co zrobić w przypadku wybuchu opony podczas jazdy. 

Opony Run Flat oznaczenie producentów

Ze względu na zastosowane technologie, każdy z wiodących producentów stosuje nieco inne oznaczenia opon typu Run Flat. Poniżej widnieje krótki poradnik, jak rozpoznać oznaczenia opon wyposażonych w technologie umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia.

  • Continental - SSR (Self-Supporting Runflat)

Jest to system zawierający wzmocnione ściany boczne opon i umożliwiający dalszą jazdę po przebiciu. Do prawidłowego działania potrzebny jest system monitorowania ciśnienia w kołach. 

  • Pirelli SSRF (Self-Supporting Run Flat)

Jak w wielu podobnych technologiach, opony Run Flat Pirelli stosują wzmocnione ściany boczne. Auto powinno zostać wyposażone w system TPMS. Producent zaleca montaż na obręczach o typie EH2, jednak dopuszczalne sąrównież te standardowe. 

Rozwiązanie zostało wprowadzone w 1986 roku. Było rozwijane wspólnie z firmą Goodyear. 

  1. Goodyear - EMT (Extend Mobility Tire)

Opony tego typu również opiarają się na wzmocnieniu ścian bocznych. Do prawidłowego działania jest wymagany czujnik ciśnienia TPMS. Aby zamontować opony Run Flat Goodyear, muszą one być dopuszczone przez producenta pojazdu jako opony seryjne lub opcjonalne. Technologia funkcjonuje od 1992 roku. 

  • Michelin - ZP (Zero Pressure) i PAX

Michelin posiada patent na dwie technologie pozwalające na jazdę po utracie ciśnienia w oponach.

System ZP (Zero Pressure) jest obecny od 1995 roku i charakteryzuje się usztywnionymi bokami opony. Do wykorzystania technologii samochód musi być przystosowany do ogumienia typu Run Flat oraz powinien posiadać specjalne obręcze do ZP.

Opony po jeździe bez powietrza nie nadają się do naprawy. W technologii Zero Pressure zostało wykonanych wiele uznanych modeli opon, takich jak Michelin Pilot Alpin i Pilot Sport.

Nieco nowsza technologia PAX producenta Michelin jest wykorzystywana od 1999 roku. Podporę opony Run Flat stanowi wkładka z lekkiego tworzywa sztucznego.

Po osadzeniu na feldze wewnątrz opony przyjmuje pełne obciążenie w razie spadku ciśnienia podczas jazdy. Aby opona nie oddzielała się od obręcz podczas jazdy producent zastosował specjalną konstrukcję stopki. 

Warto pamiętać, że do poprawnego działania technologii Michelin, samochód musi być wyposażony w specjalne obręcze oraz być przystosowany do opon typu Run Flat.

  • Hankook - HRFS (Hanook RunFlat System)

Technologia jest w użytku od 2004 roku. Jej najważniejsze elementy to wzmocnione ściany boczne oraz wkładka w bocznej części opony. Opony Run Flat producenta Hankook są dostępne do wysokiej klasy aut sportowych, SUV-ów i samochodów luksusowych. 

  • Dunlop - DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)

Technologia ta jest wykorzystywana od 1998 roku. Przy utracie powietrza, ciężar pojazdu przejmują wzmocnione ściany boczne opony. Dzięki tej technologii, jazda z obniżonym ciśnieniem nie wpływa na parametry jezdne, takie jak hamowanie, przyspieszanie i komfort prowadzenia pojazdu.

Po wyposażeniu samochodu w czujniki ciśnienia, opony Run Flat firmy Dunlop można montować na standardowych felgach. 

  • Bridgestone - RFT (Run Flat Tyre)

Rozwiązanie zostało wprowadzone już w 1987 roku. Dzięki usprawnionemu chłodzeniu w najnowszej generacji oponach Run Flat Bridgestone, ogumienie nie nagrzewa się dużo bardziej niż zwyczajne. Oponę po uszkodzeniu bieżnika można naprawić awaryjnie, jednak później należy jak najszybciej wymienić ją na nową. 

Do prawidłowego działania wymagany jest czujnik ciśnienia TPMS w oponach. Montaż jest możliwy na standardowych obręczach, choć producent zaleca stosowanie obręczy kół typu EH2. 

  • Toyo - TRF (Toyo Run Flat)

Boki opon Run Flat z oznaczeniem TRF są wzmocnione specjalnymi wkładkami, przejmującymi obciążenie. Specjalne stopki zabezpieczają oponę przed zsuwaniem się z obręczy. Technologia w oponach Run Flat Toyo występuje razem ze wskaźnikiem ciśnienia powietrza w oponach. 

  • Yokohama - ZPS (Zero Pressure System)

Ściany boczne opon są usztywnione specjalnym materiałem, który ogranicza wzrost temperatury. Specjalny wypełniacz daje pewność osadzenia opony na obręczy podczas spadku ciśnienia, a w normalnych warunkach zwiększa komfort jazdy. W kołach dodatkowo powinny być zamontowane czujniki ciśnienia "G sensor".

  • Kumho - XRP (eXtended Run-Flat Performance)

Opony Run Flat tego typu można zamontować do każdego samochodu osobowego. Wzmocnione ściany boczne oraz konstrukcja stopki sprawiają, że opona nie zsuwa się z felgi. Czujniki ciśnienia powietrza powinny zostać zamocowane na obręczach kół.

  • BMW - RSC (Runflat System Component)

Już w 1999 roku producent BMW wprowadził system, na który składają się opony ze wzmocnionymi bokami (np. Bridgestone Turanza T001). Ich konstrukcja zawiera system monitorowania ciśnienia w oponach oraz zapobiega oddzielaniu się opony od stopki przy spadku poziomu powietrza.

Jak wygląda działanie opon Run Flat po utracie ciśnienia - porównanie

Jak wygląda działanie opon Run Flat po utracie ciśnienia - porównanie

Ciśnienie w oponach Run Flat

Optymalny poziom ciśnienia, który powinno się utrzymać w ogumieniu Run Flat zależy od wielu czynników, między rozmiaru kół czy rodzaju silnika. Najczęściej wartość ciśnienia w oponach typu Run Flat nie różni się zasadniczo od poziomu ciśnienia w oponach zwykłych. 

W razie wątpliwości, zawsze warto spojrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. Znajdują się tam niezbędne wskazówki dotyczące właściwego użytkowania samochodu z oponami Run Flat, włącznie z zalecanymi wartościami ciśnienia. O optymalnej wartości informują także czujniki ciśnienia kół TPMS.

Zastanawiając się, jakie jest właściwe ciśnienie w oponach Run Flat, dobrze jest postępować tak, jak w przypadku opon zwykłych. Utrzymywać ciśnienie ogumienia na poziomie, jaki zaleca producent.

Czytaj więcej: Dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach?

Jak użytkować opony Run Flat?

Samochód z oponami typu Run Flat powinien być specjalnie do nich przystosowany. Elementy zawieszenia (jak np. w BMW, gdzie zastosowano bardziej miękkie nastawy zawieszenia) i system wspomagania (ABS, system stabilizacji toru jazdy) powinny być skalibrowane i zaprojektowane tak, aby współpracowały wyłącznie z oponami typu Run Flat.

Założenie zwykłych opon do samochodu specjalnie przystosowanego do systemu Run Flat skutkować będzie jego nieprzewidywalnym zachowaniem przy rozwijaniu wyższych prędkości. 

Montażu opon Run Flat należy dokonać w profesjonalnym serwisie wulkanizacyjnym, ponieważ ich nieprofesjonalne zakładanie kończy się najczęściej uszkodzeniem boku lub stopki opony. Może to skutkować niespodziewanym wystrzałem opony przy dużej prędkości, co z kolei zakończyć się może wypadkiem.

Samochód, w którym zamontowano opony Run Flat, musi posiadać sprawne czujniki ciśnienia powietrza w kołach. Bez tego nie będziemy wiedzieli, jeśli pojawił się problem.

Gdy ciśnienie opon spadnie, należy jak najszybciej dopompować uszkodzoną oponę na najbliższej stacji benzynowej. Ciśnienie po przebiciu często spada powoli. Dopompowanie koła zmniejszy ryzyko uszkodzenia opony.

Opony typu Run Flat charakteryzują się większą odpornością na przebicie

Opony typu Run Flat charakteryzują się większą odpornością na przebicie

Opony typu Run Flat - objawy przebicia

Choć opony Run Flat umożliwiają dalszą jazdę po przebiciu, mają one najczęściej ograniczony zasięg. W przypadku niespodziewanej awarii, warto wiedzieć jak wyglądają objawy przebicia w oponach typu Run Flat. Oto najważniejsze z nich:

  • alarm czujników ciśnienia w kołach,
  • większa siła potrzebna do obracania kierownicą (jeśli uszkodzenie dotyczy przedniego koła),
  • ściąganie auta na stronę uszkodzonej opony,
  • zwiększenie poziomu hałasu podczas jazdy,
  • wrażenie bicia kół lub odczuwalne wibracje przy rozwijaniu prędkości powyżej 90-100 km/h.

Opony Run Flat - wady i zalety

Zalety opon typu Run Flat

  • Brak ryzyka wystrzału opony i niespodziewanej utraty panowania nad pojazdem.
  • Nie trzeba wymieniać przebitej opony od razu w przypadku wystąpienia awarii (w niedogodnych warunkach pogodowych lub w niebezpiecznym miejscu).
  • Brak konieczności posiadania koła zapasowego.
  • Opony typu Run Flat są bardziej odporne na przebicia.

Wady opon Run Flat

  • Wyższy koszt - opony Run Flat są około 40% droższe od opon tradycyjnych.
  • Szybsze zużycie przez sztywniejszą konstrukcję opony.
  • Nie każdy warsztat zajmuje się montażem tego typu ogumienia.
  • Opony Run Flat po przebiciu i przejechaniu pewnego dystansu (najczęściej 80 km z prędkością 80 km/h) mogą nie nadawać się już do naprawy.
  • Niektóre modele opon Run Flat wymagają specjalnej felgi.

Opony Run Flat czy zwykłe?

Odpowiedzmy na pytanie, jakie opony wybrać - tańsze rozwiązanie (zwykłe) czy też ogumienie wyposażone w technologię Run Flat. Możliwość jazdy po utracie powietrza w oponach jest rozwiązaniem, które zawsze warto rozważyć.

Opony Run Flat są świetnym rozwiązaniem dla kierowców ceniących sobie rozsądek i bezpieczeństwo, ale też dynamiczną jazdę. Ten segment oponiarski jest wciąż rozwijany, zapewniając coraz większą jakość. Bezpieczeństwo i potencjał tkwiące w oponach Run Flat może sprawić, że kiedyś staną się one standardem w wyposażeniu samochodów.

Zastanawiając się nad wyborem opon Run Flat czy zwykłych, warto wspomnieć, że wielu wiodących producentów samochodów takich jak Mercedes, BMW czy Mini dostosowuje zawieszenia samochodów do ogumienia typu Run Flat. Jeśli więc samochód wyjechał z fabryki na oponach Run Flat, tego typu opony są dostosowane do rodzaju zawieszenia i nie należy ich zmieniać na tradycyjne ogumienie.

Opony z technologią RSC zapewniają większe bezpieczeństwo w przypadku przebicia

Opony z technologią RSC zapewniają większe bezpieczeństwo w przypadku przebicia

Opony Run Flat czy warto kupić?

Pytanie, czy warto kupić opony Run Flat nurtuje dziś wielu kierowców. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie zdarzyła się sytuacja przebicia opony, nie oznacza to, że takie ryzyko nie istnieje.

Podsumowując wszystkie minusy tego rozwiązania, największą wadą opon typu Run Flat jest wysoka cena oraz koszt ich eksploatacji. Opony Run Flat są dość sztywne, co może negatywnie wpływać na komfort jazdy. Warto jednak wspomnieć, w jakich sytuacjach opony Run Flat okazują się nieocenione. 

Ogumienie typu Run Flat jest rozwiązaniem, z którego często korzystają kierowcy aut sportowych i samochodów o większej mocy silnika. Rozwijając wysokie prędkości opony są podatne na duże przeciążenia, a w przypadku niespodziewanej awarii zapanowanie nad pojazdem jest jeszcze trudniejsze. 

Na zakup opon Run Flat często decydują się też właściciele pojazdów dostawczych, ze względu na walory finansowe. Mimo, że są to opony droższe od typowych, istnieje ryzyko uszkodzenia przewożonych towarów, a wezwanie pomocy drogowej może być znacznie bardziej kosztowne. 

Opony tego typu oferują jednak kierowcy znacznie większy komfort i bezpieczeństwo. Opony Run Flat to opony do samochodów luksusowych, które rozwijają bardzo duże prędkości, a w takiej sytuacji bezpieczeństwo wydaje się ważniejsze niż cena.

Posiadając takie auto, warto zdecydować się na opony Run Flat. Nie tylko ze względu na mniejsze ryzyko uszkodzenia cennego pojazdu, ale też na to co w jeździe najważniejsze - bezpieczeństwo w dotarciu do celu

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.