Co to jest rant ochronny opony?

Rant ochronny na oponie nie jest obowiązkiem, ale w często jest on bardzo użyteczny. Nasze koła, szczególnie w ruchu ulicznym, narażone są na pęknięcia i otarcia. Wysokie krawężniki, rampy i małe obiekty stanowią duże zagrożenie. Rant ochronny chroni nasze felgi przed takimi uszkodzeniami. Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się, czy zakup opon tego typu będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem! 

Czy wybrać opony z rantem ochronnym?

Rant ochronny nie jest obowiązkowy dla utrzymania dobrej kondycji felg. Stosowany jest zazwyczaj w modelach niskoprofilowych. To właśnie one są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że taką osłonę najczęściej możemy spotkać w modelach z profilem poniżej 55. Opony wysokoprofilowe nie potrzebują rantu, ponieważ ogumienie w najszerszym miejscu wystaje poza obrys felgi, tworząc naturalną osłonę przed uszkodzeniami. Wyższy profil zwiększa też komfort jazdy, ponieważ ogranicza hałas oraz lepiej sprawdza się na nierównej nawierzchni.

Po co kupować modele niskoprofilowe?

Kierowcy co raz częściej decydują się na lepsze parametry opon kosztem komfortu jazdy. Opony o profilu poniżej 55 charakteryzują się pewniejszym prowadzeniem, atrakcyjnym wyglądem, wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni. Dodatkowa sztywność opony sprawia, że nisko - profilowe modele lepiej sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, ale są za to bardziej podatne uszkodzenia mechaniczne. Dlatego też w takie model uzbraja się się dodatkową ochronę w postaci rantu.

Czasem konkretny model występuje w danym rozmiarze w wersji z rantem oraz w wersji bez niego. Zależy to od umowy między producentami samochodów i opon. Jeśli dany koncern motoryzacyjny zamawia produkt do swojego modelu auta, może on sobie zażyczyć, by nie miał rantu ochronnego. Opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków.

Jak sprawdzić, czy opona posiada rant ochronny?

Rant ochronny łatwo rozpoznać. Jest to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, która występuje w miejscu styku opony z felgą. Przez swoją budowę odróżnia się od reszty opony, a więc trudno ją przeoczyć.

Rant opony to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy

Rant opony to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy

Warto pamiętać, że rant ochronny nie jest stosowany we wszystkich oponach. W oponie jednego producenta i modelu mogą występować różnice! Opony z rantem ochronnym są o około 10-15 % droższe od regularnego modelu.

Czy rant chroni felgę czy oponę?

Zastanawiacie się, czym różni się rant ochronny felgi od rantu opony? Otóż niczym. Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na oponie. Dodatkowa warstwa gumy umiejscowiona jest na stopce opony, a dokładnie w miejscu styku elementów koła. Zapobiega uszkodzeniu felgi, które może spowodować korozję oraz stanowić problem przy wyważaniu kół. Natomiast na powierzchni opony mogą powstawać wybrzuszenia lub pęknięcia w skutek nadmiernego zderzania felgi z oponą na nierównej drodze.

Gdzie szukać oznaczenia FR?

Symbol pochodzi z języka niemieckiego (niem. Flagen Ripen) i oznacza w tłumaczeniu po prostu obręcz koła. Większość producentów stosuje jednak własne oznaczenie opon dla tej dodatkowej osłony.

Oto najczęściej spotykane oznaczenia:

RFP - Rim Fringe Protector (ochraniacz krawędzi felgi) – Goodyear

FP - Fringe Protector (ochraniacz felgi) - Goodyear

MFS - Maximum Flange Shield (pełna ochrona kołnierza) - Dunlop

FR - Felgen Ripen (pierścień ochraniający obręcz) – Continental

Koncerny Michelin i Bridgestone nie stosują dodatkowych oznaczeń.

Opony podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są nierzadko używane samochodach dostawczych oraz przyczepach. Dodatkowa grubość ogumienia w najszerszym miejscu opony chroni przed uszkodzeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć, nim częste uderzenia w krawężnik spowodują np. przecięcie warstw wewnętrznych.

Najczęściej opony nisko-profilowe posiadają rant ochronny

Najczęściej opony nisko-profilowe posiadają rant ochronny

Zalety opon z ochraniaczami kół

  • Felga aluminiowa ma wystającą gumę, co zapobiega jej zakrzywieniu;
  • tworzy większe uszczelnienie wokół koła, aby chronić je przed korozją;
  • większa powierzchnia styku chroni przed wybrzuszeniami i pęknięciami spowodowanymi nadmierną siłą na nierównych drogach.

Gdzie najlepiej sprawdzi się opona z rantem?

Opona FR nadaje się do jazdy codziennej w mieście. Dzięki niej unikniemy uszkodzeń lub otarć podczas parkowania lub pokonywania wysokich krawężników. Możemy cieszyć się korzyściami wynikającymi z nisko - profilowanych opon, bez obaw o uszkodzenie. Produkty z profilem poniżej 55 posiadają atrakcyjny wygląd i charakteryzują się pewnym prowadzeniem podczas dynamicznej jazdy.

Rant ochronny pojawia się również w oponach samochodów terenowych, nawet przy profilu 70. Rant pomaga tutaj osłonić felgę przed uszkodzeniem, które często powstaje w wyniku najechania na nierówności lub inne przeszkody terenowe.

Komu polecamy opony z rantem ochronnym? 

Rant ochronny występuje w oponach letnich, zimowych i całorocznych. Jeśli często użytkujesz swój samochód w mieście, opony z rantem ochronnym będą idealny rozwiązanie. Takie rozwiązanie pomoże Tobie uniknąć uszkodzenia koła, które może być narażone na nieprzychylny kontakt ze studzienkami czy krawężnikami. Swój zakup powinni przemyśleć kierowcy użytkujący samochody na felgach stalowych. Rant ochronny może stanowić przeszkodzę w założeniu kołpaka.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.