Wulkanizacja opon. Wszystko co powinieneś wiedzieć o naprawie ogumienia - 24opony.pl

Wulkanizacja opon. Wszystko co powinieneś wiedzieć o naprawie ogumienia

Słowo wulkanizacja to coraz częstszy widok na szyldach budynków. Ale jak właściwie interpretować to pojęcie? Co to wulkanizacja? Na czym polega naprawa ogumienia? Czym jest naprawa opon na zimno i na ciepło? Ile kosztuje wulkanizacja opon i czy wulkanizacja 24h jest melodią przyszłości? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem wulkanizacyjnym i dowiedz się, co oznacza sam termin i z czym go warto kojarzyć! 

Wulkanizacja – co to? 

Na wstępie – w ramach ciekawostki - warto wspomnieć, że historia powszechnie znanej wulkanizacji miała swój początek w 1839 roku. Za sprawą amerykańskiego inżyniera – Charles'a Goodyear'a, który opracował cieplną metodę obróbki kauczuku.

Amerykański wynalazca odkrył, że po podgrzaniu kauczuku siarką można otrzymać mieszankę, która będzie dostatecznie twarda, trwała i elastyczna. Jak można zdefiniować termin wulkanizacja? Najprościej ujmując, jest to proces utwardzania i uelastycznienia gumy. 

W powszechnym rozumowaniu, termin wulkanizacja należy definiować z miejscem, gdzie oferuje się wymianę opon, prostowanie felg, wyważenie kół, konserwacje opon, ale także diagnostykę i naprawę uszkodzonego ogumienia. Podsumowując: jest to miejsce, gdzie możemy uświadczyć profesjonalne usługi w zakresie opon.

Jak przebiega naprawa opon? 

Dzięki technologiom, które rozwijają się w błyskawicznym tempie nie musimy ograniczać się do wymiany uszkodzonego ogumienia, bowiem istnieje możliwość naprawy usterek.

Wszelkie uszkodzenia można usunąć na dwa sposoby – mianowicie naprawa opona na ciepło lub naprawa opon na zimno. Pierwsza metoda jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ konieczne jest użycie form, które przywracają oponę do jej pierwotnego stanu.

Wymaga dużego doświadczenia i wysiłku, dlatego nie doświadczymy jej we wszystkich zakładach wulkanizacyjnych. Stosowana jest najczęściej w bocznych uszkodzenia ogumienia, które są trudniejsze do naprawy.

Wulkanizacja na zimno jest prostsza i szybsza w implementacji. Jednak należy pamiętać, że za jej pomocą usuniemy wyłącznie niewielkie uszkodzenia punktowe na oponie, które powstają – na przykład – po najechaniu na gwóźdź.

Wymiana opon w samochodzie osobowym

Wymiana opon w samochodzie osobowym

Wulkanizacja na zimno

Przy wulkanizacji gumy na zimno wykorzystuje się odpowiednio dobrany wypełniacz chemiczny, który stosuje się w miejscu uszkodzenia opony. Ma on za zadanie uzupełnić uszkodzony obszar i go uszczelnić. Jak idzie wywnioskować – taka metoda sprawdza się w przypadku prostych uszkodzeń, czyli na czole opony.

W przypadku, gdy ogumienie przebije gwóźdź lub ostry przedmiot, możemy go usunąć, następnie naprawić tylko wybrany fragment.

Wulkanizacja na gorąco 

Powyższą metodę najczęściej wykorzystuje się w uszkodzeniach bocznych opony osobowej, rolniczej lub ciężarowej. Warsztat wulkanizacyjny musi wykonać szereg czynności, które mają na celu usunięcie uszkodzenia.

Przede wszystkim warto rozpocząć od starannej weryfikacji opony. Należy wykonać pomiar, który ma na celu dobór odpowiedniego wkładu oraz wykonanie odpowiedniego lejka usterki. 

Warto wiedzieć, że na czas naprawy wpływa grubość uszkodzenia. Kolejnym z etapów jest naniesienie płynu wulkanizacyjnego na lejek uszkodzenia, który musi odparować. W kolejnym kroku wulkanizator musi wyłożyć lejek uszkodzenia uplastycznioną mieszanką.

Sprawdź poniżej koszt wulkanizacji opony!

Sprawdź poniżej koszt wulkanizacji opony!

Ile kosztuje wulkanizacja opony? 

Bardzo ważnym aspektem w przypadku wulkanizacji opon są koszty – szczególnie przypadku wielkich flot. ile kosztuje wymiana kół z kontrolą ciśnienia? Jeden z serwisów wulkanizacyjnych pod Warszawą zamieścił cennik swoich usług. W cenniku znajdują się usługi stricte związane z oponami, ale nie tylko.

Ważne! Pamiętaj, że są to wyłącznie przykładowe ceny. Cena wulkanizacji zależy od posiadanego sprzętu, jakości wykonania oraz prestiżu danego warsztatu. Ceny warsztatów cały czas ulegają zmianie, więc przed wizytą warto skontaktować się z konkretną firmą, która ma świadczyć nam usługi wulkanizacyjne.

  • Wymiana całych kół wraz z wyważeniem i kontrolą ciśnienia (felgi stalowe 4szt.) – do 16 cali koszt to ok. 120 zł, od 17 cali 140 zł; 
  • wymiana opon na feldze wraz z wyważaniem (felgi stalowe 4 szt.) – do 15 cali 130 zł, 16/17 cali ok. 150 zł, 18 cali ok. 160 zł, 19 cali ok. 180-200 zł, od 20 cali od 200 zł.
  • naprawa przebitej opony  80-100 zł (w zależności od specyfiki napraw);
  • wymiana opon na feldze – 40-50 zł/szt.

Jeśli chodzi o montaż na feldze aluminiowej, średnio warsztaty sobie liczą około 10 zł więcej za sztukę. 

Dodatkowe usługi wulkanizacyjne: 

  • przechowywanie zestawu kół lub opon (konserwacja) – średnio 100 zł/komplet;
  • pompowanie kół azotem  auta osobowe 5-8 zł/koło, auta 4x4 SUV 8-10 zł/koło;
  • awaryjny restart akumulatora – ok. 60-80 zł;
  • przykręcania opon – 10 zł/szt.

Wulkanizacja 24h 

Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które oferują mobilny serwis opon, potocznie nazywany mobilną wulkanizacją. Ogromną zaletą mobilnych serwisów wulkanizacyjnych jest ich dostępność.

Jeden z właścicieli takiego przedsięwzięcia wyjaśniał nam, że obsługuje samochody osobowe, dostawcze oraz ciężarowe. Jest to bardzo dobra inicjatywa w przypadku nagłych uszkodzeń na drodze.

Usługa w postaci mobilnej wymiany kół może być przeprowadzona w każdym miejscu, gdzie znajduje się pojazd; na parkingu, przed domem, przy supermarkecie. Oczywiście, w przypadku takiego rozwiązania musimy liczyć się z większymi kosztami, ale należy przyznać, że owe rozwiązanie jest w przypadku awarii opon na drodze i nie mamy dostępu do narzędzi.

Wulkanizacja to niezwykle ważna kwestia. Pamiętaj o niej, a Twoje opony zrobią dłuższy przebieg

Wulkanizacja to niezwykle ważna kwestia. Pamiętaj o niej, a Twoje opony zrobią dłuższy przebieg

Wulkanizacja – jakie pozwolenia? 

Często poruszanymi kwestiami w przestrzeni internetowej są pozwolenia, które należy zdobyć, aby posiadać własny zakład wulkanizacyjny. Do prowadzenia działalności tego typu nie musimy posiadać żadnych pozwoleń lub certyfikatów.

Aby otworzyć działalność wulkanizacyjną niepotrzebne jest również wykształcenie kierunkowe – punkt wulkanizacyjny może założyć każda osoba uprawniona do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Oczywiście, aby właściwie wykonywać powierzone zadania, warto przejść kursy dla wulkanizatorów lub pokrewne inicjatywy, które mają na celu zdobycie umiejętności w tej branży. Ważnym aspektem jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry oraz przygotowanie miejsca, w którym będą wykonywane usługi wulkanizatorskie.

W tej sytuacji konieczny będzie zakup sprzętu do wymiany, naprawy i konserwacji opon, np. montażownica automatyczna, wyważarka do kół, kompresor, podnośnik samochodowy, narzędzia pneumatyczne i inne akcesoria.

Wyząbkowane opony – jak je naprawić? 

Z czasem opona ulega zużyciu. Mówi się, że dobre opony powinny średnio wytrzymywać 5 lat – kluczowym czynnikiem jest sposób użytkowania. O wyząbkowanych oponach możemy mówić w przypadku nierównomiernego zużycia bieżnika, a dokładniej jego kostek, które finalnie przypominają zęby piły. 

Jednym ze sposobów naprawy wyząbkowanych opon jest szorstkowanie. Chodzi o mechaniczne dotarcie bieżnika na specjalnym urządzeniu. 

Jak przebiega naprawa?

  • Demontaż koła,
  • montowanie koła na specjalnej maszynie do szorstkowania,
  • mechaniczne wyrównanie bieżnika z krawędzi natarcia i krawędzi spływu do jednego poziomu,
  • koło jest wyważane i montowane w samochodzie.
Zestaw do naprawy ogumienia powinien posiadać każdy kierowca

Zestaw do naprawy ogumienia powinien posiadać każdy kierowca

Bieżnikowanie opony 

Jak dobrze wiemy – w bieżnikowaniu opony chodzi o usunięcie starego, zużytego bieżnika. Ważne jest, aby korpus opony po usunięcia starej warstwy bieżnika był w dobrym stanie – przeciwnym wypadku nie będzie możliwości bieżnikowania opony.

Kiedy stan opony jest odpowiedni, karkas ogumienia zostaje wyposażony w fabrycznie nowy bieżnik, który ma na celu przywrócić oponie jej właściwości jezdne. 

W Polsce coraz więcej właścicieli aut decyduje się na bieżnikowanie. Co prawda, jakość bieżnikowanych opon jest dyskusyjna, szczególnie w porównaniu z nową oponą. Proces bieżnikowania jest prowadzony w prasach wulkanizacyjnych lub autoklawach. 

Wulkanizator do opon, zestaw naprawczy jest dobry? 

Jesteś w trakcie podróży na ważne spotkanie. Mijasz małe miejscowości. Nagle słyszysz głośny huk, pochodzący z Twojej opony. Co teraz? Zdajesz sobie sprawę, że masz usługę Assistance, ale okazuje się, że jesteś daleko od miasta i będziesz musiał poczekać na pomoc kilka godzin. 

W tym przypadku zbawienne mogłyby być opony typu Run Flat, które dają możliwość jazdy po przebiciu, ale takich nie posiadasz. 

Jednak zdajesz sobie sprawę, że w bagażniku posiadasz podręczny zestaw naprawczy do opon. Pozwala on w łatwy sposób uzupełnić ubytek w oponie. Rozwiązań zaproponowanych przez producentów tego specyfiku jest wiele, ale najpopularniejsze są jednak płyny lub paski uszczelniające, które w połączeniu z kompresorem pozwalają na szybką naprawę usterki.

Koło zastępcze czy zestaw naprawczy?

No właśnie! Co wybrać? Co ciekawe, wielu producentów coraz częściej w postaci wyposażenia daje zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego. Zapewne zastanawiacie się dlaczego? Istotna w tym przypadku jest oszczędność przestrzeni w aucie.

Takowy zestaw mieści się małej skrzynce, a koło zastępcze ogranicza naszą przestrzeń bagażową. 

Minusy tego rozwiązania? Zestaw pozwalający na szybko naprawę ogumienia słabo radzi sobie z poważnymi uszkodzeniami. Wymiana koła prawie zawsze pozwala na kontynuowanie jazdy, a w przypadku łatania ogumienia nie mamy takiej gwarancji.

Należy również pamiętać, że zestawy naprawcze są jedynie rozwiązaniem doraźnym, które ma nam pomóc bezpiecznie dotrzeć do zakładu wulkanizacyjnego.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: Nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Płatności PayU
Raty BNP Paribas
Copyright © 2010-2022 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.