Czy opony zimowe są obowiązkowe w Polsce?

Obowiązkowe opony zimowe w Polsce? Jest to kwestia, która budzi u wielu kierowców kontrowersje. Jak ustaliliśmy – jazda na oponach zimowych jest jedynie zalecana. W związku z tym decyzja należy do kierowcy czy zdecyduje się na eksploatację ogumienia zimowego. Jednak nie ukrywamy, że inwestycja w dobre opony zimowe jest wskazana ze względu na bezpieczeństwo. Sprawdź i dowiedz się wszystkiego na temat obowiązku użytkowania opon zimowych. 

Polska to jeden z krajów europejskich, w którym nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Przepisy mówią jedynie o minimalnej głębokości bieżnika, czyli 1,6 mm. A także o stosowaniu takiej samej rzeźby na kołach. 

Co ciekawe, w ostatnich latach mogliśmy dostrzec aktywność jednej z posłanek, która wystosowała pismo do Ministerstwa Infrastruktury w kwestii obowiązku zmiany opon zimowych w regionach górskich. 

Swoje działanie uargumentowała brakiem gotowości kierowców przyjeżdżających do Zakopanego oraz innych terenów górskich, którzy nie są przygotowani do panujących warunków atmosferycznych, co wpływa na spadek bezpieczeństwa.

Czy we wszystkich pojazdach trzeba zmieniać opony na zimę? 

Wielu kierowców zastanawia się, czy w każdym pojeździe trzeba zmieniać opony na zimowe. Jak jest w praktyce? 

Przepisy mówią o tym, że nie w każdym pojeździe w okresie jesienno-zimowym zachodzi konieczność wymiany ogumienia zimowego. Zmiany opon w zależności od warunków nie przeprowadza się w: 

  • pojazdach, które nie posiadają swojej klasy opon C1, C2 lub C3, np. autobusy lub kampery,
  • pojazdach jednośladowych, motocykle, skutery czy rowery,
  • pojazdach, które są uprzywilejowane, czyli policja, federalne siły zbrojne, straż pożarna czy departament zarządzania katastrofami, 
  • pojazdach, które wykorzystuje się w rolnictwie lub leśnictwie, np. wózki widłowe, które przeznaczone są do przenoszenia, chwytania i przewożenia różnych ładunków.
Obowiązek zmiany opon zimowych to kwestia dyskusyjna od kilku dobrych lat

Obowiązek zmiany opon zimowych to kwestia dyskusyjna od kilku dobrych lat

Czy opony zimowe radzą sobie lepiej w niskich temperaturach?

Argumentem za sezonowym obowiązkiem zmiany ogumienia na zimowe jest specyfika budowy opony. Oczywiście, pod uwagę możemy wziąć opony całoroczne, ale warto pamiętać, że to sezonówki dają największą jakość.

Dlaczego? Dostosowane są do konkretnej pory roku, gdzie nie muszą łączyć cech zarówno opon zimowych, jak i letnich. Co ma miejsce w oponach wielosezonowych. Opony zimowe posiadają mieszankę, która zawiera większe proporcje żywicy niż opony letnie. 

W związku z tym, daje im to odpowiednią elastyczność – nawet w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza. Efekt? Lepsza przyczepność na nawierzchni pokrytej śniegiem.

Krótko o symbolu 3PMSF - co oznacza?

Symbol 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) to znak używany w oznaczeniach opon, który wskazuje, że dana opona przeszła określone testy i jest zgodna z normami dotyczącymi trakcji na śniegu. Symbol ten przedstawia sylwetkę góry z trzema szczytami i płatkiem śniegu i jest często umieszczany na boku opony. Opony z tym symbolem są uznawane za odpowiednie do jazdy w trudnych warunkach zimowych, w tym na śniegu i lodzie.

Opony z oznaczeniem 3PMSF są zwykle rekomendowane dla kierowców, którzy muszą poruszać się w zimowych warunkach, i są często wymagane przez prawo w niektórych jurysdykcjach dla jazdy w określonych warunkach pogodowych.

Opony zimowe powinny być obowiązkowe dzięki budowie?

Wielu sprzedawców podczas prezentacji opon zimowych wspomni o ich rowkach i żebrach, które są znacznie głębsze niż przy letnich wersjach opon. Dlatego można wywnioskować, że opony zimowe, dzięki konstrukcji zapewniają lepszą jazdę po śniegu.

Jazda na oponach letnich w zimę? Pisząc wprost: jazda mało efektywna. Opony letnie podczas zimy mają wyższą oporność toczenia oraz dłuższą drogę hamowania. W praktyce nasze auto wyposażone w opony letnie w zimę może zatrzymać się nawet 10 metrów dalej, niż w sytuacji użytkowania opon zimowych. 

Wielu kierowców bagatelizuje warunki pogodowe. A niezwykle ważne jest właściwe dobieranie ogumienia do warunków za oknem. Takie działania pozwolą nam na oszczędności na energii, paliwie oraz będziemy mogli poczuć się bezpieczni.

Bieżnik opony zimowej poznasz po głębszych nacięciach oraz ich większej częstotliwości

Bieżnik opony zimowej poznasz po głębszych nacięciach oraz ich większej częstotliwości

Obowiązek opon zimowych. Co na to władze? 

Temat został poruszony już przez Ministerstwo Infrastruktury. W odpowiedzi otrzymaliśmy klarowną wiadomość, że na obecną chwilę nie ma możliwości nałożenia na kierowców obowiązku eksploatacji opon zimowych.

Dlaczego? Choćby ze względu na dynamikę zmian pogodowych, która występuję w Polsce podczas kalendarzowej zimy. Bowiem trudno przygotować samochód do potencjalnych warunków. 

Co więcej, w argumentacji dowiadujemy się, że wprowadzenie takiego obowiązku wiązałoby się ze znacznym obciążeniem kierowców. A jak pamiętamy – w ostatnich kilku latach wiele dróg w Polsce było wolne od śniegu. 

Dodatkowo, ministerstwo bierze pod lupę kwestie ekologiczne, co wiązałoby się z koniecznością utylizacji zużytych opon, a także mogłoby powodować wyższe zużycie paliwa. Z danych przedstawionych przez MIR wynika, że około 60 procent polskich kierowców posiada opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową.

Opony zimowe latem – dobry pomysł?

Istnieje również grono kierowców, którzy przyzwyczaili się do jazdy na oponach zimowych latem. Czyli tak naprawdę potencjalny obowiązek użytkowania opon zimowych zimą nie ma dla nich znaczenia. Ale czy użytkowanie gum zimowych latem to dobry pomysł? 

Choć jazda na zimówkach latem jest dozwolona to zdecydowanie ją odradzamy. Najlepszym i najbezpieczniejszym wariantem będzie zmiana opon dwa razy w roku przy braku regulacji prawnych. Chyba, że posiadamy opony wielosezonowe!

Jak dobrze wiemy – opony letnie i zimowe są zaprojektowane w inny sposób, przygotowywane do innych warunków! Opony na lato charakteryzują się twardym bieżnikiem, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Natomiast opony na zimę stworzone są z elastycznej gumy, która zapewni przyczepność na śniegu lub gołoledzi. 

Jeśli jesteśmy zwolennikiem świetnych osiągów, powinniśmy stosować odpowiednie opony do danej pory roku. Wpłynie to na nasz komfort jazdy, ekonomię paliwową oraz bezpieczeństwo.

Czy obowiązek montowania opon zimowych wpłynie na problem z utylizacją opon? Może być to problematyczne

Czy obowiązek montowania opon zimowych wpłynie na problem z utylizacją opon? Może być to problematyczne

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Dostrzegliśmy, że wielu kierowców ma swoją strategię w kwestii odpowiedniego czasu na zmianę opon na zimowe. Jednak pomimo różnorodności w podejściu, zalecamy, aby zmienić opony zimowe, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza

Bez względu na to czy zmienisz opony od października do Wielkanocy czy w przypadku pierwszego śniegu – najistotniejsze są tutaj warunki pogodowe. Jeśli temperatura wiosną utrzymuje się poniżej 7 stopni Celsjusza – poczekaj na odpowiedni moment. 

Zobacz także: Kiedy zmienić opony na zimowe? 

Czy istnieje obowiązek zmiany opon w Państwa Unii Europejskiej?

Zastanawiasz się, w jakich państwach zmiana opon na zimowe jest konieczna? Czy konieczna jest zmiana opona na zimowe, gdy chcemy się wybrać do danego Państwa na terenie UE.

W tej kwestii nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bowiem nie we wszystkich Państwach UE (oraz krajach poza UE) mamy obowiązek zmiany opon na zimowe. Wpływ na to mają regulacje prawne danego kraju, region oraz warunki pogodowe. W ramach ciekawostki, jak wygląda sytuacja w innych krajach?

Austria – obowiązek jest wtedy, gdy występują warunki typowo zimowe, i dotyczy to okresu od 1 listopada do 15 kwietnia.

Chorwacja – wyłącznie wtedy, kiedy wystąpią warunki typowo zimowe na drodze – w okresie od końca listopada do kwietnia.

Finlandia – w okresie od 1 grudnia do końca lutego. 

Litwa – w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia.

Niemcy – w okresie zimowym w zależności od panujących warunków pogodowych.

Rumunia – w okresie od 1 listopada do 31 marca.

Słowacja – w sytuacji, gdy wystąpienia szczególnych warunków pogodowych.

Czechy – gdy wstąpią lub prognozowane są warunki typowo zimowe, a także na drogach oznaczonych specjalnym znakiem – w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia.

Francja – obowiązek dotyczy wyłącznie Alp Francuskich.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.