Czy warto kupić używane opony?

Potrzebujesz nowych opon, bo Twoje stare ogumienie nadaje się do wymiany? Pojawia się dylemat: kupić nowe opony czy stare? Perspektywa oszczędności wydaje się dość kusząca, ale czy naprawdę dobra? Wielu kierowców nie przywiązuje uwagi do zakupu opon, kupując tanie używane ogumienie. Czy to dobry wybór? Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej!

Ile lat można używać opony?

Należy pamiętać, że opony nieustannie ulegają procesowi starzenia się. Dlaczego tak się dzieje? Należy wziąć tutaj pod lupę zarówno aspekty chemiczne, jak i fizyczne, które wpływają na oponę nie tylko podczas eksploatacji. A także w trakcie postoju czy okresu przechowywania gumy. 

Jak producenci próbują wpłynąć na zniwelowanie procesu starzenia? Tutaj ważną rolę odgrywają substancje chemiczne ozon i tlen. Co więcej, częsta jazda na oponach wpływa na minimalizowanie ryzyka uszkodzenia opony. Choćby dlatego kabriolety częściej łapią gumę. 

Ile można jeździć na oponie? Okres użytkowania ogumienia nie powinien przekraczać 10 lat. Nawet jeśli opona jest w dobrym stanie! Co prawda, przepisy mówią o zaledwie 1,6 mm głębokości bieżnika, ale zalecamy 3-4 mm. Jednak pamiętajmy, że wysokość bieżnika nie tylko wpływa na stan opony.

Opony zimowe używane, czy warto je kupować?

Pamiętajmy, że kupując opony używane wiele ryzykujemy. Opony świetnie przedstawione na zdjęciu, z głębokim bieżnikiem – mogą mieć ukryte wady. A po wizycie u wulkanizatora może czekać nas informacja, że istnieje problemy z wyważeniem.

Zdarza się w wielu aukcjach internetowych lub od sprzedawców z drugiej ręki, że nie zostaniesz poinformowany o takiej wadzie. Owszem, istnieje wielu uczciwych sprzedawców, którzy poinformują o stanie opony, pokazując DOT i informując o ewentualnym przebiegu napraw. 

Według nas – kupno opon używanych to ostateczny krok. Oczywiście, lepiej kupić opony używane, niż jeździć na oponach zimowych, które są wręcz w opłakanym stanie. Jednak pamiętaj, że zanim kupisz opony używane dokładnie sprawdź stan gumy i nie polegaj wyłącznie na zdjęciach aukcyjnych, które w różnoraki sposób można manipulować.

Badanie dotyczące zakupu nowych lub używanych opon przez Moto Data

Badanie dotyczące zakupu nowych lub używanych opon przez Moto Data

Jakie opony używane kupić?

Jeśli zdecydujesz się już na komplet używanych opon w swoim aucie, przeanalizuj odpowiednio rynek. Zapewne zależy Ci na niskiej cenie, czyli świetnej okazji. Jednak uważaj, abyś nie padł ofiarą promocji. Pamiętaj, że są to zestawienia opon z drugiej ręki, więc ostrożność w doborze opon zimowych lub letnich jest wręcz wskazana

Po krótkim czasie eksploatacji może okazać się, że nasz komplet używanych opon ma problem z jazdą po śliskiej nawierzchni, co wpływa na wydłużenie drogi hamowania. Taki zakup wiąże się zawsze z ryzykiem i jest dla odważnych kierowców. 

Co więcej, warto przygotować sobie listę rzeczy, które warto sprawdzić, zanim dokonamy zakupu opon z drugiej ręki. Warto w tej kwestii poradzić się fachowca, który wychwyci różne wady opony. 

Jeśli czujesz, że zakup opon używanych jest dla Ciebie, sprawdź następujące elementy: 

Wady i zalety opon używanych

Sprawdź nasze zestawienie, w którym rozważyliśmy za i przeciw zakupowi opon używanych. 

Zalety zakupu opon używanych

  • bywają sytuacje, w których o wiele mniej zapłacimy za cały komplet opon,
  • istnieją sklepy, w których kupimy używane opony nie ruszając się z domu.

Wady zakupu opon używanych

  • przy sprzedaży wysyłkowej istnieje ryzyko ukrytych wad ogumienia. Szczególnie w oponach używanych, bo zdjęcie zniesie wszystko;
  • w przypadku opon używanych możemy nie otrzymać zwrotu pieniędzy;
  • nie znamy przebiegu użytkowania opony;
  • często brak gwarancji.
Ukryta wada opon używanej może doprowadzić do awarii

Ukryta wada opon używanej może doprowadzić do awarii

Jakie wady mogą mieć używane opony?

Według ekspertów co do opon używanych należy zwrócić uwagę na duże rozmiary lub opony typu RunFlat. Dlaczego? Tego typu ogumienie często wygląda na aukcjach jak nowe. A w trakcie montażu okazuje się, że ma uszkodzoną stopkę po nieumiejętnym montażu.  

Co więcej, sprzedawcy w swoich aukcjach chwalą się świeżym DOT-em. Ale to nie oznacza dobrej opony, bo ogumienie może w ciągu dwóch sezonów zrobić kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nawet świetnie wyglądające opony mogą okazać się wadliwe, co wpłynie na to, że opon nie da się ich wyważyć.

Nie wiemy również, czy poprzedni właściciel dbał o opony lub czy dane opony były odpowiednio magazynowane. Jak często sprawdzał ciśnienie? Jak dobrze wiemy – właściwa eksploatacja wydłuża żywotność opon. Na nic zda się głęboki bieżnik, jeśli opona była źle przechowywana, co wpłynie na brak przyczepności.

Ile można używać oponę używaną? 

Jest to kwestia, na którą trzeba szczególnie zwrócić uwagę przy oponach z drugiej ręki, czyli czas użytkowania. Warto wiedzieć, że sprzedawcy mają różne sposoby na sprzedaż tego typu opon, co nie wróży długiej i owocnej eksploatacji. 

Co ciekawe, są to zazwyczaj opony stosunkowo młode, ale z wysokim przebiegiem kilometrów. Taka opona nie będzie się zachowywała jak nowa. Co ważne, sposób jazdy każdego kierowcy jest inny, co wpływa na kondycje opon.

Zwracaj szczególną uwagę na używane opony. Zły zakup może spowodować problemy z montażem

Zwracaj szczególną uwagę na używane opony. Zły zakup może spowodować problemy z montażem

Prawidłowa głębokość bieżnika? 

Przy zakupie używanych opon koniecznością jest sprawdzenie głębokość bieżnika. Minimalna wysokość opony używanej wynosi 1,6 mm i można ja sprawdzić za pomocą wskaźnika zużycia opony, czyli TWI

Pamiętaj, że opona zimowa z minimalnym bieżnikiem nie poradzi sobie w zimowych warunkach. Średnia głębokość nowej opony wynosi 8mm, a modelem używanym może być różnie.

Używane opony czy nowe? 

Dobrze wiesz, że jeśli kupujesz zupełnie nowy produkt, opony będą objęte wieloma gwarancjami, w tym trwałością bieżnika i jakością konstrukcji. Pod względem prowadzenia, hamowania, wyczucia kierownicy, komfortu i hałasu na drodze nowe opony są po prostu pewniejsze.

Nowe opony to wyższy koszt, zwłaszcza jeśli Twój pojazd ma koła 19 lub 20-calowe. Jeśli Twój pojazd wymaga zestawu gumy o wysokich osiągach lub ultrawysokiej wydajności (UHP), zapłacisz więcej, ponieważ są one bardziej wyspecjalizowane w porównaniu do zwykłych opon do samochodów osobowych.

Tutaj do gry wchodzą używane opony. To prawda, że ​​nie są objęte tego rodzaju gwarancją, ale możesz zaoszczędzić setki złotych, jednocześnie kupując odpowiednie opony do swojego pojazdu. Jednak rodzi się tutaj pytanie: czy chcesz podjąć pewne ryzyko? 

Nowa opona może dać lepsze osiągi. Używana? Przede wszystkim oszczędności

Nowa opona może dać lepsze osiągi. Używana? Przede wszystkim oszczędności

Plusy opony używanej? Tanie i przyjazne dla środowiska

Najczęstszym powodem, dla którego konsumenci rozważają zakup używanych opon, są oczywiście koszty. Zdarza się, że odsprzedaż opon przynosi korzyści dla środowiska. Co roku wyrzucanie milionów opon przyczynia się do dużej ilości zanieczyszczeń.

Jak w każdej branży, recykling materiałów i ograniczanie odpadów ma swoje zalety. Istnieją jednak inne zastosowania używanych opon, gdy wypadają z obiegu. Rynek gumy z recyklingu rośnie.

Materiały te wykorzystuje się w wielu projektach, od ulepszania asfaltu, aby drogi były cichsze i gładsze, po bieżnie.

Minimalny bieżnik opony zimowej i letniej

Zastanawiasz się nad minimalną głębokością bieżnika opon używanych? Jeśli chodzi o opony zimowej z drugiej ręki minimalna głębokość to 4 mm. Jest to konieczne, aby nasz pojazd nie stracił przyczepności na lodzie lub śniegu.

Jeśli będziemy posiadać minimalną wartość głębokości opon, czyli 1,6 mm – będzie to niezwykle ryzykowne i niebezpieczne. Zawsze przed zakupem warto zwrócić uwagę na ilość lameli i mieszankę, która w przypadku opon zimowych powinna być miękka

Co do opon letnich, powinny one posiadać bieżnik, który świetnie radzi sobie z odprowadzaniem wody. Aby tak było potrzebujemy bieżnika, który ma przynajmniej 3 mm głębokości i nie powinien uginać się pod naciskiem palca. Przeciwnie do opon zimowych.

Przed zakupem używanej opony sprawdź głębokość i stan bieżnika

Przed zakupem używanej opony sprawdź głębokość i stan bieżnika

Komplet opon używanych

Czego powinniśmy się wystrzegać przy zakupie opon używanych? Warto zwrócić uwagę na komplety, które mogę składać się z zapasówek. W związku z tym warto przed zakupem dokładnie przeanalizować markę, bieżnik, rozmiar typ gum. 

Aby ustrzec się wszelkich błędów związanych z zakupem, warto używane ogumienie sprawdzić przed zakupem lub mieć możliwość zwrotu w razie jakichkolwiek trudności lub naszego niezadowolenia. 

Czy warto kupić tanie używane opony?

Według wielu kierowców kupowanie używanych opon to ostateczność, która pozwoli zaoszczędzić parę groszy w kieszeni. Ale czy nie pozornie? Uważamy, że lepiej kupić opony z klasy ekonomicznej sprawdzonego producenta, niż ryzykować zakup używanych opon u niesprawdzonego sprzedawcy. 

Często ze względu na specyfikę aukcji internetowych nie mamy możliwości dokładnego przyjrzenia się oponom. W związku z tym nabywca swoją wiedzę opiera na zdjęciach, które zamieszczone są na portalu aukcyjnym, co jest dość ryzykowne.

Sprzedaż wysyłkowa to prosty sposób do zamaskowania wszelkich wad za pomocą kadrowania zdjęć lub prostych działań graficznych. Nowe ogumienie to przede wszystkim pewność, że otrzymujemy nowy bieżnik z fabryczną głębokością. 

Na jakie opony klasy ekonomicznej warto zwrócić uwagę? 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.