Koło dojazdowe a koło zapasowe. Co lepsze?

Przebicie lub uszkodzenie opony to przykra sytuacja, która może zdarzyć się każdemu kierowcy. Aby dobrze zabezpieczyć się przed awarią, warto posiadać na wyposażeniu pojazdu koło zapasowe lub koło dojazdowe. Dzięki nim można kontynuować jazdę i uniknąć długiego czekania na pomoc drogową. W artykule objaśniamy, czym charakteryzuje się koło dojazdowe i zapasowe oraz które rozwiązanie jest lepsze.

Koło dojazdowe

Koło dojazdowe to specyficzny i pomniejszony wariant ogumienia zapasowego. Pozwala ono pokonywać niewielkie odległości z mniejszą prędkością. Koła dojazdowego używa się wyłącznie w celu dojazdu do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego. Dzięki temu można jak najszybciej zająć się naprawą uszkodzonej lub przebitej opony.

Lżejsza konstrukcja i zmniejszony rozmiar w stosunku do pełnowymiarowych odpowiedników sprawia, że na koła dojazdowe decyduje się coraz więcej kierowców. Warto przy tym wspomnieć, że dojazdówki są często dużo tańszym rozwiązaniem niż klasyczne "zapasy".

Koło dojazdowe dzięki swojemu rozmiarowi zajmuje mniej miejsca w bagażniku niż wariant zapasowy. Jest to ważne szczególnie w przypadku małych samochodów miejskich lub aut wyposażonych w instalację gazową. Koło dojazdowe jest więc wygodne w przechowywaniu oraz pozwala na dojazd do najbliższego serwisu w przypadku przebicia opony.

Sprawdź także: Przebita opona – co robić? Wymiana czy naprawa?

Wady koła dojazdowego

Choć koło dojazdowe w wielu przypadkach jest dobrą opcją, posiada również swoje ograniczenia. Warto wiedzieć, że koło dojazdowe w znaczny sposób ogranicza parametry jezdne opon i samochodu, a jeździć z nim należy w sposób ostrożny.

Używając kół dojazdowych należy unikać wyprzedzania, gwałtownego hamowania oraz dużych prędkości. W ten sposób o wiele łatwiej można wpaść w poślizg i spowodować wypadek.

Jakie są najważniejsze wady koła dojazdowego?

  • Jazda z zamontowanym więcej niż jednym kołem dojazdowym jest zabroniona.
  • Maksymalna zalecana prędkość na kole dojazdowym wynosi zazwyczaj od 50 do 80 km/h (ograniczenie można sprawdzić na naklejce umieszczanej na kole dojazdowym).
  • Łatwiej jest stracić kontrolę nad pojazdem używając koła dojazdowego.
  • Zakłócenie działania elektroniki w samochodzie. Systemy takie jak ABS, ESP, ASR nie będą prawidłowo spełniać swoich zadań, a system kontroli ciśnienia może wyświetlić informację o awarii.
W przypadku usterki, koło dojazdowe umożliwi bezpieczny dojazd do warsztatu

W przypadku usterki, koło dojazdowe umożliwi bezpieczny dojazd do warsztatu

Koło dojazdowe ile kilometrów można przejechać?

Zalecenia producentów i przepisy drogowe nie mówią wyraźnie, ile kilometrów można przejechać zna kole dojazdowym. Mimo to, należy je traktować wyłącznie jako rozwiązanie zastępcze.

Konstrukcyjnie koło dojazdowe posiada nie tylko prostszy wzór bieżnika, ale jest też węższe niż standardowe opony. Pogarsza więc to nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy.

Bez względu na ilość kilometrów, zaleca się jak najszybszą wizytę w warsztacie wulkanizacyjnym i wymianę lub naprawę uszkodzonej opony.

Jak dobrać koło dojazdowe?

Aby dobrze dobrać koło dojazdowe do swojego samochodu, należy pamiętać o kilku istotnych parametrach. Ważna jest tu przede wszystkim szerokość otworu centrującego na feldze, a także rozstaw otworów montażowych.

O ile opony dojazdowe zazwyczaj są węższe niż standardowe, tak w przypadku koła dojazdowego średnica felgi zazwyczaj pozostaje bez zmian. Z tego względu koło dojazdowe powinno posiadać właściwą średnicę zewnętrzną, która umożliwi bezproblemowy montaż.

Dobierając koła dojazdowe zawsze warto wybierać rozmiar według zaleceń producenta samochodu. Znajdziemy je w dokumentacji pojazdu. Takie postępowanie pozwoli lepiej uniknąć usterek oraz nieprzyjemnych sytuacji, które mogą nastąpić podczas jazdy na źle dobranym kole dojazdowym.

Koło dojazdowe świetnie nadaje się do małych aut, gdyż zajmuje mniej miejsca w bagażniku

Koło dojazdowe świetnie nadaje się do małych aut, gdyż zajmuje mniej miejsca w bagażniku

Koło zapasowe

W przypadku, gdy nie chcemy rezygnować z pełni właściwości jezdnych oferowanych przez samochód i opony, zdecydowanie lepiej jest postawić na pełnowymiarowe koło zapasowe. Standardowa zapasówka posiada ten sam rozmiar i felgę co koła używane w pojeździe na co dzień. Indeksy prędkości i nośności w kole zapasowym również pozostają takie same.

W przypadku przebicia opony nie trzeba więc martwić się o awarię oraz konieczność szybkiej naprawy. Wystarczy podnośnik oraz odpowiedni klucz i przy odrobinie wprawy, po kilkunastu minutach możemy na powrót cieszyć się pełnią możliwości samochodu. Jeśli więc spotkało nas na trasie przebicie opony, zapasowe koło umożliwi kontynuowanie jazdy bez konieczności wizyty w warsztacie wulkanizacynym.

Warto pamiętać, że koło zapasowe pozwala jeździć z pełną dozwoloną prędkością, bez utraty parametrów jezdnych i bezpieczeństwa. Tego niestety nie zapewnia ich dojazdowy odpowiednik. Jest to rozwiązanie posiadające pełnowymiarową oponę oraz felgę więc może pełnić funkcję pełnoprawnego koła.

Wady koła zapasowego

Choć koło zapasowe pozornie wydaje się rozwiązaniem idealnym, posiada też pewne wady, które warto poznać przed zakupem.

To koło nie może zostać wymienione na każdym terenie. Nawierzchnia podczas wymiany musi być prosta, twarda oraz zapewniać możliwie dużo miejsca. W innym przypadku samochód może zacząć się staczać.

Jakie są najważniejsze wady koła zapasowego?

  • Większy rozmiar i ciężar – pełnowymiarowe koło zapasowe jest cięższe i większe od dojazdówek. Podniesienie go za pomocą lewarka wymaga sporo siły, a przechowywanie koła w bagażniku małego samochodu może okazać się problematyczne.
  • Często wyższa cena – koło zapasowe to pełnowymiarowa felga i opona, przez co koszty zakupu będą wyższe w wielu przypadkach.
  • Różnice w zużyciu bieżnika – zamontowane w samochodzie opony mogą mieć bieżnik zużyty już w pewnym stopniu. Po zamontowaniu koła zapasowego z wyższym bieżnikiem niż aktualne opony samochodu, może dać się odczuć pogorszenie komfortu jazdy.
  • Sezonowość opon – koło zapasowe może być wyposażone w opony niedostosowane do sezonu. Zapas wyposażony w letnie opony nie będzie dawać odpowiednich właściwości jezdnych podczas jazdy w zimie. W idealnych warunkach dobrze byłoby posiadać dwa koła zapasowe – po jednym na każdym sezon. Inną opcją są uniwersalne opony całoroczne.
Koło zapasowe musi być montowane w odpowiednich warunkach

Koło zapasowe musi być montowane w odpowiednich warunkach

Czy koło zapasowe jest obowiązkowe?

Według przepisów drogowych w Polsce, koło zapasowe nie jest obowiązkowe. Kierowca nie posiada więc odgórnego nakazu zakupu i przewożenia koła zapasowego w swoim samochodzie. Jest to jednak bardzo dobre rozwiązanie na wypadek niespodziewanej awarii, szczególnie jeśli alternatywą są długie godziny oczekiwania na pomoc drogową.

Warto wiedzieć, że o ile posiadanie koła zapasowego nie jest obowiązkowe, przepisy określają wyraźnie jakie powinno być ogumienie samochodu. Opony na jednej osi pojazdu muszą być identyczne nie tylko pod względem rozmiaru oraz indeksu prędkości i nośności, ale też modelu i stopnia zużycia.

W kwestii kół zapasowych należy więc zachować pewną ostrożność. Wymieniając starą, zużytą oponę na nowe koło zapasowe można zastanowić się nad zakupem drugiej opony na tę samą oś pojazdu. Zagwarantuje to nie tylko bezpieczniejszą, ale też w pełni zgodną z przepisami podróż.

Jakie ciśnienie w kole dojazdowym, a jakie do zapasowego?

Ciśnienie w kole dojazdowym to kwestia, która często zaskakuje kierowców. Ze względu na specyficzną konstrukcję (duża obręcz i niewielka opona), koło dojazdowe musi posiadać wyższe ciśnienie, aby dobrze spełniać swoje zadanie. Zazwyczaj stosuje się ciśnienie 4,2 bara choć w niektórych kołach dojazdowych dochodzi ono nawet do poziomu 4,5 bara.

Jeśli chodzi o ciśnienie koła zapasowego, sprawa jest już dużo prostsza. W kole zapasowym ciśnienie powinno być identyczne jak w drugiej oponie, która jest zamontowana na tej samej osi.

Warto jednak wiedzieć, że ciśnienie koła zapasowego należy regularnie sprawdzać. Zaleca się to robić co 2-3 miesiące. Jest to ważne dlatego, że ciśnienie w kole z czasem się zmniejsza. Z tego względu, kierowcy jeżdżący z kołem zapasowym, często decydują się na ciśnienie trochę wyższe – o około 0,3 bara.

Opona z nieco wyższym ciśnieniem stanowi dobre zabezpieczenie. W przypadku konieczności montażu koła zapasowego, uchroni nas to przed zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu.

Wybierając koło zapasowe lub dojazdowe należy pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia

Wybierając koło zapasowe lub dojazdowe należy pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia

Koło zapasowe w sprayu – czy warto kupić zestaw naprawczy?

Producenci samochodów coraz częściej rezygnują z fabrycznego wyposażania auta w koło zapasowe lub koło dojazdowe. Dobra zapasówka wiąże się z wysokim kosztem zakupu. Z tego względu coraz więcej kierowców stawia na zakup dużo tańszego zestawu naprawczego do opon czyli tak zwanego koła zapasowego w sprayu.

Takie rozwiązanie posiada swoje wady i zalety. Przede wszystkim koło zapasowe w sprayu nie obciąża portfela kierowcy w tak znacznym stopniu jak zakup pełnowymiarowej zapasówki, czy też koła dojazdowego.

Warto jednak wiedzieć, że zestawy naprawcze do opon nie są w stanie załatać każdego uszkodzenia. Naprawa opony w ten sposób jest zabiegiem doraźnym i tymczasowym, który raczej nie zwalnia z konieczności późniejszej wizyty u wulkanizatora. Użycie koła zapasowego w sprayu w pewnych przypadkach może też uniemożliwić późniejszą naprawę opony.

Czytaj więcej: Zestaw naprawczy do opon. Czym jest koło zapasowe w sprayu?

Które wybrać, koła dojazdowe czy koła zapasowe?

Wybór kół dojazdowych lub kół zapasowych to bardzo subiektywna kwestia. Warto kierować się tu czynnikami, które są dla nas najważniejsze.

Posiadając małe auto z ograniczoną przestrzenią w bagażniku, zdecydowanie lepiej będzie wybrać koło dojazdowe. Nie bez znaczenia jest tu też niższa cena, która pozwoli kierowcy zaoszczędzić budżet.

Choć jest to jedynie rozwiązanie tymczasowe, pozwoli ono spokojnie i bezpiecznie dostać się do najbliższego warsztatu. Koło dojazdowe warto rozważyć również w przypadku posiadania różnych rozmiarów opon na osiach samochodu. Tak zamontowane opony wykluczają użycie uniwersalnego koła zapasowego.

Chcąc postawić na rozwiązanie stałe i kontynuować jazdę z pełnią możliwości samochodu, warto wybrać koło zapasowe.

Dobrze dobrane zagwarantuje bezpieczną jazdę w pełnym zakresie prędkości. Koło zapasowe nie wymaga też od kierowcy natychmiastowej wizyty w warsztacie, dzięki czemu można podróżować dłużej w sposób bardziej komfortowy i bezpieczny.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.