Jakie są rodzaje bieżników opon? Sprawdź jaką oponę wybrać

Zastanawiasz się jaką oponę wybrać i jakie są cechy charakterystyczne dla danego bieżnika? W tym artykule dowiesz się, czym charakteryzuje się bieżnik symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Pamiętaj, że to niezwykle ważna kwestia, bowiem to właśnie bieżnik jest jedyną częścią w samochodzie, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. W związku warto przeanalizować dostępne modele opon pod względów różnych parametrów, aby sprostały naszym potrzebom. 

Budowa bieżnika – co warto wiedzieć? 

Bieżnik to część opony, która styka się z nawierzchnią drogi. A jeśli spojrzysz na różne opony dostępne na rynku, zauważysz dużą różnorodność wzorów bieżnika.

Dlaczego są takie różne? Ponieważ wzór bieżnika to wyjątkowy projekt, który poprawia przyczepność i prowadzenie w określonych warunkach jazdy. Podobnie jak w powieści kryminalnej, markę opony można rozpoznać po śladach, które pozostawia po sobie na drodze.

Każdy bieżnik opony składa się z czterech części składowych:

  • Żebra to podwyższona część rzeźby bieżnika złożona z bloków bieżnika;
  • Rowki to głębokie kanały biegnące obwodowo i bocznie wokół opony;
  • Bloki bieżnika to podniesione gumowe segmenty, które stykają się z nawierzchnią drogi;
  • Lamele to małe, cienkie szczeliny uformowane w blokach bieżnika.

Jakie są różne wzory bieżników opon?

Istnieją cztery rodzaje wzorów bieżnika opon. Jednak skupimy się na tych najbardziej popularnych, czyli wzór kierunkowysymetryczny i asymetryczny. Każdy z bieżników ma inny cel i jest przeznaczony do innego stylu jazdy. Różne wzory bieżnika są określone przez konstrukcję żeber, rowków, niezależnych bloków bieżnika i lameli. Zadaniem każdego z nich jest zapewnienie przyczepności i obsługi, ograniczenie hałasu drogowego i zmniejszenie zużycia opony. Przy wyborze opony ważne jest, aby wybrać wzór bieżnika, który najlepiej pasuje do sposobu użytkowania pojazdu.

Opony asymetryczne

Wiele samochodów o wysokich osiągach jest wyposażonych w opony ze specjalnym wzorem bieżnika. Opony asymetryczne mają zazwyczaj różne wzory bieżnika na wewnętrznej i zewnętrznej krawędzi opony, co prowadzi do znacznej poprawy osiągów. Co ciekawe, powszechnie spotykane są w samochodach o charakterystyce sportowej.

Na zewnętrznej krawędzi duży, sztywny blok bieżnika pomaga w pokonywaniu zakrętów. Podczas gdy mniejsze bloki bieżnika zainstalowane na wewnętrznej krawędzi mają na celu usuwanie wody z wzoru opony i poprawę przyczepności na mokrej drodze, kiedy to środkowa część bieżnika jest wyposażona w ciągłe żebro, które pomaga poprawić stabilność w linii prostej. Oznacza to, że opona została zbudowana tak, aby zapewniać optymalne, wszechstronne osiągi zarówno w wilgotnych, jak i suchych warunkach. Zatem byłaby dobrym wyborem dla Twojego samochodu, jeśli preferujesz uniwersalność i jazdę w różnych warunkach. 

Warto zwrócić uwagę na specyfikę montażu opon asymetrycznych, która jest nieco odmienna w porównaniu ze standardową oponą. Aby upewnić się, że opony zostały prawidłowo ustawione w samochodzie, ściany boczne opon są zwykle oznaczone „outside” i „inside”. Pomaga to poprawić prowadzenie i osiągi samochodu.

Opony symetryczne

W przeciwieństwie do opon kierunkowych, opony symetryczne można zakładać i obracać w dowolnym kierunku, ponieważ obie połowy wzoru bieżnika są identyczne. Opony są wyjątkowo ciche i zapewniają dobrą przyczepność do drogi. Co więcej, mają mniejsze opory toczenia, zużywają mniej paliwa i mają dłuższą żywotność. Są często używane w pojazdach użytkowych i zapewniają, dobry stosunek jakości do ceny dla tych, którzy jeżdżą głównie na krótkich dystansach.

Przykład opony symetrycznej to: Michelin Primacy 3.

Opony kierunkowe (jednokierunkowe)

Opony kierunkowe zazwyczaj posiadają bieżnik przypominający grot strzały, który zapewnia dobry wygląd. Ale poza wyglądem ma również świetne cechy i właściwości użytkowe.

Opony kierunkowe są specjalnie zaprojektowane do obracania się w jednym kierunku, dzięki czemu zapewniają doskonałe osiągi na mokrej nawierzchni i stabilność kierunkową. Ze względu na doskonałą przyczepność sprawdzają się również na drogach pokrytych śniegiem, dlatego wiele samochodów zaprojektowanych do jazdy po śniegu ma kierunkowe wzory bieżnika.

Lepiej rozpraszają również wodę gromadzącą się przed oponami i zmniejszają hałas drogowy. Jeśli więc mieszkasz na zaśnieżonym terenie lub chcesz mieć nieco lepszą przyczepność na drodze te opony możemy właśnie Tobie polecić. 

Przykłady opon kierunkowych to Goodyear Ultra Grip 9 Barum Polaris 5.

Rodzaje bieżnika – symetryczny, asymetryczny, kierunkowy

Rodzaje bieżnika – symetryczny, asymetryczny, kierunkowy

Opony asymetryczne – wady i zalety 

W opozycji do ogumienia z bieżnikiem symetrycznym, opony asymetryczne różnią się kształtem po stronie zewnętrznej i wewnętrznej. Co więcej, klocki bieżnika po stronie zewnętrznej są nieco większe, co przyczynia się do lepszej przyczepności na zakrętach. Strona wewnętrzna natomiast jest mocniej ponacinana i wyposażona w wiele rowków i lamelek, co pozwala na lepsze odprowadzanie wody przy jeździe po mokrej nawierzchni. Opony tego typu skierowane są zazwyczaj do pojazdów średniej i wysokiej klasy.

Zalety opon asymetrycznych

  • znakomita stabilność i zwrotność na zakrętach;
  • Optymalny poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni i mniejsze ryzyko aquaplaningu;
  • Cichsza jazda niż w przypadku opon symetrycznych.

Wady opon asymetrycznych

  • Wyższy koszt zakupu niż w przypadku opon symetrycznych i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów;
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę, czy napis „outside” znajduje się po zewnętrznej stronie opony.

Opony symetryczne – wady i zalety

Opony symetryczne mają taki sam kształt po obu stronach bieżnika. Jest to idealne rozwiązanie dla niewymagających kierowców, którzy szukają ogumienia w rozsądnej cenie. Ogumienie symetryczny powinno być przeznaczone do samochodów kompaktowych oraz miejskich, gdzie najpopularniejsze rozmiar to 13, 14 i 15 cali średnicy. 

Zalety opon symetrycznych

  • Dobra stabilność jazdy po prostej, dobre trzymanie się drogi;
  • Dobry stosunek jakości do ceny, mniejszy koszt niż w przypadku opon kierunkowych lub asymetrycznych;
  • Kierunek montażu nie ma znaczenia, co pozwala na rotację opon oraz wyklucza możliwość jakiejkolwiek pomyłki.

Wady opon symetrycznych

  • Nie powinny być stosowane w autach o specyfice sportowej lub samochodach o mocniejszych silnikach;
  • Brak atutów opon kierunkowych lub asymetrycznych;
  • Słabsze właściwości jezdne na mokrej nawierzchni.
Na zdjęciu opona Michelin CrossClimate – opona kierunkowa. Zwróć uwagę na strzałkę, która pokazuje kierunek obracania się w przód (kierunek jazdy).

Na zdjęciu opona Michelin CrossClimate – opona kierunkowa. Zwróć uwagę na strzałkę, która pokazuje kierunek obracania się w przód (kierunek jazdy).

Opony kierunkowe – zalety wady

Bieżnik kierunkowy rozpoznamy po specyficznym zarysie w kształcie litery V. Instruktorzy ogumienia kierunkowego dzięki temu rozwiązaniu zyskali sprawne odprowadzanie dużej ilości wody – nawet przy wysokich prędkościach. Opony kierunkowe szczególnie polecamy jako opony zimowe, ponieważ charakteryzują się one bardzo dobrymi właściwościami trakcyjnymi na śniegu. 

Zalety opon kierunkowych

  • Dobre odprowadzanie wody na mokrej nawierzchni i znacznie ograniczone niebezpieczeństwo aquaplaningu;
  • Lepsze świetne właściwości trakcyjne na śniegu. 

Wady opon kierunkowych

  • Wyższy hałas toczenia, zwłaszcza przy wysokim zużyciu;
  • Większy koszt i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkiej mieszanki, która jest bardziej podatna na zużycie;
  • Opony kierunkowe zaprojektowane są do jazdy w ściśle określonym kierunku, dlatego należy zwrócić uwagę na kierunek strzałki umieszczonej z boku.

Podsumowanie. Kilka krótkich faktów na temat bieżników opon samochodowych

Niemiecki producent zaznaczył, że aby zachować optymalne bezpieczeństwo i osiągi, należy unikać mieszania wzorów bieżnika opon. Co ciekawe, koncern Continental przyporządkował dla swoich opon zalety, które charakteryzują dany bieżnik. Oto kilka z nich: 

  • symetryczne wzory bieżnika opony zapewniają płynną jazdę, wysoką stabilność kierunkową i niski opór toczenia;
  • kierunkowa rzeźba bieżnika opony zapewnia wysoką ochronę przed aquaplaningiem, doskonałą sterowność na śniegu i błocie oraz bardzo dobrą przyczepność do drogi przy dużych prędkościach;
  • asymetryczny wzór bieżnika opony zapewnia doskonałe prowadzenie, stabilność na zakrętach i dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.