• 24opony.pl
  • Aktualności
  • Testy opon
  • Testy opon zimowych 2023/2024: ADAC, Auto Bild oraz Tyre Reviews oceniają modele dla samochodów osobowych i SUV-ów.

Testy opon zimowych 2023/2024: ADAC, Auto Bild oraz Tyre Reviews oceniają modele dla samochodów osobowych i SUV-ów.

W sezonie zimowym 2023/2024 renomowane towarzystwa motoryzacyjne ADAC i Auto Bild, wraz z ekspertami z Tyre Reviews, przeprowadziły kluczowe testy opon zimowych. ADAC skoncentrował się na rozmiarach 225/45 R17 i 205/60 R16 dla samochodów osobowych i małych SUV-ów. Auto Bild dokładnie przeanalizował opony w rozmiarach 225/45 R18 oraz 225/40 R18. Z kolei Tyre Reviews badało opony dla SUV-ów w rozmiarze 235/60 R18. W zimowe miesiące właściwy wybór opony jest kluczem do bezpieczeństwa na drodze.

Kim jest ADAC?

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V.) to największy klub motoryzacyjny w Europie i drugi co do wielkości na świecie. 

Założony w 1903 roku w Niemczech, przez ponad sto lat swojego istnienia zdobył uznanie milionów kierowców na całym kontynencie.

Jego misją jest reprezentowanie interesów kierowców oraz promowanie bezpieczeństwa na drogach.

Jednym z najbardziej znanych przedsięwzięć ADAC są regularnie przeprowadzane testy opon, samochodów, fotelików samochodowych dla dzieci oraz innych produktów i usług związanych z motoryzacją. 

Dzięki niezależnym i rzetelnym testom przeprowadzanym przez ADAC, kierowcy na całym świecie mogą podejmować świadome decyzje dotyczące bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Warto podkreślić, że ADAC to nie tylko testy i pomoc drogowa. Organizacja ta aktywnie uczestniczy w dyskusji na temat przyszłości mobilności, promuje ekologiczne rozwiązania transportowe oraz prowadzi kampanie społeczne na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W skrócie, ADAC to niezastąpione źródło wiedzy i wsparcia dla każdego kierowcy, niezależnie od tego, czy jest on początkującym, czy doświadczonym użytkownikiem dróg.

Test opon zimowych 2023/2024 ADAC w rozmiarze 225/45 R17 do samochodów osobowych!

Każdej zimy kierowcy stają przed ważnym wyborem - jakie opony zimowe wybrać, aby zapewnić sobie i swoim bliskim bezpieczną jazdę? ADAC, czołowa organizacja motoryzacyjna w Europie, postanowiła odpowiedzieć na to pytanie, testując 16 najnowszych opon zimowych w popularnym rozmiarze 225/45 R17.

Mimo rosnącej różnorodności i wielkości opon w nowych pojazdach, 225/45 R17 pozostaje jednym z najlepiej sprzedających się rozmiarów, zwłaszcza w segmencie opon zimowych. Jest to idealny wybór dla kompaktowych samochodów niższej klasy średniej, takich jak Opel Astra czy VW Golf.

Kluczowe wyniki

  • Najwyżej ocenione marki to: Conti, Michelin, Goodyear i Dunlop.
  • W tym roku ADAC wprowadziło nowe kryteria oceny, koncentrując się przede wszystkim na bezpieczeństwie jazdy oraz równowadze ekologicznej.
  • Cztery modele opon uzyskały ocenę "dobre", podczas gdy jedenaście z nich otrzymało ocenę "zadowalające". Niestety, jeden model nie spełnił oczekiwań i został sklasyfikowany jako niewystarczający.

Jednak, warto zwrócić uwagę, że choć ogólna ocena jest ważna, każdy kierowca powinien dokładnie przyjrzeć się szczegółom testu. To, co jest zadowalające w ogólnym teście, może okazać się idealne dla indywidualnych potrzeb. W wielu przypadkach tańsza opona, która uzyskała "zadowalającą" ocenę, może okazać się świetnym wyborem dla konkretnego kierowcy, biorąc pod uwagę jego styl jazdy i preferencje.

Współczesne opony zimowe muszą spełniać wiele wymagań: od skuteczności na śniegu i lodzie, przez trwałość, aż po wpływ na środowisko. Dzięki testom ADAC, kierowcy mają teraz lepszy wgląd w to, które opony najlepiej spełniają te wymagania w praktyce.

Nowe kryteria testowe ADAC dla opon zimowych

ADAC, w swoim nieustannym dążeniu do zapewnienia kierowcom najlepszych informacji na temat opon, wprowadził nowe kryteria oceny dla swojego testu opon zimowych w 2023 roku. Te zmiany nastąpiły w nawiązaniu do innowacji wprowadzonych w teście opon letnich tego samego roku. Kluczowe aspekty nowego schematu oceny to koncentracja na bezpieczeństwie jazdy oraz równowadze środowiskowej.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Zgodnie z nowym schematem oceny, największy nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo jazdy, które stanowi aż 70% ogólnego wyniku testu. ADAC dokładnie analizuje zachowanie opon na różnych nawierzchniach - od suchych, przez mokre, aż po typowo zimowe warunki. To podkreśla, jak istotne jest dla kierowców, aby ich opony zapewniały stabilność i przewidywalność w każdych warunkach pogodowych.

Ekologia w centrum uwagi

Oprócz bezpieczeństwa jazdy, ADAC zwraca również uwagę na aspekty ekologiczne, które stanowią 30% ogólnego wyniku testu. W skład tej oceny wchodzi zużycie opony, wpływ opony na zużycie paliwa oraz poziom hałasu generowany przez oponę. Wskaźniki te odzwierciedlają ogólny wpływ opony na środowisko. Dodatkowo, w ocenę włączane są takie kryteria jak masa ścierania opony, zawartość zanieczyszczeń oraz ewentualne certyfikaty producenta potwierdzające dbałość o aspekty środowiskowe.

Skala ocen w testach opon zimowych ADAC 2023

Skala ocen w testach opon zimowych ADAC 2023

Jak ADAC ocenia opony zimowe: zrozumienie kryteriów oceny

Organizacja ADAC jest znana z dokładnych i szczegółowych testów opon. Dzięki temu kierowcy na całym świecie mogą dowiedzieć się, które opony oferują najlepszą wydajność w różnorodnych warunkach. Aby lepiej zrozumieć, jakie kryteria decydują o wynikach testów opon zimowych przeprowadzanych przez ADAC, przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym aspektom:

1. Bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni (30% ogólnej oceny)

  •   Prowadzenie (40% oceny tej kategorii): ocenia, jak stabilnie i pewnie opona zachowuje się podczas jazdy na suchej nawierzchni.
  •   Prowadzenie na limicie (40%): testuje, jak opona radzi sobie w ekstremalnych warunkach, na granicy przyczepności.
  •   Droga hamowania (20%): mierzy odległość potrzebną do zatrzymania pojazdu na suchej nawierzchni przy określonej prędkości.

2. Mokra nawierzchnia (40% ogólnej oceny)

  • Droga hamowania (30% oceny tej kategorii): analizuje, jak szybko opona potrafi zatrzymać samochód na mokrej nawierzchni.
  • Aquaplaning wzdłużny (20%): testuje, jak opona radzi sobie z nagromadzoną wodą podczas jazdy prosto.
  • Aquaplaning poprzeczny (10%): ocenia zachowanie opony podczas pokonywania zakrętów na mokrej nawierzchni z nagromadzoną wodą.
  • Prowadzenie (30%): mierzy stabilność i kontrolę opony na mokrych drogach.
  • Prowadzenie po okręgu/boczne (10%): ocenia, jak opona zachowuje się podczas pokonywania zakrętów na mokrej nawierzchni.

3. Zimowa nawierzchnia drogi (30% ogólnej oceny)

Śnieg: 

  •     Hamowanie (25% oceny tej kategorii): mierzy odległość hamowania na śnieżnej nawierzchni.      
  •     Przyczepność (15%): ocenia zdolność opony do trzymania się śnieżnej powierzchni.
  •     Prowadzenie (40%): testuje stabilność i kontrolę na śnieżnych drogach.

Lód: 

  •   Hamowanie (20%): analizuje efektywność hamowania na lodzie.

Wyniki testów opon zimowych ADAC 2023/2024 w rozmiarze 225/45 R17 

ceny to od 0,6 do 1,5 – bardzo dobra.  Następnie, 1,6-2,5 – dobra, nota 2,6-3,5 – zadowalająca. Nota 3,6-4,5 – dostateczna. Nota 4,6-5,5 – niedostateczna.

Model opony
testowanej

Cena w euro

Przyznane punkty ADAC

Bezpieczeństwo jazdy

Równowaga środowiskowa

Continental WinterContact TS 870 167 2,0 2,0 2,0
Michelin Alpin 6 170 2,2 2,3 1,8
Goodyear UltraGrip Performance + 166 2,2 2,3 2,1
Dunlop Winter Sport 5 147 2,4 2,6 1,8
Vredestein Wintrac Pro 137 2,6 2,7 2,3
Semperit Speed Grip 5 132 2,6 2,8 2,1
Hankook Winter i*cept RS3 130 2,6 2,7 2,4
Giti GitiWinter W2 115  2,7  2,6 2,9
Kumho Wintercraft WP52 110  2,7  2,7 2,8
Apollo Aspire XP Winter 117 2,8 2,9 2,6
Nokian Tyres WR Snowproof 144 3,0 3,2 2,4
Pirelli Cinturato Winter 2 158 3,0 3,3 2,2
Yokohama BluEarth-Winter V906 125 3,0 3,0 2,9
Sava Eskimo HP2 116 3,0 3,4 2,2
Bridgestone Blizzak LM005 157 3,2 3,2 3,1
Kormoran Snow 106 5,4 5,4 2,0

Analiza czterech wiodących opon zimowych

Testy opon ADAC zawsze przynoszą cenne informacje dla kierowców poszukujących najlepszych rozwiązań dla swoich samochodów. W tegorocznych testach na pojeździe VW Golf cztery modele opon wyróżniły się jako wyjątkowo dobrze wyważone. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Continental WinterContact TS 870: ta opona to doskonały przykład równowagi między wydajnością a odpowiedzialnością środowiskową. Dzięki świetnym osiągom na mokrych i zimowych nawierzchniach zdobyła najwyższe oceny w tych kategoriach. To idealny wybór dla kierowców, którzy oczekują pewności jazdy w trudnych warunkach.

Bridgestone Blizzak: chociaż ten model zdobył najwyższą ocenę na mokrych nawierzchniach, wypadł słabiej w kategoriach śniegu i lodu. Niemniej jednak, jeśli częściej jeździsz po mokrych niż zimowych nawierzchniach, może to być idealna opona dla Ciebie.

Michelin Alpin 6 i Goodyear Ultra Grip Performance +: te dwie opony zdobyły ocenę "dobry", oferując bardzo podobne osiągi. Co warte uwagi, opona Michelin wyróżniła się lepszym przewidywanym przebiegiem (61 000 km w porównaniu do 54 400 km w przypadku Goodyeara). Dla kierowców, dla których długi okres użytkowania jest priorytetem, Alpin 6 może być idealnym wyborem.

Dunlop Winter Sport 5**: choć ta opona miała pewne słabości na mokrej nawierzchni, zdobyła sobie miejsce na podium dzięki imponującemu przebiegowi i dobrej równowadze środowiskowej.

Alternatywy w środkowym segmencie: balans między wydajnością a ochroną środowiska

Choć wiele opon zostało ocenionych jako "zadowalające" przez ADAC, nie oznacza to, że nie oferują one godnych uwagi cech. W rzeczywistości wybór odpowiedniej opony z tej kategorii może zależeć od indywidualnych preferencji i priorytetów kierowcy.

Na suche drogi

Nokian WR Snowproof i Sava eskimo hp2: choć oba modele wykazują pewne słabości na suchej nawierzchni, warto rozważyć inne ich aspekty.

Pirelli Cinturato Winter 2: mimo pewnych braków na suchej nawierzchni, ta opona świetnie sprawdza się na mokrych i zimowych drogach, co czyni ją atrakcyjnym wyborem dla tych, którzy często jeżdżą w tych warunkach.

Na mokre drogi

Bridgestone Blizzak LM005: ten model zdobywa najwyższe laury na mokrych nawierzchniach, ale traci na śniegu i lodzie.

Hankook Winter i*cept RS3: oferuje solidne osiągi na mokrej nawierzchni, jednak nie radzi sobie równie dobrze na zimowych drogach. 

Na zimowe drogi

Yokohama BlueEarth-Winter V906, Apollo Aspire XP Winter i Semperit Speed Grip 5: wszystkie te modele mają pewne słabości na zimowych drogach, ale mogą nadal być odpowiednie dla kierowców w mniej wymagających warunkach zimowych.

Ochrona środowiska i zużycie

Bridgestone Blizzak LM005: niestety, ten model ma niższy przewidywany przebieg i wyższe zużycie opon.

Kumho Wintercraft: z imponującym przewidywanym przebiegiem 64 000 kilometrów, ta opona jest liderem w swojej kategorii pod względem wytrzymałości, przewyższając nawet Michelin Alpin.

Choć opony z oceną "zadowalające" mogą nie oferować doskonałej wydajności we wszystkich kategoriach, wiele z nich ma swoje mocne strony. Wybór odpowiedniej opony będzie zależał od indywidualnych potrzeb i warunków jazdy kierowcy. Ważne jest, aby dokładnie przyjrzeć się wynikom testów i zastanowić się, które cechy są najważniejsze dla danej osoby.

Kormoran Snow: problem z przyczepnością i hamowaniem

Opona Kormoran, niestety nie zyskała pochwał w tegorocznych testach ADAC. Jej model Snow nie dorównywał konkurencji w kluczowych obszarach, które mają decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze.

Na suche drogi

Kormoran Snow okazał się mieć najgorsze osiągi w porównaniu do innych opon w teście. 

To może oznaczać trudności w utrzymaniu stabilności pojazdu na suchych drogach, zwłaszcza w gwałtownych manewrach.

Na mokre drogi

Jednym z najbardziej niepokojących wyników testu była wydajność Kormoran Snow na mokrej nawierzchni. 

W testach hamowania pojazd z oponami Kormoran nadal przemieszczał się z prędkością około 36 km/h, kiedy pojazd z konkurencyjnymi oponami Hankook Winter i*cept RS3 już całkowicie się zatrzymał. Oznacza to potencjalnie dłuższą drogę hamowania podczas deszczu lub na mokrych drogach, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Dodatkowo, słabe wyniki w aquaplaningu, zarówno wzdłużnym, jak i bocznym, oraz trudności z przyczepnością na mokrych zakrętach podkreślają, że ta opona nie jest najbezpieczniejszym wyborem w deszczowe dni.

Choć Kormoran Snow może oferować niezłe osiągi na śniegu, jej ogólna wydajność i bezpieczeństwo, zwłaszcza na mokrych nawierzchniach, pozostawiają wiele do życzenia. Kierowcy powinni zastanowić się dwa razy przed wyborem tej opony, zwłaszcza jeśli spędzają dużo czasu na drogach w deszczowe dni.

Test opon zimowych 2023/2024 do SUV-ów. ADAC przetestował opony w rozmiarze 205/60 R16!

Kluczowe wnioski z testu

Przyczepność: kiedy mowa o oponach zimowych, to przyczepność na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni jest kluczowa. Na szczęście większość testowanych opon doskonale się spisała pod tym względem.

Ogólna ocena: spośród 16 testowanych opon, aż siedem otrzymało ocenę "dobry", natomiast dwie zostały sklasyfikowane jako "słabe".

Nowe kryteria: w tym roku ADAC wprowadziło nowe główne kryteria do oceny: bezpieczeństwo jazdy oraz równowaga środowiskowa. Te aspekty są kluczowe dla kierowców zwracających uwagę zarówno na jakość jazdy, jak i dbałość o środowisko.

Dla kogo są te opony: testowany rozmiar opon 205/60 R16 z klasą prędkości H (do 210 km/h) jest idealny dla SUV-ów klasy niższej, ale także dla niektórych modeli samochodów klasy średniej.

Szczegółowa analiza wyników

Większość testowanych opon wykazała się pozytywnymi rezultatami. Aż siedem z nich wyróżniono jako szczególnie godne polecenia, a kolejnych siedem osiągnęło zadowalające wyniki. Warto jednak zwrócić uwagę na indywidualne wymagania i profil jazdy - niekiedy tańsza opona z "zadowalającym" wynikiem może być lepszym wyborem niż droższy model z oceną "dobry".

Niestety, dwa modele opon nie spełniły oczekiwań ADAC w zakresie bezpieczeństwa jazdy. Lassa Snoways 4 zawiodła na śniegu i lodzie, natomiast Austone Athena SP-901 nie spełniła oczekiwań na suchej i zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Oba te modele otrzymały ocenę "słaby" w teście.

Większość opon w rozmiarze 205/60 R16 dostępnych na rynku w 2023 roku oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa i wydajności, ale jak zawsze warto zwrócić uwagę na indywidualne potrzeby oraz specyfikacje każdego modelu. Ostatnie słowo należy jednak do kierowcy - odpowiednia opona to klucz do bezpiecznej zimowej jazdy!

Wyniki testu opon zimowych 2023/2024 w rozmiarze 205/60 R16 

Model opony
testowanej

Cena w euro

Przyznane punkty ADAC

Bezpieczeństwo jazdy

Równowaga środowiskowa

Dunlop Winter Sport 5 126 2,2 2,1 2,3
Michelin Alpin 6 141 2,2 2,3 2,0
Goodyear UltraGrip 9+ 135 2,3 2,3 2,4
Continental WinterContact TS 870 P 136 2,4 2,3 2,5
Hankook Winter i*cept RS3 109 2,4 2,2 2,8
Bridgestone Blizzak LM005 127 2,4 2,1 3,1
Firestone Winterhawk 4 109 2,5 2,3 3,0
BFGoodrich G-Force Winter 2 118 2,6 2,7 2,4
Fulda Kristall Control HP 2 108 2,6  2,9 2,0
Kleber Krisalp HP3 114 2,8 3,0 2,4
Falken EuroWinter HS02 108 3,0 3,1 2,7
Barum Polaris 5 99 3,1 3,4 2,3
Vredestein Wintrac 109 3,1 3,4 2,4
Uniroyal WinterExpert 108 3,2 3,3 2,9
Lassa Snoways 4 93 5,2 5,2 2,7
Austone Athena SP-901 88 5,3 5,3 3,1

Wnioski z testu opon zimowych 2023/2024: 205/60 R16

Kiedy nadchodzi zima, opony są naszym pierwszym sprzymierzeńcem na drodze. Zapewniają stabilność, komfort jazdy i przede wszystkim bezpieczeństwo na każdej nawierzchni, czy to suchej, mokrej, śnieżnej czy oblodzonej.

Siedem modeli opon wyróżnia się w tym sezonie jako szczególnie dobre. Zostały one ocenione jako "dobre" w testach ADAC, uwzględniając głównie kryteria bezpieczeństwa jazdy (70% całości oceny) oraz równowagę środowiskową (30%). 

Wszystkie te opony można polecić bez żadnych zastrzeżeń. Ale jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach. Różne modele opon mają różne mocne strony, które mogą być bardziej lub mniej ważne w zależności od osobistego profilu jazdy.

Dla tych, którzy dużo jeżdżą, zwłaszcza po autostradach, najważniejszym aspektem może być komfort jazdy na suchej nawierzchni. 

W tym zakresie dwie opony wyróżniają się na tle konkurencji: Dunlop Winter Sport 5 oraz Michelin Alpin 6. Charakteryzują się one doskonałym sprzężeniem zwrotnym, stabilnością kierunkową i są przewidywalne w reakcjach na ruchy kierownicą. Do tego oba modele mogą się poszczycić najwyższym przebiegiem wśród testowanych opon.

Jeśli chodzi o jazdę na mokrej nawierzchni, Bridgestone Blizzak LM005 ustanawia nowy standard, oferując najkrótszą drogę hamowania. Tuż za nim plasują się Firestone Winterhawk 4 i Goodyear UltraGrip 9+.

Natomiast kierowcy, którzy spędzają więcej czasu w trudnych zimowych warunkach, powinni zwrócić uwagę na Hankook Winter i*cept RS3. 

Dla tych, którzy szukają opony wszechstronnej, Continental TS 870 P oferuje solidne osiągi we wszystkich kategoriach, choć niekoniecznie wyróżnia się w żadnej z nich.

W doborze odpowiedniej opony zimowej ważne jest, aby uwzględnić własne priorytety i styl jazdy. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą przez cały sezon zimowy.

Alternatywa zimowa: opony satysfakcjonujące

Choć każdy kierowca marzy o oponach idealnych, rzeczywistość zwykle pokazuje, że wiele produktów ma pewne mocne strony, ale i słabości. W najnowszym teście ADAC, siedem modeli opon zimowych osiągnęło ogólną ocenę "satysfakcjonujący". 

Pięć z tych siedmiu opon wyróżnia się dobrym wynikiem pod względem równowagi środowiskowej. Jednak żadna z nich nie zdobyła wyższej niż satysfakcjonująca ocena w kategorii bezpieczeństwa jazdy. Wynika to z faktu, że wszystkie te opony wykazują pewne braki w co najmniej jednym z kluczowych kryteriów testowania ADAC.

Podczas jazdy na suchej nawierzchni, modele takie jak Kleber Krisalp HP3, Barum Polaris 5, Vredestein Wintrac oraz Uniroyal WinterExpert wykazują pewne braki. 

Natomiast na mokrej nawierzchni, która jest bardzo typowa dla zimowych warunków, BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristall Control HP2, Kleber, Barum oraz Uniroyal prezentują pewne trudności. 

W większości przypadków ich prowadzenie na mokrej nawierzchni jest mniej precyzyjne w porównaniu z innymi testowanymi oponami. Problemami są m.in. podsterowność, nadsterowność oraz wydłużona droga hamowania.

Kiedy patrzymy na właściwości zimowe opon, Falken Eurowinter HS02 oraz Barum Polaris nie spełniają pełni oczekiwań, nie uzyskują lepszej niż satysfakcjonująca ocena w tej kategorii.

Nie można jednak zapominać o pozytywach. Model Fulda może poszczycić się wyjątkowym przebiegiem, który osiąga 56 000 km, co przyniosło mu ocenę 1,3. Uniroyal oferuje najniższy przewidywany przebieg wśród tej grupy, z wynikiem 37 000 km i oceną 2,9.

Wybór odpowiedniej opony zimowej jest ważny nie tylko dla komfortu jazdy, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z wynikami testów i wybrać model najlepiej dopasowany do własnych potrzeb.

Dwa modele opon zimowych nie spełniają oczekiwań

Decyzje zakupowe związane z oponami zimowymi powinny być dokładnie przemyślane. Inżynierowie ADAC, jednej z najbardziej renomowanych organizacji motoryzacyjnych w Europie, wyraźnie odradzają zakup dwóch konkretnych modeli opon zimowych. Modele te to Lassa Snoways 4 oraz Austone Athena SP-901. 

W najnowszym teście, oba modele zostały sklasyfikowane jako "słabe", ze względu na poważne braki w zakresie bezpieczeństwa jazdy.

Lassa Snoways 4, mimo że została oceniona jako dobra na suchych i mokrych nawierzchniach, okazała się niedostateczna podczas jazdy na zaśnieżonych drogach. W porównaniu z innymi oponami testowanymi przez ADAC, jej właściwości jezdne w takich warunkach były zdecydowanie gorsze.

Z drugiej strony, Austone Athena SP-901 wypadła lepiej na zaśnieżonych drogach, osiągając tam najlepsze wyniki w teście. Jednak jej osiągi na suchej nawierzchni były tylko dostateczne, a na mokrej nawierzchni - wręcz słabe. 

Jeden z przykładów pokazuje skalę problemu: podczas gdy najlepsza w teście opona do hamowania na mokrej nawierzchni, Bridgestone Blizzak, już dawno zakończyła hamowanie awaryjne z prędkości 80 km/h, opona Austone nadal poruszała się z prędkością zbliżoną do 40 km/h. Taki rozstrzał w osiągach może mieć poważne konsekwencje w realnych sytuacjach na drodze.

Test opon zimowych 2023/2024. Auto Bild przetestował opony rozmiarze 225/45 R18!

54 kandydatki – ale tylko jedna może zostać najlepsza

Auto Bild postanowiło dokładnie przyjrzeć się 54 kandydatom na oponę zimową roku 2023. Choć ostateczne rankingi nie zostały jeszcze ustalone, możemy już dziś poznać wyniki wstępnych kwalifikacji. A te, jak się okazuje, są naprawdę ekscytujące.

Każda opona, która chce znaleźć się na liście polecanego przez AUTO BILD sprzętu na zimę, musi najpierw przejść przez rygorystyczne testy hamowania. Jakie były pierwsze etapy tej rywalizacji?

Hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h to pierwszy, kluczowy test dla wszystkich opon. By przejść dalej, opona musiała wykazać drogę hamowania krótszą niż 38 metrów. 

Spośród 54 kandydatek tylko 31 opon sprostało temu wymaganiu. Modele firm Petlas i Kormoran zaledwie przekroczyły tę granicę, uzyskując wynik 38,0 metrów. 

Natomiast opony Tracmax S-210 Ice-Plus zawiodły, wykazując drogę hamowania blisko 43 metry. Dla 23 opon zimowych przygoda z kwalifikacjami zakończyła się już na tym etapie.

Hamowanie na śniegu z prędkości 50 km/h to drugi etap eliminacji. Łączna droga hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni decydowała o dalszym udziale w teście. 

Tylko 20 najlepszych opon, które zapewniły najkrótszą łączną drogę hamowania, miało szansę na udział w pełnym teście opon. W tej rywalizacji zdecydowanie wyróżniła się opona Bridgestone Blizzak LM005, uzyskując pierwsze miejsce nie tylko dzięki doskonałym osiągom na mokrej nawierzchni. 

Bezpośrednio za nią znalazła się opona Michelin Pilot Alpin 5, która okazała się być mistrzem hamowania na śniegu.

Kim jest Auto Bild?

Auto Bild to jedno z najbardziej znanych i uznanych europejskich czasopism motoryzacyjnych. 

Założone w Niemczech w 1986 roku, od tego czasu stało się jednym z głównych punktów odniesienia dla miłośników i ekspertów branży motoryzacyjnej na całym świecie. Dzięki rzetelnej, fachowej oraz obszernej analizie wszelkich aspektów motoryzacji, od nowości rynkowych, przez porady techniczne, aż po testy sprzętu i akcesoriów, magazyn zdobył szeroką bazę czytelników.

W ciągu lat swojego istnienia, Auto Bild rozszerzyło swoją działalność poza granice Niemiec, stając się międzynarodowym tytułem z edycjami w wielu krajach. Dzięki temu zdobyło renomę na arenie globalnej jako jedno z najważniejszych źródeł informacji dla branży motoryzacyjnej.

Jednym z najbardziej oczekiwanych corocznych wydarzeń, które Auto Bild prezentuje swoim czytelnikom, są testy opon. Dzięki skrupulatnej metodologii i rzetelności, wyniki tych testów stanowią ważne źródło wiedzy dla kierowców poszukujących najbezpieczniejszych i najbardziej wydajnych opon na każdy sezon.

Krótko mówiąc, Auto Bild to nie tylko magazyn motoryzacyjny. To instytucja, która od dekad kształtuje i informuje opinię publiczną na temat wszystkiego, co związane z motoryzacją.

Opony zimowe w teście 2023/2024: pełne zestawienie

Wybór odpowiednich opon zimowych to kluczowe zadanie dla każdego kierowcy. Bezpieczeństwo, komfort jazdy i wydajność naszego pojazdu w dużym stopniu zależą od tego, na jakich oponach jedziemy, zwłaszcza w trudnych, zimowych warunkach. Dlatego też warto zwrócić uwagę na testy przeprowadzane przez ekspertów z Auto Bild.

Eksperci Auto Bild przetestowali opony zimowe we wszystkich możliwych warunkach pogodowych, od śnieżnych dróg, przez mokre nawierzchnie, aż po suche trasy.

Pamiętaj, że odpowiednie opony to nie tylko gwarancja bezpiecznej jazdy, ale także komfortu i ekonomii (dzięki lepszej wydajności paliwowej). Zachęcamy do dokładnej analizy wyników i wyboru opon, które najlepiej sprawdzą się w Twoim samochodzie i stylu jazdy.

 

Model opony
testowanej

Hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h

Hamowanie na śniegu z prędkości 50 km/h

Suma

Bridgestone Blizzak LM005 (95 V) 31,4 30,9  62,3
Michelin Pilot Alpin 5 (95 V) 34,3 29,2  63,5 
Goodyear UltraGrip Performance 3 (95 V) 33,9 30,1  64,0 
Kleber Krisalp HP3 (95 V) 35,1 29,3  64,4 
BF Goodrich G-Force Winter 2 (95 V) 35,2 29,3  64,5 
Firestone Winterhawk 4 (95 V) 33,9 31,0  64,9 
 Continental WinterContact TS 870 P (95 V) 34,9 30,5  65,4 
Hankook Winter i*cept evo 3 (95 V) 35,2 30,3  65,5 
Pirelli Cinturato Winter 2 (95 V) 34,9 30,7  65,6 
Laufenn i Fit + (95 V) 35,1 30,6  65,7 
Uniroyal WinterExpert (95 V) 35,0 30,7  65,7 
Paxaro Inverno (95 V) 35,8 30,4  66,2 
Toyo Observe S944 (95 v) 35,7 30,8  66,5 
Barum Polaris 5 (95 v) 35,6 31,0  66,6 
Dunlop Winter Sport 5 (95 V) 36,1 30,7 66,8 
Viking WinTech (95 V) 36,0 31,0 67,0 
Vredestein Wintrac Pro (95 W) 36,4 30,6 67,0 
Dębica Frigo HP2 (95 v) 37,0 30,1  67,1 
Semperit Speed - Grip 5 (95 V) 35,9 31,3  67,2 
Falken Eurowinter HS02 Pro (95 V) 36,0 31,3  67,3 
Radar Dimax Alpine (95 V) 36,8 30,6 67,4 
GT Radial Champiro WinterPro HP (95 V) 36,2 31,6  67,8
Fulda Kristall Control HP 2 (95 V) 37,4 30,7 68,1
Austone SP-901 (95 W) 37,6 30,7 68,3 
Kumho Wintercraft WP52 (95 V) 36,9 31,4 68,3
Yokohama BluEarth Winter V906 (95 V) 36,7 31,8 68,5 
Nexen Winguard Sport 2 (95 V) 37,9 31,0 68,9
Giti GitiWinter W2 (95 V) 37,9 31,2 69,1
Lassa Snoways 4 (95 V) 36,9 32,5 69,4
Apollo Aspire XP Winter (95 V) 37,2 33,0 70,2
Sumitomo WT200 (95 V) 37,7  32,5 70,2 
Kormoran Snow XL (95 V) 38,0    
Petlas Snowmaster W651 (95 V) 38,0    
Maxxis Premitra Snow WP6 (95 V) 38,4    
Nankang SV-3 Winter Activia (95 V) 38,4    
Tigar Winter (95 V) 38,4    
Superia Bluewin UHP2 (95 V) 38,5    
Matador MP93 Nordicca (95 V) 38,6    
CST Medallion Winter WCP1 (95 W) 38,9    
Riken Snow (95 V) 39,1    
Triangle Snowlink PL02 (95 V) 39,2    
Goodride ZuperSnow Z-507 (95 V) 39,4    
Westlake Snowmaster Z-507 (95 V) 40,3    
Rotalla Setula W Race S330 (95 V) 40,4    
Tourador WinterPro TSU2 (95 V) 40,4    
Gripmax SureGrip Pro Winter (95 V) 40,6    
Kenda KR 501 Wintergen 2 (95 V) 40,9    
Roadstone Winguard Sport (95 V) 41,1    
Minerva S 210 Ice-Plus (95 V) 41,9    
Imperial Snowdragon 3 (95 V) 42,3    
Tomket Snowroad Pro 3 (95 V) 42,3    
Double Coin DW300 (95 V) 42,7    
Momo W-2 North Pole (95 V) 42,8    
Tracmax S-210 Ice-Plus (95 V) 42,9    

Test opon zimowych 2023 do SUV-ów. Tyre Reviews sprawdził opony w rozmiarze 235/60 R18!

Tyre Reviews przetestował 9 popularnych modeli opon w rozmiarze 235/60 R18. 

W teście oceniano między innymi przyczepność na suchej, mokrej i ośnieżonej drodze, oszczędność paliwową, a także komfort i głośność opony. Miejsca prezentujemy poniżej.

  1. Continental WinterContact TS 870 P
  2. Michelin Pilot Alpin 5 SUV
  3. Hankook Winter i cept evo 3 X
  4. Bridgestone Blizzak LM005
  5. Nokian Snowproof 2 SUV
  6. Pirelli Scorpion Winter 2
  7. Goodyear UltraGrip Performance+ SUV
  8. Maxxis Premitra Snow WP6 SUV
  9. Leao Winter Defender UHP

Kim jest Tyre Reviews?

Tyre Reviews to jedna z najbardziej znanych i uznanych stron internetowych oraz kanałów na platformie YouTube poświęconych testowaniu opon. Portal ten dostarcza niezależnych recenzji i porównań różnych marek oraz modeli opon dostępnych na rynku. Zespołowi Tyre Reviews chodzi przede wszystkim o dokładne, obiektywne i praktyczne informacje dla konsumentów, którzy szukają opon najlepiej dopasowanych do ich potrzeb. Dzięki szerokiemu zakresowi przeprowadzanych testów w różnych warunkach i na różnych nawierzchniach, Tyre Reviews stał się jednym z najbardziej zaufanych źródeł informacji o oponach w internecie.

Ranking opon zimowych 2023: które radzą sobie najlepiej na śniegu?

W tegorocznym teście opon zimowych przeprowadzonym przez Tyre Reviews na śniegowej nawierzchni zauważalne były znaczne różnice w wynikach między poszczególnymi modelami.

Najmniej satysfakcjonujący wynik osiągnęła najtańsza z opon, której charakterystyka bardziej przypominała oponę całoroczną niż zimową. Opona marki Maxxis zapewniała lepszą przyczepność niż ten budżetowy model, jednak wciąż pozostawiała wiele do życzenia, zwłaszcza pod kątem podsterowności i komunikacji na granicy przyczepności.

Bridgestone poprawił niektóre z tych braków, oferując lepszą przyczepność od Maxxis, lecz wciąż z pewnym stopniem podsterowności. W grupie osiągającej zbliżone wyniki znalazły się Nokian, Hankook oraz Pirelli. Te trzy marki zapewniały świetny balans, przyczepność i ogólną jakość jazdy na śniegu, z subiektywnym pierwszeństwem dla Nokian.

Goodyear i Continental wyróżniały się dodatkową przyczepnością w porównaniu do poprzedniej grupy. Goodyear prezentował się z nieco większą podsterownością, ale ogólnie obie marki zapewniały znakomitą jakość jazdy na śniegu.

Królując w rankingu, Michelin Pilot Alpin 5 SUV okazał się nie tylko najlepszy w prowadzeniu na śniegu, ale też zwycięzcą ogólnego zimowego testu Tyre Reviews. Jego wyjątkowa przyczepność i wyważona jazda sprawiają, że można by go porównać do profesjonalnej opony zimowej. Chociaż kiedyś może nadejść dzień, kiedy opony zimowe Michelin nie będą najlepsze na śniegu, dzisiejszy test pokazuje, że jeszcze nie nadszedł ten moment.

Prowadzenie na śniegu

  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 88,65 s
  • Continental WinterContact - 90,85 s
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 91,9 s
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 92,05 s
  • Hankook Winter i cept evo - 92,35 s
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 93,25 s 
  • Leao Winter Defender UHP - 94,6 s
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 94,9 s
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 96,3 s

Hamowanie na śniegu

W tegorocznym teście opon zimowych przeprowadzonym przez Tyre Reviews, wyraźnie widać było, które opony radziły sobie najlepiej podczas hamowania na śniegowej nawierzchni. Opony Hankook Winter I*Cept Evo3 okazały się liderem w tej kategorii, gwarantując najkrótszą drogę hamowania na śniegu.

Tuż za nimi uplasowały się opony Nokian, potwierdzając swoją wysoką jakość i skuteczność na zimowej nawierzchni.Choć większość pozostałych opon miała zbliżone osiągi, warto zwrócić uwagę na Leao, który zakończył test z wyraźnie gorszym wynikiem, pozostając aż o 20% za główną grupą. To pokazuje, jak ważny jest dokładny wybór opon zimowych, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas hamowania na śliskiej nawierzchni.

  • Hankook Winter i cept evo - 15,92 km/h
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 15,97 km/h
  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 16,06 km/h
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 16,13 km/h
  • Continental WinterContact - 16,21 km/h
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 16,23 km/h
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 16,24 km/h
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 16,31 km/h
  • Leao Winter Defender UHP - 19,46 km/h

Przyczepność na śniegu

W testach przyczepności na śniegu, przeprowadzonych przez Tyre Reviews, opona Michelin Pilot Alpin 5 ponownie potwierdziła swoją dominującą pozycję, zapewniając niesamowitą przyczepność na zimowej nawierzchni. Tuż za nią, niespodziewanie ale imponująco, nowy model Pirelli Scorpion Winter 2 uplasował się na solidnym drugim miejscu, pokazując, że nowe rozwiązania technologiczne tej marki przynoszą oczekiwane efekty.

Natomiast Leao, kontynuując swój trend z poprzednich testów, ponownie odstawał od reszty stawki, plasując się aż o 20% poniżej głównej grupy. Takie wyniki świadczą o tym, że osiągi opon Leao na śniegu są znacznie poniżej akceptowalnego standardu dla opon zimowych, co powinno być brane pod uwagę przez konsumentów podczas wyboru odpowiedniego ogumienia na zimę.

  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 3,53 km/h
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 3,54 km/h
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 3,56 km/h
  • Hankook Winter i cept evo - 3,62 km/h
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 3,65 km/h
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 3,67 km/h
  • Continental WinterContact - 3,68 km/h
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 3,76 km/h
  • Leao Winter Defender UHP - 4,51 km/h

Na mokrej nawierzchni

W najnowszym teście przyczepności na mokrej nawierzchni przeprowadzonym przez Tyre Reviews, różnice między oponami okazały się niezwykle niewielkie, prawdopodobnie ze względu na platformę AWD, na której przeprowadzane były badania.

Jednak jedna opona wyróżniła się na tle innych. Opona Leao Defender, mimo że osiągnęła wynik o 4% lepszy niż w poprzednich testach, pokazała pewne wady w prowadzeniu, takie jak gwałtowna nadsterowność, co może być problematyczne w realnych warunkach drogowych.

Kolejne miejsca zajęły opony Maxxis i Nokian, tracące zaledwie odpowiednio 2% i 1,5% do lidera. Maxxis zaskoczył bardzo przyjemnym prowadzeniem, podczas gdy Nokian zachwycił równowagą podsterowności.

W tym samym przedziale znalazły się opony Bridgestone i Hankook. Bridgestone miał pewne trudności z nadmierną podsterownością, podczas gdy Hankook zapewniał bardziej zrównoważone prowadzenie.

Cztery wiodące opony - Michelin, Continental, Goodyear i Pirelli - oddzielała zaledwie różnica 0,4%. Chociaż każda z nich miała swoje unikalne cechy, wszystkie oferowały imponujący poziom przyczepności.

Większość opon w teście prezentowała wysoki poziom osiągów, z jedynym wyjątkiem - Leao, który nadal miał pewne trudności w porównaniu z konkurencją.

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 73,11 s
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 73,33 s
  • Continental WinterContact - 73,45 s
  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 73,55 s
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 73,85 s
  • Hankook Winter i cept evo - 73,9 s
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 74,13 s
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 74,56 s
  • Leao Winter Defender UHP - 76,14 s

Hamowanie na mokrej nawierzchni

W najnowszym teście hamowania na mokrej nawierzchni, opona Michelin Pilot Alpin 5 udowodniła swoją przewagę, osiągając najkrótszy dystans zatrzymania. Mimo wyjątkowych wyników Michelin, opona Bridgestone również zasługuje na uznanie, plasując się tuż za liderem i potwierdzając swoje doskonałe osiągi na mokrej nawierzchni. Oba modele to wyjątkowe propozycje dla kierowców poszukujących pewności i skuteczności hamowania w trudnych, mokrych warunkach.

  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 32,86 km/h
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 33,03 km/h
  • Continental WinterContact - 33,06 km/h
  • Hankook Winter i cept evo - 33,32 km/h
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 33,64 km/h
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 34,11 km/h
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 34,64 km/h
  • Leao Winter Defender UHP - 34,75 km/h
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 35,11 km/h

Nokian Snowproof 2 SUV dominuje w testach aquaplaningu

W ostatnich testach przeprowadzonych przez Tyre Reviews dotyczących aquaplaningu, nowa opona Nokian Snowproof 2 SUV okazała się niezastąpiona, zdobywając pierwsze miejsce zarówno w testach na prostej, jak i na zakrętach. Jej wyjątkowa konstrukcja i innowacyjne rozwiązania technologiczne zapewniły kierowcom niezrównaną pewność prowadzenia nawet w najtrudniejszych warunkach związanych z obecnością wody na drodze.

Jednak Nokian nie był jedynym bohaterem dnia. Opona Bridgestone również zrobiła wrażenie, zajmując solidne drugie miejsce w obu testach, zwłaszcza w warunkach głębszych kałuż. To potwierdzenie, że Bridgestone kontynuuje swoją tradycję dostarczania niezawodnych opon wysokiej jakości.

Obie te opony z pewnością stanowią doskonały wybór dla tych, którzy szukają ochrony przed nieprzewidywalnymi warunkami, jakie może przynieść mokra droga.

  • Nokian Snowproof 2 SUV - 90,7 km/h
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 88,7 km/h
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 88,3 km/h
  • Hankook Winter i cept evo - 86,6 km/h
  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 86,1 km/h
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 85,8 km/h
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 85,3 km/h
  • Leao Winter Defender UHP - 85,3 km/h
  • Continental WinterContact - 84,9 km/h

Na suchej nawierzchni

Jeśli planujesz wyjątkową przygodę z twoim SUV-em na torze wyścigowym i chcesz to zrobić na oponach zimowych, mamy dla ciebie kilka rekomendacji. W świetle ostatnich testów, opony Pirelli, Hankook i Maxxis okazały się najlepszym wyborem dla tych, którzy pragną połączyć bezpieczeństwo zimowych opon z dynamicznym prowadzeniem na suchej nawierzchni.

Jednak nie oczekuj zbyt wielu zaskakujących wyników podczas takiej jazdy. Wszystkie testowane opony zachowywały się stabilnie podczas dynamicznych manewrów, takich jak zmiana pasa ruchu. Co więcej, niezależnie od wyboru marki, kierowcy mogą liczyć na podobne doznania podczas zbliżania się do limitów przyczepności opon.

Prowadzenie na suchej nawierzchni

  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 66,11 s
  • Hankook Winter i cept evo - 66,27 s
  • Continental WinterContact - 66,28 s
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 66,37 s
  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 66,61 s
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 66,63 s
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 66,88 s
  • Leao Winter Defender UHP - 67,11 s
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 67,36 s

Hamowanie na suchej nawierzchni

W najnowszych testach przeprowadzonych przez Tyre Reviews, opona Leao pokazała swoje mocne strony!

Podczas hamowania na suchej nawierzchni, Laeo nie tylko sprawdziło się świetnie, ale też zaskoczyło wielu ekspertów, zatrzymując samochód na najkrótszym dystansie. Co więcej, osiągnęło to niezwykłe osiągnięcie, pokonując cenione opony Pirelli, które są powszechnie uważane za jedne z najlepszych w branży.

  • Leao Winter Defender UHP - 41,45 km/h
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 41,52 km/h
  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 42,15 km/h
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 42,63 km/h
  • Hankook Winter i cept evo - 42,93 km/h
  • Continental WinterContact - 43,02 km/h
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 43,46 km/h
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 43,75 km/h
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 44,18 km/h

Hałas zewnętrzny

Po dokładnym przetestowaniu oraz subiektywnych odczuciach dotyczących komfortu jazdy i poziomu hałasu, Michelin Pilot Alpin 5 wyróżniła się jako bardzo komfortowa opona, zapewniając jednocześnie niski poziom hałasu. Wydaje się, że inżynierowie Michelin zastosowali w niej technologie, które idealnie wpisują się w potrzeby kierowców SUV-ów.

Z kolei Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook oraz Nokian również wypadły bardzo dobrze w kwestii komfortu. Jednakże, jeżeli jesteśmy wrażliwi na hałas, warto zwrócić uwagę na Pirelli, które zaskoczyło bardzo cichym i przyjemnym dla ucha dźwiękiem. Niestety, opona ta okazała się nieco twardsza w porównaniu z konkurencją.

Co ciekawe, jeśli chodzi o odporność na uderzenia i komfort podczas pokonywania nierówności, to Maxxis zdobyło pierwsze miejsce. Idealne dla tych, którzy często podróżują po drogach o zróżnicowanej nawierzchni.

  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 68,9 dB
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 70 dB
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 70,5 dB
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 70,8 dB
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 70,9 dB
  • Continental WinterContact - 71,1 dB
  • Leao Winter Defender UHP - 72 dB
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 72,2 dB
  • Hankook Winter i cept evo - 74,6 dB

Opory toczenia

Continental w najnowszych testach wyróżnił się w kategorii oporów toczenia. Efektywność, z jaką opona ta radziła sobie w tej dziedzinie, była imponująca, przewyższając konkurencję o znaczną margines. Jeśli dla Ciebie oszczędność energii jest priorytetem, to Continental zdecydowanie wskazuje drogę.

Z kolei Bridgestone i Hankook uplasowały się tuż za Continental, oferując także konkurencyjną wydajność. Po nich nastąpiła jednak już znacząca luka, oddzielająca je od reszty stawki.

W kontekście samochodów elektrycznych, wybór odpowiedniej opony może znacząco wpłynąć na zasięg i ogólną wydajność pojazdu. Continental, dzięki swoim wynikom, stawia się jako pierwszy wybór dla kierowców, dla których efektywność energetyczna jest kluczowa.

  • Continental WinterContact - 6,49 kg/t
  • Bridgestone Blizzak LM005 - 7,25 kg/t
  • Hankook Winter i cept evo - 7,46 kg/t
  • Leao Winter Defender UHP - 7,77 kg/t
  • Michelin Pilot Alpin 5 SUV - 8,19 kg/t
  • Nokian Snowproof 2 SUV - 8,22 kg/t
  • Pirelli Scorpion Winter 2 - 8,43 kg/t
  • Maxxis Premitra Snow WP6 - 8,47 kg/t
  • Goodyear UltraGrip Performance+ SUV - 8,48 kg/t

Test opon zimowych 2023/2024. Auto Bild przetestował opony w rozmiarze 225/40 R18!

Zima nie odpuszcza, a odpowiednie opony to podstawa bezpiecznej jazdy. W najnowszym teście Auto Bild przetestował jedenaście opon zimowych w rozmiarze 225/40 R18.

Opony zimowe w teście 2023/2024: pełne zestawienie

Miejsce

Model testowanej opony

Ocena końcowa

1 Goodyear UltraGrip Performance 3 (92 V) wzorowy (1.6)
1 Michelin Pilot Alpin 5 (92 V) wzorowy (1.6)
3 Continental WinterContact TS 870 P (92 V) wzorowy (1.7)
4 Hankook Winter i*cept evo3 (92 V) wzorowy (1.8)
5 Bridgestone Blizzak LM005 (92 V) dobry (2.1)
6 Pirelli Cinturato Winter 2 (92 V) dobry (2.3)
7 Kumho WinterCraft WP52 (92 W) dobry (2.6)
7 Vredestein Wintrac Pro (92 W)  dobry (2.6)
9 Falken Eurowinter HS02 Pro (92 V) zadowalający (3.0)
10 Austone Skadi SP-901 (92 V) niezalecane (4.7)
11 Goodride SW608 Snowmaster (92 V) niezalecane (5.0)

Testy opon zimowych: hamulce na śniegu

Gdy śnieg pokrywa drogi, właściwości hamulcowe opon stają się jednym z kluczowych kryteriów oceny. W tych trudnych warunkach, testy przeprowadzone przez naszą redakcję wyraźnie pokazały różnice między poszczególnymi modelami opon.

Michelin Pilot Alpin 5

Wśród testowanych opon, model zimowy firmy Michelin wyróżniał się na tle konkurencji. Jego doskonałe właściwości hamulcowe sprawiają, że z pewnością można go uznać za jednego z liderów w tej kategorii. Kierowcy mogą czuć się pewnie, wiedząc, że w nagłej sytuacji ich samochód skutecznie się zatrzyma, nawet na pokrytej śniegiem nawierzchni.

Goodride SW608 Snowmaster

Model opony zimowej SW608 Snowmaster od producenta Goodride, mimo swojej obiecującej nazwy, sprawdził się gorzej niż oczekiwano. W testach hamowania na śniegu, opona prawie nie wykazywała zdolności hamowania, co doprowadziło do jej zjechania na pobocze. To wyraźny przypadek, gdy nazwa produktu nie odzwierciedla jego rzeczywistych właściwości.

Testy opon zimowych: slalom, obsługa i trakcja

Slalom: Austone dominuje, Falken i Goodride zawodzą 

Podczas próby slalomu, opona Skadi SP-901 od Austone zachowywała się niczym rajdowa legenda. Yaris na tych oponach niesamowicie pewnie i precyzyjnie przebijał się przez rząd pachołków, wykazując przewagę nad konkurencją. 

Natomiast opony Falken i Goodride nie sprostały temu zadaniu, brakując przyczepności bocznej. Skutkowało to trudnościami w prowadzeniu, co może sprawić, że zimowe wyjazdy będą mniej przyjemne dla kierowców tych opon.

Obsługa: Austone zaskakuje, Michelin podąża za liderem 

Tania opona Austone ponownie zaskakuje, tym razem w kategorii obsługi. 

Na torze Skadi SP-901 gwarantuje doskonałe wrażenia z jazdy, oferując rewelacyjną kontrolę boczną. W tych warunkach tylko opona Michelin Pilot Alpin 5 potrafiła dotrzymać kroku Austone, prezentując równie ostre skręty na zaśnieżonych nawierzchniach.

Trakcja: Michelin na czele, Pirelli i Goodyear tuż za nim

Gdy mowa o trakcji, opona Michelin Pilot Alpin 5 ponownie wyróżnia się na tle konkurencji, zajmując pierwsze miejsce w naszych pomiarach. 

Tuż za nią, z bardzo dobrymi wynikami, plasują się opony zimowe od Pirelli i Goodyear. Z kolei Goodride ponownie nie sprostał oczekiwaniom, uzyskując słabe wyniki w tej kategorii.

Testy opon zimowych: warunki mokrej nawierzchni

Prowadzenie na mokrym  

Opona Goodyear UltraGrip Performance 3 wyraźnie wyróżniała się na mokrej nawierzchni, prezentując wybitne właściwości prowadzenia. Jej wydajność była znacząco lepsza niż konkurencyjnych modeli. Zaskakująco, tanie opony Austone, które wcześniej zaskakiwały w innych testach, tym razem zawiodły, okazując się być całkowitą porażką na mokro.

Hamowanie na mokrym 

Gdy temperatury utrzymują się na dwucyfrowym poziomie, opony letnie radzą sobie dość dobrze. Niemniej jednak, tanie opony prezentują znacznie dłuższą drogę hamowania - nawet o 14 metrów w porównaniu z najlepszymi kandydatami. W rzeczywistości, taka różnica może być decydująca w sytuacjach awaryjnych, zwłaszcza w korkach drogowych.

Tor okrężny  

Na torze okrężnym opony letnie zachowywały się bardzo dobrze, utrzymując się w czołówce stawki. Dynamiczne opony od Goodyear, Bridgestone i Vredestein były tuż za nimi, podczas gdy Austone miał trudności z budowaniem przyczepności.

Aquaplaning  

Jeśli chodzi o aquaplaning, opona Winter i*cept evo3 od Hankooka wyróżniała się najlepszymi rezerwami bezpieczeństwa. Natomiast opony z asymetrycznym bieżnikiem, jak Austone i Falken, okazały się być mniej skuteczne w tej kategorii, tracąc kontakt z nawierzchnią znacznie wcześniej.

Aquaplaning na zakrętach  

Podczas aquaplaningu na zakrętach, kierunkowe bieżniki V prezentują lepszą ochronę przed gromadzeniem się wody pod oponą. Niestety, Austone ponownie został uznany za najgorszy w tej kategorii, dostając "czerwoną kartkę" za słabe osiągi.

Testy opon zimowych: warunki suche

W bezśnieżnych, suchych warunkach zimowych, opony również są poddawane rygorystycznym testom, aby określić ich skuteczność na drodze. Oto jak poszczególne modele radzą sobie w różnych kategoriach:

Prowadzenie na suchym 

W sportowym trybie jazdy, zwłaszcza na torze, GR Yaris wymaga stabilnej tylnej osi. Model ten sprawuje się najlepiej na oponach firm Bridgestone, Michelin i Falken. Natomiast, gdy jest wyposażony w opony Austone, pojawia się problem z nadsterownością, co może prowadzić do trudności w kontroli pojazdu.

Hamowanie na suchym 

Hamowanie to często kluczowy problem wielu opon zimowych. Podczas gdy opony Falken i Kumho prezentują się bardzo dobrze, tracąc jedynie nieznaczną długość pojazdu, opony Bridgestone mają tendencję do tracenia aż ośmiu metrów z rezerw bezpieczeństwa podczas hamowania.

Opór toczenia

Niski opór toczenia może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa. W porównaniu z oponą Vredestein, model Continental oferuje teoretyczny potencjał oszczędności na poziomie około 4%. W praktyce oznacza to, że przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 9 litrów na 100 km, można zaoszczędzić około 0,4 litra.

Hałas przejazdu 

Z reguły opony zimowe nie są głośniejsze niż letnie, gdy przemieszczają się po asfalcie. Chociaż opona Hankook i*cept evo3 jest jednym z głośniejszych modeli pod względem hałasu zewnętrznego, w kabinie pojazdu prawie go nie słychać.

Test opon sportowych na zimę w rozmiarze 225/60 R18 AutoBild

Napęd na wszystkie koła zapewnia lepszą trakcję, rozkładając moc na każde koło, co jest pomocne przy ruszaniu i przyspieszaniu na śliskim terenie. Ale to tylko część układanki dotyczącej bezpieczeństwa. Podczas hamowania i skręcania, opony zimowe są niezastąpione w utrzymaniu kontroli nad pojazdem.

Ostatecznie, najlepsze rezultaty w warunkach zimowych osiąga się poprzez połączenie napędu na wszystkie koła z oponami zimowymi. Taka konfiguracja zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, stabilności i komfortu jazdy na zimowych drogach.

Tabela wyników testu opon zimowych do SUV-ów w rozmiarze 225/60 R18

 

Miejsce

Model testowanej opony

Ocena końcowa

1

Continental WinterContact TS 870 P

wzorowa (1.6)
1

Michelin Pilot Alpin 5 SUV

wzorowa (1.6)
3

Goodyear UltraGrip Performance + SUV

wzorowa (1.8)
3

Pirelli Scorpion Winter 2

wzorowa (1.8)
5

Vredestein Wintrac Pro

dobra (2.0)
6

Hankook Winter i*cept evo3 X

dobra (2.1)
7

Falken Eurowinter HS02 Pro

zadowalająca (3.4)
8

Bridgestone Blizzak LM005

 warunkowo godna polecenia (3.5)
9

Firestone Winterhawk 4

niezalecana (3.8)
10

Superia Bluewin SUV 2

niezalecana (4.5)

Opony zimowe 225/60 R 18 (2023): Szczegółowe wyniki

Test na śniegu

W testach przeprowadzanych na ubitym śniegu, opony zimowe marek Hankook i Firestone wykazały się imponującymi osiągami, szczególnie pod względem skrócenia drogi hamowania. W porównaniu z oponami letnimi, które wymagały aż dwukrotnie dłuższej drogi do zatrzymania, wydajność opon Hankook i Firestone okazała się znacząco lepsza. 

Opony Firestone i Michelin wyróżniały się doskonałą przyczepnością boczną, co jest szczególnie ważne i daje poczucie bezpieczeństwa podczas zjeżdżania ze wzniesień. W kontraście do tego, pojazd wyposażony w opony letnie marki X3 miał tendencję do tracenia kontroli i kontynuowania jazdy na wprost, bez względu na kierunek kierownicy.

Podsumowując, wśród testowanych opon zimowych, modele Firestone, Hankook i Michelin zostały uznane za najlepsze w warunkach śniegowych w tym sezonie. W przeciwieństwie do nich, opony Bridgestone i Falken, które wykazywały się słabą przyczepnością, znacząco obniżały komfort i przyjemność z jazdy w tych trudnych warunkach.

Test na suchej nawierzchni

Testy na suchej nawierzchni ujawniły pewne ograniczenia opon zimowych w porównaniu z oponami letnimi. Główną wadą opon zimowych jest ich wydłużona droga hamowania na suchej nawierzchni - w sytuacjach awaryjnego hamowania, pojazdy na oponach zimowych zatrzymują się po przejechaniu dodatkowej odległości równoważnej długości samochodu. 

Opony zimowe mają jednak ważne zalety. Zapewniają bardziej bezpośrednią reakcję na manewry kierownicą, co przekłada się na większą dynamikę i przyjemność z jazdy. W szczególności modele Michelin i Continental wyróżniały się w testach na suchej nawierzchni, oferując bezpieczną i dynamiczną jazdę. Te opony zapewniały dobrą kontrolę boczną i bezpośrednie sterowanie, co jest ważne dla kierowców ceniących sobie pewność prowadzenia.

Jeśli chodzi o efektywność paliwową, Michelin osiągnął słabsze wyniki, uzyskując ocenę efektywności C, co jest mniej korzystne niż opony Continental, które otrzymały ocenę B. To oznacza, że wybierając opony Continental, kierowcy mogą oczekiwać około sześcioprocentowej przewagi w oszczędności paliwa w porównaniu z Michelinem.

Dodatkowo, warto zauważyć, że opony o niskim poziomie oporów toczenia, takie jak Michelin Pilot Alpin 5 SUV, mogą przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia hałasem, co jest istotnym aspektem w ruchliwych obszarach miejskich.

Testy na mokrym stoku 

W testach na mokrym stoku, szczególnie w warunkach intensywnych opadów deszczu lub topniejącego śniegu, kiedy ryzyko aquaplaningu jest wysokie, opony Bridgestone wyróżniały się największymi rezerwami bezpieczeństwa. Współbrzmiące wyniki osiągnęła także druga marka tej samej firmy, Firestone, pokazując, że produkty tego producenta są solidnym wyborem w trudnych warunkach.

W kontraście do tego, opony marki Superia prezentowały się znacznie gorzej, tracąc wcześnie kontakt z nawierzchnią i zwiększając ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Taka sytuacja była szczególnie widoczna podczas pełnego hamowania, gdzie tanie opony Superia ślizgały się nawet o dziesięć metrów dalej niż konkurenci.

Natomiast opona Pirelli Scorpion Winter 2 wykazała się wyjątkową skutecznością na mokrej nawierzchni, znacznie wyprzedzając swoich rywali oraz testowane opony letnie. Firestone i Falken, choć odstępowały nieco od lidera, wciąż traciły mniej niż długość samochodu podczas hamowania.

Dodatkowo, opony Goodyear, Michelin i Bridgestone udowodniły, że oferują dobrą przyczepność i stabilną kontrolę boczną, co czyni je najbezpieczniejszym wyborem na mokrych drogach. Tymczasem opona letnia nie była w stanie zapewnić przekonującej kontroli bocznej w niskich temperaturach, co podkreśla znaczenie wyboru odpowiednich opon do warunków pogodowych.

Gdzie przeprowadzane były testy?

Testy opon AutoBild odbywały się w bardzo różnorodnych i wymagających środowiskach, co zapewnia wiarygodność wyników. 250 kilometrów na północ od koła podbiegunowego, w rejonie Ivalo w Finlandii, AutoBild wykorzystał zaśnieżone tory na zimowym terenie UTAC. Ten wybór lokalizacji jest szczególnie istotny, ponieważ warunki blisko koła podbiegunowego są ekstremalne i doskonale nadają się do testowania wydajności opon w śniegu i lodzie.

Natomiast testy na asfalcie przeprowadziliście w dwóch różnych centrach testowych: TRIWO w Hunsrück oraz ATP w Emsland. Oba te miejsca zapewniają różnorodne warunki asfaltowych nawierzchni, co pozwala na kompleksową ocenę wydajności opon na suchej i mokrej nawierzchni. Takie zróżnicowane lokalizacje testów są kluczowe, aby uzyskać pełny obraz wydajności opon w różnych warunkach drogowych i pogodowych.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.