Opona letnia z homologacją zimową a opona wielosezonowa - czym się różnią?

Od 2016 roku w świecie motoryzacyjnym istnieje określenie "opona letnia z homologacją zimową" i nie jest to tylko marketing. To nowy rodzaj opony, który dopiero rozpoczyna karierę. W pewnym sensie jest to opona wielosezonowa. Wyjaśnimy Wam, czym różni się od niej.

Co to jest opona letnia z homologacją na zimę?

Klasyczna opona całoroczna z wyglądu jest bardzo podobna do zimowej, ale posiada inny skład mieszanki, dzięki temu dobrze pracuje również w wyższych temperaturach. Można uznać, że opona całoroczna to zimowa ze zmienioną mieszanką gumy.

 

Michelin wymyślił oponę całoroczną w zupełnie inny sposób - oponie letniej nadał cechy zimowej i zmienił skład mieszanki. Ze względu na jazdę na śniegu, nastąpiła również zmiana rzeźby bieżnika na kierunkowy i bardziej agresywny. I tak powstała opona Michelin CrossClimate.

 Michelin CrossClimate to pierwsza letnia opona na zimę

Michelin CrossClimate to pierwsza letnia opona na zimę

Michelin CrossClimate nie ma drobnych nacięć zwanych lamelami, które wgryzają się w śnieg. Nie jest podobna do opon letnich, ale też nie przypomina zimowej. Jest to opona całoroczna ale o zupełnie nowym typie.

Michelin to marka, która wyznaczyła nowy kierunek. Niebawem po premierze CrossClimate zadebiutował jej konkurent Bridgestone WeatherControl A005. Wygląda zupełnie inaczej, ale i tutaj bieżnik również nie przypomina tradycyjnej całorocznej opony. Bieżnik pozbawiony jest licznych nacięć.

Bridgestone Weather Control A005 to druga na rynku letnia opona z homologacją zimową

Bridgestone Weather Control A005 to druga na rynku letnia opona z homologacją zimową

Natomiast ceniona opona Goodyear Vector 4Seasons przeszła ewolucję w kierunku opony przypominającej letnią, ale z homologacją zimową. Model Goodyear Vector 4Seasons G2 wygląda jak zimówka, ale bieżnik jest łagodniejszy i nie ma tylu lameli charakterystycznych dla zimówki czy opony całorocznej.

Goodyear Vector 4Seasons G2

Goodyear Vector 4Seasons G2

Skąd pomysł na opony letnie z zimową homologacją?

Przede wszystkim chodzi o klimat. W Europie mamy z każdym rokiem cieplejsze zimy, często dni pełne słońca. Bez względu na pory roku, podróżujemy z reguły po suchym lub mokrym asfalcie, a rzadko po śniegu czy lodzie pomimo niskich temperatur.

Kiedyś największym zimowym wyzwaniem dla producenta opon było zapewnienie jak najlepszej trakcji na śniegu. Natomiast teraz w okresie zimowym przez większość dni jedynym wyzwaniem jest niska temperatura. I właśnie dlatego opracowano mieszankę opony letniej z homologacją na zimę, a przy okazji przystosowano bieżnik do pracy na śniegu.

Efekt mamy taki, że jakość jazdy w dobrych zimowych warunkach, ale niskiej temperaturze, znacznie poprawiła się względem tradycyjnych opon całorocznych i zimowych. Mniejszy hałas oraz niższe opory toczenia i lepsza przyczepność do nawierzchni, a także większa trwałość takich opon sprawiają, że stają się coraz bardziej popularne.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.