10 popularnych mitów na temat opon. Sprawdź w co nie powinieneś wierzyć

Opony to jeden z najważniejszych elementów pojazdu, który jest często spychany na dalszy plan. Nie należy ignorować znaczenia ogumienia, ponieważ za każdym razem efektywność Twojego pojazdu zależy od czterech opon. W artykule obalamy kilka mitów na temat ogumienia, które wprowadzają dezinformację. Jeśli chcesz świadomie podejmować decyzję odnośnie zakupu opon i zaoszczędzić pieniądze to ten artykuł skierowany jest właśnie do Ciebie! 

Mit 1. Nowe opony należy zakładać z przodu pojazdu

Wiele osób twierdzi, że w przypadku wymiany dwóch opon w pojeździe z napędem na przednie koła należy wymienić przednie ogumienie. Nie w ten sposób – opony z największym bieżnikiem należy zakładać z tyłu pojazdu, co zapewni stabilność. Chociaż nie ma to większego znaczenia na suchej nawierzchni, kiedy jednak nawierzchnia drogi staje się mokra, ma to ogromne wpływ na właściwości jezdne.

Przez gładsze opony z tyłu woda na mokrych drogach nie jest właściwie rozpraszana, co powoduje, że pojazd wymyka się spod kontroli, ponieważ opony odrywają się od drogi. 

Uwaga: Zaleca się wymianę wszystkich czterech opon, aby zachować równomierne zużycie opon – regularna wymiana co 10 000 km. 

Mit 2. Ta sama jakość w przypadku budżetowych i znanych marek

Możesz pomyśleć, że guma to guma. Chociaż istnieje kilka marek dobrej jakości, które mają bardziej atrakcyjne ceny niż znane marki opon. Jeśli zależy Ci na osiągach, trwałości i wytrzymałości, nie spodziewaj się, że każda z opon będzie miała taką samą jakość. Jeśli chodzi o ogumienie, naprawdę dostajesz to, za co płacisz.

Kupując opony, zawsze zwracamy uwagę na bezpieczeństwo. Gdy już to zrobisz, kupuj to, co odpowiada najlepiej Twoim potrzebom w zakresie prowadzenia pojazdu. Oznacza to, że opony wyścigowe mogą być niedrogie i pożądane, niekoniecznie będą pasować do właściciela samochodu, który głównie jeździ do pracy i z powrotem w godzinach szczytu.

Mit 3. Maksymalne ciśnienie na ścianie bocznej to prawidłowe ciśnienie w oponach

To producent pojazdu określa prawidłowe ciśnienie w oponach dla pojazdu, w którym jest zamontowany, a nie producent opon. Tak więc, aby znaleźć prawidłowe ciśnienie w oponach, najpierw należy spojrzeć na ościeżnicę drzwi po stronie kierowcy.

Nowsze pojazdy będą miały również naklejkę umieszczoną na pokrywie bagażnika, schowka na rękawiczki lub wewnątrz otworu wlewu paliwa. Jeśli nie możesz znaleźć wskazówki w samochodzie, sprawdź instrukcję pojazdu.

Pompowanie opony samochodowej

Pompowanie opony samochodowej

Mit 4. Nie pompuj za dużo, później opona eksploduje

Według koncernu Bridgestone, Twoje opony nie eksplodują przez nadmierne ich napompowanie. Grozi im jedynie eksplozja przy zderzeniu z wybojem lub krawężnikiem. Wszystkie opony Bridgestone mają maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponach umieszczone na ich bokach. Słowa kluczowe w tym przypadku to maksymalna ilość. Nie przekraczaj tej liczby.

Co więcej, nadmierne napompowanie spowoduje niepotrzebne wysokie zużycie opony i zmniejszy kontakt z drogą. Spowoduje to również, że kierowcy będą zakładać, że ich pojazdy są bardziej czułe ze względu na zmniejszony opór styku między oponą a drogą.

Mit 5. Twoje opony nie będą prawidłowo działać, jeśli używasz nakrętek zaworów

Nakrętki na wentyle są zaprojektowane tak, aby nie dopuścić do przedostania się wody i cząstek kurzu. Powietrze nieuchronnie wydostaje się przez gumę opony we wszystkich kierunkach, nawet przy założonych nakrętkach na zawór.

Zaleca się regularne pompowanie opon, aby mieć pewność, że posiadają odpowiednie ciśnienie i działają tak, jak powinny.

Wentyl koła samochodowego

Wentyl koła samochodowego

Mit 6. Rozmiar opony nie ma znaczenia, byle pasował do felgi 

W przy zmianie opon należy się kierować danymi, które wskazał producent pojazdu. Nawet jeśli nie posiadasz instrukcji samochodu w łatwy sposób możesz sprawdzić właściwy rozmiar opon Twojego pojazdu. W takiej sytuacji należy wpisać jego markę i model, a na każdej stronie sklepu internetowego ukażą Ci się potencjalne modele opon. 

Mit 7. Twoje opony już się psują, trzeba je zmienić

Do Ciebie należy regularne sprawdzanie stanu i zużycia bieżnika opon. Nie wymieniaj opon tylko dlatego, że tak mówi mechanik. Najczęściej w oponach pozostało dużo bieżnika, a mechanik próbuje tylko sprzedać opony, których nie potrzebujesz.

Każda opona ma małą strzałkę na ścianie bocznej (Wskaźnik TWI), która wskazuje stan zużycia bieżnika. Jeśli wskaźnik zużycia bieżnika pokrywa się z powierzchnią kontaktu opony, należy ją wymienić. Jeśli jednak pozostała wystarczająca ilość bieżnika, możesz nadal używać opon. 

Mit 8. Im nowsza data produkcji opony, tym ogumienie jest lepsze

Opony z wcześniejszą datą produkcji zachowują się tak samo jak opony nieco starsze. Jednak w tym przypadku kluczowy jest sposób przechowywania, który powinien być właściwy. Opona również powinna być nieuszkodzona. 

Warto pamiętać, że na świecie przyjęta norma wskazuje, że ogumienie zachowuje swoje właściwości jezdne oraz można ją sprzedawać, transportować i przechowywać przez okres 3 lat. Pamiętaj, że wskaźnik DOT mówi o dacie i miejscu produkcji. 

Oznaczenie DOT w oponie

Oznaczenie DOT w oponie

Mit 9. Nie kupuj nowych opon, stare oddaj do bieżnikowania

W tej kwestii należy spojrzeć na kilka istotnych aspektów i warto zastanowić się czy warto. Jeśli chodzi o cenę, różnica może okazać się niewielka – wpływa na nią marka opony i jakość wykonania. Porównanie potocznie nazywanej "nalewki" z oponą klasy premium nie ma sensu, prawda?

Niemiecki automobilny klub w swoim niezależnym teście opon zimowych 2020 ADAC uwzględnił oponę bieżnikowaną King Meiler Winter Tact WT81, którą ocenił jako niedostateczną. Ogumienie bieżnikowane jest głośniejsze w czasie jazdy, twardsze od standardowych opon i szybciej ulega zużyciu. 

Mit 10. Sposób przechowywania opon nie ma znaczenia

Ostatnim mitem na temat opon jest to, że sposób przechowywania ogumienia nie ma znaczenia. Guma przechowywana pod domem, czy w temperaturze niższej niż 5ºC lub wyższej niż 30ºC traci swoje właściwości, np. deformuję się. Nie wolno trzymać opon w pobliżu źródeł ciepła, promieniowania UV, ozonu oraz paliw, olejów, smarów i wszelkich chemikaliów.

Wszystkie te czynniki mają wpływ na właściwości naszego ogumienia. Podczas jazdy przy prędkości 140 km/h opona obraca się ponad 1000 razy na minutę, a wtedy kierowca musi być przekonany, że opona sprosta oczekiwaniom i będzie wytrzymała.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.