Testy opon zimowych ADAC 2020. Najlepsze opony w rozmiarze 205/55 R16

Śnieg, lód wilgoć lub sucha i mroźna pogoda: które z opon poradzą sobie najlepiej ze zmiennymi warunkami w zimowej aurze? Niemiecki automobilklub ADAC zrzeszający ponad 17 milionów członków przygotował obszerny test opon zimowych na sezon 2020. Niemieccy konstruktorzy tym razem do testów wykorzystali niezwykle popularny rozmiar 205/55 R16. Zatem sprawdźmy wyniki testów i dowiedzmy się, co warto kupić na zbliżający się sezon!

Ogólny wynik dla wymiaru 205/55 R16 H (indeks prędkości do 210 km/h) jest ogólnie pozytywny: z 15 testowanych modeli, które przetestowano pod kątem właściwości jezdnych i bezpieczeństwa, a także aspektów komfortu i ekonomii, pięć opon sprawowało się dobrze, a siedem kolejnych było zadawalających. Tylko jeden model uzyskał wystarczający wynik, a ocena dwóch testowanych produktów musiała zostać obniżona z powodu słabej przyczepności na mokrej nawierzchni.

Jakie są zasady oceniania przez ADAC?

Niemiecki automobilklub ocenia na podstawie liczb, które są oczywiście w skali niemieckiej od 0,6 do 1,5 – bardzo dobra do 4,6 i więcej – niedostateczna. W związku z tym jakość danego aspektu wyrażona jest w wartościach liczbowych – im niżej, tym lepiej. Osiągi opiniowanych modeli ogumienia są oceniane pod kątem poniższych parametrów: 

  • nośności, 
  • zużycia paliwa, 
  • emitowanego hałasu i komfortu jazdy, 
  • zachowania na suchej nawierzchni, 
  • zachowania na mokrej nawierzchni, 
  • zachowania na ośnieżonej nawierzchni,
  • zachowania na oblodzonej nawierzchni. 

Najlepsze opony zimowe 205/55 R16

W rozmiarze 205/55 R16 stawkę otwiera Bridgestone Blizzak LM005, który imponuje na mokrych i suchych drogach. Jednak w porównaniu z topową grupą wykazuje najwyższe zużycie opon. Każdemu, kto pokonuje dużą ilość kilometrów, warto polecić Michelin Alpin 6: francuski model premium radzi sobie słabiej na suchych drogach, ale w teście zużycia, z prognozowanym przebiegiem prawie 43000 kilometrów, wypadł bardzo dobrze.

Dunlop Winter Sport 5 i Hankook i * cept RS2 również osiągnęły dobry wynik na suchych drogach. Zachowanie Dunlopa podczas testów było nieco gąbczaste, zwłaszcza, gdy opony były rozgrzane, ponieważ tylna oś testowanego pojazdu, Golfa VII GTI, była lekko elastyczna. Z drugiej strony Hankook był nieco na granicy jeśli chodzi o nagłe manewry omijające, ponieaż tył pojazdu dość mocno wypycha się na zewnątrz podczas skręcania do tyłu. Obie opony osiągają dobre wyniki na mokrych i zaśnieżonych drogach – Dunlop wyróżnia się również zużyciem, z przewidywanym przebiegiem 39 500 kilometrów.

Maxxis Premitra Snow WP6, zimówka tajwańskiego producenta uzupełnia grupę zieloną – jest wyraźnie oceniana jako dobra na suchej i mokrej nawierzchni.

Opony Pirelli, Goodyear czy Giti godne polecenia, ale z mankamentami

Siedem opon znalazło się w grupie żółtej. Ogumienie, które można określi jako godne polecenie godnych polecenia, lecz posiadające pewne słabości pod względem właściwości jezdnych. 

W grupie żółtej wszystkie modele oferują kierowcy odpowiedni moment skrętu, ale tylna oś była nieco elastyczna, w teście samochód testowy nie jechał na wprost. W rezultacie kierowca tracił wyczucie pojazdu, dlatego konieczne są ciągłe drobne korekty kierowania. W skrajnych przypadkach nagłe manewry unikowe powodują wypychanie tyłu pojazdu na zewnątrz, a pojazd testowy ma tendencję do nadsterowności podczas skręcania do tyłu – zachowanie, które doprowadziło do odliczenia punktów, szczególnie w Pirelli Cinturato Winter i Giti GitiWinter W1.

Słabsze osiągi na suchej nawierzchni zepsuły wyniki niektórych opon z lepszym wynikiem ogólnym. Continental WinterContact TS 860 osiągnął drugi najlepszy wynik na całym polu testowym na mokrej nawierzchni. Goodyear UltraGrip 9+ i Pirelli Cinturato Winter z kolei zaimponowały na mokrej nawierzchni i miały najlepsze wyniki na śniegu ze wszystkich opon.

Opony Falken Eurowinter HS01 nie osiągnęły zadowalającego wyniku na zaśnieżonej drodze. A Sava Eskimo HP2 i GitiWinter W1 były mierne na mokrej nawierzchni.

Opony, które wypadły najgorzej w teście 

Semperit Speed-Grip 3 – opona przekonująca na mokrej nawierzchni i jedna z trzech najlepszych na śniegu, jednak konstruktorzy nie zadbali o właściwości jezdne na suchej nawierzchni, co mocno wpłynęło na ocenę tego ogumienia. Opona słabła wraz ze wzrostem temperatury: w przypadku nagłych manewrów omijających tył pojazdu wypycha się na zewnątrz, a podczas skręcania do tyłu samochód miał tendencję do wczesnej nadsterowności.

ADAC nie zaleca użytkowania opon King Meiler Winter Tact WT81 – jedynej bieżnikowanej opony w teście. Specjaliści ocenili, że zachowanie tego ogumienia na mokrej nawierzchni było kiepskie, co wpływało na dłuższą drogę hamowania, ale również opona gorzej poradziła sobie w prowadzeniu na suchych drogach. 

Z kolei całkowicie odnowiony King Meiler osiągnął zadowalający wynik na śniegu i najlepiej poradził sobie ze wszystkich opon w teście zużycia z prognozowanym przebiegiem około 45 000 kilometrów. Ale deficyty w kryteriach bezpieczeństwa wyraźnie wzięły górę. 

Jakie samochody mają rozmiar 205/55 R16? 

Następujące modele pojazdów (i wiele innych) mogą być wyposażone w testowany rozmiar opon, w zależności od silnika i wyposażenia.

  • Audi – A3
  • BMW – 1er, 2er, 3er
  • Ford – C-Max, EcoSport, Focus
  • Hyundai – i30, Ioniq, iX20   
  • Mercedes – A-, B-, C-Klasa                    
  • Opel – Astra, Meriva, Zafira    
  • Skoda – Octavia, Scala, Superb
  • Toyota – Auris, Corolla, GT86
  • VW – Caddy, Golf, Jetta, New Beetle, Passat, Touran

Ranking opony 205/55 R16 ADAC 2020

Opony ocenione jako "dobre":

Bridgestone Blizzak LM005

  • Ogólna ocena: 2
  • Sucha nawierzchnia: 2,1 
  • Mokra nawierzchnia: 1,3 
  • Śnieg: 2,1 
  • Lód: 2,3 
  • Hałas/komfort: 2,9 
  • Zużycie paliwa: 2,0 
  • Zużycie opony: 2,5 

Michelin Alpin 6 

  • Ogólna ocena: 2,1
  • Sucha nawierzchnia: 2,5
  • Mokra nawierzchnia: 2,0 
  • Śnieg: 2,1 
  • Lód: 2,2
  • Hałas/komfort: 2,6
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Zużycie opony: 1,5 

Dunlop Winter Sport 5

  • Ogólna ocena: 2,2
  • Sucha nawierzchnia: 2,5
  • Mokra nawierzchnia: 2,3 
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,3
  • Hałas/komfort: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,8
  • Zużycie opony: 1,5 

Hankook i*cept RS2

  • Ogólna ocena: 2,2
  • Sucha nawierzchnia: 2,5
  • Mokra nawierzchnia: 2,0 
  • Śnieg: 2,1
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 3,2
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Zużycie opony: 2,0

Maxxis Premitra Snow WP6

  • Ogólna ocena: 2,4
  • Sucha nawierzchnia: 2,0
  • Mokra nawierzchnia: 2,3
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 2,3
  • Hałas/komfort: 2,5
  • Zużycie paliwa: 2,3
  • Zużycie opony: 2,5

Opony ocenione jako "zadowalające": 

Falken Eurowinter HS01

  • Ogólna ocena: 2,9
  • Sucha nawierzchnia: 2,9
  • Mokra nawierzchnia: 2,3
  • Śnieg: 2,7
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 3,0
  • Zużycie paliwa: 2,4
  • Zużycie opony: 2,0

Continental WinterContact TS860

  • Ogólna ocena: 3,0
  • Sucha nawierzchnia: 3,0
  • Mokra nawierzchnia: 1,8
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,2
  • Hałas/komfort: 2,5
  • Zużycie paliwa: 2,2
  • Zużycie opony: 2,5

Goodyear Ultragrip 9+

  • Ogólna ocena: 3,0
  • Sucha nawierzchnia: 3,0
  • Mokra nawierzchnia: 2,0
  • Śnieg: 1,8
  • Lód: 2,5
  • Hałas/komfort: 2,8
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Zużycie opony: 2,5

Sava Eskimo HP2

  • Ogólna ocena: 3,1
  • Sucha nawierzchnia: 3,1
  • Mokra nawierzchnia: 3,1
  • Śnieg: 2,5
  • Lód: 2,3
  • Hałas/komfort: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Zużycie opony: 2,0

Toyo Observe S 944

  • Ogólna ocena: 3,2
  • Sucha nawierzchnia: 3,2
  • Mokra nawierzchnia: 2,5
  • Śnieg: 2,3
  • Lód: 2,1
  • Hałas/komfort: 2,5
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Zużycie opony: 2,5

Pirelli Cinturato Winter

  • Ogólna ocena: 3,3
  • Sucha nawierzchnia: 3,3
  • Mokra nawierzchnia: 2,2
  • Śnieg: 1,8
  • Lód: 2,2
  • Hałas/komfort: 2,5
  • Zużycie paliwa: 2,2
  • Zużycie opony: 2,5

Giti GitiWinter W1

  • Ogólna ocena: 3,4
  • Sucha nawierzchnia: 3,4
  • Mokra nawierzchnia: 3,3
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,3
  • Hałas/komfort: 3,0
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Zużycie opony: 2,0

Opona oceniona jako "dostateczna": 

Semperit Speed-Grip 3

  • Ogólna ocena: 3,7
  • Sucha nawierzchnia: 3,7
  • Mokra nawierzchnia: 2,1
  • Śnieg: 1,9
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 2,5
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Zużycie opony: 2,5

Opony ocenione jako "niedostateczne": 

King Meiler Winter Tact WT81

  • Ogólna ocena: 5,4
  • Sucha nawierzchnia: 3,7
  • Mokra nawierzchnia: 5,4
  • Śnieg: 2,9
  • Lód: 2,5
  • Hałas/komfort: 3,4
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Zużycie opony: 1,0

Tristar Snowpower HP

  • Ogólna ocena: 5,5
  • Sucha nawierzchnia: 2,2
  • Mokra nawierzchnia: 5,5
  • Śnieg: 4,3
  • Lód: 2,5
  • Hałas/komfort: 2,9
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Zużycie opony: 2,5

 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.