Test opon całorocznych 2023/2024. Tyre Reviews przetestował opony 15-calowe!

Opony całoroczne są postrzegane jako kompromis między letnimi a zimowymi, ale które z nich naprawdę stoją na wysokości zadania przez cały rok? Tyre Reviews, jedno z najbardziej renomowanych źródeł recenzji opon, dostarcza odpowiedzi na to pytanie w swoim najnowszym teście na sezon 2023/24.

Test opon całorocznych 2023/24 Tyre Reviews

W aktualnym sezonie Tyre Reviews postanowiło dokładnie przeanalizować dwanaście czołowych opon całorocznych dostępnych na rynku. 

Odchodząc od rozmiaru 17 cali, na którym skupili się w poprzednim roku, tym razem przyglądali się bliżej oponom o średnicy 15 cali. By podkreślić wyjątkowość opon całorocznych, w teście uwzględniono także opony letnie i zimowe jako punkt odniesienia.

Każdy zestaw opon został poddany próbie na nawierzchniach suchych, mokrych i śnieżnych. Oceniono także hałas, komfort jazdy i opór toczenia, który wpływa na zużycie energii pojazdu. 

Co ciekawe, test umożliwia indywidualne dostosowanie wagi punktów, co pozwala każdemu kierowcy znaleźć idealną oponę spełniającą jego indywidualne wymagania.

W ubiegłym sezonie, opona Michelin CrossClimate 2 była niekwestionowanym liderem, zdobywając pierwsze miejsce po raz drugi. Czy w tym roku uda jej się obronić tytuł?

Czym jest Tyre Reviews?

Tyre Reviews to wiodąca platforma specjalizująca się w ocenianiu opon. Uznawana za jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł, dostarcza kierowcom i specjalistom branży niezależne recenzje różnych modeli opon. 

Dzięki dokładnym testom w różnorodnych warunkach, Tyre Reviews pomaga kierowcom dokonywać świadomych wyborów, oceniając opony pod kątem przyczepności, komfortu jazdy i innych kluczowych aspektów. Wielu ekspertów motoryzacyjnych uważa wyniki ich testów za kluczowe przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Tyre Reviews przetestował 12 popularnych modeli opon 15-calowych

W teście oceniano między innymi przyczepność na suchej i mokrej drodze, oszczędność paliwową, a także komfort i głośność opony. Miejsca przedstawiamy poniżej.

  1. Michelin CrossClimate 2
  2. Goodyear Vector 4Seasons Gen 3
  3. Hankook Kinergy 4S2
  4. Kleber Quadraxer 3
  5. Vredestein Quatrac
  6. Firestone MultiSeason Gen 02
  7. Falken EUROALL SEASON AS210
  8. Uniroyal AllSeasonExpert 2
  9. Toyo Celsius AS2
  10. Leao iGreen AllSeason
  11. Hankook Winter I cept RS3 (zimowa)
  12. Hankook Kinergy Eco 2 (letnia)

Wyniki testu na suchej nawierzchni

Hamowanie na suchej nawierzchni

  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 37,19 m
  • Michelin CrossClimate 2 – 38,25 m
  • Kleber Quadraxer 3 – 38,58 m
  • Hankook Kinergy 4S2 – 39,79 m
  • Vredestein Quatrac – 40,09 m
  • Toyo Celsius AS2 – 41,1 m
  • Goodyear Vector 4Seasons – 41,57 m
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 41,73 m
  • Leao iGreen AllSeason – 42,94 m
  • Firestone MultiSeason Gen – 43,06 m 
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 44,47 m 
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 45,92 m

Na suchej nawierzchni wyraźnie zaznaczyły się różnice między poszczególnymi typami opon.

Opona letnia przodowała w klasyfikacji, natomiast zimowa znalazła się na niemal ostatniej pozycji. Wynika to z faktu, że specjalne nacięcia stosowane w oponach całorocznych zmniejszają ich przyczepność na suchej nawierzchni w porównaniu do opon letnich.

Opona Michelin dominowała w kategorii hamowania na suchym, ale zaskakująco blisko znalazł się produkt firmy Kleber. 

Opona Hankook znów wypadła bardzo dobrze, plasując się na trzecim miejscu. Bezpośrednio za nią uplasował się Vredestein Quatrac. 

Następnie było dość widoczne oddzielenie od pozostałej części, którą prowadziły marki: Toyo, Goodyear, Falken, Leao, Firestone i Uniroyal. 

Bieżnik opony Uniroyal przypomina ten stosowany w oponach zimowych, co widać również w jej zachowaniu na suchej nawierzchni - wyraźnie sprawuje się jak typowa opona zimowa.

Prowadzenie na suchej nawierzchni

  • Hankook Kinergy 4S2 – 75,4 s
  • Goodyear Vector 4Seasons – 75,55 s
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 75,9 s
  • Michelin CrossClimate 2 – 76,1 s
  • Vredestein Quatrac – 76,25 s
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 76,3 s
  • Firestone MultiSeason Gen – 76,5 s
  • Leao iGreen AllSeason –76,5 s
  • Kleber Quadraxer 3 – 76,6 s
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 77,5 s
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 77,69 s

W teście prowadzenia na suchej nawierzchni, dwie marki, Hankook i Goodyear, wyraźnie wyróżniły się na tle konkurencji, nawet wyprzedzając specjalistyczną oponę letnią. Taki wynik mógł być jednak spowodowany nieprzewidzianymi komplikacjami podczas jazdy, jak korki na trasie.

Hankook i Goodyear zapewniły bardzo przyjemne i przewidywalne wrażenia podczas jazdy. Chociaż opony całoroczne nie są tworzone przede wszystkim z myślą o prowadzeniu na suchej nawierzchni, trzeba przyznać, że obie marki zaprezentowały się bardzo dobrze.

Michelin i Vredestein uplasowały się na trzecim i czwartym miejscu. Vredestein, chociaż oferował dobre wrażenia z jazdy, miał pewne problemy z równowagą między osiami. Z kolei Michelin zachowywał się w swoim typowym stylu, z wyraźną tendencją do podsterowności.

Falken, który zajął piąte miejsce, zwrócił uwagę swoim precyzyjnym układem kierowniczym. Firestone i Laeo dzieliły szóste miejsce. Firestone zachwycał swoją równowagą i precyzją prowadzenia, podczas gdy Leao wyróżniał się spokojniejszym charakterem.Kleber, Toyo i Uniroyal zajęły kolejno ósme, dziewiąte i dziesiąte miejsce. Szczególnie Uniroyal, podobnie jak w poprzednich testach, nie zdołał przekonać do siebie podczas jazdy na suchej nawierzchni.

Podsumowanie punktowe prowadzenia na suchej nawierzchni 

  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 100
  • Hankook Kinergy 4S2 – 100
  • Goodyear Vector 4Seasons – 100
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 95
  • Michelin CrossClimate 2 – 95
  • Vredestein Quatrac – 95
  • Kleber Quadraxer 3 – 92 
  • Firestone MultiSeason Gen – 92
  • Toyo Celsius AS2 – 90
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 88
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 85
  • Leao iGreen AllSeason – 80

Wyniki testu na mokrej nawierzchni

Hamowanie na mokrej nawierzchni

  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 28,61 km/h
  • Hankook Kinergy 4S2 – 29,56 km/h
  • Goodyear Vector 4Seasons – 30,09 km/h
  • Kleber Quadraxer 3 – 30,43 km/h
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 30,55 km/h
  • Michelin CrossClimate 2 – 30,77 km/h
  • Firestone MultiSeason Gen – 30,78 km/h
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 31,09 km/h
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 31,31 km/h
  • Vredestein Quatrac – 31,68 km/h
  • Toyo Celsius AS2 – 32,4 km/h
  • Leao iGreen AllSeason – 38,59 km/h

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

  • Goodyear Vector 4Seasons – 57,97 s
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 58,76 s
  • Firestone MultiSeason Gen – 58,97 s
  • Vredestein Quatrac – 59,19 s
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 59,38 s
  • Hankook Kinergy 4S2 – 59,53 s
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 59,77 s
  • Michelin CrossClimate 2 – 60,38 s
  • Kleber Quadraxer 3 – 60,39 s
  • Toyo Celsius AS2 – 61,08 s
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 61,6 s
  • Leao iGreen AllSeason – 65,15 s

Podsumowanie punktowe prowadzenia na mokrej nawierzchni

  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 100
  • Goodyear Vector 4Seasons – 100
  • Hankook Kinergy 4S2 – 98
  • Vredestein Quatrac – 95
  • Michelin CrossClimate 2 – 92
  • Firestone MultiSeason Gen – 90
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 90
  • Kleber Quadraxer 3 – 90
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia)  – 90
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 88
  • Toyo Celsius AS2 – 88
  • Leao iGreen AllSeason – 70
  • Test „Straight Aqua”

Testy odbyły się na specjalistycznym torze zalanym wodą, by ocenić prędkość, przy której opona zaczyna gubić przyczepność. Jest to fundamentalny parametr określający skuteczność opony podczas deszczu.

  • Uniroyal AllSeasonExpert – 94,3 km/h
  • Michelin CrossClimate 2 – 94 km/h
  • Kleber Quadraxer 3 – 92,1 km/h
  • Leao iGreen AllSeason – 91,7 km/h
  • Goodyear Vector 4Seasons – 91,6 km/h
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 91,5 km/h
  • Firestone MultiSeason Gen – 90,1 km/h
  • Vredestein Quatrac – 89,4 km/h
  • Toyo Celsius AS2 – 89 km/h
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 88,8 km/h
  • Hankook Kinergy 4S2 – 88,85 km/h
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 88,85 km/h

Podsumowanie testów na mokrej nawierzchni

W testach na mokrej nawierzchni opony wypadły różnie, co skutkowało zaskakującymi rezultatami. Choć Hankook wyróżnił się podczas hamowania, miał trudności z aquaplaningiem, zwłaszcza w głębszych kałużach. Jego podsterowność gwarantowała bezpieczeństwo, ale kosztem czasu okrążenia.

Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 był gwiazdą testu - doskonały w hamowaniu oraz w prowadzeniu na mokro, z dobrą odpornością na aquaplaning. Jego osiągi wyróżniały się, czyniąc go wyjątkowym w tym rozmiarze.

Kleber i Michelin zaprezentowały zbliżone wyniki, z dobrą odpornością na aquaplaning, lecz ich podsterowność wpłynęła na osiągi podczas jazdy.

Firestone okazał się interesującym przypadkiem - mimo nie najlepszego wyniku w hamowaniu, wyróżnił się podczas jazdy dzięki dobrej odporności na aquaplaning.

Falken okazał się spójny, ale z wyraźnymi problemami z aquaplaningiem w głębszej wodzie. Jego wyczucie prowadzenia było unikalne, co dostarczało niepowtarzalnych doznań za kierownicą.

Uniroyal w teście aquaplaningu wypadł najlepiej, lecz pozostałe osiągi były nieco niestabilne. Vredestein z kolei był solidny na okrążeniu, ale nieco gorszy w innych testach.

Toyo i Laeo były słabsze w tej kategorii - Toyo miało problem z przyczepnością, a Laeo, jako najtańsza opona w teście, miała trudności zarówno w hamowaniu, jak i prowadzeniu.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli zależy Ci na osiągach na mokrej nawierzchni, Goodyear i Hankook stanowią najlepsze wybory.

Co do opon sezonowych, zimowe wypadły świetnie pod względem okrążenia, jednak miały trudności z hamowaniem. Z kolei opona letnia miała doskonałe hamowanie, ale słabą odporność na aquaplaning, co może wynikać z jej eko-projektu.

Wyniki testu na śniegu

Hamowanie na śniegu

  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 17,57 m
  • Michelin CrossClimate 2 – 18,21 m
  • Firestone MultiSeason Gen – 18,43 m
  • Kleber Quadraxer 3 – 19,05 m
  • Goodyear Vector 4Seasons – 19,16 m
  • Leao iGreen AllSeason – 19,17 m
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 19,29 m
  • Hankook Kinergy 4S2 – 19,52 m
  • Vredestein Quatrac – 19,65 m
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 19,72 m
  • Toyo Celsius AS2 – 19,84 m
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 37,72 m

Trakcja na śniegu

  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 5,38 km/h
  • Michelin CrossClimate 2 – 5,57 km/h
  • Firestone MultiSeason Gen – 5,62 km/h
  • Kleber Quadraxer 3 – 5,71 km/h
  • Goodyear Vector 4Seasons – 5,82 km/h
  • Vredestein Quatrac – 5,92 km/h
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 6,01 km/h 
  • Leao iGreen AllSeason – 6,03 km/h
  • Hankook Kinergy 4S2 – 6,03 km/h
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 6,1 km/h
  • Toyo Celsius AS2 – 6,47 km/h
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 12,71 km/h

Prowadzenie na śniegu

  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 82,38 s
  • Kleber Quadraxer 3 – 84,22 s
  • Michelin CrossClimate 2 – 84,23 s
  • Firestone MultiSeason Gen – 85,73 s
  • Goodyear Vector 4Seasons – 85,78 s
  • Vredestein Quatrac – 86,29 s
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 87,39 s
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 87,52 s
  • Hankook Kinergy 4S2 – 88,34 s
  • Toyo Celsius AS2 – 88,6 s
  • Leao iGreen AllSeason – 89,05 s
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 115,57 s

Podsumowanie punktowe prowadzenia na śniegu

  • Kleber Quadraxer 3 – 100
  • Michelin CrossClimate 2 – 100
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 100
  • Goodyear Vector 4Seasons – 98
  • Firestone MultiSeason Gen – 98
  • Vredestein Quatrac – 95
  • Hankook Kinergy 4S2 – 95
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 95
  • Toyo Celsius AS2 – 92
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 92
  • Leao iGreen AllSeason – 90
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 50

Podsumowanie testów na śniegu

Główne wnioski z testów:

  • Istnieją różne podejścia do oczekiwań dotyczących zachowania opon całorocznych na śniegu. Podczas gdy niektórzy preferują zachowanie niemal identyczne z oponami zimowymi, inni poszukują bardziej zrównoważonego zachowania na suchej i mokrej nawierzchni.
  • Nawet najgorsze opony całoroczne okazują się lepsze od letnich na śniegu.

Ocena opon:

  1. Budżetowa opona: nie była najgorsza, ale zdecydowanie nie była najlepsza. Była zaskakująco przewidywalna, ale gwałtownie traciła przyczepność przy większym obciążeniu.
  2. Toyo, Hankook, Uniroyal: te opony znajdowały się w środkowym przedziale, z Hankookiem i Uniroyal uważanymi za najłatwiejsze w prowadzeniu na śniegu.
  3. Falken i Vredestein: plasują się w środkowej części rankingu. Falken zachowywał się podobnie do Toyo, podczas gdy Vredestein oferował lepszą równowagę i przyczepność.
  4. Goodyear i Firestone: te dwie opony plasują się na trzecim miejscu. Goodyear był nieco bardziej stabilny, podczas gdy Firestone miał nieco bardziej oderwaną kierownicę.
  5. Michelin i Kleber: te dwie opony zremisowały na pierwszym miejscu. Oba były imponujące, oferując wyjątkową przyczepność i stabilność na śniegu.

Wyróżnienie:

  • Opona zimowa Hankook Winter I*Cept RS3: w porównaniu z oponami całorocznymi była po prostu w klasie własnej, oferując wyjątkową przyczepność, zwłaszcza w trudniejszych warunkach.
  • Opona letnia: jej wyniki były zaskakująco dobre, biorąc pod uwagę jej kategorię, ale miała bardzo niski próg przyczepności.

Jeśli mieszkasz w regionie, w którym śnieg stanowi poważny problem, warto zastanowić się nad inwestycją w wysokiej jakości opony całoroczne lub nawet opony zimowe, które zapewnią maksymalną przyczepność i bezpieczeństwo w trudnych warunkach zimowych.

Ekonomia i komfort opon w testach

Komfort - oceniany punktowo

  • Kleber Quadraxer 3 – 100
  • Goodyear Vector 4Seasons – 100
  • Hankook Kinergy Eco 2 – 98
  • Hankook Kinergy 4S2 – 98
  • Michelin CrossClimate 2 – 98
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 95
  • Hankook Winter I cept RS3 – 92
  • Leao iGreen AllSeason – 92
  • Firestone MultiSeason Gen – 92
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 92
  • Vredestein Quatrac – 92
  • Toyo Celsius AS2 – 90

Podsumowanie oceny hałasu i komfortu

  1. Goodyear: była wyjątkowo komfortowa i cicha w połączeniu z Golfem. Jeśli komfort i niski poziom hałasu są priorytetem, Goodyear wydaje się być najlepszym wyborem.
  2. Hankook, Michelin, Kleber: te trzy marki również wypadły bardzo dobrze pod względem hałasu i komfortu, plasując się tuż za Goodyear.
  3. Toyo: były najtwardsze z testowanej grupy, co może sugerować, że nie są one optymalne pod względem komfortu.
  4. Opona letnia: w kwestii hałasu i komfortu była na równi z najlepszą oponą całoroczną.
  5. Opona zimowa: była nieco głośniejsza w porównaniu z innymi oponami, ale nadal akceptowalna.

Wybór opony zależy od indywidualnych priorytetów kierowcy. Dla tych, którzy cenią sobie komfort i cichą jazdę, opony takie jak Goodyear, Hankook, Michelin i Kleber mogą być doskonałym wyborem. Jeśli jednak preferujesz bardziej sportowe wrażenia z jazdy, twardsze opony Toyo mogą być odpowiednie. Ważne jest, aby zawsze brać pod uwagę zarówno hałas, jak i komfort podczas wyboru opon.

Test oporów toczenia

  • Leao iGreen AllSeason – 7,55 kg/t
  • Hankook Kinergy Eco 2 (letnia) – 7,67 kg/t
  • Michelin CrossClimate 2 – 7,69 kg/t
  • Goodyear Vector 4Seasons – 7,88 kg/t
  • Firestone MultiSeason Gen – 7,97 kg/t
  • Hankook Kinergy 4S2 – 8 kg/t
  • Uniroyal AllSeasonExpert – 8 kg/t
  • Vredestein Quatrac – 8,01 kg/t
  • Kleber Quadraxer 3 – 8,09 kg/t
  • Toyo Celsius AS2 – 8,35 kg/t
  • Hankook Winter I cept RS3 (zimowa) – 8,48 kg/t
  • Falken EUROALL SEASON AS2 – 8,85 kg/t

Podsumowanie oporów toczenia

Opór toczenia opony ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa pojazdu. Niższy opór toczenia może przyczynić się do oszczędności paliwa, co staje się coraz ważniejsze w kontekście rosnących cen energii.

  1. Leao: to najtańsza opona w teście i miała najniższy opór toczenia, pokonując nawet oponę letnią. To zaskakujące, biorąc pod uwagę, że jest to opona budżetowa.
  2. Michelin: był liderem wśród premium opon całorocznych pod względem oporu toczenia.
  3. Goodyear i Firestone: te dwie marki również miały dobre wyniki, przekraczając granicę 8 kg/tonę.
  4. Hankook i Uniroyal: osiągnęły wynik 8 kg/tonę, co jest akceptowalnym wynikiem.
  5. Falken: miał najwyższy opór toczenia, będąc o około 12% wyżej niż Michelin. W praktyce oznacza to, że jazda na oponach Falken może zwiększyć zużycie paliwa o około 2,5% w porównaniu z Michelin.

Opór toczenia to ważny czynnik, który warto uwzględniać przy wyborze opon, zwłaszcza jeśli zależy nam na efektywności paliwowej. Opony o niskim oporze toczenia, takie jak Leao i Michelin, mogą przynieść oszczędności w kosztach paliwa w dłuższej perspektywie. Jednak warto też zwracać uwagę na inne ważne aspekty wydajności opony, takie jak przyczepność, komfort i trwałość.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.