Test opon całorocznych 2021! Tygodnik „Motor” wyłonił zwycięzcę opon wielosezonowych - 24opony.pl

Test opon całorocznych 2021! Tygodnik „Motor” wyłonił zwycięzcę opon wielosezonowych

Test opon całorocznych 2021! Tygodnik „Motor” wyłonił zwycięzcę opon wielosezonowych

Tygodnik motoryzacyjny „Motor” stworzył interesujący test opon całorocznych. Ogumienie wielosezonowe poddano testom na śniegu, deszczu i suchym asfalcie. Co ciekawe, w stawce opon testowanych znalazło się pięć modeli klasy premium oraz po jednym z klasy średniej i ekonomicznej. Główne założenie testów? Znaleźć najlepiej zbilansowaną oponę w różnych warunkach pogodowych.

Tygodnik „Motor” – czyli kilka słów o twórcy testów

Polski periodyk jest poświęcony tematyce motoryzacyjnej. Co ważne, 60-letnie doświadczenie pozwala tygodnikowi dostarczać interesujące treści, które trafiają w gusta zmotoryzowanych odbiorców. Porusza szerokie spektrum zainteresowań: od najświeższych informacji po poradnictwo i eksploatację aut używanych.

Co ciekawe, czasopismo jest jednym z najdłużej wydawanych tytułów motoryzacyjnych na świecie.

Testowane modele opon całorocznych

Jak wspominaliśmy do testu wykorzystano siedem modeli opon całorocznych. Głównie są to wielosezonówki znanych koncernów oponiarskich w klasie premium, po których de facto możemy spodziewać się najwyższych osiągów.

Mowa o takich markach jak: Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Kormoran, Michelin oraz Yokohama. A o kim dokładnie mowa?

Modele opon testowanychopon wraz z krótkim opisem

Bridgestone Weather Control A005  producent ogumienia niezwykle ceni je sobie za właściwości jezdne, zwłaszcza podczas deszczowych warunków – szczególnie za drogę hamowania. W oponie zastosowano technologię Nano Pro-Tech, która ma pozwolić oponie osiągnąć ponadprzeciętne przebiegi.

Continental AllSeasonContact – niemiecki koncern chwali ogumienie za zoptymalizowaną budową bieżnika, co pozwoliło znacząco zmniejszyć zużycie paliwa. Według Continental, model AllSeasonContact to złoty środek dla kierowców poszukujących opon do jazdy przez cały rok. 

Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – Model Vector 4Seasons Gen-2 to opona przez duże O. Częsty bywalec wysokich lokat w takich testach jak ADAC, Auto Bild, ACE/GTÜ czy Auto Zeitung. Swoisty następca bardzo cenionej przez kierowców opony premium Goodyear Vector 4Seasons.

Hankook Kinergy 4S2 H750 – Instruktorzy tego modelu chwalą go sobie za mieszankę gumową o dużej zawartości naturalnych surowców, co finalnie wpływa na wysoką przyczepność w niskich temperaturach. Mowa o mieszance Aqua Pine, jest to nowoczesny skład bazujący surowcach naturalnych z dodatkiem krzemionki. 

Kormoran All Season – jest to opona całoroczna, która świetnie balansuje pomiędzy ekonomią a funkcjonalnością. Przeznaczona głównie do samochodów osobowych. Ten wielosezonowy model to interesujące ogumienie stworzone przez projektantów z myślą o różnych warunkach pogodowych. 

Michelin CrossClimate+  opona całoroczna ze stajni Michelin to ogumienie, w którym postawiono na bezpieczeństwo. A to wszystko dzięki technologii EvenGrip, dzięki czemu każda pogoda ma nie być przeszkodą. Model został przeznaczony jest do samochodów osobowych, kompaktowych i średnich SUV-ów.

Yokohama BluEarth-4S AW21 – opona pochodzi od japońskiego producenta klasy premium. Ciekawe rozwiązania multisezonowe, jest doceniane od lat w Kraju Kwitnącej Wiśni. Według producentów ogumienie ma adaptować się na potrzeby warunków pogodowych i oczekiwań kierowców na Starym Kontynencie. Model zaprojektowano z myślą o wydajności na oblodzonych i ośnieżonych nawierzchniach.

Test opon wielosezonowych – testowane modele

Test opon wielosezonowych – testowane modele

Kryteria oceny opon całorocznych

Autorzy testu opon całorocznych brali pod uwagę trzy kryteria, które nieco zostały rozszerzone.

Pomiary na zaśnieżonej nawierzchni

  • Pierwszym z kryteriów było hamowania na śniegu. Oceniano długość drogi hamowania z prędkością 50 km/h. W tym przypadku podano uśredniony wynik, który został obliczony na podstawie siedmiu serii po odrzuceniu skrajnych rezultatów. 
  • Trakcja bez ASR. W tym przypadku mowa o rozpędzeniu z poślizgiem od 10-60%. Siła uciągu podczas przyspieszania ze ślizgającymi się kołami. Tutaj ogromną rolę odgrywa rzeźba bieżnika. 
  • Przyspieszenie do 20 km/h z ASR. Według autorów w tej próbie najbardziej liczy się mieszanka gumowa opon całorocznych. A dzięki włączonemu systemowi ASR, koła nie ślizgają się.
  • Jazda na czas. Jazda po płaskim torze o długości 1450 metrów. Podczas jazdy oceniane również były takie kwestie jak trakcja, hamowanie i przyczepność na zakrętach. 

Pomiary na mokrej nawierzchni

  • Hamowanie na mokrej nawierzchni. Długość obliczono na podstawie hamowania na drodze z prędkością 100 km/h. Badania wykonano na torze pokrytym warstwą wody o grubości 1mm. 
  • Aquaplaning wdłużny. Mowa o prędkości przejazdu przez wodę. Według testujących poślizg na 9-milimetrowej warstwie wody osiąga 15%.
  • Aquaplaning poprzeczny. Przyczepność w kałuży na zakręcie. Głębokość wody w próbie to 10 mm.
  • Jazda po okręgu. Chodzi o przyczepność na mokrym zakręcie. Badanie określa tzw. przyczepność boczną. 
  • Jazda na czas. Jazda po mokrym torze o długości 1835 metrów. 

Pomiary na suchej nawierzchni 

  • Hamowanie na suchej nawierzchni. Wynik obliczono na podstawie drogi hamowania ze 100 km/h. Mowa o dystansie potrzebnym na zatrzymanie auta. 
  • Jazda na czas. Badano poziom przyczepności na suchym asfalcie na torze o długości 1650 metrów. 
  • Analiza właściwości jezdnych. Kierowca mógł ocenić w punktach 13 parametrów – między innymi – stabilność czy reakcję na odjęcie gazu. 
  • Aspekt hałasu przy 50/80 km/h. Analizowano często ważny dla Was aspekt, czyli emitowany hałas przez pojazd jeżdżący z wyłączonym silnikiem.
  • Opory toczenia. Badanie na stanowisku bębnowym – czyli jak parametr przekłada się na zużycie paliwa. 

Opony wielosezonowe – czy warto? 

Autorzy testu słusznie zauważają narastający trend na opony całoroczne. Podpisujemy się pod nim obiema rękami. Śmiało można rzec, że jeszcze kilka lat wielkie koncerny niezwykle skromnie istniały na rynku opon wielosezonowych. Powód? Niezwykle prosty... A mianowicie brak możliwości konkurowania z oponami sezonowymi – zwłaszcza oponami zimowymi. 

A czy jakaś wielka marka zechce wziąć na siebie niepowodzenie? No nie. Jednak coraz to nowsze technologie pukają do drzwi konsumentów, a opony uniwersalne mają coraz większe znaczenie.

Ba, ich parametry potrafią to coraz bardziej zaskakiwać. Stają się szczególnie interesującym rozwiązaniem w naszym kraju – w przypadku spokojnych zim. Taki sukces, konstruktorzy zawdzięczają produkcji mieszanki gumowej, która łączy właściwości opon sezonowych. 

Właściwy test opon całorocznych pozwala dokonać najlepszego wyboru

Właściwy test opon całorocznych pozwala dokonać najlepszego wyboru

Badania opon całorocznych na śniegu 

Hamowanie z prędkością 50 km/h

Autorzy testu uważają, że Goodyear zdążył przyzwyczaić nas do bardzo wysokich parametrów na śniegu, a testy to po prostu potwierdziły. Co więcej, bardzo dobry rezultat uzyskały opony Continentala, Hankooka i Yokohamy. Kormoran i Michelin nieco bardziej w tyle, a stawkę zamyka opona Bridgestone.

  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 25,4 m
  • Continental AllSeasonContact – 26,4 m
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 26,4 m
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 25,4 m
  • Kormoran All Season – 26,8 m
  • Michelin CrossClimate+ – 26,8 m 
  • Yokohama BluEarth-4S AW21 – 26,4 m
  • Bridgestone Weather Control A005 – 28,1 m

Dystans 0-20 km/h

W samochodzie w czasie przyspieszenia był włączony ASR. Dzięki temu testowi dowiemy się, w jaki sposób odbywa się współpraca opony z tym systemem. Tu najlepiej wypada Yokohama, co jest mała niespodzianką. Za nią Goodyear i Continental.  

  • Yokohama BluEarth-4S AW21 – 7,23 s
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 7,28 s
  • Continental AllSeasonContact –  7,30 s
  • Michelin CrossClimate+ – 7,43 s
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 7,52 s
  • Bridgestone Weather Control A005 – 8,00 s
  • Kormoran All Season –  8,15 s

Jazda po zaśnieżonym torze na czas 

Ten test opon całorocznych wykazał, że opony Goodyear świetnie odnajdują się w śnieżnym anturażu. Continental oraz Michelin również uzyskują intersujące wyniki, pozostając na pudle. Yokohama, Hankook i Kormoran mają słabszy wynik, ale na poziomie.

  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 76,0 s
  • Continental AllSeasonContact – 76,2 s
  • Michelin CrossClimate+ – 76,4 s
  • Yokohama BluEarth-4S AW21 – 78,2 s
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 78,7 s
  • Kormoran All Season – 78,7 s
  • Bridgestone Weather Control A005 – 79,8 s
Do testów opon całorocznych użyto między innymi auta marki Skoda

Do testów opon całorocznych użyto między innymi auta marki Skoda

Badania opon całorocznych na suchej nawierzchni

Hamowanie ze 100 km/h

Można śmiało rzec, że Bridgestone i Michelin deklasują swoją konkurencję. Co wart uwagi, ostatni wynik jest przyzwoity i pozwala być spokojnym o aspekty związane bezpieczeństwem na drodze. 

  • Bridgestone Weather Control A005 – 39,9 m
  • Michelin CrossClimate+ – 40,5
  • Kormoran All Season – 43,2 m
  • Yokohama BluEarth-4S AW21 – 44,4 m 
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 44,4 m
  • Continental AllSeasonContact – 44,7
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 45,7 m

Opory toczenia

Opór toczenia wpływa między innymi na zużycie paliwa naszego pojazdu. Mówi o tym, ile energii tracone będzie na wytaczanie samochodu. W tym teście wysoko plasują się opony marki Hankook i Kormoran.

  • Hankook Kinergy 4S H750 – 0,799
  • Kormoran All Season – 0,800
  • Continental AllSeasonContact – 0,802
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 0,804
  • Bridgestone Weather Control A005 – 0,812
  • Michelin CrossClimate+ – 0,844 
  • Yokohama BluEarth-4S AW21 – 0,889

Jazda po torze na czas 

Test opon całorocznych wykreowany na suchym asfalcie. Istotne jest wyważenie samochodu oraz zachowanie opon w czasie jazdy na granicy poślizgu. W tej kwestii króluje opona marki Michelin. Z niewielka stratą uplasowane są opony Bridgestone oraz Continental. Co ważne, wszystkie rezultaty są na zadowalającym poziomie. 

  • Michelin CrossClimate+ – 54,32 s
  • Bridgestone Weather Control A005 – 54,43 s
  • Continental AllSeasonContact – 54,54 s
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 54,89 s
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 55,08 s
  • Yokohama BluEarth-4S W21 – 55,19 s
  • Kormoran All Season – 55,37 s
Właściwie dobrane opony całoroczne zapewnią Ci bezpieczeństwo

Właściwie dobrane opony całoroczne zapewnią Ci bezpieczeństwo

Badania na mokrej nawierzchni 

hamowanie ze 100 km/h na mokrej nawierzchni

W tym teście najkrótszą drogę hamowania mają Michelin oraz Bridgestone. Wynik opon Continental oraz Goodyear można ocenić na dobry. Co ciekawe, w miejscu, gdzie auta zatrzymało się, pojazd na ogumieniu Kormoran jedzie nadal z prędkością ponad 42 km/h.

Kolizja przy takiej prędkości może spowodować już poważne uszkodzenie auta, a w przypadku potrącenia pieszego, może skończyć się tragicznie – wyjaśniają autorzy testu. 

  • Michelin CrossClimate+ – 52,4 m
  • Bridgestone Weather Control A005 – 53,2 m
  • Continetal AllSeasonContact – 54,0 m
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 55,5 m
  • Yokohama BluEarth-4S W21  – 58,4 m 
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 60,5 m
  • Kormoran All Season – 63,9 m 

Aquaplaning wzdłużny na mokrej nawierzchni

Najbardziej odpornymi na aquaplaning wzdłużny są opony marki Continental i Bridgestone. Za nimi plasują się opony Goodyear, Hankook i Michelin. Rezultaty, które osiągnęły opony wielosezonowe Yokohamy i Kormoran są przeciętne. 

  • Continetal AllSeasonContact – 52,4 m
  • Bridgestone Weather Control A005 – 53,2 m
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 54,0 m 
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 55,5 m
  • Michelin CrossClimate+ – 58,5 m
  • Yokohama BluEarth-4S W21 – 60,5 m
  • Kormoran All Season – 63,9 m

Aquaplaning poprzeczny na mokrej nawierzchni

Pod powyższą nazwą kryje się wjazd w kałużę na zakręcie. W tym przypadku kolejność jest niemal identyczna jak w poślizgu wzdłużnym. 

  • Continetal AllSeasonContact – 3,11 m/s2
  • Bridgestone Weather Control A005 – 2,84 m/s2 
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 2,53 m/s2
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 2,50 m/s2
  • Yokohama BluEarth-4S W21 – 2,18 m/s2
  • Michelin CrossClimate+ – 1,99 m/s2
  • Kormoran All Season – 1,61 m/s2

Jazda na po okręgu na mokrej nawierzchni

W teście opon wielosezonowych, który miał pokazać przyczepność boczną, zwycięzcą została opona Bridgestone, tuż za Continental oraz Goodyear. Wyniki opon Michelin, Yokohama oraz Hankook można uznać za przyzwoite, natomiast polski Kormoran osiągnął przeciętny rezultat. Pamiętaj jednak, że Kormoran pochodzi z klasy ekonomicznej. 

  • Bridgestone Weather Control A005 – 0,797 g
  • Continetal AllSeasonContact – 0,795 g
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 0,786 g
  • Michelin CrossClimate+ – 0,765 g
  • Yokohama BluEarth-4S W21 – 0,763 g
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 0,749 g
  • Kormoran All Season – 0,730 g

Jazda na czas po mokrym torze

Próba jazdy po mokrym torze na czas jest wyznacznikiem wszechstronności danego ogumienia całorocznego. W tym przypadku tor był pokryty dosłownie cienką warstwą wody. W tym teście liczyły się: sprawne pokonywanie zakrętów, przyspieszenie oraz hamowanie. Zwycięzcą tego testu została opona wielosezonowa Michelin, a tuż za nimi Bridgestone oraz Goodyear. 

  • Michelin CrossClimate+ – 91,4 s
  • Bridgestone Weather Control A005 – 91,5 s
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 91,6 s 
  • Continetal AllSeasonContact – 92,0 s
  • Yokohama BluEarth-4S W21 – 93,6 s
  • Kormoran All Season – 97,3 s
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 99,9 s

Głośność opon całorocznych w teście

Jak dobrze wiemy coraz więcej kierowców zwraca na aspekt głośności opon. Jak opony całoroczne wypadły przy różnych prędkościach?

Głośność opon całorocznych przy 50 i 80 km/h

Jeśli chodzi o wybór miejsca – pomiary głośności przeprowadzono na certyfikowanej nawierzchni asfaltowej o jednakowej długości. Podczas pomiaru dany fragment toru przeznaczony do testu był osłonięty od wiatru. Zadanie było proste – kierowca rozpędza do danej prędkości auto, a później wyłącza silnik.

Pojazd przejeżdża przez stanowisko pomiarowe, a mikrofony rejestrują emitowany hałas przez opony wielosezonowe. 

Sytuacja wykreowała zaskakujące wyniki. Zwycięzcą został kormoran, który jest najcichszy przy obu prędkościach. Zarówno 50 km/h, jak i 80 km/h. To jedyna próba w całym teście, gdzie zwycięża opona polskiego producenta. 

  • Kormoran All Season – 63,0 dB (50 km/h) i 69,6 dB (80 km/h)
  • Bridgestone Weather Control A005 – 64,5 dB (50 km/h) i 71,1 dB (80 km/h)
  • Continetal AllSeasonContact – 64,6 dB (50 km/h) i 71,3 dB (80 km/h)
  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 – 64,8 dB (50 km/h) i 71,3 dB (80 km/h)
  • Michelin CrossClimate+ – 63,4 dB (50 km/h) i 71,4 dB (80 km/h)
  • Hankook Kinergy 4S H750 – 64,6 dB (50 km/h) i 71,3 dB (80 km/h)
  • Yokohama  BluEarth-4S W21 – 64,6 dB (50 km/h) i 71,3 dB (80 km/h)

Test opon całorocznych – podsumowanie 

Do testu, który został stworzony przez tygodnik „Motor” zużyto blisko 100 opon, które zostały kupione w niezależnych hurtowniach. Badania zostało wykonane na torze w Niemczech. 

Opony całoroczne, które zajęły pierwsze cztery lokaty to modele z klasy premium, które z założenia powinny posiadać bardzo wysokie parametry – choćby ze względu na koszt zakupu. Najlepiej zbilansowanymi oponami są Continental i Michelin. Bo jak wiemy – nie sposób stworzyć oponę całoroczną, która sprosta wyłącznie w sprecyzowanych warunkach pogodowych. 

Najlepsze opony całoroczne według testu tygodnika „Motor”

1. Continental AllSeasonContact
2. Michelin CrossClimate+
3. Bridgestone Weather Control A005
4. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2
5. Yokohama BluEarth-4S AW21
6. Hankook Kinergy 4S2 H750
7. Kormoran All Season

 

Źródło: redakcja
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Płatności PayU
Raty BNP Paribas
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia