Test opon letnich 2021 – ADAC sprawdził ogumienie w rozmiarze 205/55 R16 - 24opony.pl

Test opon letnich 2021 – ADAC sprawdził ogumienie w rozmiarze 205/55 R16

Test opon letnich 2021 – ADAC sprawdził ogumienie w rozmiarze 205/55 R16

Jakie opony na lato? Dobre pytanie! Sprawdź najnowszy test opon letnich 2021! Automobilny klub ADAC przetestował 15 najpopularniejszych opon letnich sprzedawanych na terenie Niemiec! Test opon ADAC to jeden z najbardziej popularnych – i co ważne – niezależnych testów opon letnich na sezon 2021. W stawce znajdziesz modele na każdą kieszeń – zaczynając od opon klasy premium, kończąc na oponach bieżnikowanych. Do dzieła! Sprawdźmy, jakie opony są najlepsze na lato! 

Co to ADAC?

ADAC to niemiecki automobilny klub – w skrócie ADAC od Automobile Club e.V., który posiada siedzibę w Monachium. Celem ADAC jest reprezentowanie i promowanie interesów konsumentów w dziedzinie motoryzacji. Klub oferuje usługi bezpośrednio lub za pośrednictwem spółek zależnych – sprzedaje mapy miast, mapy drogowe i atlasy samochodowe.

Ściśle współpracuje z austriackim ÖAMTC (Austriacki Klub Motoryzacyjny założony w 1946 roku). Zarządza również największą flotą helikopterów ratowniczych w Niemczech poprzez spółkę zależną ADAC Luftrettung GmbH o charakterze non-profit. Śmigłowce ratownictwa powietrznego ADAC brały udział w około w wielu misjach, ratując ludzkie życie.

Zasady oceniania opon letnich ADAC?

Niemiecki automobilklub określa jakość opony letniej na podstawie liczb, które są w skali niemieckiej. Mianowicie od 0,6 do 1,5 – bardzo dobra, od 1,6 do 2,5 – dobra, od 2,6 do 3,5 – dostateczna, od 3,6 do 4,5 – dopuszczająca, a do 4,6 i więcej – niedostateczna. W związku z tym jakość danego aspektu wyrażona jest w wartościach liczbowych – im niżej, tym lepiej.

Sposób oceniania w teście opon letnich ADAC 2021

Sposób oceniania w teście opon letnich ADAC 2021

Co oceniano w teście opon letnich?

Aby test był jak najbardziej niezależny i prawidłowy, niemiecki klub motoryzacyjny wskazał, jakie kryteria podczas testu bierze pod uwagę. A są to: 

  • nośności, 
  • zużycia paliwa, 
  • emitowanego hałasu i komfortu jazdy.
  • Zachowania na suchej nawierzchni, 
  • zachowania na mokrej nawierzchni, 
  • zachowania na ośnieżonej nawierzchni,
  • zachowania na oblodzonej nawierzchni.

Jaki opona letnia może mieć przebieg?

ADAC dokonał interesującej kalkulacji. Mianowicie na bazie swoich testów określił przybliżoną ilość możliwie przejechanych kilometrów na danej oponie.

Trzy modele Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof i Pirelli Cinturato P7 wykazują dobre i zrównoważone właściwości na suchej i mokrej nawierzchni, ale są zdewaluowane ze względu na ich stosunkowo wysokie zużycie, co jest słabością – szczególnie dla kierowców z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia.

Jednak te opony mogą być nadal zalecane do pojazdów o bardzo niskim rocznym przebiegu. Grafika pokazuje, jak duże były tym razem różnice w teście zużycia: Nokian osiągnął granicę zużycia na prawie 24 800 kilometrów, podczas gdy Goodyear Efficient Grip Performance 2 może przejechać ponad dwa razy więcej kilometrów w identycznych warunkach, czyli 55 300 kilometrów.

Test opon letnich 2021 – przebieg opon letnich według testu ADAC

Test opon letnich 2021 – przebieg opon letnich według testu ADAC

Test opon letnich w rozmiarze 205/55 R16

W teście opon letnich od ADAC wzięło udział 15 modeli w rozmiarze 205/55 R16, które najlepiej sprzedają się w Niemczech. Przeznaczenie testowanych opon to samochody kompaktowe od Audi A3 po VW Golf. Jak wyjaśniają testujący ogólny bilans był pozytywny – jednak testerzy ADAC doświadczyli pewnych niespodzianek.

Jakie są ogólne przemyślenia testerów? Jeśli w nocy nie ma mrozu, a temperatura wzrośnie do dwucyfrowych stopni na plusie, warto wrócić do letnich opon o dobrej przyczepności. Ale która opona jest najlepsza? Odpowiedzi dostarcza test opon ADAC, tym razem w postaci bardzo popularnego rozmiaru 205/55 R16 w V klasie, czyli prędkości do 240 km/h.

Wyniki: spośród 15 przebadanych modeli ogólne osiągi trzech modeli oceniono jako „dobre”, jedenaście opon oceniono jako „zadowalające”, a jedną oponę oceniono jako „dostateczną”.

Najlepsza opona letnia w teście  opon 2021 – Continental PremiumContact 6

Najlepsza opona letnia w teście opon 2021 – Continental PremiumContact 6

Opinie na temat opon letnich testerów ADAC

Do poniższego zestawienia wybraliśmy 5 najlepszych opon letnich według ADAC. Oczywiście, lista jest dłuższa, bowiem posiada 15 modeli, ale skupiamy się na tym, co najlepsze według testerów i dzielimy się z Wami ich przemyśleniami. 

Continental Premium Contact 6

Continental PremiumContact 6 zalicza się do jednej z najlepszych na suchej drodze. Samochód testowy był w dużej mierze precyzyjnie sterowany za pomocą opon Continental. Na mokrej nawierzchni Continental Premium Contact 6 osiągnęły najlepszy wynik ze wszystkich kandydatów. Szczególnie zaskakująca była krótka droga hamowania na betonie, ale też była jedną z najlepszych na asfalcie.

Niezwykle mocna na mokrej nawierzchni. Dzięki bardzo wysokiej przyczepności i najlepszej sterowalności osiąga najwyższe oceny w czasie jazdy. Podczas aquaplaningu na zakręcie wykazuje jednak drobne słabości. Pod względem zużycia paliwa osiąga drugą najwyższą wartość, jest po prostu oceniana jako dobra.

Wady i zalety Continental Premium Contact 6

Na plus: 

  • dobrze wyważone opony letnie uzyskują najwyższe noty na mokrej nawierzchni,
  • najwyższa ocena na mokro,
  • dobra na suchych drogach.

Na minus:

  • nieznacznie zwiększone zużycie paliwa.

Semperit Speed-Life 3

Semperit Speed-Life 3 to bardzo dobrze wyważona opona. Na suchej nawierzchni imponuje dobrą precyzją i krótkimi drogami hamowania. Nawet przy wysokich temperaturach opon, osiągi tylko nieznacznie spadają. Na mokrej nawierzchni wyróżnia się z tłumu i jest jedynym kandydatem do testów z bardzo dobrym wynikiem podczas hamowania na asfalcie.

Szczególnie godne pochwały jest prowadzenie Speed-Life 3 na mokrej nawierzchni. Dzięki bardzo dobrej przyczepności oponę można w każdej chwili łatwo kontrolować. Nie wymaga dużego kąta skrętu, aby utrzymać się na torze. W przypadku aquaplaningu poprzecznego wypadła ona tylko zadowalająco w porównaniu z pozostałymi kandydatami do testu.

Jeśli chodzi o wygodę, Speed-Life nie wykazuje żadnych nieprawidłowości. To jest tuż poniżej średniej dla zachowania hałasu. Semperit radzi sobie dobrze z energią napędową i osiąga dobry wynik pod względem zużycia paliwa. 


Wady i zalety Semperit Speed-Life 3 

Na plus: 

  • bardzo dobrze wyważona,
  • szczególnie dobra na mokrej nawierzchni,
  • dobra na suchych drogach,

Na minus:

  • nie podano.

Bridgestone Turanza T005

Bridgestone, Turanza T005 zapewnia krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni. Poziom przyczepności jest stale wysoki. Podsumowując, zasługuje na dobrą ocenę na suchej nawierzchni. Turanza T005 zachowuje się podobnie na mokrej nawierzchni, jak i na suchej nawierzchni.

Tutaj także jej największą siłą jest hamowanie. Wszechstronny model, można bezpiecznie manewrować na zakrętach i przekonuje dobrą przyczepnością nawet w mokrych warunkach. Zapewnia dobre wyniki podczas aquaplaningu na prostej.

Poziom hałasu we wnętrzu jest u niej dobry. Dla osób z zewnątrz opona jest zauważalnie głośna podczas przejeżdżania obok w porównaniu z innymi kandydatami testu. Żużycie paliwa jest dobre.

Wady i zalety Bridgestone Turanza T005

Na plus: 

  • bardzo dobrze wyważona,
  • dobra na suchej i mokrej nawierzchni,
  • niskie zużycie paliwa.

Na minus:

  • Nieco głośniejszy hałas z zewnątrz.

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Goodyear EfficientGrip Performance 2 słabiej spisuje się na suchej nawierzchni. Badanym samochodem można kierować tylko z zadowalającą precyzją za pomocą Goodyeara, a opona zapewnia nieprecyzyjne wyczucie podczas pokonywania zakrętów, zwłaszcza przy dużej prędkości na tylnej osi.

W praktyce jest to wyraźnie widoczne, gdy tylna oś reaguje z opóźnieniem, a tył pojazdu popycha do przodu podczas skręcania. Im wyższa temperatura opony, tym wyraźniejsza jej słabość. Jeśli chodzi o pomiary drogi hamowania, EfficientGrip Performance 2 radzi sobie dobrze. Podsumowując, Goodyear w wersji suchej otrzymuje wyraźnie zadowalającą ocenę.

Goodyear osiąga dobre wyniki na mokrej nawierzchni. Przede wszystkim wyróżnia się krótkimi drogami hamowania i dobrymi właściwościami jezdnymi na mokrej nawierzchni. Jednak w poprzecznym aquaplaningu nie wykracza poza zadowalający wynik. Nie wykazuje żadnych nieprawidłowości w zakresie kwestii hałasu. Zużycie paliwa opony Goodyear jest niskie w porównaniu z innymi testowanymi modelami. Osiąga najlepszą wartość pod względem zużycia. Jej przewidywany przebieg to ponad 53 000 km.

Wady i zalety Goodyear EfficientGrip Performance 2

Na plus: 

  • najwyższe oceny za niskie zużycie ogumienia,
  • dobra na mokrej nawierzchni,
  • relatywnie niskie zużycie paliwa.

Na minus:

  • Nieco słabsza na suchych drogach.

Kumho Ecsta HS51

Kumho Ecsta HS51 posiada drobne wady na suchych drogach. Samochód testowy z oponami Ecsta HS51 wydaje się być mniej precyzyjny w porównaniu do swoich rówieśników. Zachowanie jest nadal bezkrytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale w praktyce jest niewygodne dla kierowcy.

Jeśli chodzi o pomiary drogi hamowania, Kumho po prostu radzi sobie dobrze. Podsumowując, opony Ecsta HS51 uzyskały w pełni zadowalającą ocenę na suchej nawierzchni, co doprowadziło do lekkiej dewaluacji oceny ogólnej. Co ciekawe, Kumho przekonuje się na mokrej nawierzchni.

Z kolei opony koreańskiego producenta nie radzą sobie dobrze podczas hamowania, ale ich dużą siłą jest wypieranie wody. Na mokrej nawierzchni zapewnia dobre wyniki, wykazując wysoki poziom przyczepności i łatwą kontrolę w obszarze granicznym. Jeśli chodzi o hałas, Kumho zachowuje się niepozornie. Pod względem zużycia paliwa jest jednym z lepszych kandydatów w teście!

Wady i zalety Kumho Ecsta HS51

Na plus: 

  • najwyższe oceny za zużycie paliwa,
  • dobra na mokrej nawierzchni,
  • stosunkowo niewielkie ogólne zużycie.

Na minus:

  • Nieco słabsza na suchej drodze.

Test opon letnich 2021 – najlepsze opony według ADAC

Wyobraź sobie: Golf przejeżdża przez dużą kałużę na mokrej drodze. Pojazd testowy to VW Golf VII. W tym przypadku trzy bardzo dobrze wyważone opony uzyskały ogólną ocenę dobrą i dlatego są szczególnie godne polecenia.

Mowa o Continental PremiumContact 6, która zapewnia dobry ogólny pakiet i jest szczególnie imponująca na mokrych drogach: w kryterium prowadzenia na mokrej nawierzchni uzyskała zdecydowanie najlepszą ocenę. Jednak w porównaniu do najlepszych wykazuje nieco większe zużycie paliwa.

Semperit Speed-Life 3, pochodząca z koncernu Continental, jest również wszechstronna. Choć nieco gorzej radzi sobie na mokrej nawierzchni, pokonuje PremiumContact 6 pod względem oporów toczenia, czyli zużycia paliwa.

Bridgestone Turanza T005, która jest dobra na mokrej nawierzchni, imponuje również na suchej nawierzchni, dzięki krótkiej drodze hamowania. Inną mocną opony od Bridgestone są niskie opory toczenia.

Najlepsze opony letnie 2021 według niezależnego klubu motoryzacyjnego ADAC

Najlepsze opony letnie 2021 według niezależnego klubu motoryzacyjnego ADAC

Test opon letnich na suchej i mokrej nawierzchni 

Podczas testu opon letnich Golf poruszał się serpentynowych liniach. Dla przykładu Goodyear EfficientGrip Performance 2 nie uzyskał ogólnej oceny określonej jako dobry.

Chociaż osiąga wyniki dzięki krótkiej drodze hamowania i dobrej sterowności na mokrej nawierzchni, wykazuje niewielkie słabości, jeśli chodzi o jazdę po suchych drogach – i dlatego jest obniżona do „zadowalający” w ogólnej ocenie. Jego szczególne mocne strony obejmują wysoką odporność na zużycie – ale więcej na ten temat poniżej.

Koreańska Kumho Ecsta HS51 imponuje solidną odpornością na aquaplaning: pływa bardzo późno po zalanej wodą jezdni. Z jednej strony, zużywa mało energii podczas ruchu: oszczędza wiele paliwa. Z drugiej, wykazuje słabości na suchym asfalcie, zwłaszcza jeśli chodzi o prowadzenie, które nie wydaje się precyzyjne.

Petlas Imperium PT515 pochodzący z Turcji, słabo radzi sobie na suchych drogach pod względem bezpieczeństwa jazdy przy niewielkiej sztywności bocznej i słabej przyczepności – i dlatego jego ocena uległa negatywnej zmianie. Petlas nie przekonał testerów stosunkowo długą drogą hamowania.

Test opony bieżnikowanej na lato  

Opona King Meiler Sport 1 była jedynym ogumieniem bieżnikowanym w stawce 15 opon testowanych na lato. Co ważne, dzięki jej produkcji oszczędzamy surowce, ponieważ podczas bieżnikowania zużytej opony wystarczy wyłącznie nowy bieżnik. Ale jak pokazuje ogólny wynik, Sport 1 nie nadąża za testowaną konkurencją.

Na suchej drodze hamowania jest drugą najdłuższą w teście. Również na torze w czasie prowadzenia opona zachowuje się niekonsekwentnie, zwłaszcza w cieplejszych temperaturach: podczas skręcania w zakręt reaguje z opóźnieniem i nieprecyzyjnie, a granica ewentualnej utraty przyczepności jest szybko osiągana we wszystkich manewrach jazdy.

Na mokrej nawierzchni King Meiler pozostawia wiele do życzenia. Ma lekko ujmując, słabe właściwości podczas hamowania i aquaplaningu na zakrętach, a także gąbczaste i nieprecyzyjne prowadzenie.

Najlepsze opony letnie 2021 – podział na kategorie 

Warto zwrócić uwagę na opony, które zdecydowanie wyrożniły się w danych kategoriach, aczkolwiek miały slabości, które nie pozwoliłi im na osiągnięcie wyższych lokat w finalnym zestawieniu. Poniższa tabela przedstawia takie przykłady. 

  • Żywotność opon: Michelin Primacy 4 (1,5); Esa+Tecar Spirit Pro (1,5); Semperit Speed-Life 3 (1,5);
  • Żużycie paliwa pojazdu: Viking ProTech NewGen (1,6); Continental PremiumContact 6 (1,8); Kleber Dynaxer HP4 (1,8); Barum Bravuris 5HM (1,8);
  • Zachowanie na mokrej nawierzchni: Falken Azenis FK510 (2,0); Semperit Speed-Life 3 (2,0); Continental PremiumContact 6 (2,1);
  • Generowany hałas przez opony: Sava Intensa UHP 2 (2,6); Falken Azenis FK510 (2,8); Dunlop Sport Maxx RT2 (2,8); Nexen N Fera Sport (2,8); 
  • Zachowanie opon na mokrej nawierzchni: Falken Azenis FK510 (2,0); Semperit Speed-Life 3 (2,0); Continental PremiumContact 6 (2,1);
  • Zachowanie opon na suchej nawierzchni: Michelin Primacy 4 (1,5); Pirelli Cinturato P7 C2 (1,5); Dunlop Sport Maxx RT2 (1,8); Giti GitiPremium H1 (1,8).

Czy droga opona letnia jest dobra? 

Interesującym wątkiem jest kwestia tego, czy droga opona na lato jest dobra. Jeśli chodzi o test ADAC, mamy tutaj kilka niespodzianek w rozmiarze 205/55 R16. Pokazuje to, że nie tylko najdroższe modele zasługują na uwagę kierowców. 

Najgorzej wypadła opona bieżnikowana. Co ważne, jest to jedyny model bieżnikowany, który zakwalifikował się do zmagań razem z najlepszymi modelami opon na lato.

Ranking opon letnich 2021

Warto zatem podsumowac zajęte lokaty w teście od ADAC. Przypomnijmy, że w zestawieniu brało udział 15 najpopularniejszych opon zakupionych na terenie Niemiec. W tabeli znajdują się uśrednione ceny opon w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16. Na podium Continental, niespodzianka w postaci Semperit oraz Birdgestone. 

Proszę pamiętać, że poniższe ceny są estymowane i mogą ulec zmianie w trakcie sezonu. Co więcej, na cenę wpływają jej właściwości techniczne – rozmiar opony, indeks prędkości i nośności oraz zastosowane systemy, np. system XL (wzmacniający oponę). 

Sprawdź poniżej i dowiedz się, która opona jest najlepsza na lato! 

1. Miejsce Continental PremiumContact 6 

Punkty w teście: 2.2, uśredniona cena opony w dniu testu: 310 zł, ocena końcowa: dobra

1. Miejsce Semperit Speed-Life 3

Punkty w teście: 2.2, uśredniona cena opony w dniu testu: 310 zł, ocena końcowa: dobra

3. Miejsce Bridgestone Turanza T005 

Punkty w teście: 2.3, uśredniona cena opony w dniu testu: 320 zł, ocena końcowa: zadowalająca

4. Miejsce Goodyear EfficientGrip Performance 2 

Punkty w teście: 2.6, uśredniona cena opony w dniu testu: 300 zł, ocena końcowa: zadowalająca

5. Miejsce Kumho Ecsta HS51

Punkty w teście: 2.6, uśredniona cena opony w dniu testu: 260 zł, ocena końcowa: zadowalająca

6. Miejsce Apollo Alnac 4G

Punkty w teście: 2.7, uśredniona cena opony w dniu testu: 250 zł, ocena końcowa: zadowalająca

6. Miejsce Hankook Ventus Prime 3

Punkty w teście: 2.7, uśredniona cena opony w dniu testu: 240 zł, ocena końcowa: zadowalająca

8. Miejsce Fulda EcoControl HP 2

Punkty w teście: 2.8, uśredniona cena opony w dniu testu: 245 zł, ocena końcowa: zadowalająca

9. Miejsce BFGoodrich Advantage

Punkty w teście: 2,9, uśredniona cena opony w dniu testu: 260 zł, ocena końcowa: zadowalająca

10. Miejsce Maxxis Premitra 5

Punkty w teście: 3.0, uśredniona cena opony w dniu testu: 270 zł, ocena końcowa: zadowalająca

10. Miejsce Nokian Wetproof

Punkty w teście: 3.0, uśredniona cena opony w dniu testu: 250 zł, ocena końcowa: zadowalająca

10. Miejsce Pirelli Cinturato P7

Punkty w teście: 3.0, uśredniona cena opony w dniu testu: 340 zł, ocena końcowa: zadowalająca

10. Miejsce Uniroyal RainSport 5

Punkty w teście: 3.0, uśredniona cena opony w dniu testu: 240 zł, ocena końcowa: zadowalająca

14. Miejsce Petlas Imperium PT515 

Punkty w teście: 3.3, uśredniona cena opony w dniu testu: 230 zł, ocena końcowa: zadowalająca

15. Miejsce King Meiler Sport 1

Punkty w teście: 3.6, uśredniona cena opony w dniu testu: 220 zł, ocena końcowa: dostateczna

Jak wybrać opony letnie? Podsumowanie testu ADAC

Jak znaleźć dobre opony na lato? Jakie opony na lato? Te pytania często zadaje nam wielu kierowców. Przede wszystkim warto zacząć od odpowiedniej analizy. Wielu kierowców bagatelizuje zakup opon i traktuje je jak niechcianą konieczność.

A gra toczy się przede wszystkim o nasze bezpieczeństwo. Co więcej, właściwy wybór sprawi, że nasza podróż będzie niezwykle komfortowa. 

W doborze opon letnich pomoże nam również określenie naszego stylu jazdy. Preferujemy podróż dynamiczną czy spokojną? Co istotne, ustalmy, ile pokonujemy kilometrów w ciągu roku. Jeśli pokonujemy długie trasy i lubi mocno eksploatować ogumienie letnie, warto zaopatrzyć się w opony wysokiej klasy z przeznaczeniem sezonowym. 

Dla jednego kierowcy najważniejsza będzie trwałość opony letniej, a dla drugiego niskie opory toczenia, które mogą przełożyć się na oszczędność paliwową. Końcowo, warto skorzystać z opinii ekspertów – niezależne instytucje typu ADAC lub prasę: Auto Bild, Autor, Motor und Sport czy ACE/GTÜ.

Źródło: redakcja
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Płatności PayU
Raty BNP Paribas
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia