Eksperci z ADAC przeprowadzili najnowszy test opon zimowych 2024/2025 w rozmiarze 205/55 R16 oraz 215/55 R17, oceniając łącznie 28 modeli. Wyniki pokazują znaczne różnice między poszczególnymi oponami, zarówno pod względem bezpieczeństwa jazdy, jak i równowagi środowiskowej. Najlepsze osiągi zapewniły opony marek premium, jednak nie wszystkie testowane modele sprostały zimowym warunkom. Zastanawiasz się nad wyborem opon zimowych? Sprawdź, które modele sprostały najcięższym próbom w testach!
Czym jest ADAC?
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to największy europejski ekspert w dziedzinie testowania opon oraz innych produktów motoryzacyjnych. Organizację założono w 1903 roku w Niemczech. Dzięki ponad stuletniemu doświadczeniu i rzetelności, ADAC cieszy się zaufaniem milionów kierowców na całym świecie.
Testy opon zimowych ADAC publikowane są co roku i wyróżniają się niezależnością oraz rygorystycznymi kryteriami, co czyni je jednymi z najbardziej wiarygodnych na rynku. Wyniki każdego roku pomagają kierowcom podejmować świadome decyzje i dobierać opony zarówno bezpieczne, jak i wydajne.
Dziś ADAC to największy automobilklub w Europie oraz drugi co do wielkości na świecie. Organizacja promuje bezpieczne oraz ekologiczne rozwiązania i pozostaje niezastąpionym źródłem motoryzacyjnej wiedzy.
Test opon zimowych ADAC 2024 – skala ocen
ADAC od lat stosuje precyzyjną skalę ocen, która pozwala na szczegółowe sprawdzenie jakości opon zimowych. Oceny przyznawane są w pięciostopniowej skali od bardzo dobrej (0,6 – 1,5), aż po niedostateczną (4,6 – 5,5). Analogicznie do niemieckiej skali szkolnej – niższa wartość liczbowa oznacza lepszą ocenę.
Pełną skalę oceniania opon przez ADAC prezentuje poniższa infografika.
Skala ocen w testach opon zimowych ADAC 2024/2025
Kryteria oceniania w testach ADAC
Końcowa ocena opony jest rezultatem wielu przeprowadzonych testów, z których każdy posiada inną wagę. Kryteria oceniania biorą pod uwagę głównie kwestie bezpieczeństwa na różnych rodzajach nawierzchni. Od 2023 roku ADAC wprowadził zmiany w metodologii, oceniając również parametry związane ze środowiskiem i ekonomią jazdy.
Kryteria oceniania opon zimowych ADAC podzielone są więc na dwie główne kategorie: bezpieczeństwo jazdy oraz równowagę środowiskową.
Bezpieczeństwo jazdy (70% oceny końcowej)
Zachowanie na mokrej nawierzchni (40%):
- droga hamowania na mokrej nawierzchni (30%),
- prowadzenie na mokrej nawierzchni (30%),
- aquaplaning wzdłużny (20%),
- aquaplaning poprzeczny (10%),
- przyczepność boczna na zakrętach (10%).
Zachowanie na nawierzchni zimowej (30%):
- śnieg – hamowanie, trakcja oraz prowadzenie (80%),
- lód – hamowanie (20%).
Zachowanie na suchej nawierzchni (30%):
- stabilność podczas jazdy (40%),
- zachowanie opony w sytuacjach granicznych (40%),
- droga hamowania (20%).
Równowaga środowiskowa (30% oceny końcowej)
Przebieg (40%)
Zużycie opon (20%)
Efektywność energetyczna (20%)
Generowany hałas (10%)
Zrównoważony rozwój (10%)
Jak przebiegał test opon zimowych ADAC 2024?
W tegorocznym teście ADAC wzięto pod uwagę dwa popularne rozmiary opon zimowych: 205/55 R16 oraz 215/55 R17. Są to jedne z najczęściej stosowanych rozmiarów w samochodach kompaktowych i średniej wielkości – wyniki będą więc interesujące dla szerokiego grona kierowców.
ADAC jest znany z wyjątkowej precyzji i niezależności. Opony do testów kupowane są anonimowo, bezpośrednio od różnych sprzedawców detalicznych. Organizacja nie korzysta z opon dostarczanych przez producentów, co eliminuje możliwość manipulacji wynikami.
Każdy model opony przechodzi przez szereg rygorystycznych testów, które odbywają się zarówno w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, jak i na trasach testowych w różnych warunkach. Ogumienie sprawdzane jest między innymi na torach w Finlandii (jazda na lodzie) i we Włoszech (jazda na suchej nawierzchni).
Test opon zimowych ADAC 2024/2025 – rozmiar 205/55 R16
Do tegorocznego testu opon zimowych ADAC wybrano 12 modeli w rozmiarze 205/55 R16. Jest to najczęściej spotykany rozmiar w Europie, chętnie wybierany do samochodów kompaktowych, takich jak Toyota Corolla, VW Golf, Renault Megane, czy Opel Astra.
Kluczowe wnioski z testu
-
Na podium znalazły się marki klasy premium: Continental, Goodyear i Michelin, oferujące najbardziej zrównoważone osiągi.
-
Spośród przetestowanych modeli 3 uzyskały ocenę „dobrą”, 4 „zadowalającą”, 4 „dostateczną”, a jeden model otrzymał ocenę „niedostateczną”.
-
Test pokazał, że nie wszystkie opony tego rozmiaru gwarantują bezpieczeństwo w zimowych warunkach, dlatego wybór odpowiedniego modelu jest kluczowy.
Pełne wyniki testu opon zimowych ADAC 2024 w rozmiarze 205/55 R16
Model opony testowanej |
Ocena końcowa |
Przyznane punkty ADAC |
Bezpieczeństwo jazdy |
Równowaga środowiskowa |
Continental WinterContact TS 870 |
dobra (gut) |
2,0 |
1,8 |
2,3 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 |
dobra (gut) |
2,2 |
2,2 |
2,1 |
Michelin Alpin 6 |
dobra (gut) |
2,3 |
2,4 |
2,0 |
Hankook Winter i*cept RS3 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,6 |
2,8 |
2,0 |
Dunlop Winter Sport 5 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,6 |
2,8 |
2,2 |
Nokian Tyres Snowproof 2 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,8 |
2,7 |
2,9 |
Falken Eurowinter HS02 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,8 |
2,9 |
2,6 |
Zeetex WH 1000 |
dostateczna (ausreichend) |
3,7 |
3,7 |
2,6 |
GT Radial WinterPro2 Evo |
dostateczna (ausreichend) |
3,7 |
3,7 |
3,0 |
Vredestein Wintrac |
dostateczna (ausreichend) |
3,8 |
3,8 |
3,3 |
Pirelli Cinturato Winter 2 |
dostateczna (ausreichend) |
3,9 |
3,9 |
3,2 |
Winrun Winter-max A1 WR22 |
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
2,7 |
Najlepsze opony zimowe 205/55 R16 – podium w testach ADAC
Continental WinterContact TS 870 zwycięzcą w rozmiarze 205/55 R16
Zwycięzca testu, Continental WinterContact TS 870, zdobył najwyższą ocenę dzięki wysokiej przyczepności na mokrej i zimowej nawierzchni. Opona otrzymała notę 1,8 za bezpieczeństwo jazdy, co czyni ją bezkonkurencyjną w trudnych warunkach zimowych.
Model ten idealnie łączy wysokie osiągi z długą żywotnością – może być więc świetnym wyborem dla kierowców ceniących zarówno bezpieczną, jak i ekonomiczną jazdę.
Continental WinterContact TS 870 zwycięzcą testu opon zimowych ADAC w rozmiarze 205/55 R16
Goodyear UltraGrip Performance 3 z drugim miejscem
Model Goodyear UltraGrip Performance 3 zajmuje drugie miejsce w teście, będąc dobrze zrównoważoną oponą zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ekologii.
Propozycja marki Goodyear oferuje solidne właściwości jezdne na wszystkich nawierzchniach, łącząc dobre osiągi na śniegu z niskim oporem toczenia. W efekcie może się to przełożyć na niższe zużycie paliwa i dłuższą żywotność opony.
Opony zimowe Goodyear UltraGrip Performance 3 z drugim miejscem testu opon ADAC
Michelin Alpin 6 liderem w zakresie ekonomii jazdy
Podium zamyka Michelin Alpin 6. Model wyróżnia się przede wszystkim wyjątkową trwałością, z prognozowaną żywotnością na poziomie 53 200 km i niskim zużyciem bieżnika. Mimo, że w kwestii przyczepności nie dorównuje Continentalowi, pozostaje ona wciąż na stabilnym poziomie.
Propozycja od Michelin pokazała znakomite właściwości w zakresie oszczędności paliwa i ekologicznej eksploatacji. Może być więc trafnym wyborem dla kierowców szukających wydajnych i ekonomicznych opon.
3. miejsce w testach opon zimowych 205/55 R16 – Michelin Alpin 6
Test opon zimowych ADAC 2024/2025 – rozmiar 215/55 R17
W drugim z testów opon zimowych ADAC 2024/2025 oceniono 16 modeli opon zimowych w rozmiarze 215/55 R17, popularnym wśród kompaktowych SUV-ów, takich jak VW T-Roc, Honda Accord, czy Audi Q2. Opony te muszą więc zapewniać nie tylko stabilną przyczepność na śniegu i lodzie, ale także wysoki poziom komfortu.
Kluczowe wnioski z testu
- Na podium ponownie dominują marki klasy premium: Goodyear, Dunlop i Vredestein.
- Spośród testowanych modeli, 3 uzyskały ocenę „dobrą”, 7 „zadowalającą”, 3 „dostateczną” i 3 „niedostateczną”.
- Test pokazał, że różnice między modelami są znaczne – warto więc ze szczególną uwagą dobierać ogumienie na zimę.
Pełne wyniki testu opon zimowych ADAC 2024 w rozmiarze 215/55 R17
Model opony testowanej |
Ocena końcowa |
Przyznane punkty ADAC |
Bezpieczeństwo jazdy |
Równowaga środowiskowa |
Goodyear UltraGrip Performance 3 |
dobra (gut) |
2,0 |
2,1 |
1,7 |
Dunlop Winter Sport 5 |
dobra (gut) |
2,1 |
2,1 |
2,1 |
Vredestein Wintrac Pro |
dobra (gut) |
2,4 |
2,3 |
2,6 |
Semperit Speed-Grip 5 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,6 |
2,9 |
1,9 |
Hankook Winter i*cept RS3 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,6 |
2,8 |
2,2 |
Continental WinterContact TS 870 P |
zadowalająca (befriedigend) |
2,7 |
2,9 |
2,3 |
Pirelli Cinturato Winter 2 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,8 |
2,9 |
2,4 |
Yokohama BluEarth-Winter V906 |
zadowalająca (befriedigend) |
2,9 |
2,8 |
3,1 |
Giti GitiWinter W2 |
zadowalająca (befriedigend) |
3,1 |
3,2 |
2,8 |
Firestone Winterhawk 4 |
zadowalająca (befriedigend) |
3,3 |
3,5 |
2,9 |
Viking WinTech |
dostateczna (ausreichend) |
3,6 |
3,6 |
1,8 |
Kumho WinterCraft WP52 |
dostateczna (ausreichend) |
3,6 |
3,6 |
2,6 |
Maxxis Premitra Snow WP6 |
dostateczna (ausreichend) |
3,7 |
3,7 |
2,6 |
Triangle WinterX TW401 |
niedostateczna (mangelhaft) |
4,8 |
4,8 |
3,0 |
Kenda Wintergen 2 KR501 |
niedostateczna (mangelhaft) |
4,9 |
4,2 |
4,9 |
Davanti Wintoura + |
niedostateczna (mangelhaft) |
5,3 |
5,3 |
3,1 |
Najlepsi w rozmiarze 215/55 R17 – podium w testach ADAC
Zwycięża Goodyear UltraGrip Performance 3
Zwycięzca testu, Goodyear UltraGrip Performance 3, uzyskał najwyższe oceny za równowagę między bezpieczeństwem a ekologicznymi osiągami. Z oceną 2,0 model wyróżnił się stabilną przyczepnością na śniegu, mokrej i suchej nawierzchni. Dodatkowo eksperci docenili aspekty ekonomiczne.
Opona amerykańskiej marki wykazała się niskim zużyciem paliwa i dobrą trwałością, co w efekcie może przełożyć się na dłuższą eksploatację.
1. miejsce testu opon zimowych ADAC 215/55 R17 – Goodyear UltraGrip Performance 3
Dunlop Winter Sport 5 na drugim miejscu
Z niemal takim samym wynikiem końcowym, na drugim miejscu uplasował się Dunlop Winter Sport 5, otrzymując notę 2,1. Jest to opona, która zwróciła uwagę testujących zrównoważonymi właściwościami na suchej, mokrej oraz ośnieżonej nawierzchni. O zwycięstwie zadecydowały tu aspekty ekonomiczne, w których model lekko ustąpił pierwszej pozycji.
Propozycja marki Dunlop sprawdziła się w każdych ze zróżnicowanych warunków testowych. Czyni ją to znakomitym wyborem dla kierowców podróżujących w umiarkowanym, europejskim klimacie.
Druga pozycja w rozmiarze 215/55 R17 – Dunlop Winter Sport 5
Trzecia pozycja dla Vredestein Wintrac Pro
Trzecie miejsce zdobył Vredestein Wintrac Pro z oceną 2,4. Opona ta wyróżnia się przede wszystkim znakomitą przyczepnością na śniegu, co czyni ją świetnym wyborem na typowo zimowe warunki.
Pomimo nieco słabszych, lecz wciąż solidnych wyników na suchej i mokrej nawierzchni, model wciąż stanowi solidny wybór dla kierowców potrzebujących opon na trudne warunki zimowe.
Vredestein Wintrac Pro zamyka podium w testach opon zimowych ADAC 215/55 R17