Test opon zimowych ADAC w rozmiarze 225/45 R17 – sezon 2019/2020

Oferta opon zimowych jest większa niż kiedykolwiek. Od opon segmentu premium, przez produkty klasy średniej, aż po tanie opony ekonomiczne. Sprawdźmy, które opony zostały przetestowane i wyróżnione przez organizację ADAC, i podejmijmy najlepszą decyzję!

Odpowiednio dobrane opony zimowe to doskonałe osiągi i komfortowe prowadzenie, ale przede wszystkim wyższy poziom bezpieczeństwa. Zaprezentujemy modele w rozmiarze 225/45 R17 H sprawdzone przez organizację ADAC. Zestawienie pozwoli Wam porównać je i wybrać opony dopasowane do Waszego samochodu oraz stylu jazdy.

Opony w rozmiarze 225/45 R17 H - do jakiego auta?

Powyższe opony montowane są w wielu znanych autach, jak np.: Mercedes klasy C, Skoda Octavia, Opel Astra, Audi A3 i BMW X3. Pamiętajmy, że opony w tym rozmiarze to nie jedyna opcja montażu w wymienionych autach. Wybór danego rozmiaru zależy od roku produkcji auta, jego pojemności, generacji, mocy i wersji wyposażenia.

Chcecie dowiedzieć się, jakie opony możecie zamontować w swoim samochodzie? Już teraz skorzystajcie z naszego konfiguratora.

ADAC sprawdza opony pod kątem różnych parametrów (fot. ADAC)

ADAC sprawdza opony pod kątem różnych parametrów (fot. ADAC)

W wymienionych wyżej samochodach na pewno sprawdzą się opony, które gwarantują nie tylko maksymalne parametry, ale też pewne prowadzenie w mieście oraz na dłuższych odcinkach. Porównajcie też opinie specjalistów z obserwacjami i uwagami innych kierowców. Dzięki temu bez możecie sprawdzić, czy pokrywają się one z wynikami testów.

 

Najlepsze opony w danych konkurencjach ADAC

Najlepsze opony w danych konkurencjach ADAC

 

Najlepsze opony zimowe według ADAC

W najnowszym teście rozmiaru 225/45 R17 H tylko jedna opona dostała rekomendację „dobra”. 10 modeli otrzymało ocenę „zadowalająca”, a dwie opony na ostatnich pozycjach - „dostateczna”.

Pierwsze miejsce w teście zajął model Dunlop Winter Sport 5 z notą „dobra”. Te wyniki wskazują, że model sprawdził się w prawie wszystkich konkurencjach. Na suchej i mokrej nawierzchni, śniegu, lodzie, ze względu na zużycie paliwa i ścieralność. Nieco niższą notę („zadowalająca”) otrzymał tylko w zakresie głośności. Jak opona została oceniona przez kierowców? Również bardzo wysoko. Model dostał ocenę 5,5 i uznany został za oponę „rewelacyjną”. Ten model poleca aż 98% użytkowników. Bardzo wysoko kierowcy oceniają zachowanie na mokrej nawierzchni. Innowacyjny bieżnik modelu z szerokimi rowkami sprawia, że Winter Sport 5 nie ma sobie równych na takiej nawierzchni.

 Zwycięzca - Dunlop Winter Sport 5

Zwycięzca - Dunlop Winter Sport 5

Na drugiej pozycji znalazła się opona Pirelli SottoZero 3, stworzona z myślą o autach osobowych średniej oraz wyższej klasy. Opona dostała rekomendację „zadowalająca”. Model najlepiej wypadł pod względem efektywności paliwowej i szybkości zużycia bieżnika. Również kierowcy ocenili SottoZero Serie 3 pozytywnie. Zwrócili uwagę na trwałość i opona uzyskała ocenę 5,5, a aż 97% kierowców poleca ją innym.

Miejsce drugie - Pirelli Sottozero 3

Miejsce drugie - Pirelli Sottozero 3

Miejsce trzecie w testach ADAC zajęła opona Firestone Winterhawk 3. To jedyna opona klasy średniej, która znalazła się w czołówce. Model oceniono wysoko dzięki zachowaniu na śniegu i lodzie. Kierowcy ocenili oponę wysoko za bezpieczeństwo oraz osiągi na suchej nawierzchni.

Miejsce trzecie - Firestone Winterhawk 3

Miejsce trzecie - Firestone Winterhawk 3

Kolejne opony, które znalazły się na dalszych miejscach w zestawieniu dostało rekomendację „zadowalającą”. Na róznych nawierzchniach okazały się one przeciętne. Stawkę zamknęły modele Matador MP92 Sibir Snow oraz BFGoodrich G-Force Winter 2 z notą „dostateczną”. Te opony okazały się gorsze pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni - obszaru kluczowego w sezonie zimowym.

Ostateczna rekomendacja ADAC zależy od branych pod uwagę składowych w czasie testu opon. Najważniejsze parametry to przyczepność na mokrej nawierzchni (30%), osiągi na zaśnieżonej nawierzchni (20%) oraz zachowanie na suchej nawierzchni (15%). Mniejszą wagę przypisuje się ścieralności, spalaniu oraz zachowaniu na oblodzonej nawierzchni (10%). Najmniej, bo 5% oceny ogólnej zależy od głośności opony.

Na co zwracać uwagę przed zakupem?

Zanim zdecydujecie się na konkretny model opon, warto określić najważniejsze ich cechy. Najważniejszym parametrem jest rozmiar. Jeśli nie jesteście pewni, jakiego rozmiaru potrzebujecie, to potrzebną informację znajdziecie na klapce wlewu paliwa, w instrukcji obsługi auta lub na naklejce, która znajduje się na słupku drzwi kierowcy.

Wymiana całego kompletu opon to najbezpieczniejsze rozwiązanie (fot. ADAC).

Wymiana całego kompletu opon to najbezpieczniejsze rozwiązanie (fot. ADAC).

Najlepszym rozwiązaniem jest zmiana całego kompletu opon. To gwarancja maksymalnych osiągów i bezpieczeństwa w ekstremalnych warunkach pogodowych. Jazda na dwóch różnych rodzajach opon jest według prawa dopuszczalna. Pamiętajcie jednak, aby nowe opony zamontować na tylnej osi pojazdu. Wpłynie to na lepsze parametry jezdne i zapewni komfort jazdy.

Jaki bieżnik jest najlepszy? To zależy od przeznaczenia opon i upodobań kierowcy. Wśród opon zimowych najpopularniejszym bieżnikiem jest bieżnik kierunkowy. Charakteryzuje się on rowkami w kształcie litery "V", które bardzo dobrze odprowadzają wodę, co gwarantuje bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni.

Przed ostatecznym wyborem zapoznajcie się również z opiniami innych kierowców, a także z testami przeprowadzanymi przez magazyny i organizacje motoryzacyjne jak np. Auto Świat. Jeżeli Wasz samochód jeździ na oponach w popularnym rozmiarze, to na pewno będzie w czym wybrać.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.