ADAC sprawdził letnie opony w rozmiarze, które ostatnio zyskał na popularności - 225/40 R18. W teście wzięło udział 50 opon różnych klas w tym rozmiarze. Opony testowano z udziałem samochodu BMW 5 w dwóch kategoriach: hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h oraz na suchej nawierzchni z prędkości 100 km/h. W wyłonionym gronie dwudziestu najlepszych bieżników znajdziemy kilka niespodzianek. Co dziwne, kilka „pewniaków” wypadło ze stawki osiągając kiepskie wyniki.
Niemiecki automobilklub ADAC ocenił wybrane opony w rozmiarze 225/40 R18 w 5 kategoriach (szósta ocena jest oceną ogólną). Niemiecki system oceniania jest odwrotny niż u nas (1 to ocena najlepsza, 5 – najgorsza). Im niższy wynik otrzymała dana opona, tym lepiej (1-bardzo dobry, 2-dobry, 3-zadowalający, 4-wystarczający, 5-niewystarczający).
Test ADAC opon letnich 225/40 R18
Przetestowano tutaj opony UHP (Ultra High Performance), które ze względu na swój wysoki indeks prędkości (do 300 km/h) nazywane są też wyścigowymi oponami drogowymi, które najlepiej sprawdzają się w samochodach z mocnymi silnikami. Charakteryzują się one wysokim indeksem prędkości Y (300 km/h) oraz niskim profilem. Nie dziwi tu dominacja producentów Continental, Michelin czy Goodyear. Zaskakuje natomiast słaby wynik Pirelli P Zero. Wysoko w rankingu znalazła się ekonomiczna opona Maxxis Victra Sport 5. Oto wyniki od najlepszych do najgorszych:
Opony "dobre"
Ogólna ocena 2,1
Sucha nawierzchnia 2,4
Mokra nawierzchnia 1,7
Hałas 3,6
Zużycie paliwa 2,1
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 2,1
Sucha nawierzchnia 1,9
Mokra nawierzchnia 2,0
Hałas 2,9
Zużycie paliwa 1,9
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 2,2
Sucha nawierzchnia 1,7
Mokra nawierzchnia 2,3
Hałas/komfort 3,1
Zużycie paliwa 1,9
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 2,2
Sucha nawierzchnia 2,0
Mokra nawierzchnia 2,2
Hałas 2,8
Zużycie paliwa 2,4
Zużycie bieżnika 2,0
Opony "zadowalające"
Ogólna ocena 2,6
Sucha nawierzchnia 2,2
Mokra nawierzchnia 2,6
Hałas 3,1
Zużycie paliwa 1,9
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 2,7
Sucha nawierzchnia 1,8
Mokra nawierzchnia 2,7
Hałas 3,1
Zużycie paliwa 1,6
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 2,7
Sucha nawierzchnia 2,5
Mokra nawierzchnia 2,7
Hałas 2,9
Zużycie paliwa 2,4
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 2,9
Sucha nawierzchnia 2,9
Mokra nawierzchnia 2,4
Hałas 3,0
Zużycie paliwa 2,0
Zużycie bieżnika 2,0
Ogólna ocena 3,0
Sucha nawierzchnia 1,7
Mokra nawierzchnia 3,0
Hałas 3,5
Zużycie paliwa 2,1
Zużycie bieżnika 2,5
Ogólna ocena 3,0
Sucha nawierzchnia 2,4
Mokra nawierzchnia 2,3
Hałas 3,3
Zużycie paliwa 2,0
Zużycie bieżnika 3,0
Ogólna ocena 3,0
Sucha nawierzchnia 2,4
Mokra nawierzchnia 2,4
Hałas 2,8
Zużycie paliwa 2,0
Zużycie bieżnika 3,0
Ogólna ocena 3,0
Sucha nawierzchnia 1,3
Mokra nawierzchnia 1,8
Hałas 2,9
Zużycie paliwa 2,7
Zużycie bieżnika 3,0
Ogólna ocena 3,0
Sucha nawierzchnia 2,0
Mokra nawierzchnia 2,8
Hałas 2,9
Zużycie paliwa 2,0
Zużycie bieżnika 3,0
Ogólna ocena 3,1
Sucha nawierzchnia 2,0
Mokra nawierzchnia 3,1
Hałas 3,4
Zużycie paliwa 1,8
Zużycie bieżnika 2,5
Ogólna ocena 3,3
Sucha nawierzchnia 2,0
Mokra nawierzchnia 3,3
Hałas 3,2
Zużycie paliwa 2,5
Zużycie bieżnika 2,0
Opony "wystarczające"
Ogólna ocena 3,6
Sucha nawierzchnia 2,9
Mokra nawierzchnia 3,6
Hałas 2,8
Zużycie paliwa 1,6
Zużycie bieżnika 2,0
Testy ADAC są bardzo dobrym źródłem informacji o oponach, ale nie jedynym źródłem tej rzetelnej wiedzy. Przed zakupem nowego kompletu opon zajrzyj w różne miejsca, jak np.: Autobild, AutoZeitung, ACE, AMS lub inne stowarzyszenia i czasopisma oponiarskie i morotyzacyjne.