Rodzaje bieżnika i ich funkcje

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Rodzaje bieżnika i ich funkcje

Bieżnik opony jest częścią, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, dlatego też wybór odpowiedniego rodzaju bieżnika powinien być dobrze przemyślany. Warto wybrać taki model, którego parametry i wzór bieżnika w odpowiadają naszym potrzebom. Zanim dokonasz wyboru zastanów się po jakiej nawierzchni najczęściej jeździsz oraz ile kilometrów dziennie pokonujesz. Kierowcy, którzy poruszają się jedynie w centrum miasta oraz na autostradzie powinni wybrać inny rodzaj bieżnika niż mieszkańcy górskich i trudno dostępnych dostępnych terenów.

 

Budowa bieżnika opony

 

Skład mieszanki gumowej bieżnika zawiera kauczuk naturalny i syntetyczny, a składniki dodatkowe to: krzemionka, sadza i elastomery.

Budowa opony

Budowa opony

Lamelki - wąskie szczeliny tworzące luki wewnątrz klocków bieżnika. Mają najczęściej wymiary 0,3-1,5 mm. Na bieżniku przeznaczonym do użytku w sezonie zimowym zauważamy większe zagęszczenie lameli niż np. w przypadku opony letniej. Taki system zapobiega poślizgom na mokrej i ośnieżonej nawierzchni a także zapewnia skuteczne hamowanie.

 

Rowek - przestrzeń między blokami bieżnika o różnym kształcie, wzorze i wielkości. Zaawansowana budowa rowków wpływa na jakość opony, poprawę komfortu jazdy i skrócenie drogi hamowania. Ich układ i głębokość wpływa na poziom hałasu wytwarzany podczas toczenia.

 

Blok bieżnika – element właściwy tworzący bieżnik. Głównym zadaniem bloków jest zapewnienie dobrej trakcji opony. Bloki mogą być różne pod względem wielkości, kształtu jak i konstrukcji ( np. niektóre modele mają wzmocnione bloki po jednej stronie, zależnie od wzoru).

 

Opasanie - sztywna ramowa konstrukcja , która składa się z tekstylnych lub spiralnych metalowych warstw, krzyżujących się pod niewielkim kątem. Położone jest pod bieżnikiem, odpowiedzialne jest za stabilizację osnowy. Poprawia też właściwości jezdne oraz rozkład obciążenia w przekroju opony.

 

Osnowa - wytrzymała struktura, która składa się z jednej lub kilku warstw gumy. Przenosi obciążenie z bieżnika na felgę i poprawia komfort jazdy.

 

Żebro - grzbiet bieżnika znajdujący się na jego obwodzie. Zależnie od modelu środek opony jest wzmocniony albo poprzecinany licznymi rowkami poprzecznymi.

 

Stopka - metalowa obręcz, która składa się ze stalowych drutów. Osnowa jest przymocowana do stopki.

 

Dołki - ich zadaniem jest chłodzenie opony, nie występują na każdym modelu.

 

Rowkowanie bieżnika - układ oraz gęstość rowków na bieżniku opony. Takie przestrzenie niezbędne są do usuwania wody spod opony podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Dzięki szerokim rowkom biegnącym wzdłuż osi modelu możliwe jest szybkie, efektywne osuszanie czoła opony. Im większe jest pole rowków, tym mniejsza jest łączna powierzchnia bloków – co zmniejsza przyczepność na suchej drodze. Lepsze prowadzenie w trakcie jazdy na mokrej lub ośnieżonej nawierzchni zapewnia gęsta i szeroka sieć rowków.

Stan bieżnika jest bardzo ważny dla bezpieczeństwa w trakcie jazdy

Stan bieżnika jest bardzo ważny dla bezpieczeństwa w trakcie jazdy

Jaka jest dopuszczalna wysokość bieżnika?

 

Wysokość bieżnika nowej opony to około 8 do 10 mm. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm. Między 8 a 1,6 mm jest jednak duża przepaść. Kiedy więc warto zmienić opony na nowe? W czasie codziennej eksploatacji bieżnik podlega ciągłemu zużyciu, ale to jego kondycja decyduje o przyczepności na mokrej nawierzchni i zapobiega aquaplaningowi. Im większy poziom zużycia bieżnika, tym większe prawdopodobieństwo kolizji lub poślizgu.

Zły stan bieżnika nie jest tak odczuwalny dla kierowcy w trakcie jazdy na suchym asfalcie. Jednak przy pokonywaniu mokrej nawierzchni doświadczyć można, jak ważna jest wysokość bieżnika.

Jeśli opona ma wysokość bieżnika około 3,5 mm lub mniejszą, to przyczepność będzie mocno spadać z każdym kilometrem. Producenci tacy jak np.: Michelin, Pirelli, czy Nokian stosują dodatkowe wytłoczenie na oponie, które pozwala bez specjalnych urządzeń sprawdzić poziom zużycia bieżnika (TWI).

 

Kształt rzeźby bieżnika ma ogromny wpływ na zachowanie opony w trakcie jazdy a także przyczepność na różnym podłożu czy odprowadzenie wody spod czoła opony. Dlatego powstał podział na rodzaje bieżników oraz ich zastosowanie w sezonie letnim jak i zimowym. Wyróżnia się trzy główne rodzaje wzorów bieżników: symetryczny, asymetryczny i kierunkowy.

 

Bieżnik asymetryczny – posiada zróżnicowaną rzeźbę po obu stronach opony. Zewnętrzna strona ma większe klocki bieżnika, które odpowiadają za stabilność jazdy. Mniejsze bloki umieszczone od wewnątrz odpowiadają za rozpraszanie wodę. Większa powierzchnia styku opony z nawierzchnią oznacza lepszą przyczepność. Polecana dla samochodów sportowych oraz wyższej klasy. Po obu stronach opony umieszczone są napisy: INSIDE – opona powinna być skierowana tym oznaczeniem do wewnątrz i OUTSIDE – opona powinna być skierowana tym oznaczeniem na zewnątrz.

Uniroyal Rainsport 3 posiada bieżnik asymetryczny

Uniroyal Rainsport 3 posiada bieżnik asymetryczny

Bieżnik symetryczny dominuje wśród opon letnich. Ten rodzaj bieżnika jest najprostszym i jednocześnie najtańszym w produkcji. Ze względu na prostotę wykonania stosowany jest zwykle w tańszych zestawach. Ten bieżnik sprawdzi się w mniejszych samochodach miejskich, które poruszają się głównie po odśnieżonych ulicach. Głównymi zaletami są; korzystna cena, prosty montaż, niski opór toczenia i komfort akustyczny. Do zalet należy dodać również ekonomikę jazdy oraz wysoką wytrzymałość.

Goodyear Cargo Marathon posiada bieżnik symetryczny

Goodyear Cargo Marathon posiada bieżnik symetryczny

Bieżnik kierunkowy – jego środkowa część składa się z rowków poprzecznych, które są ułożone symetrycznie względem siebie i pod takim samym kątem, od środka do zewnątrz po obu stronach opony. Rzeźba przypomina wzorem „jodełkę” lub literę „V”. Takie opony mają bardzo dobre właściwości trakcyjne ale za to są bardziej podatne na ząbkowanie i głośniej pracują. Polecane do aut z dedykowanym wysokim indeksem prędkości. Bieżnik kierunkowy dominuje wśród opon zimowych i charakteryzuje się dobrą trakcją na śniegu.

Continental AllseasonContact posiada bieżnik kierunkowy

Continental AllseasonContact posiada bieżnik kierunkowy

Bieżnik blokowy – składa się z niezależnych bloków, a system rowków jest ze sobą połączony. Bardzo często spotykany jest w oponach całorocznych do aut osobowych. Polecany na autostrady i drogi miejskie. Plusem jest dobra stabilizacja na drogach mokrych i zaśnieżonych. Minus to krótszy okres eksploatacji.

 

Bieżnik mieszany - wzór mieszany, żebrowo - ciągnący – tutaj rowki są ułożone prostopadle oraz równolegle do osi jezdni. Możemy je spotkać na kołach osi napędowej oraz sterującej autobusów a także samochodów ciężarowych. Wzór żebrowy w centralnej części bieżnika gwarantuje kontrolę kierunkową a za dobrą trakcje odpowiada wzór ciągnący

 

Bieżnik ciągnący – wzór ciągnący – tutaj rowki ułożone prostopadle do osi jazdy. Przeznaczony dla autobusów i aut ciężarowych, pojazdów specjalistycznych oraz terenowych. Plusem bardzo dobra przyczepność podczas hamowania i przyśpieszania oraz bardzo dobre właściwości trakcyjne. Natomiast przy większej prędkości można zauważyć zwiększony opór toczenia i wysoki poziom hałasu.

 

Bieżnik żebrowy – charakteryzuje się równoległym układem rowków umiejscowionych wzdłuż osi jazdy oraz kształtem litery S. Opony z takim bieżnikiem stosowane są w autobusach i ciężarówkach. Plusem jest znakomita przyczepność oraz niski opór toczenia a także małe nagrzewanie opony, co pozwala na optymalną pracę nawet podczas dłuższych podróży. Minusem jest obniżona przyczepność na mokrej nawierzchni. Polecane są do użytku na twardej nawierzchni.

 

Bieżnik jest elementem, który ma ogromny wpływ na osiągi opony. Jego zadaniem jest zapewnienie dobrej sterowności i przyczepność podczas jazdy na mokrej, suchej oraz trudnej nawierzchni, bezpieczne pokonywanie zakrętów oraz obniżenie oporów toczenia a co za tym idzie – obniżenie poziomu hałasu.

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia