Test opon całorocznych Auto Bild 2023 w rozmiarze 225/45 R17!

Czy opony całoroczne są dobrym wyborem? Auto Bild, autorytet w branży motoryzacyjnej, przeprowadził test 35 różnych modeli w popularnym formacie 225/45 R 17. Wyniki są jasne: właściwe opony całoroczne mogą być świetną opcją, ale różnice w jakości i bezpieczeństwie są duże. Pierwsze testy hamowania już pokazują, które modele warto omijać. Czytaj dalej, by poznać szczegóły.

O Auto Bild

Kim jest Auto Bild?

Auto Bild to niemiecki magazyn motoryzacyjny o międzynarodowym zasięgu, który od lat cieszy się uznaniem zarówno wśród entuzjastów motoryzacji, jak i profesjonalistów w branży. 

Został założony w 1986 roku i od tego czasu jest jednym z najbardziej wpływowych tytułów w swojej kategorii. Oferuje swoim czytelnikom szeroki wachlarz informacji. Od recenzji nowych modeli samochodów, przez porady dotyczące utrzymania i naprawy pojazdów, aż po niezależne testy opon. Jego siostrzane edycje ukazują się w wielu krajach, co świadczy o globalnym oddziaływaniu marki.

Dlaczego testy Auto Bild są ważne w branży motoryzacyjnej?

Auto Bild zdobyło zaufanie czytelników i ekspertów w branży dzięki swoim rzetelnym i dogłębnym testom. Ich badania są znane z precyzyjnej metodologii, obiektywności i uwzględnienia szerokiego zakresu czynników, co czyni je jednymi z najbardziej kompetentnych i niezawodnych w branży. Eksperci magazynu korzystają z najnowszych technologii i metod testowych, aby dostarczyć czytelnikom najbardziej wiarygodne informacje.

W praktyce oznacza to, że kiedy Auto Bild publikuje wyniki testów, zarówno konsumenci, jak i producenci opon, zwracają uwagę. Wyniki ich badań często wpływają na decyzje zakupowe i mogą nawet kształtować standardy jakości w całej branży motoryzacyjnej. Dlatego też ich najnowszy test opon całorocznych jest nie tylko interesującą lekturą, ale również ważnym źródłem informacji dla każdego, kto zastanawia się nad zakupem nowych opon.

Metodologia testu

Jakie kryteria Auto Bild używało do testowania opon?

Auto Bild ustalił kilka surowych kryteriów do selekcji opon, które kwalifikują się do głównego etapu testów. Jakość hamowania jest tu kluczowym parametrem, który muszą spełnić opony, aby znaleźć się w elicie testowanej grupy.

W kwalifikacjach do głównego testu Auto Bild skupił się na jednym, ale niezwykle istotnym parametrze: drodze hamowania. Każda z 35 testowanych opon musiała wykazać się jak najkrótszą możliwą drogą hamowania ze 100 km/h na mokrej i suchej nawierzchni.

Jaki był zakres testów?

Droga Hamowania: opony były testowane pod kątem drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Tylko te, które miały całkowitą drogę hamowania poniżej 92 metrów, kwalifikowały się do finałowej rundy testów.

Selekcja Opon: w teście uwzględniono 35 różnych opon, w tym marki premium, drugie i trzecie marki głównych producentów opon, a także opony "no name".

Auto Bild wyraźnie odradza zakup sześciu ostatnich w rankingu opon, które wypadły najgorzej w teście kwalifikacyjnym. Ich droga hamowania była znacznie dłuższa, o ponad 100 metrów, w porównaniu do najlepszych opon w teście.

Ranking opon całorocznych w rozmiarze 225/45 R17 do samochodów kompaktowych według Auto Bild

 

# Testowana opona Droga hamowania na mokrej nawierzchni Droga hamowania na suchej nawierzchni

Podsumowanie

1.

Bridgestone Turanza All Season 6 (94 W)

45

38,5

 

83,5

 2. 

Michelin CrossClimate 2 (94 Y)

47

37,7

 

84,7

3.

Pirelli Cinturato All Season SF2 (94 W) 

46,7

38,8

85,5

 
4.

Vredestein Quatrac (94 V)

45,4

40,3

85,7

5.

Continental AllSeasonContact 2 (94 V) 

45,4

40,4

85,8

6.

Falken EuroAll Season AS220 Pro (94 W) 

46

39,8

85,8

 7. 

BF Goodrich Advantage All Season (94 W)

47,4

38,9

86,8

 8. 

Kleber Quadraxer 3 (94 V)

48,5

38,3

86,8

 9.  Nexen N´Blue 4Season 2 (94 W)

48,8

39,2

88

10.

Firestone Multiseason 2 (94 V)

47,9

41,8

89,7

11.

Dunlop Sport All Season (94 W)

47,4

42,5

89,9

 12.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (94 W)

48,3

41,8

90,1

13.

Hankook Kinergy 4S² (H750) (94 W) 

49,5 41,3 90,8
14.

Ceat 4 SeasonDrive+ (94 V) 

 50,1

40,8

 90,9
15.

Kumho Solus 4S HA32 + (94 W) 

49,8 

41,4

 91,2
16.

Toyo Celsius AS2 (94 W) 

 

50,6

40,9

 
 

91,5

17.

Minerva All Season Master (94 Y)

 

49,5

42,9

 

92,4

 
18.

Lanvigator Catchfors A/S (94 W)

 

53,7

39,7

 
 

93,4

19.

Barum Quartaris 5 (94 V) 

49,2

 

45

 

94,2

20. Linglong Grip Master 4S (94 W)  

53

41,3

 

94,3

 
21. Yokohama BluEarth-4S AW21 (94 W)   

52,4

42,9

 

95,3

 
22.

Kormoran All Season (94 V)

 

54,4

41,5

 

95,9

 
23.  Aplus A909 All Season (94 W) 

55,4

 

40,7

 

96,1

 
24.

Headway PSM01 4 Seasons (94 W) 

54,4

 

41,8

 

96,2

 
25.

Tracmax X-Privilo Trac Saver (94 Y) 

53,9

 
 

42,5

 

96,4

26. Sava All Weather (94 V)   

53,8

 

43,1

 

96,9

27.

Tourador X All Climate TF1 (94 W) 

 

55,8

 

42,5

98,3

 
28.

CST Medallion All Season ACP1 (94 V)

 

54,4

44,2

 
 

98,6

29.

Fulda MultiControl (94 V) 

 

54,9

 

44,2

99,1

 
30.

Tomket Allyear 3 (94 W) 

 

56,7

44

 
 

100,7

31.  Hifly All-Turi 221 (94 V) 

55,6

 
 

45,3

100,9

 
32.

Leao I-Green All Season (94 V)

 

59,7

 

42,3

102

 
33.

Atlas Green 4S (94 W)

61,7

 

42,4

 

104,1 

34.

Goodride All Season Elite Z-401 (94 W) 

60,6  44,2

104,8 

35.

Black Arrow All Season Dart 4S (94 W) 

63,8 

41,8 

 105,6

 

Wnioski z rankingu

Różnice w drodze hamowania

Auto Bild wykazał znaczące różnice w drodze hamowania między różnymi markami i modelami opon całorocznych. Istnieje różnica aż do 18 metrów w drodze hamowania na mokrej nawierzchni między najlepszą oponą (Bridgestone Turanza All Season 6) a oponą z najgorszymi wynikami (Black Arrow All Season Dart 4S). Taka różnica może być krytyczna w sytuacjach awaryjnych, gdzie każdy metr hamowania liczy się i może oznaczać różnicę między bezpiecznym zatrzymaniem a kolizją. 

Hamowanie na suchej nawierzchni

Wyniki na suchej nawierzchni również były zróżnicowane, choć nie tak dramatyczne jak na mokrej nawierzchni. Najlepsze wyniki w tej kategorii uzyskała opona Michelin CrossClimate 2 z drogą hamowania wynoszącą 37,7 metra. W porównaniu do tego, najsłabszy wynik, osiągnięty przez opony Hifly All-Turi 221, wyniósł 45,3 metra – różnica wynosi więc 8 metrów.

Znaczenie dla bezpieczeństwa

Te wyniki uwydatniają, jak kluczowe jest dokładne i świadome wybieranie opon. Nawet jeśli różnice w drodze hamowania na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niewielkie, w praktycznych, codziennych sytuacjach drogowych mogą mieć one ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. 

Auto Bild poprzez swoje testy dostarcza kierowcom cennych informacji, które mogą mieć realny wpływ na ich decyzje zakupowe i, co ważniejsze, na ich bezpieczeństwo na drodze. Ostateczne wnioski z testów Auto Bild są więc nie tylko ciekawą lekturą dla miłośników motoryzacji, ale także praktycznym przewodnikiem dla każdego, kto zastanawia się nad zakupem opon całorocznych.

Czym są opony całoroczne?

Krótka charakteryzacja opon całorocznych

Opony całoroczne, są zaprojektowane do użytku przez cały rok. Łączą cechy opon letnich i zimowych, aby zapewnić dobrą przyczepność i wydajność zarówno w ciepłych, jak i chłodnych warunkach. 

W teorii eliminują one potrzebę sezonowej wymiany opon, co może być dla wielu osób dużą wygodą. W ostatnich latach technologia produkcji opon całorocznych znacznie się rozwinęła, dzięki czemu coraz częściej oferują one osiągi zbliżone do specjalistycznych opon sezonowych.

Kiedy warto wybrać opony całoroczne?

Decyzja o wyborze opon całorocznych zależy od kilku czynników, takich jak warunki klimatyczne w danym regionie, styl jazdy i indywidualne potrzeby kierowcy. Oto kilka sytuacji, w których opony całoroczne mogą być dobrym wyborem:

  • Zróżnicowane warunki klimatyczne: jeżeli mieszkasz w regionie, gdzie różnice temperatur i warunków pogodowych są znaczące, ale nie ekstremalne, opony całoroczne mogą być efektywnym rozwiązaniem.
  • Oszczędność i wygoda: wymiana opon dwa razy w roku nie tylko wymaga czasu, ale i generuje dodatkowe koszty. Opony całoroczne eliminują tę potrzebę.
  • Styl jazdy: jeżeli nie jesteś osobą, która często podróżuje w ekstremalnych warunkach (np. duża ilość śniegu lub bardzo wysokie temperatury), opony całoroczne mogą z powodzeniem spełnić Twoje potrzeby.
  • Samochody mniejsze i średniej wielkości: Auto Bild zwraca uwagę, że testowane opony w formacie 225/45 R 17 są jednymi z najpopularniejszych rozmiarów do samochodów kompaktowych i średniej wielkości, gdzie opony całoroczne często świetnie się sprawdzają.

Jednak warto pamiętać, że opony całoroczne są kompromisem i w ekstremalnych warunkach ich osiągi mogą być nieco gorsze niż dedykowanych opon letnich czy zimowych. Dlatego zawsze warto rozważyć swoje indywidualne potrzeby przed dokonaniem wyboru.

Zalety opon całorocznych

Plusy z punktu widzenia użytkownika

Na koniec, skupmy się na tym, co sprawia, że opony całoroczne cieszą się coraz większym uznaniem wśród kierowców. Oto kilka kluczowych zalet:

  • Wygoda: Bez wątpienia jedną z największych zalet opon całorocznych jest wygoda. Brak potrzeby sezonowej wymiany opon eliminuje stres i dodatkowe obowiązki, a dla wielu osób także koszty związane z przechowywaniem drugiego kompletu opon.
  • Oszczędność: W dłuższej perspektywie opony całoroczne są często bardziej ekonomicznym wyborem. Koszt zakupu jednego kompletu opon i brak opłat za sezonową wymianę mogą przynieść znaczące oszczędności.
  • Wszechstronność: Dzięki łączeniu cech opon letnich i zimowych, opony całoroczne oferują zbalansowane osiągi w różnych warunkach pogodowych. Są to opony "wszystko-w-jednym", które dobrze radzą sobie na mokrej i suchej nawierzchni, w ciepłe i zimne dni.
  • Technologia i innowacje: Ostatnie lata przyniosły znaczący postęp w technologii opon całorocznych. Dzięki innowacjom w budowie opon i kompozycji mieszanki gumowej, nowoczesne opony całoroczne coraz częściej oferują osiągi zbliżone do opon sezonowych, co potwierdza również najnowszy test Auto Bild.
  • Bezpieczeństwo: Dobrze dobrane opony całoroczne mogą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa. Choć różnice w jakości są zauważalne, jak pokazał test Auto Bild, staranny wybór opony może zagwarantować dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania w różnych warunkach.
  • Elastyczność: Opony całoroczne są doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie mają możliwości przechowywania dodatkowego kompletu opon lub dla tych, którzy często podróżują między różnymi strefami klimatycznymi.

Kiedy dokonujesz wyboru opon, pamiętaj, że każda ma swoje zalety i ograniczenia. Jednak jeśli szukasz kompromisu między wygodą a wszechstronnością, opony całoroczne są opcją godną rozważenia.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.