Testy opon zimowych ADAC 2020. Najlepsze opony w rozmiarze 235/55 R17

W mroźnych czasie opony zimowe zapewniają niezbędną przyczepność na śniegu, lodzie lub mokrej nawierzchni. Tym razem w teście ADAC sprawdzono 13 modeli opon dla samochodów typu SUV i dostawczych ze średniej półki cenowej. Na co konstruktorzy zwrócili uwagę? Jakie opony wyróżniono? Zapraszamy do artykułu! 

Spośród 13 testowanych modeli w rozmiarze 235/55 R17 V (indeks prędkości do 240 km/h) tylko jedna opona wykazała bardzo zrównoważone osiągi i dlatego można ją ocenić jako „dobrą”. Zalecanych jest jedenaście innych modeli, ale mają one niewielkie wady co najmniej w jednym głównym kryterium.

Czym jest ADAC? 

Jest to niemiecki automobilny klub – w skrócie ADAC od Automobile Club e.V. z siedzibą w Monachium. Celem ADAC jest reprezentowanie i promowanie interesów rodzin w dziedzinie motoryzacji. Klub oferuje usługi bezpośrednio lub za pośrednictwem spółek zależnych – sprzedaje mapy miast, mapy drogowe i atlasy samochodowe. Ściśle współpracuje z austriackim ÖAMTC. Zarządza również największą flotą helikopterów ratowniczych w Niemczech poprzez spółkę zależną ADAC Luftrettung gGmbH o charakterze non-profit. Śmigłowce ratownictwa powietrznego ADAC brały udział w około 54000 misjach w 2019 roku.

Jakie są zasady oceniania przez ADAC?

Niemiecki automobilklub ocenia na podstawie liczb, które są oczywiście w skali niemieckiej od 0,6 do 1,5 – bardzo dobra do 4,6 i więcej – niedostateczna. W związku z tym jakość danego aspektu wyrażona jest w wartościach liczbowych – im niżej, tym lepiej. Osiągi opiniowanych modeli ogumienia są oceniane pod kątem poniższych parametrów: 

  • nośności,
  • emitowanego hałasu i komfortu jazdy,  
  • zużycia paliwa,
  • zachowania na oblodzonej nawierzchni, 
  • zachowania na suchej nawierzchni, 
  • zachowania na mokrej nawierzchni, 
  • zachowania na ośnieżonej nawierzchni.

Michelin Pilot Alpin 5 – najlepsza opona

Michelin Pilot Alpin 5 to jedyny model, który uzyskał dobrą ocenę we wszystkich głównych kryteriach i trafił do grupy zielonej. Dzięki niemu nasz samochód testowy może być precyzyjnie kierowany na suchej nawierzchni, a także zapewnia dobre rezerwy bezpieczeństwa, jeśli chodzi o niebezpieczne manewry omijające.

Na mokrej nawierzchni opona jest szczególnie przekonująca w prowadzeniu, ale słabnie w przypadku aquaplaningu. Z kolei na śniegu Michelin triumfuje i zapewnia najlepszy wynik śniegowy ze wszystkich kandydatów biorących udział w teście opon w rozmiarze 235/55 R17. Opona francuskiego koncernu pod względem hałasu i zużycia paliwa sprawuje się dobrze. Podsumowując: jest dobra opona, choć dość droga.

W grupie żółtej opony Goodyear, Bridgestone, Kleber

ADAC ocenił w teście jedenaście opon jako "zadowalające", które oczywiście trafiły do żółtej grupy. Co ciekawe, niemieccy instruktorzy podzielili tę grupę na trzy podgrupy. Pierwsza grupa obejmuje trzy opony testowe, które mogą uzyskać punkty we wszystkich innych głównych kryteriach, ale wiele straciły w ogólnej ocenie z powodu słabości na suchych drogach.

Jeśli więc przykładasz mniejszą wagę do absolutnej precyzji na suchej nawierzchni, warto zwrócić uwagę na trzy modele: Goodyear UltraGrip Performance+ i Kleber Krisalp HP3, zapewniają dobre wyniki na mokrych i zaśnieżonych drogach, podczas gdy Bridgestone Blizzak LM005 wyróżnia się na mokrej nawierzchni i miał najlepszy Zapewnia wynik na mokrej nawierzchni wszystkich opon testowych. Osiągi Blizzaka są bardzo dobre w porównaniu z innymi kandydatami, zarówno pod względem pomiarów drogi hamowania, jak komfortu.

Mowa oczywiście o oponach Dunlop Winter Sport 5 SUV i Vredestein Wintrac Pro. Obie opony dobrze radzą sobie na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni i nieco mniej na lodzie. Jednak ich zachowanie na śniegu jest tylko zadowalające: dość wcześnie wykazują one podsterowność, nie mogą optymalnie łączyć siły trakcyjnej i siły na zakrętach – w rezultacie cierpi na tym precyzja. Dlatego ci dwaj kandydaci są bardziej zalecani dla regionów o mniejszej ilości śniegu.

Trzecia grupa składa się z sześciu modeli testowych, które wypadają zadowalająco tylko w co najmniej dwóch głównych kryteriach. Esa + Tecar Supergrip Pro, Cooper Discoverer Winter i Fulda Kristall Control SUV wykazują słabości na suchej i mokrej nawierzchni. Nokian WR Snowproof prowadzi się zadowalająco tylko na mokrej nawierzchni i na lodzie, a Continental WinterContact TS 850 P nie wychodzi poza zadowalający wynik na suchej lub na śniegu. Pirelli Winter Sottozero 3 otrzymuje ocenę „zadowalającą” na nawierzchni suchej, śniegu i lodzie, a Fulda Kristall Control SUV na nawierzchni suchej, mokrej i na śniegu.

Jakie samochody mają rozmiar opon 235/55 R17 

Następujące modele pojazdów (i wiele innych) mogą być wyposażone w testowany tutaj rozmiar opon, w zależności od silnika i wyposażenia.

  • Audi – A7, Q3
  • BMW – X3
  • Ford – Galaxy, Kuga, S-MAX, Tourneo Custom
  • Kia – Sportage
  • Opel – Astra, Cascada
  • Volvo – S60, V60, XC70
  • VW – Tiguan, T5, T6, Phaeton

Ranking opony 235/55 R17 ADAC 2020


Opony ocenione jako "dobre":

Michelin Pilot Alpin 5

  • Ogólna ocena: 2,1
  • Sucha nawierzchnia: 1,9 
  • Mokra nawierzchnia: 2,3 
  • Śnieg: 1,8
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 3,0 
  • Zużycie paliwa: 2,1 
  • Zużycie opony: 1,5

Opony ocenione jako "zadowalające": 

ESA+TECAR SUPERGRIP PRO

  • Ogólna ocena: 2,7
  • Sucha nawierzchnia: 2,7 
  • Mokra nawierzchnia: 2,6 
  • Śnieg: 2,2
  • Lód: 2,3
  • Hałas/komfort: 3,5 
  • Zużycie paliwa: 2,3 
  • Zużycie opony: 0,8

Goodyear Ultragrip Performance+

  • Ogólna ocena: 2,7
  • Sucha nawierzchnia: 2,7 
  • Mokra nawierzchnia: 2,2
  • Śnieg: 2,3
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 2,9
  • Zużycie paliwa: 1,8 
  • Zużycie opony: 1,5

Dunlop Winter Sport 5 SUV

  • Ogólna ocena: 2,8
  • Sucha nawierzchnia: 2,2 
  • Mokra nawierzchnia: 2,5
  • Śnieg: 2,8
  • Lód: 2,5
  • Hałas/komfort: 3,3
  • Zużycie paliwa: 2,2 
  • Zużycie opony: 1,5

Vredestein Wintrac Pro

  • Ogólna ocena: 2,2
  • Sucha nawierzchnia: 2,2 
  • Mokra nawierzchnia: 2,3
  • Śnieg: 2,8
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 3,2
  • Zużycie paliwa: 2,1 
  • Zużycie opony: 2,0

Nokian WR Snowproof

  • Ogólna ocena: 2,9
  • Sucha nawierzchnia: 2,5 
  • Mokra nawierzchnia: 2,9
  • Śnieg: 2,5
  • Lód: 2,7
  • Hałas/komfort: 2,7
  • Zużycie paliwa: 2,1 
  • Zużycie opony: 2,0

Bridgestone Blizzak LM005

  • Ogólna ocena: 3,0
  • Sucha nawierzchnia: 3,0 
  • Mokra nawierzchnia: 1,5
  • Śnieg: 2,2
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,8 
  • Zużycie opony: 2,0

Kleber Krisalp HP3 

  • Ogólna ocena: 3,0
  • Sucha nawierzchnia: 3,0 
  • Mokra nawierzchnia: 2,4
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 2,9
  • Zużycie paliwa: 2,0 
  • Zużycie opony: 2,5

Pirelli Winter Sottozero 3 

  • Ogólna ocena: 3,0
  • Sucha nawierzchnia: 3,0 
  • Mokra nawierzchnia: 2,4
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 2,9
  • Zużycie paliwa: 2,0 
  • Zużycie opony: 2,5

Cooper Discoverer Winter

  • Ogólna ocena: 3,1
  • Sucha nawierzchnia: 3,1 
  • Mokra nawierzchnia: 3,1
  • Śnieg: 2,2
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,9 
  • Zużycie opony: 2,5

Fulda Kristall Control SUV

  • Ogólna ocena: 3,1
  • Sucha nawierzchnia: 3,1 
  • Mokra nawierzchnia: 3,1
  • Śnieg: 2,6
  • Lód: 2,4
  • Hałas/komfort: 2,6
  • Zużycie paliwa: 2,0 
  • Zużycie opony: 2,0

Continental WinterContact TS850 P

  • Ogólna ocena: 3,4
  • Sucha nawierzchnia: 3,4
  • Mokra nawierzchnia: 1,9
  • Śnieg: 2,7
  • Lód: 2,5
  • Hałas/komfort: 3,1
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Zużycie opony: 1,5

Opona oceniona jako "dostateczna": 

Semperit Speed-Grip 3 SUV 

  • Ogólna ocena: 3,9
  • Sucha nawierzchnia: 3,9 
  • Mokra nawierzchnia: 2,7
  • Śnieg: 2,7
  • Lód: 2,3
  • Hałas/komfort: 3,1
  • Zużycie paliwa: 1,9 
  • Zużycie opony: 0,8

 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.