Niemiecki automobilklub ADAC opublikował wyniki najnowszego testu opon zimowych 2025/2026, w którym oceniono aż 31 modeli w rozmiarze 225/40 R18. Eksperci organizacji dokładnie przebadali zachowanie opon zimowych w różnych warunkach pogodowych, badając ich przyczepność, trwałość, komfort jazdy oraz poziom bezpieczeństwa. Rzetelność i niezależność tych badań sprawiły, że wyniki ADAC co roku cieszą się ogromnym zaufaniem zarówno wśród specjalistów, jak i kierowców. Stoisz przed wyborem, jakie opony zimowe wybrać? Sprawdź, które modele zdobyły najwyższe noty w tegorocznych testach ADAC!
Co to jest ADAC?
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to największe stowarzyszenie motoryzacyjne w Europie i jedno z największych na świecie. Organizacja powstała w Niemczech w 1903 roku i zrzesza dziś miliony członków, oferując im szerokie wsparcie w zakresie motoryzacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
ADAC jest znany przede wszystkim z przeprowadzania niezależnych testów produktów motoryzacyjnych — w tym opon — które od lat uchodzą za jedne z najbardziej rzetelnych i wiarygodnych w Europie. Dzięki nowoczesnemu zapleczu technicznemu i doświadczonym ekspertom wyniki testów ADAC mają wpływ na decyzje zakupowe kierowców oraz reputację producentów opon.
Testy zimowych opon ADAC to coroczny, obszerny program badań, który ma pokazać, jak konkretne modele opon radzą sobie w warunkach zimowych, typowych dla naszego kontynentu.
Test opon zimowych ADAC – kryteria oceny
Zimowe testy opon przeprowadzane przez ADAC to jedne z najbardziej wszechstronnych badań w Europie. Ich metodologia łączy ocenę bezpieczeństwa jazdy wraz z oceną równowagi środowiskowej i ekonomicznej. Wyniki testu dzięki temu pokazują pełen obraz osiągów każdej testowanej opony.
Końcowa nota składa się z dwóch głównych kategorii.
Bezpieczeństwo jazdy – 70% oceny końcowej
Zachowanie na mokrej nawierzchni (40%):
- droga hamowania na mokrym (30%),
- prowadzenie na mokrym (30%),
- aquaplaning wzdłużny (20%),
- aquaplaning poprzeczny (10%),
- przyczepność boczna na zakrętach (10%).
Zachowanie na nawierzchni zimowej – śnieg i lód (30%):
- śnieg: hamowanie, trakcja i prowadzenie (80%),
- lód: hamowanie (20%).
Zachowanie na suchej nawierzchni (30%):
- stabilność podczas jazdy (40%),
- zachowanie w sytuacjach granicznych (40%),
- droga hamowania (20%).
Równowaga środowiskowa i ekonomiczna – 30% oceny końcowej
Przewidywany przebieg opony (40%)
Zużycie bieżnika (20%)
Efektywność energetyczna / zużycie paliwa (20%)
Generowany hałas (10%)
Zrównoważony rozwój w produkcji i recyklingu (10%)
Test opon zimowych ADAC – skala ocen
ADAC stosuje pięciostopniową skalę ocen, która umożliwia porównanie jakości testowanych opon. Oceny przyznawane są w skali od 0,6 do 5,5, gdzie – podobnie jak w niemieckim systemie szkolnym – im niższa wartość, tym lepszy wynik. Pozytywną rekomendację ADAC otrzymują tylko te modele, które uzyskają co najmniej ocenę „zadowalającą”.
Pełną skalę oceniania opon przez ADAC prezentuje poniższa infografika.
Kryteria oceniania w testach opon zimowych ADAC – infografika
Jak odbywają się testy opon zimowych ADAC?
Testy opon zimowych ADAC prowadzone są według ściśle określonej i w pełni niezależnej procedury, która gwarantuje rzetelność wyników. Opony do badań kupowane są anonimowo u różnych sprzedawców detalicznych, dzięki czemu producenci nie mają żadnego wpływu na ich przygotowanie i przebieg testów.
Programy testowe ADAC prowadzone są w różnych ośrodkach w całej Europie, tak aby możliwe było odwzorowanie wszystkich zimowych warunków drogowych.
- Jazdę na suchej nawierzchni sprawdza się w centrum testowym Bridgestone we Włoszech oraz w ośrodkach ADAC w Bawarii.
- Zachowanie na mokrej nawierzchni oceniane jest na torach Continental w Niemczech.
- Przyczepność na lodzie i śniegu sprawdzana jest w wyspecjalizowanych ośrodkach testowych, na sztucznych lodowiskach oraz na zamkniętych, górskich odcinkach dróg.
- Trwałość opon weryfikuje się podczas długodystansowych jazd konwojowych oraz w laboratoriach badawczych.
Test opon zimowych ADAC 2025/2026 – rozmiar 225/40 R18
W tegorocznym teście niemieckie stowarzyszenie zmieniło formułę badań. Zamiast dwóch różnych rozmiarów oceniano wyłącznie opony zimowe w rozmiarze 225/40 R18, popularnym w samochodach klasy średniej i sportowych kompaktach. Do zestawienia trafiło aż 31 modeli – to rekordowa liczba w historii tego rankingu. Pod uwagę wzięto oczywiście modele klasy premium i średniej, ale także mniej znane propozycje producentów z segmentu ekonomicznego, takich jak Imperial, Evergreen czy Nankang. Niestety, te ostatnie nie poradziły sobie w wymagających zimowych warunkach i w większości przypadków otrzymały od ADAC oceny niewystarczające.
Podział ocen w tegorocznym teście wyglądał następująco:
- 6 modeli uzyskało wynik dobry,
- 10 oceniono jako zadowalające,
- 4 sklasyfikowano na poziomie wystarczającym,
- 11 zakwalifikowano jako niewystarczające.
Ostatecznie oznacza to, że aż 15 opon nie otrzymało rekomendacji ADAC.
Pełne wyniki testu opon zimowych ADAC 2025 w rozmiarze 225/40 R18
Model opony testowanej |
Ocena końcowa |
Przyznane punkty ADAC |
Bezpieczeństwo jazdy |
Równowaga środowiskowa |
|
dobra (gut) |
2,0 |
2,1 |
1,7 |
|
dobra (gut) |
2,1 |
2,1 |
2,0 |
|
dobra (gut) |
2,2 |
2,2 |
2,3 |
Dunlop Winter Sport 5
|
dobra (gut) |
2,4 |
2,4 |
2,3 |
Hankook Winter i*cept evo3 W330
|
dobra (gut) |
2,4 |
2,6 |
1,9 |
Continental WinterContact TS 870 P
|
dobra (gut) |
2,5 |
2,6 |
2,2 |
Kleber Krisalp HP3
|
zadowalająca (befriedigend) |
2,6 |
2,7 |
2,5 |
Nokian Tyres Snowproof P
|
zadowalająca (befriedigend) |
2,7 |
2,8 |
2,5 |
Momo W-20 North Pole
|
zadowalająca (befriedigend) |
2,7 |
2,7 |
2,8 |
Ceat WinterDrive
|
zadowalająca (befriedigend) |
2,8 |
3,0 |
2,2 |
Matador MP93 Nordicca
|
zadowalająca (befriedigend) |
3,0 |
3,2 |
2,6 |
Uniroyal WinterExpert
|
zadowalająca (befriedigend) |
3,0 |
3,3 |
2,4 |
Fulda Kristall Control HP2
|
zadowalająca (befriedigend) |
3,1 |
3,4 |
2,4 |
Semperit Speed-Grip 5
|
zadowalająca (befriedigend) |
3,2 |
3,3 |
2,8 |
GT Radial WinterPro 2 Sport
|
zadowalająca (befriedigend) |
3,2 |
3,3 |
3,0 |
Giti GitiWinter W2
|
zadowalająca (befriedigend) |
3,4 |
3,5 |
3,1 |
Point S Winter S
|
dostateczna (ausreichend)
|
3,6 |
3,6 |
2,4 |
Firestone Winterhawk 4
|
dostateczna (ausreichend) |
3,6 |
3,6 |
2,7 |
Maxxis Premitra Snow WP6 |
dostateczna (ausreichend) |
3,7 |
3,7 |
2,3 |
Apollo Aspire XP Winter
|
dostateczna (ausreichend) |
4,1 |
4,1 |
2,7 |
Radar Dimax Winter
|
niedostateczna (mangelhaft)
|
4,6 |
4,6 |
2,9 |
Nankang Winter Activa 4
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,2 |
5,2 |
3,7 |
Landsail Winter Lander
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,3 |
5,3 |
2,8 |
Petlas SnowMaster 2 Sport
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,3 |
5,3 |
2,9 |
Imperial Snowdragon UHP |
niedostateczna (mangelhaft) |
5,4 |
5,4 |
2,4 |
Tomket Snowroad Pro 3
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
2,0 |
Star Performer Stratos UHP
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
2,3 |
Goodride SW608
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
2,8 |
Evergreen EW66
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
2,9 |
CST Medallion Winter WCP1
|
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
3,0 |
Syron Everest 2 |
niedostateczna (mangelhaft) |
5,5 |
5,5 |
3,2 |
Źródło: Johen Wieler, ADAC Winterreifentest 225/40 R18, https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/225-40-r18/
Zwycięzcy testu – najlepsze opony zimowe 225/40 R18
Goodyear UltraGrip Performance 3 zwycięża w rozmiarze 225/40 R18
Zwycięzcą tegorocznego testu ADAC została opona Goodyear UltraGrip Performance 3, która uzyskała ocenę końcową 2,0 („dobra”). Opona świetnie wypadła na mokrej nawierzchni, uzyskując najlepsze wyniki w hamowaniu i odporności na aquaplaning, a także bardzo dobrze poradziła sobie na śniegu i lodzie. Atutem modelu jest również długi przewidywany przebieg (76 500 km) oraz niska ścieralność, co czyni go wyborem bezpiecznym, trwałym i ekonomicznym.
Goodyear UltraGrip Performance 3 zwycięzcą testu opon zimowych ADAC
Michelin Alpin 5 z drugim miejscem w rankingu
Drugie miejsce w teście ADAC zajęła opona Michelin Pilot Alpin 5, która uzyskała ocenę końcową 2,1 („dobra”). Opona imponuje precyzyjnym prowadzeniem i najkrótszą drogą hamowania na suchym asfalcie, a także świetną przyczepnością na śniegu i lodzie. Nieco słabiej wypadła jedynie w kategorii aquaplaningu poprzecznego, ale ogólnie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu.
Opona Michelin Pilot Alpin 5 uplasowała się na drugim miejscu
Bridgestone Blizzak 6 doceniony za precyzyjne sterowanie
Trzecie miejsce w teście ADAC zajęła opona Bridgestone Blizzak 6, która uzyskała ocenę końcową 2,2 („dobra”). Model oferuje krótką drogę hamowania i dobrą przyczepność zarówno na suchych, jak i mokrych drogach, a w zimowych warunkach zachowuje stabilność i bezpieczeństwo. Drobne niedociągnięcia w prowadzeniu na śniegu oraz w aquaplaningu poprzecznym nie przeszkodziły jej w zdobyciu miejsca na podium.
Bridgestone Blizzak 6 zamyka podium w testach opon zimowych ADAC