Czy warto kupić opony bieżnikowane? Czym są tak zwane nalewki? - 24opony.pl

Czy warto kupić opony bieżnikowane? Czym są tak zwane nalewki?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Czy warto kupić opony bieżnikowane? Czym są tak zwane nalewki?

Zbliża się sezon i myślisz nad zmianą opon? Zakup nowego kompletu opon to dla Ciebie duży wydatek? A może dysponujesz większą ilością aut lub preferujesz bardziej ekologiczne rozwiązania? Zastanawiasz się co to są opony bieżnikowane? Dlaczego potocznie nazywa się je nalewkami? Sprawdź nasz artykuł, a dowiesz się czy zakup opon bieżnikowanych opłacalny, a same opony to bezpieczne rozwiązanie. W artykule znajdziesz podstawową wiedzę na temat nalewek. 

Opona bieżnikowana, czym jest? 

Bieżnikowanie to proces pozwalający na odzyskanie pierwotnych własności zużytego modelu opony dzięki nałożeniu nowego bieżnika w miejsce starego lub jego pogłębienie w przypadku mocnej eksploatacji. Bieżnikowanie jest preferowanym działaniem w przypadku opon ciężarowych.

Jeśli weźmiemy na tapet USA – wręcz nakazuje się bieżnikowanie opon w samochodach służbowych czy autobusach szkolnych, co jest poparte konkretnym rozporządzeniem. 

Jak bieżnikować oponę? 

Ogumienie, które ma zostać poddane procesowi regeneracji jest dokładnie sprawdzane przy pomocy prób ciśnieniowych. Poszukiwane są uszkodzenia, które mogłyby negatywnie wpłynąć na bieżnikowanie. W tym przypadku kluczowy jest stalowy kord, który musi być w pełni sprawny. 

Pierwszym etapem regeneracji opony jest szorstkowanie, czyli zerwanie starego, zużytego bieżnika. Kolejnym działaniem jest proces zwany gruntowaniem opony. Ostatnim etapem jest nałożenie nowego bieżnika za pomocą prasy poprzez formatowanie i wulkanizowanie w wysokiej temperaturze.

W procesie bieżnikowania najczęściej wykorzystuje się kopie modeli producentów opon marek premium. Praca nie polega wyłącznie na regeneracji bieżnika, ale także na odświeżeniu napisów na boku opony.

Rodzaje bieżnikowania 

W nomenklaturze oponiarskiej przyjęły się dwa rodzaje bieżnikowania: 

  • bieżnikowanie opony na gorąco – w pierwszej kolejności z opony ściągany jest zużyty bieżnik, następnie opona jest otaczana nową gumą i umieszczana w specjalnej formie. Ma to na celu nadanie bieżnikowi nowego kształtu;
  • bieżnikowanie opony na zimno – ogumienie bez bieżnika łączy się z wytworzoną wcześniej gotową warstwą nowego bieżnika.

Przyjmuje się, że najlepiej bieżnikować oponę nie starszą niż pięcioletnią.

Przyjmuje się, że najlepiej bieżnikować oponę nie starszą niż pięcioletnią.

Czy opona bieżnikowana jest bezpieczna? 

Jesteśmy przekonani o tym, że dobrze bieżnikowana opona jest bezpieczna, jednak należy podkreślić, że taka opona ma gorsze właściwości jezdne niż nowa. Droga hamowania może być dłuższa, opona może sobie słabiej radzić w trudnych warunkach.

Co więcej, podatność ogumienia bieżnikowanego na ścieranie sie może być większe. Jednak, jeżeli porównamy taką oponę ze starym bieżnikiem – oczywiście lepsza będzie opona po regeneracji. 

Zalety opon bieżnikowanych

Oczywiście największa zaletą tak zwanych opon nalewek są względy ekonomiczne. Oszczędności w przypadku wielkiej firmy mogą sięgać tysięcy złotych, a w przypadku użytkownika osobówki może być to nawet 1000 złotych – w zależności od preferowanej klasy opon. Co ciekawe, opony można bieżnikować dwukrotnie. W związku z tym firmy transportowe mogą wiele oszczędzić.

Podaje się, że dzięki bieżnikowaniu przebieg opony ciężarowej może być wydłużony nawet o 25-30%. Warto dodać, że bieżnikowanie jest bardziej ekologiczne niż produkowanie nowego ogumienia. Podczas procesu regeneracji opony zużywa się mniej materiałów. 

Wady bieżnikowanych opon

Jakie są wady opon bieżnikowanych? Ogumienie wymaga dokładnej kontroli jakości pod kątem wystąpienia rozwarstwień. Opony nalewki mogą być bardziej podatne na uszkodzenia niż nowe produkty. W oponach bieżnikowanych poziom hałasu opon jest wyższy, a droga hamowania jest dłuższa.

Warto także zaznaczyć, że duże firmy specjalizujące się w regeneracji bieżników korzystają z materiałów wysokiej jakości, jednak mniejsze korzystają często z materiałów odpadowych, ponieważ koszty produkcji są mniejsze.

Ogumienie bieżnikowane oznaczane jest symbolem RETREAD

Ogumienie bieżnikowane oznaczane jest symbolem RETREAD

Bieżnikowane opony w samochodach ciężarowych

Proces bieżnikowania jest najbardziej popularny w oponach ciężarowych czy przemysłowych. Sam proces niewiele się różni od tego, który dostrzeżemy podczas bieżnikowania opon osobowych. Mianowicie procesor polega na zdarciu bieżnika i nałożeniu nowego.

W praktyce to zaoszczędzenie konkretnej kwoty, którą trzeba wydać na wymianę kosztownych opon ciężarowych – szczególnie w przypadku wielkich flot. 

Sam proces został odkryty już kilkadziesiąt lat temu, kiedy stwierdzono, że nie trzeba pozbywać się całej konstrukcji opony. Wystarczy wymienić bieżnik, zostawiając korpus opony, który jest wykonany ze stalowych linek.

Jak rozpoznać oponę bieżnikowaną? 

Ogumienie bieżnikowane jest oznaczone symbolem „Retread” lub „Regroovable”. Jeśli chodzi o oznaczenie bieżnikowanych opon letnich, zimowych lub całorocznych – opisane są w taki sam sposób, różnią się jedynie symbolami sezonowymi.

Co ciekawe, właściciele firm, które produkują tak zwane nalewki uważają, że opony bieżnikowane należy interpretować jako opony odwzorowane, a nie – pisząc nieco pejoratywnym językiem – podróbki. 

Ile razy można bieżnikować oponę? 

Zaleca się, aby bieżnikować opony nie więcej niż dwa razy. Kluczowy jest również wiek ogumienia. Jeżeli po pięciu latach zużył się fabryczny bieżnik, taka opona nie nadaje się do regeneracji. Bieżnikowanie starych opon może spowodować diametralne pogorszenie właściwości jezdnych, a także wpłynąć mocno na wartość hałasu opon. 

Bieżnikowanie opon to postawienie na oszczędność, ale czy na pełne bezpieczeństwo?

Bieżnikowanie opon to postawienie na oszczędność, ale czy na pełne bezpieczeństwo?

Warto kupować opony bieżnikowane czy nie?

Przede wszystkim próbując odpowiedzieć na to pytanie potrzebujemy przeanalizować swoje potrzeby i możliwości. Należy pamiętać, że opony skonstruowane są w ten sposób, aby móc być eksploatowane jednokrotnie. Oczywiście pewne technologie pozwolą przedłużyć życie ogumienia, ale na pewnie nie do stanu fabrycznego.

Opony bieżnikowane najlepiej sprawdzą się w przypadku samochodów ciężarowych, gdzie wymiana kompletu waha się w graniach kilkunastu tysięcy złotych. Podłożenie nowej warstwy to znacznie zmniejszy ten koszt.

Pamiętamy jednak, aby wykonywać ten zabieg w zaufanych warsztatach i korzystać z ogumienia od sprawdzonych producentów, aby próba oszczędności nie była drogą przez mękę. 

Opony bieżnikowane opinie 

By być obiektywnym zasięgneliśmy opinii kierowców z pewnego forum o tematyce motoryzacyjnej oczywiście. Jakie są ich opinie na temat opon bieżnikowanych, tzw. nalewek? 

Przede wszystkim zwrócono uwagę, że nie wiemy, w jakiej kondycji trafiają używane opony (nie wiemy, jak były użytkowane), zanim zostaną poddane procesowi bieżnikowania. Choć inny kierowca stwierdził, że proces bieżnikowania opony ulega rozwojowi, a specjaliści, którzy zajmują się tą kwestią, mają coraz lepszy sprzęt do analizy ogumienia. 

Co więcej, inny kierowca stwierdził, że porządne opony bieżnikowane biją na głowę tanie chińskie ogumienie. Jak jest naprawdę? Według nas opony bieżnikowane to pójście w oszczędną drogę, ale czy właściwą? Jedno jest pewne: bieżnikowane ogumienie nigdy nie zastąpi dobrej, markowej, która będzie dla nas gwarancją bezpieczeństwa. 

Jakie są mity na temat opon bieżnikowanych?

  • W przypadku opon bieżnikowanych nie ma możliwości wyważenia ogumienia,
  • opony bieżnikowane mogą wystrzelić w trakcie podróży,
  • nie opłaca się bieżnikować opon rolniczych ze względu na wysoką częstotliwość użytkowania,
  • zakup używanego kompletu opon jest tańszy niż bieżnikowane opony.

Opony bieżnikowane producenci 

Producentami opon bieżnikowanych między innymi są: Markgum, Profil i Targum. 

Opony bieżnikowane czy warto 

Zastanawiasz się na pewno, czy warto kupić opony bieżnikowane? Przyznamy, że to dość indywidualny wybór. Warto wiedzieć, że opony są tworzą z myślą o jednokrotnym użytku. Czyli podczas bieżnikowania wymienione zostanie część elementów opony. 

Choć warto wiedzieć, że opony bieżnikowane sprawdzają się świetnie w przypadku samochodów ciężarowych, gdzie za komplet należy zapłacić kilkanaście tysięcy złotych. W związku z tym wymiana warstwy gumy może okazać się wybawieniem.

Pamiętaj jednak, że bieżnikowanie powinno się wykonywać w zaufanych zakładać lub korzystać z ogumienia od sprawdzonych producentów opon bieżnikowanych.

Źródło: redakcja
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-18, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Płatności PayU
Raty BNP Paribas
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia