Test opon zimowych ADAC 2021/2022. Sprawdź najlepsze modele na zimę!

Jakie opony zimowe wybrać? Na to pytanie odpowiada ADAC w swoich corocznych testach. Tym razem opracowaliśmy dla Was test opon zimowych na sezon 2021/2022. Automobilny klub ADAC nie zawiódł i jak zwykle przygotował interesujące zestawienie, dzięki któremu będziemy wiedzieć jak opony zachowują się w różnych warunkach pogodowych. W stawce znajdziesz modele opon zarówno z klasy premium, jak i ekonomicznej. Sprawdź test opon zimowych!

Czym jest ADAC?

ADAC to uznany na całym świecie automobilklub powstały już w 1903 roku. Aktualnie zrzesza ponad 17 milionów członków (w tym także około 1,5 miliona motocyklistów). ADAC jest drugą (zaraz po amerykańskim AAA), największą organizacją zrzeszającą kierowców. Sam klub pochodzi z Niemiec, a jego siedziba znajduje się w Monachium.

Statutowym zadaniem ADAC jest chronić interesy kierowców, promować turystykę, transport i sporty motorowe. Automobilklub także angażuje się na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w zakresie edukacji kierowców.

Podejście do bezpieczeństwa znajduje też odzwierciedlenie w innych działaniach niemieckiego klubu. ADAC, jako spółka zależna ADAC Luftrettung GmbH, zarządza największą flotą niemieckich helikopterów ratowniczych, które niejednokrotnie ratowały ludzkie życia. 

ADAC od wielu lat przeprowadza rzetelne testy motoryzacyjne. Regularnie wśród testów znajdują się testy opon zimowych ADAC, których wyniki z edycji 2021/2022 opisujemy poniżej. 

W ramach ciekawostki można też powiedzieć, że ADAC przeprowadza także renomowane testy samochodów oraz fotelików dziecięcych.

Zobacz także: sprawdź najnowszy test opon zimowych! 

Kryteria oceniania opon zimowych w testach ADAC

ADAC zasłynął między innymi znakomitą metodologią przeprowadzanych testów, dzięki czemu testy opon zimowych wychodzą maksymalnie obiektywne. W teście ADAC biorą udział zarówno opony klasy premium, jak i opony zimowe ekonomicznych marek. 

Warto wiedzieć, że producenci nie mają wpływu na wybór konkretnych modeli przez testujących. Zakup ogumienia wybranego do testów jest dokonywany u różnych sprzedawców i w różnych momentach. Wszystko to, aby uzyskać możliwie najbardziej rzetelny wynik testu. 

Testując opony zimowe, ADAC ocenia je według siedmiu kryteriów, z czego każde wpływa na ocenę końcową. Najlepsze opony zimowe muszą wypaść dobrze w każdym kryterium. 

Za końcową ocenę w testach opon na sezon zimowy ADAC odpowiadają następujące kryteria:

  • 30% oceny – zachowanie opony na mokrej nawierzchni,
  • 20% oceny – zachowanie opony na zaśnieżonej nawierzchni
  • 15% oceny – zachowanie opony na suchej nawierzchni
  • 10% oceny – zachowanie opony na oblodzonej drodze,
  • 10% oceny – żywotność ogumienia,
  • 10% oceny – efektywność paliwowa ogumienia,
  • 5% oceny – poziom generowanego hałasu zewnętrznego.

Specjaliści ADAC testujący opony zimowe stosują skalę ocen od 0,6 do 5,5. Jakość danego kryterium jest więc wyrażona w liczbach. Warto przy tym pamiętać, że im niższa nota, tym lepszy wynik w teście otrzymuje opona.

Jeśli opony otrzymały ocenę od 0,6 do 1,5 - otrzymują notę bardzo dobrą. Natomiast ocena osiągów ogumienia wynosząca 4,6 i powyżej oznacza notę niedostateczną. 

Skala ocen w testach opon zimowych ADAC 2021/2022

Skala ocen w testach opon zimowych ADAC 2021/2022

Test opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17

Test opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17

Test opon zimowych 2022. Najlepsze trio! 

Do testu w rozmiarze 225/50 R17 wykorzystano samochód marki Audi. Co ciekawe, testy odbyły się w Ivalo w Finlandii. Według testerów Dunlop Wintersport 5, Michelin Alpin 6 i Goodyear UltraGrip Performance+ można zdecydowanie polecić kierowcom! Wszystkie trzy opony zimowe dają dobre wyniki we głównych kryteriach testowych. Dodatkowo dla Ciebie utworzyliśmy ranking opon letnich

A więc są bardzo zrównoważone. Dlateg warto przyjrzeć się szczegółowym ocenom, które skupiają uwagę na niuanse. 

Dunlopowi udaje się ustanowić rekord na śniegu – w połączeniu z najniższym zużyciem paliwa, opona znajduje się w topowej trójce. Z kolei Michelin Alpin 6 tradycyjnie wykazuje najmniejsze zużycie. A Goodyear jest gdzieś pośrodku z dobrymi wynikami we wszystkich testach, ale bez najlepszych wyników.

Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 225/50 R17 – liderzy

Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 225/50 R17 – liderzy

Test opon zimowych 2021/2022 w rozmiarze 225/50 R17

Pierwszym przetestowany rozmiarem opon zimowych jest 225/50 R17 z indeksem prędkości V (do 240 km/h). Powyższy indeks jest znany z pojazdów klasy średniej, takich jak Audi A4 i BMW serii 3. W teście opon zimowych 2021/2022 pod lupę wzięto 18 modeli tego rozmiaru. 
 
Dobra wiadomość: trzy opony są szczególnie godne polecenia, a trzynaście modeli opon radzi sobie całkiem dobrze. Ale niepokojące jest to, że w przypadku modeli Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglong Green-Max Winter UHP, wykazują one poważne braki w dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem.
 
Mianowicie ich osiągi zostały sklasyfikowane jako „słabe” i dlatego te produkty mogą nie zachęcać do zakupu. 
 
Model opony testowanej
 
Model opony
testowanej

Przyznane
punkty

Ocena

Dunlop
Winter Sport 5
2,3 dobra (gut)
Michelin Alpin 6 2,3 dobra (gut)
Goodyear UltraGrip
Performance +
2,5 dobra (gut)
Kleber Krisalp HP3 2,7 dobra (gut)
Bridgestone
Blizzak LM005 
3,0  zadowalająca
(befriedigend) 
Continental
WinterContact TS860
3,0 zadowalająca
(befriedigend) 
Nexen
Winguard Sport 2
3,0 zadowalająca
(befriedigend)  
Vredestein
Wintrac Pro
3,0  zadowalająca
(befriedigend) 
ESA+TECAR
SUPERGRIP PRO
3,1 zadowalająca
(befriedigend) 
Sava Eskimo HP2 3,1 zadowalająca
(befriedigend) 
Fulda Kristall
Control HP 2
3,2 zadowalająca
(befriedigend) 
Firestone
Winterhawk 4
3,3 zadowalająca
(befriedigend) 
Nokian Snowproof P 3,3 zadowalająca
(befriedigend) 
Pirelli Winter
Sottozero 3
 
3,3 zadowalająca
(befriedigend) 
 Toyo Observe S944 3,3 zadowalająca
(befriedigend) 
Maxxis Premitra
Snow WP6
 
3,4   zadowalająca
(befriedigend) 
Goodride Z-507
Zuper Snow
 
5,5  niedostateczna
(mangelhaft)
 Linglong Green-Max
Winter
UHP
5,5   niedostateczna
(mangelhaft)

Opony zimowe w rozmiarze 225/50 R17 z oceną zadowalającą 

Tuż za podium z notą "zadowalającą" znajduje się opona Kleber Krisalp HP, która pochodzi z koncernu Michelin. Jej Charakterystyka jazdy na mokrej nawierzchni jest nieco słabsza od najlepszych w teście.

Niezłą ocenę uzyskały również cztery dalsze modele. W przypadku Bridgestone Blizzak LM005, osiągi w teście zużycia prowadzą do dewaluacji ogólnej oceny.

Ogólna ocena opony Continental WinterContact TS 860 została obniżona ze względu na jej słabości na suchych drogach. Być może jej następca, TS870, która jest już na rynku i będzie częścią kolejnego testu ADAC lepiej poradzi sobie z tym aspektem.

Słabości w warunkach suchych i mokrych

Ogólna ocena opon ESA-TECAR Supergrip Pro, Sava Eskimo HP2 i Fulda Kristall Control HP 2 została obniżona z powodu słabości na suchych i mokrych drogach.

W przypadku Supergrip Pro, który jest zwykle sprzedawana przez firmę handlową Tecar w Niemczech za pośrednictwem stowarzyszonych, markowych salonów samochodowych, należy podkreślić, że najlepiej wypadła w teście pod względem zużycia paliwa.

W przypadku pozostałych opon różne powody prowadzą do obniżenia ogólnej oceny. Firestone Winterhawk 4 poślizgnęła się na suchej nawierzchni, ale otrzymała dobre oceny we wszystkich innych głównych kryteriach.

Nokian Snowproof P przekonuje na suchych drogach. W przypadku Pirelli Winter Sottozero 3 tym razem jej właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni oraz na lodzie są oceniane tylko jako „zadowalające”. Toyo Observe S944 wykazuje słabości na mokrej i śniegu, a Maxxis Premitra Snow WP6 na śniegu i lodzie.

Modele opon zimowych, które budzą wątpliwości

Inżynierowie ADAC odradzają kupowanie dwóch modeli, czyli Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglong Green-Max Winter. Model Zuper chińskiego producenta opon Goodride nie spełnia wymagań na śniegu.

Osiągi opony są naprawdę słabe podczas ruszania na śniegu i jazdy po śniegu. Z Goodride samochód testowy potrzebuje około 25 sekund dłużej na torze do jazdy po śniegu.

Podobnie jest z Linglongiem, również produkowanym w Chinach. Ale ta opona ma poważne problemy z jazdą na mokrej nawierzchni. Niezależnie od tego, czy dzieje się to podczas testów drogi hamowania, w aquaplaningu, czy podczas prowadzenia: opona Green-Max Winter UHP nie była oceniany lepiej niż „wystarczający” na mokrej nawierzchni.

Najlepsi w kategoriach

Wiele opon zimowych nie osiągnęło najwyższych not końcowych, ale za to interesująco wypadło w konkretnych kategoriach. 

  • Jazda na suchej nawierzchni – Dunlop Winter Sport i Michelin Alpin 6 (po 2,3 pkt.)
  • Jazda na mokrej nawierzchni – Bridgestone Blizzak LM0055 (1,9 pkt.)
  • Jazda na ośnieżonej nawierzchni – Dunlop Winter Sport 5 (1,5 pkt.)
  • Jazda na oblodzonej nawierzchni – Nexen Winguard Sport 2, Firestone Winterhawk 4,Nokian Snowproof P, Toyo Observe S944 (2,1 pkt.)
  • Generowany hałas – Nexen Winguard Sport 2 (2,7 pkt.)
  • Zużycie paliwa – ESA+TECAR SUPERGRIP PRO (1,4 pkt.)
  • Żywotność – Michelin Alpin 6 (1,5 pkt.)
Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15

Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15

Test opon zimowych 2021/2022 w rozmiarze 195/65 R15

ADAC ze względu na kwestie różnorodności przetestował drugi rozmiar. Mowa o 195/65 R15 o indeksie prędkości T (do 190 km/h). Ten rozmiar nadal jest jednym z najlepiej sprzedających się opon – przynajmniej w segmencie opon zimowych.

Pasuje do pojazdów klasy średniej, takich jak Opel Astra lub VW Golf. Zasadniczo można wyciągnąć w dużej mierze pozytywny wniosek, ponieważ tylko jeden z 16 modeli opon ma ocenę wystarczającą i dlatego jest tylko warunkowo zalecany – cztery modele opon otrzymały ocenę „dobrą”, a jedenaście ocenę „zadowalającą”.

 

Model opony
testowanej

Przyznane
punkty

Ocena

Dunlop Winter
Response 2
2,2 dobra (gut)
Goodyear
UltraGrip 9+
2,2 dobra (gut)
MichelinAlpin 6 2,3 dobra (gut)
Vredestein Wintrac 2,3 dobra (gut)
BF Goodrich
G-Force Winter 2
2,6  zadowalająca
(befriedigend) 
Continental
WinterContact TS860
2,7 zadowalająca
(befriedigend) 
Bridgestone
Blizzak LM005
3,0 zadowalająca
(befriedigend)  
Falken
Eurowinter HS01
3,0  zadowalająca
(befriedigend) 
Laufenn i
FIT+ LW31+
3,0 zadowalająca
(befriedigend) 
Maxxis Premitra
Snow WP6
3,0 zadowalająca
(befriedigend) 
Yokohama BlueEarth
*Winter V906
3,1 zadowalająca
(befriedigend) 
Barum Polaris 5 3,2 zadowalająca
(befriedigend) 
Nokian WR Snowproof 3,3 zadowalająca
(befriedigend) 
General Tire
Altimax Winter 3
3,4 zadowalająca
(befriedigend) 
GT Radial
Winterpro2
3,5   zadowalająca
(befriedigend) 
Kumho Wintercraft
WP51
3,6  dostateczna
(ausreichend)

Cztery modele opon zimowych dobrze oceniane

Cztery opony zimowe w tym wymiarze otrzymały upragnioną ocenę ADAC „dobrą”: modele Dunlop Winter Response 2, Goodyear UltraGrip 9+, Michelin Alpin 6 oraz Vredestein Wintrac.

Opony zostały nagrodzone oceną dobrą, ponieważ są dobrze wyważone we wszystkich głównych kryteriach

Ogumienie z grupy Dunlop i Goodyear przekonują dobrymi osiągami na suchej nawierzchni, szczególnie na zaśnieżonych stokach. Dunlop Winter Response 2 został zoptymalizowany pod względem ekonomicznego zużycia paliwa, a UltraGrip 9+ poszedł nieco dalej pod względem osiągów na mokrej nawierzchni i lodzie.

Z kolei Michelin Alpin 6 tradycyjnie punktuje pod względem zużycia, ale tym razem pokazuje również najlepsze osiągi na suchej nawierzchni. Jeśli aspekt ekonomiczno-ekologiczny jest szczególnie istotny, to opona dla Ciebie!

Najlepsze modele opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15

Najlepsze modele opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15

Słabe na mokrej nawierzchni

Yokohama BluEarth* Winter V906 zachwyca zarówno na suchej drodze, jak i na śniegu i lodzie. Ale wciąż ma rezerwy pod względem zużycia i na mokrej nawierzchni. Barum Polaris 5 bardzo podobnie, mimo, że osiąga dobre wyniki na śniegu i lodzie, na suchej nawierzchni.

W przypadku opony Nokian WR Snowproof, która dobrze wypada we wszystkich pozostałych głównych kryteriach, lecz jej słabość na mokrej nawierzchni prowadzi do zaniżenia oceny ogólnej.

General Tire Altimax Winter 3 i GT Radial Winterpro2 również otrzymały niższą notę na mokrej nawierzchni.

Opony ze zbyt dużym zużyciem

Bridgestone Blizzak LM005 oferuje całkiem dobre osiągi na suchej nawierzchni, a także uzyskał w teście drugi najlepszy wynik na mokrej nawierzchni. Jednak czynnik większego zużycia, wypłynął na obniżenie oceny ogólnej opony. 
 
Na przykład Falken Eurowinter HS01 zapewnia dobre wyniki zarówno na suchej, jak i na śniegu i lodzie, ale jest dość niestabilna na mokrych drogach.
Podczas gdy i FIT+ LW31+ marki Laufenn, straciła dobrą ocenę na suchej nawierzchni, ale spisywała się dobrze na mokrych drogach i zapewniała najwyższe noty na śniegu i lodzie.
 
Maxxis Premitra Snow WP6 osiągnęła dobre wyniki na suchych, mokrych i oblodzonych drogach, ale na śniegu jej osiągi nie były już wystarczające do uzyskania dobrej oceny w teście.

Najlepsi w kategoriach

Jak w poprzednim rozmiarze warto przyjrzeć się pojedynczym cechom danej opony zimowej. Być może istotny jest dla nas konkretny aspekt w czasie jazdy? ADAC podaje nam to konkretnie. 

  • Jazda na suchej nawierzchni – Dunlop Winter Response 2 (2,0 pkt.)
  • Jazda na mokrej nawierzchni – Continental WinterContact TS 860 (1,6 pkt.)
  • Jazda na ośnieżonej nawierzchni – BF Goodrich g-Force Winter 2, Continental WinterContact TS 860, Laufenn i FIT+ LW31 +, General Tire Altimax Winter 3 (1,9 pkt.)
  • Jazda na oblodzonej nawierzchni – Goodyear UltraGrip 9+, Michelin Alpin 6, Vredestein Wintrac, Barum Polaris 5 (2.0 pkt.)
  • Generowany hałas – Maxxis Premitra Snow WP6 (2,6 pkt.)
  • Zużycie paliwa – BF Goodrich g-Force Winter 2, General Tire Altimax Winter 3 (1,7 pkt.)
  • Żywotność – Michelin Alpin 6, Vredestein Wintrac, BF Goodrich g-Force Winter 2 (2,0 pkt.)

Najlepsze opony zimowe w poprzednim teście ADAC

Warto przyjrzeć się poprzednim testom opon zimowych ADAC. Pamiętajmy, że modele opon często wydawane są raz na kilka lat, więc nie ulegają tak szybko starzeniu. Dlatego warto przyjrzeć się poprzedniemu testowi zimówek. 

Co ciekawe, przeprowadzono go w Ivalo w Finlandii. ADAC wyróżnił pięć modeli, określając je godnymi polecania. Znalazła się tam Bridgestone Blizzak LM005, która szczególnie zaimponowała na mokrej i na suchej nawierzchni. 

Kolejna opona to Michelin Alpin 6, czyli francuski model premium, który na suchych drogach radzi sobie trochę słabiej, ale w teście zużycia z prognozowanym przebiegiem osiągnął prawie 43 000 kilometrów, czyli wypada bardzo dobrze.

Co ciekawe, Dunlop Winter Sport 5 i Hankook i * cept RS2 również osiągnęły dobry wynik na suchych drogach. Grupę zamknęła opona Maxxis Premitra Snow WP6, która osiągnęła dobry wynik na śniegu i w teście zużycia.

Najlepsze trzy modele opon od ADAC z testu 2020/2021

Najlepsze trzy modele opon od ADAC z testu 2020/2021

Czym kierować się przy wyborze testowanych opon? 

Istotnym czynnikiem przy wyborze opon zimowych są oczywiście wyniki testów. Dla wielu kierowców kupno ogumienia jest nie lada wyzwaniem. Szeroka oferta wielu producentów z jednej strony dostarcza szerokiego wyboru na każdą kieszeń. Z drugiej, może spowodować ból głowy od mnogości opcji, ponieważ na jej analizę potrzeba wiele czasu. 

Z pomocą przychodzi nam ADAC, który dostarcza nam modele opon i wyniki oparte na różnych kryteriach, które są szczególnie istotne w czasie zimy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Rekomendujemy dobrać wskazany rozmiar przez producenta. Niektórzy kierowcy często poszukują zamienników, co nie zawsze kończy się dobrze.

Warto również zwrócić uwagę na takie parametry jak przyczepność na mokrej nawierzchni, poziom generowanego hałasu czy efektywność paliwowa. Co prawda od dobrych kilku lat trwa dyskusja nad obiektywnością etykiet, ale na pewno warto brać je pod uwagę przy zakupie.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.