Najnowsze testy opon całorocznych 2020. Auto Bild porównał ponad 30 opon 205/55 R16!

Auto Bild przygotował nie lada gratkę dla osób poszukujących opon całorocznych. Wiodący magazyn motoryzacyjny w Niemczech opublikował listę ponad 30 opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16, które przeanalizował w różnych warunkach. Według niemieckiego periodyku testy pokazują, które opony spełniają swoją rolę w każdych warunkach pogodowych! 

Auto Bild – garść ciekawostek

Auto Bild został po raz pierwszy opublikowany w 1986 roku, a stronę internetową uruchomiono dekadę później. Periodyk jest sprzedawany na całym świecie w ilości siedmiu milionów egzemplarzy miesięcznie w 36 krajach. Wydania zagraniczne obejmują między innymi francuski Auto Plus, brytyjski Auto Express i turecki Auto Show. Magazyn ma również wydanie polskie – Auto Świat.

W 2001 roku Auto Bild miał nakład 792 000 egzemplarzy w Niemczech. Następnie dziewięć lat później ustalono, że nakład periodyku w Niemczech wyniósł 592 245 egzemplarzy, co czyni go czwartym najlepiej sprzedającym się europejskim magazynem motoryzacyjnym. W tym samym roku jego hiszpańskie wydanie osiągnęło nakład 32 484 egzemplarzy.

Opony całoroczne 205/55 R16 zdominują rynek? 

Dobre opony całoroczne stały się bezpieczną i niedrogą alternatywą od czasu ich wprowadzenia dokładnie 40 lat temu. W 2019 roku, według danych Federalnego Stowarzyszenia Branży Oponiarskiej i Wulkanizacji (BRV), ich udział w rynku wynosił 20 procent, a trend cały czas wzrasta.

Ale uwaga, nie każda opona, na której wskazane są typowe symbole opon całorocznych, zapewnia bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych.
Test Auto Bild z 32 oponami całorocznymi w rozmiarze samochodu kompaktowego 205/55 R16 ujawnił wiele słabych punktów, które pokazane są w poniższych statystykach. 

Czy opony całoroczne są bezpieczne?

Według specjalistów magazynu Auto Bild opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców – od małych samochodów po auta średniej wielkości. Zalety opon całorocznych są oczywiste: brak irytujących półrocznych zmian między oponami letnimi a zimowymi i oszczędzony czas. Można zaoszczędzić pieniądze również na drugi zestaw felg lub opłatę za profesjonalne przechowywanie opon. 

W przypadku pojazdów, które mają system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS), koszty wymiany są wyższe. Jednak czy ogumienie całoroczne będzie tak samo bezpieczne jak opony sezonowe? Według niemieckiego magazynu jest to możliwe! Zatem przekonajmy się, co pokazały testy i na jakie opony warto zwrócić szczególną uwagę. 

Ranking opon całorocznych według Auto Bild

W ocenie specjaliści brali pod uwagę takie kryteria jak jazda na: śniegu, mokrej nawierzchni, suchej nawierzchni oraz sam koszt opony, co w ostatecznym rozrachunku dało ocenę końcową. Należy pamiętać, że Auto Bild posługiwał się niemieckim systemem oceniania.

Sposób oceniania opon: 1 – wzorowa, 2 – dobra, 3 – zadowalająca, 4 – dopuszczająca, 5 – niedostateczna. Według danych opublikowanych przez niemiecki magazyn, opony, które brały udział w teście posiadały indeks prędkości V (do 240 km/h) oraz indeks nośności 91 lub 94 (maksymalna nośność opony 615 lub 670 kg). 

# Testowana opona Na śniegu 


Na mokrej
nawierzchni 


Na suchej
nawierzchni 

Koszt Ocena 
1.  Goodyear
Vector 4Seasons Gen-3
 1-  1-   2+  1 wzorowa
 2.  Vredestein Quatrac 2 1  1-   1  wzorowa
3. Continental
AllSeason Contact 
   1-  2+ 1-  wzorowa
4.

Michelin
CrossClimate+ 

   2+  2 1-  1- wzorowa
5. Falken
EuroAll Season AS 210 
2 2 2 1- wzorowa
6. Firestone
Multiseason Gen02 
   2+  2 2+ 1 dobra
 7.  Hankook
Kinergy 4S² 
   2+  1 2+ 3+ dobra
 8.  Kleber
Quadraxer 2 
2- 2 2+ dobra
 9.   BF Goodrich
G-Grip All Season2
2- 2 2 dobra
 10. Bridgestone
Weather Control A005 Evo 
2- 1- 2+ 2-  dobra
  11.  Nexen
N'blue 4Season 
 2- 2 2+ dobra
12. Pirelli
Cinturato All Season SF
   3+ 2 2+ 2+ zadowalająca
13. Kumho
Solus 4S HA 32
2+ 2 2 3 zadowalająca
14. Maxxis
Premitra All Season AP3
2- 3+ 2+ 2- zadowalająca

 

Opony całoroczne i droga hamowania 

Poniższa tabela przedstawia drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Ich długość została zmierzona na pierwszym okrążeniu testowym. Autorzy testu uważają, że lepiej trzymać ręce z daleka od opon, które drogę hamowania mają łącznie większą niż 100 metrów w obu testach. 

Przypomnijmy, że droga hamowania czy droga zatrzymania pojazdu to dystans mierzony w metrach, gdzie konieczne całkowite wytrącenie prędkości uzyskanej przez pojazd. Mierzona jest od momentu, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca do momentu całkowitego zatrzymania pojazdu. Oczywiście czas hamowania i dystans przebyty do zatrzymania pojazdu zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości. W przypadku poniższego testu odległość mierzono przy prędkości ok. 100 km/h.

# Testowana opona  Na mokrej
nawierzchni

Na suchej
nawierzchni 

Łącznie

1. Bridgestone Weather Control A005 Evo  45,0 40,9 85,9 m
 2.  Vredestein Quatrac   46,3 40,6 86,0 m
3. Hankook Kinergy 4S²  47,2 41,1 88,3 m
4. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3     47,0    41,6  88,6 m 
5. Michelin CrossClimate+  49,7 39,7 89,4 m
6. Firestone Multiseason Gen 02    49,3   41,2 90,5 m
 7.  Pirelli Cinturato All Season SF     51,1   39,8 90,9 m
 8.  Continental AllSeason Contact  48,6 43,0 91,6 m
 9.   Nexen N’blue 4Season  50,3 41,9 92,2 m
 10. Kumho Solus 4S HA32  49,3 44,3 93,6 m
  11.  Falken EuroAll Season AS 210  51,3 42,7 94,0 m
12. BF Goodrich G-Grip All Season2     51,0    43,1 94,1 m
13. Maxxis Premitra All Season AP3  53,4 40,9 94,3 m
14. Kleber Quadraxer 2   50,2   43,2   94,4 m 
15. Achilles Four Seasons   50,8   44,2  95,0 m
16. Uniroyal AllSeasonExpert 2   47,9   47,7   95,6 m 
17.  General Tire Altimax A/S 365    50,6   45,1   95,7 m 
18.  Barum Quartaris 5   50,0    46,0   96,0 m 
19.  CST Medallion All Season ACP1   51,9   44,3  96,2 m 
20.  Sailun Atrezzo 4 Seasons    51,7   43,5  96,2 m 
21.  Viking Four Tech  51,0 45,3 96,3 m 
22.  Nokian Weatherproof   51,6   45,2   96,8 m  
23.  Yokohama BlueEarth-4S AW21   52,9 44,0 96,9 m 
24.  Toyo Celsius   53,0   44,9  97,9 m 
25.  Berlin Tires All Season 1  55,4 43,0 98,4 m 
26.  Fulda MultiControl   54,8   44,5    99,3 m   
27. Giti AllSeason AS1  56,7 43,5 100,4 m 
28. Apollo Alnac 4G All Season   56,0   44,8  100,8 m 
29. Rotalla Setula 4 Season RA03  59,4 44,2 102,3 m
30. Nankang Cross Seasons AW-6   58,1 44,4 102,5 m
31. Momo M-4 Four Season  59,3 44,4 103,8 m
32. Atlas Green 4S 63,0 42,8 105,8 m

Kiedy wybrać opony całoroczne? 

W tym wypadku nie ma uniwersalnego rozwiązania. Warto zwrócić uwagę na kryteria, którymi powinno się kierować przy wyborze opon całorocznych.

Opony całoroczne warto stosować gdy:

  • preferujesz spokojny styl jazdy;
  • przemieszczasz się głownie po mieście, po odśnieżonych drogach;
  • pokonujesz samochodem maksymalnie 5-6 tysięcy kilometrów rocznie;
  • przez cały roku w swoim aucie masz założone ogumienie letnie lub zimowe. 

Plusy i minusy opon całorocznych

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy guma całoroczna jest dobra czy zła. Oto plusy i minusy takiego rozwiązania: 

  • nie ma potrzeby ciągłych zmian sezonowych, co oznacza, że ​​możesz zaoszczędzić na serwisie samochodowym;
  • cena opon jest niższa niż zimą i mniej więcej taka sama jak latem;
  • nie trzeba zastanawiać się, gdzie i jak przechowywać opony sezonowe. Wystarczy monitorować ich stan i równowagę;
  • jeśli rzadko korzystasz z samochodu, będzie to bardziej ekonomiczne rozwiązanie. 

Mówiąc o wadach opon całorocznych, warto zwrócić uwagę na następujące niuanse:

  • w ekstremalnych warunkach pogodowych kontrola nad samochodem może ulec pogorszeniu. Zwinność pojazdu może być gorsza. W przypadku oblodzenia lub dużego śniegu istnieje ryzyko wypadku; 
  • opony całoroczne nie są przeznaczone do agresywnej jazdy i użytkowania w terenie. Szybko zużywają się przy częstych wypadach poza miasto;
  • w regionach o wyraźnej sezonowości nie jest to najbardziej praktyczna opcja. Guma może szybko stracić swoje właściwości jezdne.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.