Auto Bild przygotował nie lada gratkę dla osób poszukujących opon całorocznych. Wiodący magazyn motoryzacyjny w Niemczech opublikował listę ponad 30 opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16, które przeanalizował w różnych warunkach. Według niemieckiego periodyku testy pokazują, które opony spełniają swoją rolę w każdych warunkach pogodowych!
Auto Bild – garść ciekawostek
Auto Bild został po raz pierwszy opublikowany w 1986 roku, a stronę internetową uruchomiono dekadę później. Periodyk jest sprzedawany na całym świecie w ilości siedmiu milionów egzemplarzy miesięcznie w 36 krajach. Wydania zagraniczne obejmują między innymi francuski Auto Plus, brytyjski Auto Express i turecki Auto Show. Magazyn ma również wydanie polskie – Auto Świat.
W 2001 roku Auto Bild miał nakład 792 000 egzemplarzy w Niemczech. Następnie dziewięć lat później ustalono, że nakład periodyku w Niemczech wyniósł 592 245 egzemplarzy, co czyni go czwartym najlepiej sprzedającym się europejskim magazynem motoryzacyjnym. W tym samym roku jego hiszpańskie wydanie osiągnęło nakład 32 484 egzemplarzy.
Opony całoroczne 205/55 R16 zdominują rynek?
Dobre opony całoroczne stały się bezpieczną i niedrogą alternatywą od czasu ich wprowadzenia dokładnie 40 lat temu. W 2019 roku, według danych Federalnego Stowarzyszenia Branży Oponiarskiej i Wulkanizacji (BRV), ich udział w rynku wynosił 20 procent, a trend cały czas wzrasta.
Ale uwaga, nie każda opona, na której wskazane są typowe symbole opon całorocznych, zapewnia bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych.
Test Auto Bild z 32 oponami całorocznymi w rozmiarze samochodu kompaktowego 205/55 R16 ujawnił wiele słabych punktów, które pokazane są w poniższych statystykach.
Czy opony całoroczne są bezpieczne?
Według specjalistów magazynu Auto Bild opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców – od małych samochodów po auta średniej wielkości. Zalety opon całorocznych są oczywiste: brak irytujących półrocznych zmian między oponami letnimi a zimowymi i oszczędzony czas. Można zaoszczędzić pieniądze również na drugi zestaw felg lub opłatę za profesjonalne przechowywanie opon.
W przypadku pojazdów, które mają system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS), koszty wymiany są wyższe. Jednak czy ogumienie całoroczne będzie tak samo bezpieczne jak opony sezonowe? Według niemieckiego magazynu jest to możliwe! Zatem przekonajmy się, co pokazały testy i na jakie opony warto zwrócić szczególną uwagę.
Ranking opon całorocznych według Auto Bild
W ocenie specjaliści brali pod uwagę takie kryteria jak jazda na: śniegu, mokrej nawierzchni, suchej nawierzchni oraz sam koszt opony, co w ostatecznym rozrachunku dało ocenę końcową. Należy pamiętać, że Auto Bild posługiwał się niemieckim systemem oceniania.
Sposób oceniania opon: 1 – wzorowa, 2 – dobra, 3 – zadowalająca, 4 – dopuszczająca, 5 – niedostateczna. Według danych opublikowanych przez niemiecki magazyn, opony, które brały udział w teście posiadały indeks prędkości V (do 240 km/h) oraz indeks nośności 91 lub 94 (maksymalna nośność opony 615 lub 670 kg).
Opony całoroczne i droga hamowania
Poniższa tabela przedstawia drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Ich długość została zmierzona na pierwszym okrążeniu testowym. Autorzy testu uważają, że lepiej trzymać ręce z daleka od opon, które drogę hamowania mają łącznie większą niż 100 metrów w obu testach.
Przypomnijmy, że droga hamowania czy droga zatrzymania pojazdu to dystans mierzony w metrach, gdzie konieczne całkowite wytrącenie prędkości uzyskanej przez pojazd. Mierzona jest od momentu, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca do momentu całkowitego zatrzymania pojazdu. Oczywiście czas hamowania i dystans przebyty do zatrzymania pojazdu zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości. W przypadku poniższego testu odległość mierzono przy prędkości ok. 100 km/h.
# |
Testowana opona |
Na mokrej nawierzchni |
Na suchej nawierzchni
|
Łącznie
|
1. |
Bridgestone Weather Control A005 Evo |
45,0 |
40,9 |
85,9 m |
2. |
Vredestein Quatrac |
46,3 |
40,6 |
86,0 m |
3. |
Hankook Kinergy 4S² |
47,2 |
41,1 |
88,3 m |
4. |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 |
47,0 |
41,6 |
88,6 m |
5. |
Michelin CrossClimate+ |
49,7 |
39,7 |
89,4 m |
6. |
Firestone Multiseason Gen 02 |
49,3 |
41,2 |
90,5 m |
7. |
Pirelli Cinturato All Season SF |
51,1 |
39,8 |
90,9 m |
8. |
Continental AllSeason Contact |
48,6 |
43,0 |
91,6 m |
9. |
Nexen N’blue 4Season |
50,3 |
41,9 |
92,2 m |
10. |
Kumho Solus 4S HA32 |
49,3 |
44,3 |
93,6 m |
11. |
Falken EuroAll Season AS 210 |
51,3 |
42,7 |
94,0 m |
12. |
BF Goodrich G-Grip All Season2 |
51,0 |
43,1 |
94,1 m |
13. |
Maxxis Premitra All Season AP3 |
53,4 |
40,9 |
94,3 m |
14. |
Kleber Quadraxer 2 |
50,2 |
43,2 |
94,4 m |
15. |
Achilles Four Seasons |
50,8 |
44,2 |
95,0 m |
16. |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 |
47,9 |
47,7 |
95,6 m |
17. |
General Tire Altimax A/S 365 |
50,6 |
45,1 |
95,7 m |
18. |
Barum Quartaris 5 |
50,0 |
46,0 |
96,0 m |
19. |
CST Medallion All Season ACP1 |
51,9 |
44,3 |
96,2 m |
20. |
Sailun Atrezzo 4 Seasons |
51,7 |
43,5 |
96,2 m |
21. |
Viking Four Tech |
51,0 |
45,3 |
96,3 m |
22. |
Nokian Weatherproof |
51,6 |
45,2 |
96,8 m |
23. |
Yokohama BlueEarth-4S AW21 |
52,9 |
44,0 |
96,9 m |
24. |
Toyo Celsius |
53,0 |
44,9 |
97,9 m |
25. |
Berlin Tires All Season 1 |
55,4 |
43,0 |
98,4 m |
26. |
Fulda MultiControl |
54,8 |
44,5 |
99,3 m |
27. |
Giti AllSeason AS1 |
56,7 |
43,5 |
100,4 m |
28. |
Apollo Alnac 4G All Season |
56,0 |
44,8 |
100,8 m |
29. |
Rotalla Setula 4 Season RA03 |
59,4 |
44,2 |
102,3 m |
30. |
Nankang Cross Seasons AW-6 |
58,1 |
44,4 |
102,5 m |
31. |
Momo M-4 Four Season |
59,3 |
44,4 |
103,8 m |
32. |
Atlas Green 4S |
63,0 |
42,8 |
105,8 m |
Kiedy wybrać opony całoroczne?
W tym wypadku nie ma uniwersalnego rozwiązania. Warto zwrócić uwagę na kryteria, którymi powinno się kierować przy wyborze opon całorocznych.
Opony całoroczne warto stosować gdy:
- preferujesz spokojny styl jazdy;
- przemieszczasz się głownie po mieście, po odśnieżonych drogach;
- pokonujesz samochodem maksymalnie 5-6 tysięcy kilometrów rocznie;
- przez cały roku w swoim aucie masz założone ogumienie letnie lub zimowe.
Plusy i minusy opon całorocznych
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy guma całoroczna jest dobra czy zła. Oto plusy i minusy takiego rozwiązania:
- nie ma potrzeby ciągłych zmian sezonowych, co oznacza, że możesz zaoszczędzić na serwisie samochodowym;
- cena opon jest niższa niż zimą i mniej więcej taka sama jak latem;
- nie trzeba zastanawiać się, gdzie i jak przechowywać opony sezonowe. Wystarczy monitorować ich stan i równowagę;
- jeśli rzadko korzystasz z samochodu, będzie to bardziej ekonomiczne rozwiązanie.
Mówiąc o wadach opon całorocznych, warto zwrócić uwagę na następujące niuanse:
- w ekstremalnych warunkach pogodowych kontrola nad samochodem może ulec pogorszeniu. Zwinność pojazdu może być gorsza. W przypadku oblodzenia lub dużego śniegu istnieje ryzyko wypadku;
- opony całoroczne nie są przeznaczone do agresywnej jazdy i użytkowania w terenie. Szybko zużywają się przy częstych wypadach poza miasto;
- w regionach o wyraźnej sezonowości nie jest to najbardziej praktyczna opcja. Guma może szybko stracić swoje właściwości jezdne.