Testy opon zimowych 2020. Auto Bild porównał ponad 50 opon 245/45 R18!

Sprawdź ranking 50 opon zimowych o rozmiarze 245/45 R18! Według specjalistów niemieckiego magazynu istnieje coraz większe prawdopodobieństwo doboru niewłaściwego ogumienia. Związane jest to z tym, że coraz więcej marek zalewa nasz rynek. Według autorów testu wiele z analizowanych modeli ma poważne braki w zakresie bezpieczeństwa. Dowiedz się więcej! 

Auto Bild – kim są?

Magazyn Auto Bild został po raz pierwszy opublikowany w 1986 roku, a stronę internetową uruchomiono dekadę później. Periodyk jest sprzedawany na całym świecie w ilości siedmiu milionów egzemplarzy miesięcznie w 36 krajach. Wydania zagraniczne obejmują między innymi francuski Auto Plus, brytyjski Auto Express i turecki Auto Show. Magazyn ma również wydanie polskie – Auto Świat.

W 2001 roku Auto Bild miał nakład 792 000 egzemplarzy w Niemczech. Następnie dziewięć lat później ustalono, że nakład periodyku w Niemczech wyniósł 592 245 egzemplarzy, co czyni go czwartym najlepiej sprzedającym się europejskim magazynem motoryzacyjnym. W tym samym roku jego hiszpańskie wydanie osiągnęło nakład 32 484 egzemplarzy.

Ranking opon całorocznych 2020/2021

W ocenie specjaliści brali pod uwagę takie kryteria jak jazda na: śniegu, mokrej nawierzchni, suchej nawierzchni oraz sam koszt opony, co w ostatecznym rozrachunku dało ocenę końcową. Należy pamiętać, że Auto Bild posługiwał się niemieckim systemem oceniania.

Sposób oceniania opon: 1 – wzorowa, 2 – dobra, 3 – zadowalająca, 4 – dopuszczająca, 5 – niedostateczna. Według danych opublikowanych przez niemiecki magazyn, opony, które brały udział w teście posiadały indeks prędkości V (do 240 km/h) oraz indeks nośności 100 (maksymalna nośność opony 800 kg). 

Wyniki wszystkich 20 opon zimowych 245/45 R18, które dostały się do rundy finałowej można znaleźć w poniższej tabeli.

 

# Testowana opona Na śniegu 


Na mokrej
nawierzchni 


Na suchej
nawierzchni 

Koszt Ocena 
1. Michelin
Pilot Alpin 5
 2+ 2+ 1- 1- wzorowa
2. Bridgestone
Blizzak LM005
1- 2+ 2+ 2- wzorowa
3.  Goodyear
UltraGrip Performance +
1- 2 2+ 2 wzorowa
4.  BF Goodrich
g-Force Winter 2
2+ 2 2 2+ wzorowa
5. Kleber
Krisalp HP3
2+ 2 2 2+ wzorowa
6. Hankook
Winter i*cept evo3
2 2+ 2 2 wzorowa
7. Continental
Winter Contact TS 850P
2 1- 2 2+ dobra
8. Dunlop
WinterSport 5
2+ 2 2 2+ dobra
9. Apollo
Aspire XP Winter
2 2 2+ 2 dobra
10. Semperit
Speed-Grip 3
2- 2+ 2- 2+ dobra
11. Fulda
Kristall Control HP2
2+ 2- 2- 2+ dobra
12. Vredestein
Wintrac Pro
2 2 2 2 dobra
13. Giti
GitiWinter W1
2 2- 2- 2+ dobra
14. Uniroyal
MS plus 77
2+ 2- 2 3+ dobra
15. Barum
Polaris 5
2 2- 2- 2- dobra
16. Laufenn
I Fit +
2 3+ 2- 2+ zadowalająca
17. Nokian
WR A4
2- 2- 2 2 zadowalająca
18. General
Altimax Winter 3
2+ 3 2- 2- zadowalająca
19. Pirelli
Sottozero 3
2- 3+ 2 2 zadowalająca
20. Cooper
Weather-Master SA2+
3+ 2 3+ 3 dopuszczająca

 

Test bezpieczeństwa. Jakie opony zimowe wybrać? 

Auto Bild do swoich testów wykorzystał samochód BMW Serii 5, w którym testujący zalecają klasyczną wersję opon zimowych. Warto wiedzieć, że coraz bardziej popularne staja się opony całoroczne (uwaga na symbol płatka śniegu). Jest to niezawodna i bezpieczna alternatywa dla lżejszych pojazdów – od małych aut po samochody średniej wielkości. Jednak skupmy się na oponach zimowych.

Liczba producentów opon rośnie z roku na rok. W związku z tym, specjaliści niemieckiego periodyku skorzystali z internetowych serwisów aukcyjnych i sklepów stacjonarnych, gdzie skompletowali 50 modeli próbnych. Co ciekawe, testy wykazały, że jedna trzecia opon nie jest warta swojej ceny, ponieważ ich droga hamowania była zbyt długa, co pokazała kontrola bezpieczeństwa.

Wskaźnik M+S – konieczność 

W ramach ciekawostki warto dopowiedzieć, że w Niemczech istnieje obowiązek zakładania opon zimowych. Można jest rozpoznać po symbolu alpejskim, piktogramie górskim z płatkiem śniegu. Opony całoroczne oznaczone tym symbolem również spełniają wymogi ustawodawcy. Opony z oznaczeniem M+S są również uważane za odpowiednie na zimę, jeśli zostały wyprodukowane do 31 grudnia 2017 roku.

Kiedy opona została wyprodukowana, można zobaczyć tak zwanym numerze DOT na ścianie opony (DOT oznacza Departament Transportu, Departament Transportu USA). Ostatnie cztery cyfry numeru wskazują okres produkcji opony: Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, druga para cyfr oznacza rok produkcji. Jeśli na przykład cyfry 0517 znajdują się na końcu numeru DOT, opona została wyprodukowana w piątym tygodniu 2017 roku.

Opony całoroczne i droga hamowania 

Poniższa tabela przedstawia drogi hamowania na mokrej i śnieżnej nawierzchni. Ich długość została zmierzona na pierwszym okrążeniu testowym. Autorzy testu uważają, że lepiej trzymać ręce z daleka od opon, które drogę hamowania mają łącznie większą niż 100 metrów w obu testach. 

Przypomnijmy, że droga hamowania czy droga zatrzymania pojazdu to dystans mierzony w metrach, gdzie konieczne całkowite wytrącenie prędkości uzyskanej przez pojazd. Mierzona jest od momentu, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca do momentu całkowitego zatrzymania pojazdu. Oczywiście czas hamowania i dystans przebyty do zatrzymania pojazdu zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości. 

 

# Testowana opona


 Na mokrej
nawierzchni

(80 km/h)

Na śniegu

(50 km/h)

Łącznie

1. Bridgestone Blizzak LM005 30,3 24,5 54,8
 2.  Michelin Pilot Alpin 5 31,9 24,3 56,2
3. Semperit Speed-Grip 3 30,8 26 56,8
4. Continental WinterContact TS 850P 31,8 25,2 57
5. Hankook Winter i*cept evo3 32,3 25 57,3
6. Vredestein Wintrac Pro 33,2 24,9 58,1
 7.  BF Goodrich g-Force Winter 2 34,1 24,6 58,7
 8.  Kleber Krisalp HP 3 34,4 24,6 59
 9.  Goodyear UltraGrip Performance + 34,4 24,8 59,2
 10. Uniroyal MS Plus 77 34,2 25 59,2
  11.  Barum Polaris 5 35,2 24,9 60,1
12. Nokian WR A4 34,6 25,5 60,1
13. Dunlop Winter Sport 5 35,2 25 60,2
14. Apollo Aspire XP Winter 35,1 25,3 60,4
15. Giti GitiWinter W1 35,2 25,4 60,6
16. Cooper Weather-Master SA2 + 34,6 26,1 60,7
17.  General Altimax Winter 3 36 24,7 60,7
18.  Fulda Kristall Control HP2 36,3 25,1 61,4
19.  Laufenn I Fit Plus 36,2 24,8 61
20.  Pirelli Winter Sottozero 3 35,2 25,8 61
21.  Sava Eskimo HP2 36,3 25,1 61,4
22.  Yokohama BluEarth-Winter (V905) 35,4 26,1 61,5
23.  Fortune FSR901 36,3 25,3 61,3
24.  Nexen Winguard Sport2 36,5 25,1 61,6
25.  Goodride Z507 34,7 27 61,7
26.  Platin RP-60 Winter 37 25,2 62,2
27. Westlake SW608 34,2 28 62,2
28. Gislaved Euro*Frost 6 36,9 25,8 62,7
29. Kumho WinterCraft WP71 35,7 28 63,7
30. Toyo Snowprox S954 37 26,9 63,9
31. Falken Eurowinter HS01 37 27 64
32. Riken Snow 37,1 - -
33. Firestone Winterhawk 3 37,9 - -
34. GT Radial Winterpro HP 38,3 - -
35. Fortuna Winter 38,4 - -
36. Zeetex WH 1000 38,7 - -
37. Infinity Ecozen 38,9 - -
38. Aeolus Snowace 2 HP 39 - -
39. Tomket Snowroad Pro 3 39,3 - -
40. Atlas Polarbear 2 39,6 - -
41. Radar Dimax Alpine 40,5 - -
42. Haida HD617 40,6 - -
43. Mazzini Snowleopard 40,6 - -
45. Duraturn Mozzo Winter 40,6 - -
46.- Nordexx Wintersafe 41 - -
47. Tracmax S210 41,1 - -
48. Imperial Snow Dragon 3 (S210) 41,4 - -
49. Wanli S 1083 Snow Grip 41,4 - -
50. Momo W2 North Pole 41,7 -  
51.- Starmaxx W850 42,3 - -
52. Petlas W651 43,1 - -

 

Jak wybrać opony zimowe? 8 kroków! 

Jako odpowiedzialny kierowca zastanawiasz się, które opony zimowe wybrać? Oto wskazówka: dobrze opony odpowiednie dla Twojego pojazdu! To że Twój znajomy poleca dane ogumienie nie oznacza, że sprawdzi się ono w Twoim aucie!

Oto 8 wskazówek, które pomogą Ci znaleźć właściwą równowagę między potrzebami a właściwym budżetem przy zakupie kolejnego kompletu opon zimowych.

1. Poznaj rozmiar swoich opon

Przede wszystkim upewnij się, że znasz rozmiar swoich opon – to jedno z pierwszych pytań, które usłyszysz przy zakupie ogumienia. Twoje opony zimowe i letnie muszą mieć ten sam rozmiar.

Aby poznać rozmiar swoich opon, wystarczy spojrzeć na ścianę boczną. Znajdziesz kod podobny do tego 205/55 R16. Oto jak odczytać kod opony:

245 – Ta liczba odpowiada szerokości bieżnika lub części opony, która dotyka drogi, w milimetrach.

45 – Ta liczba przedstawia stosunek (w procentach) górnej części opony (wysokość ściany bocznej) do szerokości bieżnika (szerokość przekroju).

R18 – Ta liczba wskazuje wewnętrzną średnicę opony w calach.

Aby dowiedzieć się, więcej sprawdź artykuł: Jak czytać ścianę boczną opony?

2. Poznaj typy dróg, po których jeździsz

Ma to kluczowe znaczenie przy wyborze opon zimowych. Jeździsz głównie po drogach miejskich, bocznych lub autostradach?

Jeśli dużo jeździsz, upewnij się, że inwestujesz w opony wysokiej jakości. Jest to szczególnie ważne, jeśli prowadzisz kompaktowy samochód, który jest bardziej podatny na poślizg w złych warunkach.

Jeśli jeździsz głównie po mieście, sprawdzą się opony o dobrym stosunku ceny do jakości.

3. Zadawaj właściwe pytania

Dobry sprzedawca będzie wiedział, jakie pytania należy zadać, aby pomóc Ci wybrać opony zimowe. Poza rutynowym użytkowaniem pojazdu będzie pytać o roczny przebieg, miejsce zamieszkania i, co najważniejsze, o budżet.

Specjalista zapyta również, czy chcesz wzmocnione opony, aby zapewnić lepszą kontrolę podczas skręcania, i wyjaśni różne rodzaje bieżników (z kolcami lub bez), a także wady i zalety każdego z nich, zwłaszcza pod względem poziomu hałasu.

4. Wybierz między oponami zimowymi i lodowymi

Które są lepsze, opony zimowe czy lodowe? Ogólnie rzecz biorąc, opony lodowe są uważane za lepsze, ponieważ zapewniają doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, podczas gdy nie zawsze jest odwrotnie.

Opony lodowe są zalecane, jeśli jeździsz głównie po autostradach i suchych nawierzchniach. Jeśli jeździsz głównie w centrum miasta, wybierz opony o lepszej przyczepności, które pomogą Ci pokonać zaspy śniegu.

5. Dowiedz się o prowadzeniu i hamowaniu

Twoje opony zimowe mają duży wpływ na prowadzenie i hamowanie, co jest jednym z głównych powodów, dla których opony zimowe są obowiązkowe. Gdy temperatura spada poniżej 7 ° C, opony całoroczne tracą zbyt dużą przyczepność i elastyczność, aby zapewnić bezpieczną jazdę.

Dzięki lepszym oponom Twój pojazd będzie hamował skuteczniej i niezawodniej, a także będzie lepiej prowadził się podczas skręcania.

6. Nalegaj na kilka ofert

Wielu sprzedawców handlowych lub sprzedawców detalicznych z przyjemnością oferuje najlepszą ofertę dnia, ale nie zadowalaj się tylko jedną sugestią – zwłaszcza, że ​​często wiąże się to z rabatem. Nalegaj na kilka sugestii. W ten sposób będziesz mógł wybrać opony zimowe spośród kilku modeli, w zależności od ceny, funkcji i własnych potrzeb.

7. Unikaj mieszania i dopasowywania opon

Posiadanie opon różnych marek w pojeździe nigdy nie jest dobrym pomysłem. Może to wpływać na prowadzenie pojazdu, prowadzić do złej obsługi i powodować przedwczesne zużycie niektórych części. Unikaj mieszania opon tak bardzo, jak to możliwe.

Jeśli jeździsz 4x4, jest to jeszcze ważniejsze. Upewnij się, że montujesz cztery identyczne opony tej samej marki, w przeciwnym razie będziesz dodatkowo obciążać mechanizm różnicowy pojazdu.

8. Nie przekraczaj budżetu

Twój budżet jest ważnym czynnikiem przy wyborze opon. Poświęć trochę czasu na porównanie cen. Nie bój się odwiedzić kilku sklepów. Wyszukiwanie online może również pomóc w podjęciu decyzji.

Miej oko na oferty i promocje. Dowiedz się o planach finansowania, które mogą być dostępne.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.